فیلم آبادان یازده ۶۰ فیلمی ایرانی است که توسط مهرداد خوشبخت در سال ۱۳۹۸ ساخته شده و در سی و هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش درآمد.
به گزارش خوبو، آبادان یازده ۶۰ از آثار دفاع مقدس ساخته شده در سالهای اخیر سینمای ایران است. این فیلم از سایت معتبر IMDB، نمره متوسط 6.2 را کسب کرده است. 186 نفر به این فیلم نمره دادهاند.
این فیلم جایزه ویژه سلیمانی را از جشنواره فجر سی و هشتم دریافت کرد و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه میدانی (محسن روزبهانی) و بهترین جلوههای ویژه بصری (محمد برادران) شد.
عوامل و بازیگران فیلم آبادان یازده ۶۰
آبادان یازده ۶۰ فیلمی است که در ژانر درام، جنگی و دفاع مقدس توسط مهرداد خوشبخت ساخته شده است. این چهارمین و مطرحترین اثر ساخته شده توسط خوشبخت است.
کارگردان | مهرداد خوشبخت |
تهیهکننده | حسن کلامی |
نویسنده | مهرداد خوشبخت حسین ترابنژاد |
بازیگران | علیرضا کمالی حسن معجونی نادر سلیمانی حمیدرضا محمدی ویدا جوان شبنم گودرزی یاسین مسعودی حسین پوریده افشین طایی رضا مسعودی |
موسیقی | بهزاد عبدی |
فیلمبردار | مهدی جعفری |
تدوین | سهراب خسروی |
سال ساخت | 1398 |
مدت زمان فیلم | 90 دقیقه |
نمره IMDB | 6.2 |
خلاصه داستان
آبادان یازده شصت حکایت گردانندگان رادیوملی نفت آبادان در روزهای جنگ است. روزهایی که لحظه به لحظه اش با خون و مرگ پایمردی تلفیق شده. فیلم خط روایت صاف و مستقیمی دارد و چند شخصیت را در یک موقعیت تعلیق آور بین رفتن و نجات جان و ماندن بر سر آرمان ها و احتمالا مرگ قرار میدهد، اما فیلمساز راه های آسانی را برای پیشروی فیلم انتخاب می کند.
نقد و بررسی فیلم آبادان یازده ۶۰
محمد بزرگ در نقد این فیلم نوشته است:
آبادان یازده 60 چهارمین فیلم بلند سینمایی مهرداد خوشبخت کارگردان 50 ساله و اصالتا آبادانی سینمای ایران است. وی که سابقه ساخت آثاری چون «عقاب صحرا»، «صدای پای من» و «جای او دیگر خالی نیست» را در کارنامه کاری خود دارد، این بار در چهارمین ساخته سینمایی خود به سراغ سوژهای بدیع و بکر میرود،در روزهای ملتهب و سختی که کشور با حجوم دشمن روبرو میشود و جنوب کشور در معرض از دست رفتن قرار میگیرد یک همبستگی همگی برای دفاع از کشور صورت گرفت اما افرادی که در آن خطه زندگی میکردند بخصوص اهالی کوی ذوالفقاری آبادان برای روبرویی با این ترومای وحشت آور آسیبهای شدیدی را متحمل شدند در این میان نقش اهالی رسانه بسیار در حفظ کشور ارزشمند است که از نگاه فیلمسازان پنهان مانده بود و این اثر بلحاظ سوژه و نقطه نظر پرداخت شده یعنی اشاره به زحمات کارکنان رادیو آبادان بسیار ستودنی است در فیلم دشمن را مخاطب نمیبیند و تنها المانی که اشاره به حمله آنها دارد برخورد تیر و خمپاره و شنیدن صدای آنهاسjاین اتفاق میتواند خلاقیتی از سوی کارگردان باشد.
اما به دلیل اینکه فیلمنامه سه پرده ای است و داستان بصورت شاه پیرنگ روایت میشود مخاطب قرار است با کشمکشهای بیرونی موجود در فیلم مواجه شود و همراه کاراکترها نفس نفس زنان تا انتها پیش برود و زمانی که فیلم به انتها میرسد نفسی راحت بکشد در اینجا عدم حضور عراقی ها به کاهش این حس میانجامد اما اتفاق خوب فیلم در نقطه اوج آن است و رسیدن به انتهای فیلم که پایانبندی فیلم مخاطب را میخکوب میکند و در پایان همه چیز برای او حل میشود بخصوص زمانی که کارگردان از صدای اصلی فرد گوینده استفاده میکند و با نشان دادن صحنه های واقعی باور ارزشمندی افرادی که برای حفظ کشور جان خود را از دست دادند مخاطب ارتباط بهتری با فیلم برقرار میکند نکته دیگر انتخاب بازیگران است که کارگردان میتوانست با تیم بازیگران سینمایی بهتری نسبت به برخی که سابقه بازی در تلویزیون را دارند داشته باشد البته بازی این نوع بازیگران در سینما ضعف نیست ولی در چنین اثری کارگردان نباید از هیچ عنصری کم میگذاشت.
نظرات کاربران