فیلم برف روی کاج ها فیلمی ایرانی است که توسط پیمان معادی در سال ۱۳۸۹ ساخته و در سیامین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر به نمایش درآمد.
به گزارش خوبو، برف روی کاج ها یکی از بهترین فیلمهای اوایل دهه 90 سینمای ایران است که مورد استقبال تماشاگران، منتقدین و جشنوارههای داخلی قرار گرفت. این فیلم از سایت معتبر IMDB، موفق به کسب نمره متوسط 6.5 شده است. 1700 نفر به این فیلم نمره دادهاند.
دانلود رایگان فیلم برف روی کاج ها
عوامل و بازیگران فیلم برف روی کاج ها
برف روی کاج ها فیلمی است که در ژانر درام توسط پیمان معادی ساخته شده است. پیمان معادی از جمله بازیگران، نویسندگان و کارگردانان مطرح کشورمان است که از نویسندگی قدم به عرصه سینما گذاشت. او پس از همکاری در چند پروژه به عنوان بازیگر، اولین فیلم بلند سینمایی خود را با عنوان برف روی کاج ها جلوی دوربین برد و در این زمینه به توفیق زیادی دست یافت. بمب؛ یک عاشقانه دیگر اثر ساخته شده توسط معادی است.
- برف روی کاج ها اولین ساخته سینمایی پیمان معادی است.
- این فیلم، به طور سیاه سفید فیلمبرداری شده است.
- نسخه اکران شده در جشنواره فیلم فجر با نسخه اکران شده فیلم در سینماها تفاوتهای زیادی دارد.
کارگردان | پیمان معادی |
تهیه کننده | سید جمال ساداتیان |
نویسنده | پیمان معادی |
بازیگران | مهناز افشار صابر ابر ویشکا آسایش حسین پاکدل حسن معجونی الهام کردا آناهیتا افشار شیرین یزدان بخش امیر پوریا زانیار خسروی |
تدوین | سپیده عبدالوهاب |
موسیقی | کارن همایونفر |
سال ساخت | 1389 |
نمره IMDB | 6.5 |
مدت زمان فیلم | 90 دقیقه |
فروش گیشه | 1٬230٬000٬000 تومان |
خلاصه داستان
زنی در مواجهه با يک اتفاق بزرگ در زندگیاش، در دو راهی تصميم قرار میگيرد. او يا بايد مطابق عرف دست به انتخاب بزند و يا …
رویا (مهناز افشار) و علی (حسین پاکدل) زوجی جوانی هستند که در زندگی مشترکشان به بن بست رسیدهاند. رویا یک مدرس پیانو است که شاگردان زیادی دارد، اما هنگامی که یکی از شاگردان او غیبت میکند و او پیگیر دلیل غیبتش میشود، متوجه میشود که وی با همسرش رابطهای مخفیانه دارد. پس از این اتفاق رویا که حال و روز خوشی ندارد، به طور اتفاقی با برادر یکی از همسایههایش به نام نریمان (صابر ابر) آشنا میشود و رفته رفته این دو به یکدیگر علاقهمند میشوند.
نقد و بررسی فیلم برف روی کاج ها
برف روی کاج ها لحنی استوار و روایتی یکپارچه دارد که خوشبختانه تا حد زیادی در دام کلیشه نمیافتد. عادت کرده بودیم که آثار سینمای ایران را به همراه داستان سفارشی و یا موقعیت های سفارشی مشاهده کنیم، اما برف روی کاج ها یک اثر ارجینال محسوب میشود که بی اشکال نیست، اما تحسین برانگیز است.
فیلمبرداری سیاه و سفید، بارزترین مشخصه فیلم است که کمک زیادی به واقعی بودن فضای فیلم کرده است.
معادی با اولین ساخته سینماییاش نشان داده که فرد بسیار باهوشی است چرا که پرداخت شخصیتها را به خوبی انجام داده است. به جز شخصیت خانم صاحبخانه که تکلیفش با خودش مشخص نیست، دیگر شخیصتهای داستان به خوبی معرفی میشوند و به خوبی وظیفه شان را در پیشبرد داستان انجام میدهند.
خوشبختانه معادی در ترسیم یک خانواده قشر متوسط جامعه، بهترین تصویر ممکن را ایجاد کرده است که متاسفانه دیگر فیلمسازان به دلایلی، از انجام آن سرباز میزنند. اینکه خانوادهای متوسط را با دغدغههای خاص خودشان و رفتارها و موقعیتهای طبیعی شان در یک فیلم ببینیم بدون آنکه آنها به نوعی نقش منفی فیلم باشند، یکی از اتفاقاتی است که کمتر در سینمای ایران رخ میدهد! بی میل بودن زن و شوهر به ازدواجشان و خستگی مفرط از زندگی یکنواخت، حال و روز امروز جامعه ماست که معادی به بهترین شکل ممکن آن را در برف روی کاج ها به تصویر کشیده است.
یکی از نکات امیدوار کننده ای که معادی در پرداخت شخصیت رویا از آن استفاده کرده، پرهیز از مغلطه و شلوغ کاری پس از متوجه شدن خیانت همسرش به وی است. رویا شخصیت درونگرایی هست و تمام درد و رنج هایش را در خودش میریزد و بسیار هم انسان آرامی است که این را حتی میتوانیم با برخورد منطقیاش با قضیه خیانت همسرش متوجه شویم؛ او داد نمیزند، زمین و زمان را بهم نمیریزید، خیلی آرام پایش را از زندگی همسرش کنار میکشد و سرنوشت جدیدی را دنبال میکند.
نکته تحسین برانگیز دیگری که میتوان آن را نشانه نبوغ کارگردانی معادی دانست، اهمیت دادن به شخصیتهای فرعی فیلم است. امروزه در اکثر کشورهای صاحب صنعت سینما، کارگردانان از شخصیتهای فرعی به عنوان موقعیت کلیدی داستان استفاده میکنند و کلیدی ترین اتفاقات فیلم را با حضور آنها رقم میزنند؛ اتفاقی که کمتر در سینمای داخل شاهدش بودهایم. معادی در برف روی کاج ها به اندازه کافی به شخصیتهای فرعی داستان توجه داشته و با اینکه این توجه هنوز جای کار بسیاری دارد، اما برای اولین کارگردانی، کاملا قابل قبول است.
البته منطقی بودن رفتار شخصیت ها در لحظاتی رنگ میبازد. به عنوان مثال رابطه میان رویا و نریمان خیلی سریعتر از چیزی که انتظارش را داریم پیش می رود. شاید بتوان این موضوع را به دلیل شرایط بحرانی رویا و نیاز سریع به یک همدم برای تسکین غمهایش دانست، اما خیلی سخت هست که شما یک هنرمند با فرهنگ سطح بالا را در جامعه پیدا کنید که با این سرعت به زندگی اش خیانت کند و حواسش به هیچ چیز هم نباشد!
همچنین به نظر می رسد که روابط عاطفی بین شخصیت ها خیلی زودتر از زمانی که انتظار میرود، آغاز میشود. به عنوان مثال رویا با توجه به اینکه هنوز در مورد رابطه مخفیانه علی مطمئن نیست، اما تن به رابطه با نریمان میدهد و نریمان هم با آگاهی از ازدواج رویا، با رضایت کامل این رابطه را به جلو هدایت میکند. میشد که در شکل گیری این رابطه کمی حوصله به خرج داده شود.
بازی مهناز افشار در نقش رویا، یکی از بهترین نقش آفرینی هایی است که وی در دوران بازیگری اش انجام داده. افشار در سالهای اخیر در مسیر درست بازیگری قرار گرفته و سعی در عدم تکرار خودش دارد که کمک زیادی به متمایز بودنش از اغلب بازیگران زن سینمای ایران کرده است. افشار حالا با بازی در نقش رویا، یک نقش آفرینی متمایز و قابل اعتنا را تجربه کرده که به راحتی میشود لب به تحسین آن گشود.
صابر ابر نیز همانند همیشه، بهترین بازی را از خود به نمایش گذاشته و در جلوی دوربین راحت است. شاید بدترین انتخاب بازیگران فیلم معطوف به حسین پاکدل باشد. هرطور که حساب میکنم میبینم که بازیگران بهتری میتوانستند در نقش علی ظاهر شوند تا حسین پاکدل!
فیلمبرداری محمود کلاری عالی و یکدست انجام شده است. جایگیری دوربین و قاببندیهای خاص کلاری باعث شده تا برف روی کاج ها از لحاظ فیلمبرداری در سطح بسیار بالایی قرار داشته باشد.
موسیقی فوق العاده کارن همایونفر که تلفیقی است از قطعات کلاسیک و سنتی، بسیار شنیدنی و لذت بخش است.
در نهایت باید به پایان بندی فیلم اشاره کنم که قابل قبول است. البته شاید این پایان بندی که نقطه اوج فیلم هم هست، مخالفان و موافقان زیادی داشته باشد. به نظر من این پایان جسورانهتر و مناسبتر از هر پایان کلیشه ای دیگر است که در سالهای اخیر در موضوع خیانت در داخل ایران مشاهده شده است. این بار دیگر قرار نیست به سنت دیرینه، همه روابط فراموش شوند و همه بر سر زندگی خودشان بازگردند! این بار زن با قاطعیت در برابر همسرش ایستادگی میکند و از احساس علاقه جدیدی که به فرد دیگر در زندگی اش بوجود آمده سخن میگوید. شاید این پایان بندی مناسب افراد سنت گرا نباشد اما بهترین حُسن ختام برای این داستان درگیر کننده است.
نویسنده: میثم کریمی
منبع: سایت مووی مگ
فهرست جوایز فیلم برف روی کاج ها
در سی امین دوره برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم فجر در سال 1390، فیلم برف روی کاج ها نامزد دریافت یک سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن (ویشکا آسایش) در بخش سودای سیمرغ و سه جایزه بهترین کارگردانی (پیمان معادی)، بهترین فیلمنامه (پیمان معادی) و بهترین بازیگر زن (مهناز افشار) در بخش نگاه نو شد، که در پایان موفق به دریافت یک سیمرغ بلورین در بخش سودای سیمرغ و یک دیپلم افتخار در بخش نگاه نو شد.
- برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران (پیمان معادی و سید جمال ساداتیان)، دوره ۳۰ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۰
- برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن (مهناز افشار) در بخش نگاه نو، دوره ۳۰ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۰ال ۱۳۷۹
- برنده جایزه بهترین بازیگر زن (مهناز افشار)، چهاردهمین دوره جشن دنیای تصویر
نظرات کاربران