0

سم‌زدایی ذهن از منفی‌گرایی

سم‌زدایی از ذهن

منفی‌گرایی و احساسی که نسبت به خود دارید میتواند بر نحوه زندگی شما تأثیر بگذارد. این به این دلیل است که نحوه تفکر و احساس ما بر مغز و سپس بر بدن ما اثرگذار می‌باشند. همه ما احساسات منفی ناشی از استرس، عصبانیت، غم، اندوه و یا حتی فقط خستگی را احساس کرده‌ایم. اما آیا راهی برای مدیریت بهتر این احساسات در ما وجود دارد؟

به گزارش خوبو، در طول روز، هر کسی ممکن است که در دام احساسات منفی بیفتد. این روزها، پاکسازی روانی بیش از هر زمان دیگری مهم است و شما با تمرین و تلاش می‌توانید ذهن را از منفی‌گرایی تا حد بسیار زیادی دور نگه دارید. اگر می خواهید بدانید که چگونه ذهن خود را از منفی‌گرایی سم‌زدایی کنید، مطلب سم‌زدایی ذهن از منفی‌گرایی را از سایت خوبو از دست ندهید.

کنترل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

«سم‌زدایی دیجیتال» ممکن است همان چیزی باشد که به آن نیاز دارید. «زندگی در لحظه» گاهی تنها چیزی است که به آن نیاز فوری دارید. بجای پیمایش مداوم در اینستاگرام یا توییتر، مدتی از حساب شبکه‌های اجتماعی خود خارج شده و به آنچه که در اطرافتان می‌گذرد توجه کنید.
حتی می‌توانید تلفن خود را در اتاق دیگری و دور از خود نگه دارید تا از وسوسۀ بدست گرفتن بی‌دلیل آن جلوگیری کنید.

کنترل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

تمرین لذت بردن از زمان حال

خود را برای مدتی در زمان متوقف کنید و بجای گذشته و آینده، بر روی لحظۀ حال تمرکز کنید. اگر امکانش را دارید، گرمای خورشید را بر گونه‌های خود حس کنید و اگر هوا بارانی است، زمانی را صرف بوییدن بوی باران کنید. به جای نگرانی در مورد گذشته یا آینده، در حال حاضر بر آنچه خارج از ذهن شما اتفاق می افتد تمرکز کنید.

تمرین لذت بردن از زمان حال

نقش کلیدی تنفس عمیق در پاکسازی ذهن

تنفس عمیق را تمرین کنید. تفاوت بین اضطراب و آرامش می تواند به کوچکی «یک نفس» باشد. به یاد داشته باشید زمانی که زندگی، پر استرس به نظر می‌رسد قدمی به عقب برداشته و نفس بکشید. شمارش نفس‌هایتان می‌تواند به آرام شدنتان کمک کند. هنگامی که احساس اضطراب می‌کنید، دو تمرین زیر را امتحان کنید:

تمرین اول

به پشت دراز بکشید و یک دست را روی شکم و دست دیگر را روی سینه قرار دهید تا از این طریق «تنفس شکمی» را انجام دهید. از طریق بینی نفس عمیق بکشید تا شکم شما منبسط شود. از طریق دهان بازدم کنید و اجازه دهید شکم شما منقبض شود. این تمرین را ۳ تا ۱۰ بار تکرار کنید.

تمرین دوم

تنفس ۴-۷-۸: با شمردن تا عدد ۴، یک دم عمیق از طریق بینی انجام دهید. نفس خود را خود را حبس کنید و تا شمارۀ ۷ بشمارید. تا شمارۀ ۸ بشمارید و در همین حین بازدم را به آرامی انجام بدهید. این تمرین را بین سه تا هفت مرتبه تکرار کنید.

نقش کلیدی تنفس عمیق در پاکسازی ذهن

از دیگران کمک بگیرید

در انتها به یاد داشته باشید که شما به تنهایی در این نبرد نمی‌جنگید. اگر با افکار منفی مزاحم دست و پنجه نرم می‌کنید، به دنبال کمک باشید. می‌توانید از یک دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده بپرسید که آیا زمانی برای گفتگو دارند، یا در نهایت به دنبال یک مشاور یا روانشناس خوب در نزدیکی خود باشید.

بیشتر بخوانید

معرفی مرکز روان‌شناسی و روانپزشکی دکتر فرامرز ذاکری
بهترین کلینیک‌های روان‌شناسی در تهران را بشناسید

نظرات کاربران

  • مسئولیت دیدگاه با نویسنده‌ی آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *