0

فیلم ابد و یک روز

فیلم ابد و یک روز / پیمان معادی و پریناز ایزدیار

فیلم ابد و یک روز فیلمی ایرانی است که توسط سعید روستایی در سال ۱۳۹۴ ساخته شده و در سی و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اکران شد.

به گزارش خوبو، ابد و یک روز از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است که مورد توجه تماشاگران، منتقدین و جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی قرار گرفت. این فیلم از سایت معتبر IMDB، موفق به کسب نمره عالی 8.2 شده است. 16 هزار نفر به این فیلم نمره داده‎اند.

ابد و یک روز در زمان انتشار، در رتبه چهارم پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران قرار گرفت و اکنون در رده بیست و پنجم این لیست قرار دارد.

دانلود رایگان فیلم ابد و یک روز

عوامل و بازیگران فیلم ابد و یک روز

ابد و یک روز فیلمی است که در ژانر درام توسط سعید روستایی ساخته شده است. این اولین فیلم ساخته شده توسط این کارگردان جوان ایرانی است که موجب شد نامش را در میان فیلم‌سازان آینده‌دار قرار دهد. بسیاری معتقدند ابد و یک روز در میان 10 فیلم برتر تاریخ سینمای ایران قرار دارد. فیلمنامه جذاب، بازی‌های فوق‌العاده در کنار کارگردانی روستایی، یک فیلم خوش‌ساخت و ماندگار را به جای گذاشته است.

کارگردانسعید روستایی
تهیه کنندهسعید ملکان
نویسندهسعید روستایی
بازیگرانپیمان معادی
نوید محمدزاده
پریناز ایزدیار
شبنم مقدمی
ریما رامین فر
مهدی قربانی
شیرین یزدان بخش
معصومه رحمانی
تدوینبهرام دهقانی
موسیقیامید رئیس دانا
سال ساخت1394
مدت زمان فیلم110 دقیقه
نمره IMDB8.2
فروش گیشه11٬729٬763٬100 تومان
پوستر فیلم ابد و یک روز

خلاصه داستان

اعتیاد، فقر، مشکلات خانوادگی و بیکاری در خانواده‌ای هفت نفره شامل مادر، سه پسر و سه دختر دیده می‌شود. خانواده در تدارک مراسم عروسی سمیه (پریناز ایزدیار) هستند، اما اتفاقاتی روابط خواهران و برادران را سرد می‌کند که در نهایت باعث ماجراهایی می‌شود. محسن (نوید محمدزاده) که معتاد است و فروشنده مواد مخدر نیز است قصد دارد مانع ازدواج سمیه با مردی شود که مرتضی (پیمان معادی) اصرار به این وصلت دارد.

پریناز ایزدیار در فیلم ابد و یک روز

نقد و بررسی فیلم ابد و یک روز

ابد و یک روز داستان تکراری و شنیده شده‌ای دارد که پیش از این بارها توسط فیلم‌سازان دیگر دستمایه ساخت یک فیلم بلند سینمایی شده است. داستان خانواده‌ای از طبقه پایین شهر که قرار است با ورود یک خواستگار و مسائلی که پیرامون این اتفاق رخ می‌دهد، تماشاگر را به دنیای تاریک این خانواده هدایت کند و زندگی‌شان را مقابل دیدگان مخاطب قرار دهد.

اما تفاوت عمده ابد و یک روز با دیگر آثاری که در این حال و هوا ساخته شده‌اند در این است که این بار کارگردان به خوبی شخصیت‌های داستان و جغرافیایی که داستان در آن رخ می‌دهد را شناخته است. سعید روستایی با تسلطی که به ندرت می‌توان در یک کارگردان 26 ساله جستجو کرد، شخصیت‌های پر تعداد داستانش را به حدی خوب و درست پرورش داده که مخاطب را به راحتی با خود همراه می‌نماید و دردها و ناراحتی‌های آنان تبدیل به درد ذهنی مخاطب در هنگام تماشای فیلم می‌شود.

فیلمنامه ابد و یک روز را می‌توان به راحتی در زمره بهترین فیلمنامه‌های چند سال اخیر در سینمای ایران قرار داد. فیلمنامه‌ای که از دکوپاژ و میزانس گرفته تا پرداخت شخصیت‌ها، در حد و اندازه استاندارد قرار دارد. خوشبختانه کارگردان به خوبی این موضوع را درک کرده که برای روایت داستان آدم‌های پایین شهر نیازی به سفید و سیاه کردن آنان نیست. این انسان‌ها درد مشترکی دارند اما هرگز برای رسیدن به مقاصدشان یک هیولای ترسناک نمی‌شوند. ویژگی تحسین برانگیز دیگر فیلم را می‌توان در شخصیت کودک جستجو کرد؛ شخصیتی که برخلاف فضای تیره و تاریک داستان، کاملا یک تیزهوش است و فیلمساز با خلق آن این پیغام را به جامعه می‌دهد که افراد باهوش متعلق به دسته یا طبقه خاص اجتماع نیستند.

بهترین شخصیت‌پردازی فیلم متعلق به محسن (با بازی نوید محمد زاده) است. مرد جوان معتادی که اگرچه اعتیاد شدیدی به مواد مخدر دارد و فروشنده سابقه داری است، اما عشق و علاقه‌اش به اعضای خانواده را از یاد نبرده و در میان دعوا و مرافعه‌های فراوان با برادرش مرتضی (پیمان معادی) همواره به او یادآوری می‌کند که نباید سمیه با چنین وضعیتی ازدواج کند. علاقه برادر و خواهری محسن و سمیه مخصوصا در سکانس درخشان یک سوم پایانی فیلم که محسن در حال التماس کردن به سمیه است، تماشایی و تاثیرگذار است و کارگردانی دقیق سعید روستایی نیز به خوبی از این موقعیت بکر، لحظه‎ای ماندگار خلق کرده است.

یکی از بهترین ویژگی های ابد و یک روز را می‌توان به تصویر کشیدن معضل اعتیاد دانست. معضلی که در سال‌های اخیر بارها و بارها در سینما از آن صحبت شده اما هرگز تا بدین حد برای مخاطب ملموس و قابل درک نبوده است. کارگردان جوان فیلم به جای به تصویر کشیدن موقعیت‌های کلیشه‌ای از شخص معتاد، وی را فردی معرفی می‌نماید که مشکل اعتیادش سبب دور شدن او از جمع خانواده شده است. در یکی از سکانس‌های تاثیرگذار فیلم، اعضای خانواده در حال رقص و پایکوبی هستند اما محسن در حیاط به تنهایی مشغول پایکوبی است و در یک نمونه بهتر، زمانی که سمیه در حال گرفتن عکس دسته‌جمعی است، محسن به جای قرار گرفتن در کنار خانواده، در بالای پله‌ها می‌نشیند تا جدای از دیگران باشد. روستایی به خوبی توانسته با تسلط کامل، تاثیرگذارترین تصویر از اعتیاد در سینمای ایران در چند سال اخیر را ترسیم نماید.

اما ابد و یک روز علی‌رغم انسجام قابل توجهی که در فیلمنامه داشته، ایراداتی هم دارد که می‌شد با کمی دقت و بازنگری از وقوع آن جلوگیری کرد. از جمله این ایرادات مطرح کردن خرده داستان‌هایی است که به راحتی به حال خود رها می‌شوند و به درستی مشخص نیست که دلیل مطرح شدن آن‌ها چه بوده است. از جمله این خرده داستان‌ها، داستان زخم شدن صورتِ خواهرزاده مرتضی است که دقایقی از فیلم را به خود اختصاص می‌دهد اما ارتباط آن با هسته اصلی فیلم مشخص نمی‌شود یا رفتارهای عجیب و غریب خواهر سمیه که گربه‌های آسیب دیده را به منزل آورده تا بابت نگهداری از آنان به درآمد برسد، این شخصیت همواره عصبانی است اما فیلمساز کمتر به سراغ زندگی او می‌رود تا بدانیم درد او برای این حجم از پرخاش چیست.

ابد و یک روز در بخش بازیگری بدون شک یکی از برترین‌های سینمای ایران در چند سال اخیر به شمار می‌رود. بازیگران پرتعداد فیلم، بهترین بازی خودشان تا به امروز را ارائه کرده‌اند. پیمان معادی که مشخصا بهترین بازیگر فیلم است، در نقش مرتضی به پختگی کامل رسیده و عدم اهدای سیمرغ به وی کماکان یکی از ابهامات سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به شمار می‌رود. نوید محمدزاده هم در نقش محسن بازی مسلطی از خود به نمایش گذاشته است و ترحم تماشاگر را بر می‌انگیزد. پریناز ایزدیار نیز در مهمترین نقش آفرینی دوران بازیگری‌اش توانسته به خوبی تصویری مظلومانه از سمیه ترسیم نماید و تماشاگر را نگران سرنوشت این شخصیت کند. دیگر بازیگران مکمل فیلم از جمله شبنم مقدمی و شیرین یزدان بخش نیز به خوبی از پس نقش‌هایی که به آنان سپرده شده برآمده‌اند.

ابد و یک روز اثری شایسته و تماشایی است که پازل‌های آن به درستی در کنار یکدیگر چیده شده‌اند. ابد و یک روز خبر از ظهور فیلمسازی خوش ذوق و باهوش به نام سعید روستایی در سینمای ایران دارد. فیلمسازی که در 26 سالگی تسلطش بر کارگردانی، فیلمنامه و بازی گرفتن از بازیگرانش به حدی بالاست که حیرت اهالی سینما را به همراه خواهد داشت.

نویسنده: میثم کریمی
منبع: سایت مووی مگ

پیمان معادی در فیلم ابد و یک روز

دیالوگ ماندگار فیلم ابد و یک روز

محسن (نوید محمدزاده): سمیه نرو …
تو بری این آبجیات به مامان آب و غذا نمیدن
که دستشوییش نگیره ….

سمیه (پریناز ایزدیار): داداش ابد و یک روز یعنی چی؟
مرتضی (پیمان معادی): یعنی کل عمرتو تو زندونی، حبس ابد که بهت بخوره ممکنه عفو بخوره بهت بعد ده، پونزده سال آزاد بشی،‌ ولی ابد و یک روز که بهت بخوره، امکان نداره آزاد بشی. یه روز بعد مرگت آزادت میکنن

محسن (نوید محمدزاده): می‌دونی چرا مرتضی همیشه با خوشحالی از بدبختیای مردم حرف می‌زنه؟ میخواد ما فکر کنیم خیلی هم بدبخت نیستیم!

نوید محمدزاده در فیلم ابد و یک روز

فهرست جوایز فیلم ابد و یک روز

در سی و چهارمین دوره برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در سال 1394، فیلم ابد و یک روز نامزد دریافت ده سیمرغ بلورین جشنواره برای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (سعید روستایی)، بهترین بازیگر نقش اول مرد (پیمان معادی)، بهترین بازیگر نقش اول زن (پریناز ایزدیار)، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (نوید محمدزاده)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (شیرین یزدان بخش)، بهترین تدوین (بهرام دهقانی)، بهترین فیلمنامه (سعید روستایی)، بهترین صدا (امین میرشکاری و علیرضا علویان) و بهترین چهره پردازی (سعید ملکان) شد، که در پایان موفق به دریافت هفت سیمرغ بلورین شد، که این فیلم را در جمع هشت فیلم پرافتخار تاریخ جشنواره قرار می‌دهد.

  • برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی (سعید روستایی)، دوره ۳۴ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۴
  • برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن (پریناز ایزدیار)، دوره ۳۴ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۴
  • برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (نوید محمدزاده)، دوره ۳۴ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۴
  • برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه (سعید روستایی)، دوره ۳۴ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۴
  • برنده سیمرغ بلورین بهترین تدوین (بهرام دهقانی)، دوره ۳۴ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۴
  • برنده سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی (سعید ملکان)، دوره ۳۴ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۴
  • برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران (سعید ملکان)، دوره ۳۴ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۴
  • برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم (سعید ملکان)، دوره ۳۴ جشنواره فیلم فجر (بخش نگاه نو) در سال ۱۳۹۴
  • برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی (سعید روستایی)، دوره ۳۴ جشنواره فیلم فجر (بخش نگاه نو) در سال ۱۳۹۴
  • برنده تندیس حافظ بهترین فیلم (سعید ملکان) شانزدهمین دوره جشن دنیای تصویر ۱۳۹۵
  • برنده تندیس حافظ بهترین بازیگر زن (پریناز ایزدیار) شانزدهمین دوره جشن دنیای تصویر ۱۳۹۵
  • برنده تندیس حافظ بهترین بازیگر مرد (نوید محمدزاده) شانزدهمین دوره جشن دنیای تصویر ۱۳۹۵
  • برنده تندیس حافظ بهترین فیلمنامه (سعید روستایی) شانزدهمین دوره جشن دنیای تصویر ۱۳۹۵
  • برنده تندیس حافظ بهترین دستاورد هنری (بهرام دهقان برای تدوین ابد و یک روز) شانزدهمین دوره جشن دنیای تصویر ۱۳۹۵
  • برنده تندیس شایستگی بهترین کارگردانی (سعید روستایی) هجدهمین جشن خانه سینما ۱۳۹۵
  • برنده تندیس شایستگی بهترین بازیگر نقش اول مرد (پیمان معادی) هجدهمین جشن خانه سینما ۱۳۹۵
  • برنده تندیس شایستگی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (نوید محمدزاده) هجدهمین جشن خانه سینما ۱۳۹۵
  • برنده تندیس شایستگی بهترین فیلمنامه (سعید روستایی) هجدهمین جشن خانه سینما ۱۳۹۵
  • برنده تندیس شایستگی بهترین تدوین (بهرام دهقان) هجدهمین جشن خانه سینما ۱۳۹۵
  • برنده تندیس شایستگی بهترین طراحی لباس (غزاله معتمد) هجدهمین جشن خانه سینما ۱۳۹۵
  • برنده تندیس شایستگی بهترین صدابرداری (امین میرشکاری) هجدهمین جشن خانه سینما ۱۳۹۵
  • جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره بین‌المللی فیلم داکا 2017
  • جایزه نتپک و جایزه بهترین فیلم جشنواره جهانی فیلم پارسی استرالیا 2016
  • جایزه انعکاس طلایی جشنواره فیلم بین‌المللی ژنو 2016
  • جایزه تقدیر ویژه جشنواره بین‌المللی فیلم خیخون 2016
  • جایزه بهترین فیلم از دیدگاه کارگردانان آمریکا 2016
  • جایزه بهترین بازیگر (پیمان معادی) از سینمای آمریکا 2016
  • جایزه سیمرغ بلورین از سینمای ایتالیا 2017
  • جایزه بهترین فیلمنامه از سینمای فرانسه 2016
پریناز ایزدیار در فیلم ابد و یک روز

بیشتر بخوانید

نظرات کاربران

  • مسئولیت دیدگاه با نویسنده‌ی آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *