فیلم آینه بغل فیلمی ایرانی است که توسط منوچهر هادی در سال ۱۳۹۶ ساخته و در آذر همان سال به اکران عمومی درآمد.
به گزارش خوبو، آینه بغل یکی از پرفروشترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران است که در زمان اکران در رتبه دوم لیست پرفروشترینها قرار گرفت. این فیلم از سایت معتبر IMDB، نمره بسیار ضعیف 4.3 را دریافت کرده است. 2000 نفر به این فیلم نمره دادهاند.
دانلود فیلم آینه بغل
عوامل و بازیگران فیلم آینه بغل
آینه بغل فیلمی است که در ژانر کمدی، درام و عاشقانه توسط منوچهر هادی ساخته شده است. منوچهر هادی از جمله کارگردانانی است که عملکرد موفقی در زمینه گیشه داشته و سه فیلم از چهار فیلم اخیر سینمایی او در میان 12 فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران جای گرفته است. او سابقه ساخت فیلمهای پرفروشی همچون من سالوادور نیستم و رحمان 1400 را در کارنامه دارد.
کارگردان | منوچهر هادی |
تهیه کننده | منصور سهراب پور سید امیر پروین حسینی |
نویسنده | بابک کایدان میثم کایدان |
بازیگران | محمدرضا گلزار جواد عزتی یکتا ناصر نازنین بیاتی مه لقا باقری غلامرضا نیکخواه بهاره رهنما سیامک صفری |
تدوین | حسن ایوبی |
موسیقی | علیرضا کهن دیری |
سال ساخت | 1396 |
نمره IMDB | 4.3 |
مدت زمان فیلم | 102 دقیقه |
فروش گیشه | 20٬497٬295٬000 تومان |
خلاصه داستان
مرتضی (جواد عزتی) پسری است که در گاراژ کار میکند و به مناسبت سالگرد نامزدیاش از گاراژ ماشین گرانقیمتی را به عنوان امانتی برمیدارد. در همین حین که نامزد او سوار بر ماشین است و مرتضی برای خرید آبهویج بستنی میرود به ناگاه ماشین شهرداری با آینه بغل ماشین او برخورد و آینه بغل او میشکند و خسارت زیادی به ماشین وارد میشود که بعد از ۲ روز مرتضی و نامزدش مهناز (نازنین بیاتی) برای عذر خواهی به منزل شاهانه شاهرخ (محمدرضا گلزار) میروند و در آنجا اتفاقاتی رخ میدهد.
نقد و بررسی فیلم آینه بغل
آینه بغل از آن دسته آثاری است که تکلیف خودش را با مخاطبش مشخص کرده است. زمانی که فیلم آغاز میگردد تمام المانهای شناخته شده آثار کمدی ملقب به «شونه تخم مرغی» در فیلم یافت میشود از جمله افراد فقیر که در کنار یک فرد بسیار ثروتمند قرار میگیرند و در ادامه نیز موقعیتهای عجیب و غریبی بر پایه زندگی مرفه افراد شکل میگیرد تا سهم برندهای تبلیغاتی در تامین هزینههای فیلم نیز مشخص و عیان باشد. این نشانهها خیلی زود تکلیف فیلم را با مخاطب مشخص میکند و او را از هرگونه حدس و گمان احتمالی بر حذر می دارد.
موقعیتهایی که فیلم خلق میکند اغلب نم پس داده و بی محتواست و نکته مهم در این میان اینکه فیلمساز حتی در خلق موقعیتهای تصویری خلاقیت چندانی به خرج نداده و متوسل به شوخی های مستقیم کلامی گردیده است تا کم کاری او را جبران نماید. در واقع منوچهر هادی بی آنکه تلاش نماید موقعیت های طنز بسازد و با زبان تصویر مخاطبش را تلنگر زده و بخنداند، آدمهای داستان را در مقابل دوربین آورده تا بهصورت کلامی شوخی ها را شرح دهند و شیون و فریاد به راه بیندازند که این بدترین و سادهترین نوع شکل گیری کمدی است.
جنس شوخی های فیلم نیز ناامید کننده و برخواسته از الگوی اشتباه شبکههای اجتماعی کنونی در ایران است. یعنی جایی که حتی به تن کردن لباس بانوان توسط مرد و قرارگیریاش مقابل دوربین نیز به چشم می خورد که حال و هوای آینه بغل را شبیه به جُنگهای نمایشی پرطرفدار سالهای اخیر در کشور نموده است. جالب آنکه اغلب شوخیها و موقعیتهای طنزآمیز فیلم در کنار خودرو و برندهای لوکس به اجرا در می آیند بهطوریکه به نظر میرسد سرمایهگذاران فشار بسیار زیادی برای بیشتر دیده شدن محصولاتشان بر سازندگان اعمال کردهاند.
فیلم در میان شوخیهای ضعیف و بیرمقش، قصد دارد پیامهای اخلاقی نیز به مخاطبش ارائه نماید. پیامهایی که مانند شوخیهای فیلم، بی حس و حال هستند و از سطح یک شعار مستقیم فراتر نمیروند و خبری از پرداخت موقعیتها و قرار دادن مفاهیم در لایه های زیرین فیلمنامه نیست. موقعیت هایی نظیر آشپز وزارت امور خارجه و محل زندگی اش تنها یک کنایه ساده و بی اهمیت اجتماعی است که نمی تواند نافذ باشد و بر مخاطب باهوش سینما تاثیر مثبتی بگذارد چراکه سینما امروز ابزار موثرتری برای انتقادهای اجتماعی است و بیان نمودن اینچنین انتقادات سطحی، تنها ضعف بکارگیری این ابزار را توسط سازندگان را تداعی می نماید.
بازیگران فیلم نیز در چارچوب قواعدی که فیلمساز و نوع روایت فیلم مشخص کرده، قرار گرفتهاند. محمدرضا گلزار همان بازیگری است که سالهای سال با حضور در کمدی های سطح پایین و جذب مخاطب توانسته سوپراستار سینما باشد و در اینجا نیز به راحتی میتواند طرفداران خود را راضی کرده و آنان را به سالنهای تاریک سینما دعوت نماید. در کنار جواد عزتی قرار گرفته که در دو سال اخیر در سینما بسیار پرکار بوده است. عزتی در آینه بغل همان شکل و شمایل همیشگی خود که فردی مضطرب و در عین حال مستعد برای فریاد زدن است را به تصویر کشیده و در مجموع نمیتوان تفاوت آشکاری میان بازی او در فیلمی مانند در مدت معلوم و آینه بغل قائل شد.
باید در مورد آینه بغل صادق بود. این فیلم به سینما نیامده تا هنر را به مخاطب عرضه نماید و یا بر افکار مخاطبش تاثیر بگذارد. آینه بغل به سینما آمده تا مجموعه دلایلی که شهروندان امروز ایران به واسطه رویت آن به خنده میافتند را در اختیارشان قرار دهد و این کار را هم به خوبی انجام میدهد. شوخی های سطحی و اینستاگرامی فیلم در کنار سبک زندگی لاکچری و قرار دادن گلزار در میان این اتفاقات، میتواند سیل عظیمی از شهروندان را به سینما بکشاند و این یعنی چرخیدن چرخ اقتصاد سینما که تنها نکته ارزشمند برای فیلم آینه بغل محسوب میشود.
نویسنده: میثم کریمی
منبع: سایت مووی مگ
نظرات کاربران