مافیا یک بازی گروهی است که در آن مابین یک گروه اقلیت آگاه (مافیا) و یک گروه اکثریت ناآگاه (شهروند) نبردی جالب و هیجان انگیز برای پیروز شدن سر می گیرد.
به گزارش خوبو، بازی مافیا مسابقه ای است که در آن هوش، قدرت تکلم، حفظ خونسردی و استدلال منطقی نقش بسزایی در پیروزی هر تیمی دارد. افراد داخل بازی به صورت مخفیانه از نقش های خود اطلاع پیدا کرده و سپس اعضای گروه مافیا همدیگر را شناسایی و سعی در شکست دادن اکثریت شهروندان ناآگاه بازی می کنند.
تاریخچه بازی مافیا
دیمیتری دیویدف (Dimitry Davidoff) و آندرو پلاتکین (Andrew Plotkin) سازنده های بازی مافیا هستند. قدمت این بازی مطابق صحبت های سازنده های آن به سال 1986 باز می گردد که در بخش روانشناسی دانشگاه دولتی مسکو بازی شده است و سپس به کلاس های درس و خوابگاه ها و اردوهای دانشگاه مسکو رسیده است.
این بازی به سرعت در سایر مدارس و دانشگاه های شوروی نیز به محبوبیت رسید. در دهه 90 میلادی این بازی به قاره اروپا و آمریکا رسید. به تدریج محبوبیت این بازی به حدی رسید که در سرتاسر جهان انجام می شود.
شیوه بازی مافیا
در ساده ترین شکل بازی، اعضای داخل بازی به دو دسته مافیا و شهروند تقسیم می شوند. به ازای هر دو شهروند، باید یک مافیا درون بازی باشد. بهتر است حداقل 12 بازیکن (8 شهروند و 4 مافیا) درون بازی باشند.
یک نفر به عنوان گرداننده (راوی و مجری برگزاری بازی)، ناظر و مسئول بازی است و بازیکنان داخل بازی باید از او تبعیت کنند. بازیکنان دور یک میز یا بر روی زمین می نشینند و بهتر است آشنایان تا حدممکن کنار هم ننشینند تا شائبه تقلب در بازی پیش نیاید.
راوی در ابتدا کارت ها را بر زده و آن ها را بین بازیکنان پخش کرده تا هویت هر شخص مشخص شود. هیچ شخص دیگری، نباید از هویت دیگران مطلع شود.
در این بازی دو مرحله وجود دارد: شب و روز.
شب
در شروع هر شب، همه بازیکنان داخل زمین چشم هایشان را می بندند. سپس پس از حصول اطمینان از بسته شدن چشم همه بازیکنان داخل زمین، با فرمان راوی، در شب اول، اعضای گروه مافیا همدیگر را شناسایی و نحوه استراتژی و برنامه های تیم را مشخص می کنند و سپس چشم هایشان را می بندند.
افرادی که مطابق کارت های تعیین هویت، نقش دارند از قابلیت هایی که برایشان تعریف شده، در جهت پیروزی تیمشان استفاده می کنند. برای عدم شناسایی افراد نقش دار داخل بازی، تمامی اتفاقات شب با ایما و اشاره مابین راوی و افراد نقش دار بازی برگزار می شود.
روز
با فرمان مجری، تمامی افراد داخل بازی چشم هایشان را باز می کنند. در ابتدا، مجری بازی اتفاقاتی که در شب رخ داده و افراد کشته شده در شب را توضیح می دهد. سپس افراد داخل بازی با استدلال و مباحثه، سعی در جلب اعتماد سایر اعضای درون بازی برای به بیرون هدایت کردن دیگران با وارد کردن اتهام مافیایی بودن بازیکن، می کنند.
در طول روز بازیکنان باید با توجه به نحوه صحبت کردن، استدلال و نظرات هر بازیکن، پی به شهروند یا مافیا بودن دیگران ببرد و مافیا را با رای گیری به بیرون از بازی هدایت کنند. هر بازیکن در نوبت صحبت خود که مدت زمان آن یک دقیقه است، صحبت می کند و سایرین با علامت های لایک (موافق) و دیسلایک (مخالف) در خصوص نظرات او عکس العمل نشان می دهد.
هر بازیکن در ابتدای نوبت صحبت خود به سایر بازیکنان، چالش تعارف می کند و از بین کسانیکه خواستار چالش هستند با نظر چالش دهنده، یک نفر انتخاب می شود تا وی در مدت زمانی کوتاه (20 ثانیه)، نظرات خود را در خصوص روند بازی اعلام کند.
پس از اتمام صحبت های آخرین نفر، با اعلام راوی بازی نوبت به رای گیری می رسد و هر شخصی با بالا بردن دستش، نظر خود را در خصوص مافیا بودن یک نفر اعلام می کند. در نهایت، بازیکن یا بازیکنانی که اکثریت آرا (حداقل نصف آرا) را کسب کنند، باید از خود دفاع کنند و در رای گیری مجدد از بازیکنان داخل زمین، تصمیم گیری لازم برای خروج هر بازیکن از زمین اتخاذ می شود.
در طول روز، حداکثر یک بازیکن از بازی خارج می شود و البته ممکن است به هر دلیل (از جمله به حدنصاب نرسیدن آرا) هیچ بازیکنی نیز از بازی خارج نشود.
شب معارفه
- شب معارفه، صرفاً برای آشنایی گرداننده با بازیکنان و بعضی از بازیکنان با یکدیگر است.
- در این شب، بازیکنان فقط به صحبت و دستورات گرداننده گوش می کنند تا گرداننده همه را بشناسد.
- مافیا بیدار می شوند و به یکدیگر معرفی می شوند و سپس چشم هایشان را می بندند.
- سپس گرداننده نام هر شخصیتی را صدا می زند و آن شخص بیدار شده و می خوابد.
- گرداننده اسامی و شخصیت ها را در جدول یادداشت کرده و بدین ترتیب، شب معارفه تمام می شود.
روز اول
- با دستور گرداننده، همه چشم هایشان را باز کرده و بیدار می شوند. در این لحظه، بازی رسما شروع می شود.
- اگر شهروند هستید، باید حواستان جمع باشد و دنبال مافیا بگردید. به رفتار و صحبت های سایر اعضای درون بازی به دقت گوش دهید.
- اگر مافیا هستید، باید سعی کنید شبیه شهروندان رفتار کنید و خودتان را تابلو نکنید.
- تمامی افراد درون بازی، صحبت هایشان را در مدت زمان یک دقیقه بیان می کنند.
- تشخیص نقش های بازیکنان در روز اول، همواره مشکل است، اما این موضوعی است که در روزهای آینده نیز تکرار می شود.
- در طول روز، بازیکنان فرصت دارند با ایراد اتهام، شخصی را در نظر دیگران متهم کنند و یا خودشان را پاک نشان دهند.
- پس از بحث و گفتگو، رای گیری آغاز می شود که به صورت همگانی و علنی است.
رای گیری
- هر نفر می تواند به هر چند نفری که می خواهد رای دهد.
- وقتی گرداننده، بازیکنی را برای رای گیری مشخص کرد، چند ثانیه صبر می کند تا بازیکنان به او رای دهند. سپس افرادی که دستشان را بلند کرده است، می شمارد.
- افرادی که حداقل نیمی از آرا را کسب کرده باشند، راهی مرحله دوم رای گیری می شوند و فرصتی مجدد برای دفاع از خود پیدا خواهند کرد.
- پس از صحبت های افراد متهم، رای گیری مجددی صورت می پذیرد.
- اگر یک نفر، حدنصاب آرا را کسب کرده باشد، به صورت علنی رای گیری مجددی از او صورت خواهد پذیرفت و در صورتیکه نصف آرا را کسب کرده باشد، باید از بازی خارج شود.
- اگر بیش از یک نفر متهم باشند، سایر اعضای درون بازی به صورت مخفیانه نظر خود را در خصوص خروج بازیکنان داخل دفاعیه اعلام خواهند کرد. شما فقط می توانید به یکی از افرادی که درون دفاعیه هستند رای دهید، اما همچنین می توانید از رای دادن خودداری کنید. در این حالت، شخصی که حداکثر آرا را کسب کرده باشد، از بازی خارج می شود. اگر تعداد آرای افراد داخل دفاعیه مساوی باشد، به قید قرعه یک نفر از بازی حذف خواهد شد.
- شخصیت فرد حذف شده، باید مخفی بماند.
- بازیکنان در هنگام خروج، یک کارت حرکت آخر را برداشته و نوشته روی آن را می خواند. دستور روی کارت باید اجرا شود.
هر شب
- گرداننده از اعضای مافیا می خواهد بیدار شوند. اگر جاسوس در بازی باشد، باید همزمان با مافیا بیدار شود.
- گرداننده از اعضای مافیا می خواهد یک نفر را که قصد دارند از بین ببرند، با اشاره نشان دهند. پس از اجماع اعضای مافیا، تصمیم نهایی با پدرخوانده است.
- سپس، سایر اعضای مافیا که قابلیت دارند، می توانند قابلیت هایشان را با گرداننده در میان بگذارند. پس از آن اعضای مافیا می خوابند.
- نوبت به شهروندان دارای قابلیت می رسد که با نظر گرداننده بیدار شوند.
- گرداننده از کارآگاه می خواهد، استعلام یک نفری را که به آن شک دارد نشان دهد.
- دکتر در هر شب می تواند یک نفر را نجات دهد.
- بازیکنان دیگری نیز که قابلیت دارند با اعلام گرداننده بیدار شده و در صورت لزوم از قابلیت هایشان استفاده می کنند.
- این روند هر شب ادامه پیدا کرده تا شب به پایان برسد.
- در پایان، با اعلام گرداننده، روز شده و همه از خواب بیدار می شوند.
روز دوم به بعد
- در ابتدای هر روز، راوی، برآیندی از اتفاقات شب را به اطلاع افراد درون بازی می رساند.
- با حذف شدن بعضی از بازیکنان، تا حدودی می توانید بهتر فکر کنید و حدس بزنید. هر قدر که بازی جلوتر می رود، حقایق برای افرادی که درون بازی هستند، روشن تر شده و حساسیت بازی بیشتر می شود.
- همه چیز مشابه روز اول دوباره تکرار می شود: صحبت های افراد درون بازی، چالش، رای گیری و …
کارت حرکت آخر
بازیکنی که در طول روز و با رای گیری از بازی خارج می شود می تواند از کارت حرکت آخر استفاده کند تا با انتخاب تصادفی یکی از شش کارت، وضعیتی را برای خودش یا بازی تعیین و اگر مجبور به ترک بازی بود، او حق دارد 20 ثانیه بدون اشاره به نقشش کلام آخر را بگوید. بازیکنی که با رای گیری از بازی خارج می شود، فقط با کارت ذهن زیبا و حدس درست آن می تواند در بازی باقی بماند.
مسیر سبز
بازیکن در حال ترک بازی با داشتن این کارت می تواند، یک بازیکن را در مسیر سبز روز بعدی قرار دهد که تحت هر اتهامی در رای گیری قرار نگیرد.
فرش قرمز
بازیکن در حال ترک بازی با داشتن این کارت بازیکنی را متهم می کند و فرش قرمزی برای قرار گرفتن در رای گیری پایان روز بعد برایش پهن می کند تا در هر شرایطی به دفاعیه وارد شود.
ذهن زیبا
بازیکن در حال ترک بازی با داشتن این کارت باید از ذهن خود استفاده نماید. یک نقش از نقش هایی که در روند بازی اعلام نشده یا مستقیم نمی داند را بر مبنای حدس برملا و پس از تایید صحت این افشاگری توسط گرداننده، به بازی برگردد.
بی خوابی
امشب کسی نمی خوابد، زد و خوردی وجود ندارد و کسی کشته نمی شود. بازی مستقیم به روز بعد می رویم.
دروغ سیزده
بازیکن در حال ترک بازی با داشتن این کارت، در هر نقش یا طرفی که باشد، باید یک دروغ مرتبط به بازی به دیگر بازیکن ها بگوید و گرداننده دروغ بودن موضوع را تایید می نماید. سپس از بازی خارج می شود.
شلیک نهایی
بازیکن در حال ترک بازی با داشتن این کارت، به جای مافیا شلیک شب را به انتخاب خودش انجام خواهد داد و سپس از بازی خارج می شود.
شخصیت های بازی مافیا
شخصیت های بازی مافیا، به سه دسته تقسیم می شوند: اعضای مافیا، اعضای شهروندان، اعضای مستقل. اعضای مافیا و اعضای شهروندان، پای ثابت تمامی بازی ها هستند، اما اعضای مستقل به صورت دلبخواه به بازی اضافه می شوند.
انتخاب نقش های بازی با گرداننده بازی است و او پیش از شروع بازی، در خصوص نقش های بازی و قابلیت هایی که دارند، توضیحی به اجمال به بازیکنان می دهد.
علاوه بر نقش هایی که به تفصیل در زیر توضیح داده می شود، بسیاری نقش های دیگر نیز به بازی اضافه شده اند. بنابراین تعداد کاراکترهای بازی مافیا نامحدود است و بسیاری از آن ها توسط افراد مختلف خلق شده اند.
اعضای مافیا
پدرخوانده (رییس مافیا)، دکتر لکتر، مذاکره کننده، معشوقه، افسونگر، ناتاشا، تروریست، قاتل حرفه ای، آمپول زن، شاه کش و مافیای ساده معروف ترین نقش های دسته مافیا هستند.
پدرخوانده (رییس مافیا)
هر شب تصمیم می گیرد مافیا چه کسی را بکشد. پدرخوانده توسط کارآگاه شناسایی نمی شود. در صورتیکه بازی دکتر لکتر نداشته باشد، توسط حرفه ای نیز کشته نمی شود.
دکتر لکتر
هر شب یکی از افراد گروه مافیا را نجات می دهد. بدین شرح که عضو مافیا را از تیر تک تیرانداز یا حرفه ای نجات می دهد. دکتر لکتر در طول بازی فقط یک بار می تواند خودش را نجات دهد.
مذاکره کننده
مافیای مذاکرهکننده در طول بازی در صورتی که یکی از یارهایش از بازی خارج شده باشد میتواند یک بار به شهروند پیشنهاد بدهد که به تیم مافیا بپیوندد. این مذاکره در صورتی موفق خواهد بود که پیشنهاد را به شهروند ساده و یا به زره پوش بدهد. درصورتیکه مافیا پیشنهاد مذاکره بدهد دیگر امکان استفاده از تیرش در آن شب را ندارد. نجات دادن دکتر بر روی فردی که با آن مذاکره شده است تأثیری ندارد.
مذاکره کننده اگر هدف مذاکره اش یکی از 4 نقش اصلی شهروندی باشد مذاکره صورت گرفته موفقیت آمیز نیست و شخص مورد هدف وارد تیم مافیا نمیشود. این چهار نقش عبارتند: از کارآگاه، پزشک، تک تیرانداز و خبرنگار. اما اگر مذاکره موفقیت آمیز باشد فرد مورد مذاکره از فردا شب با تیم مافیا بیدار میشود و هم تیمیهایش را میشناسد.
معشوقه
با مرگ او، مافیا از شدت خشم به دو نفر شلیک می کند. با مرگ پدرخوانده، او جای رییس را می گیرد.
افسونگر
او دو شب در طول بازی می تواند بر روی یکی از اعضای شهروندان کلمه ای را افسون کند. پس از اتمام شب، گرداننده بازی کلمه افسون را می گوید و اگر شخصی که کلمه افسون بر روی او گذاشته شده، در طول روز از آن کلمه استفاده کند، بلافاصله از بازی خارج می شود.
ناتاشا
یکی از اعضای گروه مافیا است که هر شب می تواند یک نفر را برای روز بعد ساکت کند. او می تواند حتی یکی از اعضای گروه خودش را ساکت کند، اما نمی تواند یک نفر را بیش از یک بار ساکت کند. شخصی که سایلنت شده اجازه هیچ صحبتی در طول روز ندارد و در صورت صحبت کردن از بازی اخراج می شود. او حق لایک، دیسلایک و رای دادن دارد، اما در صورتیکه با رای گیری به دفاع آمد، حق دفاع از خود را نیز ندارد.
تروریست
تروریست این قابلیت را دارد که با اعلام کلمه تروریست، یکی از اعضای گروه شهروندان را در طول روز همراه با خود از بازی خارج کند. تروریست در صورتیکه در نظرسنجی بالا بیاید، دیگر نمی تواند از قابلیتش استفاده کند، زیرا مشخص نیست که بتواند زنده بماند. اگر تروریست در مرحله نظرسنجی رای اکثریت را کسب کند ولی از این مرحله جان سالم به در برد، باز هم می تواند همانجا کارش را ادامه دهد. تروریست نقطه مقابل فدایی در میان شهروندان است.
قاتل حرفه ای
یک شب در طول بازی، یک نفر را انتخاب می کند. آن شخص، 3 روز بعد وسط روز تحت هر شرایطی کشته می شود.
آمپول زن
یک شب در طول بازی یک نفر را انتخاب می کند. گرداننده هویت بازیکن و کاری که آن شب انجام داده است را به آمپول زن می گوید.
شاه کش
دو بار در طول شب یا مرحله دوم رأیگیری می تواند نقش بازیکنی را حدس بزند. اگر درست حدس زده باشد، آن بازیکن از بازی حذف می شود. او نمیتواند نقش هایی که توسط بازی برای همه رو می شود را حدس بزند.
مافیای ساده
یکی از اعضای گروه مافیا است که هیچ قابلیتی ندارد.
اعضای شهروندان
دکتر، کارآگاه، حرفه ای، تفنگدار، روانپزشک، زره پوش، جان سخت، شهردار، خبرنگار، جاسوس، ساقی، فدایی، زندانبان، گورکن، فرشته نجات، قهرمان، دست کج و شهروند ساده معروف ترین نقش های دسته شهروندان هستند.
دکتر
هر شب یک نفر را از حمله مرگبار نجات میدهد. انتخاب دکتر هرشب مهم است چون تمام سعی و تلاش دکتر باید نجات شهروندان باشد اگر درست انتخاب کند در شب میتواند جلوی حذف شدن یک شهروند را بگیرد. فقط یک شب در طول بازی می تواند خودش را انتخاب کند و نجات دهد. (در صورتی که تعداد بازیکنان زیاد باشد با صلاحدید گرداننده، تعداد سیوهای دکتر در شب اول به دو سیو و تعداد نجات خودش نیز به دو بار افزایش می یابد.)
کارآگاه
هر شب یک نفر را انتخاب میکند، گرداننده به او میگوید مافیا هست یا نه. با این حال، استعلام پدرخوانده برای کارآگاه منفی می شود. کارآگاه نباید خودش را تابلو کند تا توسط مافیا از بازی خارج نشود. او نقش مهمی در شهر دارد و باید به شهروندان در شناسایی مافیا کمک کند.
حرفه ای (اسنایپر)
با تصمیمی که از ابتدای بازی گرفته می شود، تعداد تیرهای حرفه ای مشخص می شود. او حداقل دو تیر دارد، ولی گاهاً به او اجازه داده می شود که هر شب تیراندازی کند. اسنایپر در طول شب می تواند تیراندازی کند. او لزومی به استفاده از قابلیتش ندارد. در صورتیکه حرفه ای به اعضای مافیا شلیک کند، شخص مزبور، ابتدای روز بعد از بازی خارج می شود. در دو صورت بازیکن در بازی می ماند: یا توسط دکتر لکتر حفظ شود یا بازی دکتر لکتر نداشته باشد و شخص مذکور پدرخوانده باشد. اگر حرفه ای به اشتباه یکی از شهروندان را هدف قرار دهد، خودش در ابتدای روز بعد از بازی خارج می شود.
تفنگدار
با توافقی که در ابتدای بازی صورت می گیرد، تفنگدار یک یا دو شب می تواند به بازیکنان تیر بدهد. او دو تیر در اختیار بازیکنان قرار می دهد. یک تیر او جنگی است و تیر دیگرش مشقی. گرداننده در طول شب، به بازیکنانی که تیر در اختیارشان قرار گرفته، اطلاع می دهد که باید در طول روز از تیرشان استفاده کنند. تفنگدار باید دقت کند که تیر جنگی اش را به یک شهروند بدهد و تیر مشقی اش را به مافیا.
بازیکنانی که حق تیر دارند، روز بعد و در نوبت صحبتشان باید از تیری که در اختیارشان قرار گرفته استفاده کنند و به هر کسیکه بخواهند تیراندازی کنند. پس از اینکه هر دو نفر تیرشان را شلیک کردند، گرداننده بازی به دو نفری که تیر خورده اند، 15 ثانیه وصیت کنند. سپس مشخص می شود کدام تیر جنگی بوده و کدام تیر مشقی. کسیکه تیر جنگی خورده از بازی خارج می شود و دیگری در بازی باقی می ماند.
درصورتیکه بازیکنی از تیری که در اختیارش قرار گرفته استفاده نکند، با پایان روز از بازی خارج می شود. تفنگدار نمی تواند به کسیکه قبلاً تیر داده، دوباره تیر دیگری بدهد. او همچنین نمی تواند خودش از تیر استفاده کند.
روانپزشک
دو شب در طول بازی می تواند دو نفر را ساکت کند. کسی که سایلنت می شود، اجازه هیچ صحبتی در طول روز ندارد و در صورت صحبت کردن از بازی اخراج می شود. او حق لایک، دیسلایک و رای دادن دارد، اما در صورتیکه با رای گیری به دفاع آمد، حق دفاع از خود را نیز ندارد.
زره پوش
زره پوش با زرهی که در اختیار دارد، یک جان اضافه در اختیار دارد. بدین شرح که اگر در شب مورد هدف قرار گیرد، بار اول نمی میرد و زره او برداشته می شود، اما بار دوم از بازی خارج می شود. اگر در روز و با رای گیری، بیشترین رای را گرفته باشد با اعلام گرداننده بازی، زره او می افتد و در بازی باقی می ماند. در صورت یک بار استفاده از این امکان چه در روز و چه در شب، زره اثر خودش را از دست میدهد و مافیای مذاکره کننده دیگر نمیتواند با زرهپوش مذاکره کند.
جان سخت (رویین تن)
جان سخت دو قابلیت دارد. در شب، محافظت می شود و بار اول با تیر مافیا از بازی خارج نمی شود. اما در صورتیکه زره او بیفتد، بار دوم با شلیک مافیا از بازی خارج می شود. همچنین جان سخت، وظیفه استعلام را نیز بر عهده دارد. او دو بار در طول شب می تواند از گرداننده تقاضای استعلام وضعیت بازیکنان خروجی را بخواهد.
شهردار
شهردار قابلیت ملغی کردن رای گیری یا صدور رای خروج برای یکی از بازیکنان حاضر در رای گیری را دارد. در صورتیکه تعداد بازیکنان حداکثر 12 نفر باشد، او فقط یک بار می تواند از قابلیت هایش استفاده کند. اما در صورتیکه بیشتر از تعداد مزبور باشد، با صلاحدید گرداننده، یک بار حق ملغی کردن رای گیری و یک بار حق رای خروج دارد.
شهردار تنها در صورتی می تواند از قابلیت هایش استفاده کند که اولاً حداقل دو نفر در رای گیری قرار داشته باشند و ثانیاً خودش در رای گیری حضور نداشته باشد.
خبرنگار
خبرنگار شهروندی است که بعد از اینکه تیم مافیا مذاکره خود را انجام میدهد، وظیفه این را دارد که شهروندی را که به تیم مافیا پیوسته را پیدا کند. او هر شب میتواند استعلام یک نفر را از گرداننده بازی بگیرد و از اینکه مورد مذاکره قرار گرفته یا نه اطمینان خاطر حاصل کند. در نظر داشته باشید که خبرنگار فقط میتواند استعلام فرد مورد مذاکره را بگیرد نه دیگر اعضای مافیا را.
جاسوس
هر شب با مافیا بیدار میشود اما یک شهروند است. با حضور جاسوس درون بازی، بغیر از نقش پدرخوانده، نقش سایر اعضای مافیا برای یکدیگر فاش نمی شود. اگر جاسوس در طول روز کوچکترین اشاره مستقیم یا غیر مستقیمی به شخصیتش داشته باشد، شهروندان بازنده خواهند شد. جاسوس باید طوری بازی کند که مافیا به او شک نکنند.
ساقی
ساقی عضوی از شهروندان است که نقشی جالب بر عهده دارد. او دو بار در طول شب می تواند یکی از بازیکنان را مست کند. هر کسی که مست شد، قابلیت هایش در طول شب برعکس می شود.
- شلیک پدرخوانده و حرفه ای به خودشان بر می گردد.
- دکتر، دکتر لکتر و قهرمان نمی توانند کسی را نجات دهند.
- تمامی استعلام های کارآگاه بر عکس می شود. یعنی استعلام پدرخوانده و شهروندان مثبت و استعلام سایر مافیا منفی می شود.
- روانپزشک نمی تواند کسی را ساکت کند.
- دست کج نمی تواند دست کجی کند.
- کلمه افسون افسونگر بی اثر می شود.
فدایی
یک روز در طول بازی تا قبل از پایان مرحله اول رأیگیری با اعلام کلمه فدایی بلند میشود و با دست به یک نفر اشاره میکند. آن شخص به همراه فدایی از بازی خارج میشوند.
زندانبان
دو شب در طول بازی یکی از بازیکنان را به جز خودش را به زندان میفرستد. آن شخص به مدت 24 ساعت به عنوان زندانی از بازی خارج میشود. زندان محلی کاملاً جدا از بازی است. زندانبان با شهروندان است پس باید دقت کند که چه کسی را انتخاب میکند. بازیکنی که زندان میرود عملاً از بازی خارج است چون نه چیزی میبیند نه میشنود و نمیتواند رای دهد یا از قابلیتش استفاده کند.
گورکن
شخصیتی مخوف و منزوی است اما بار مسئولیتی مهم بر عهده دارد که باید به موقع به آن عمل کند. وظیفه افشای هویت بازیکنانی که از بازی حذف شدهاند برعهده گورکن است. گورکن دو شب در طول بازی به گرداننده اعلام میکند که میخواهد نبش قبر کند و صبح فردا باید کارتهایی که تا آن لحظه از بازی خارج شدهاند توسط گرداننده به افراد شهر اعلام شوند. او میتواند شهروندان را از سردرگمی و ابهام نجات بدهد.
فرشته نجات
نقش فرشته نجات را می توان به دو شیوه اجرا کرد. در شیوه اول، بازیکنی که در طول روز با رای گیری از بازی خارج می شود، در صورتیکه نقش فرشته نجات را درست حدس بزند، می تواند در بازی بماند. در شیوه دوم، فرشته شهروندی است که یک بار در طول بازی می تواند یکی از افراد کشته شده در شب یا روز را به انتخاب خودش به بازی برگرداند. درصورتیکه فرشته جزو کشته شده های شب باشد، تنها خودش را می تواند نجات دهد.
قهرمان
قهرمان شهر است و به دلیل ویژگیهای ممتازی که دارد بین شهروندان محبوب است. هر دو شب در طول بازی (شب های زوج) با انتخاب یک شخص آن نفر را به مدت 24 ساعت از هرگونه اتفاقی که برایش میافتد در امان نگه میدارد. شخص نجات یافته نه در طول آن شب از بازی خارج می شود و نه روز بعد از بازی خارج خواهد شد. نقش قهرمان در مواقعی از دکتر هم مهمتر است چون کارش را هر دو شب انجام میدهد خیلی باید حواسش جمع باشد چون با انتخاب غلط میتواند 24 ساعت از یک غیر شهروند حفاظت کند.
دست کج
جزو شهروندان است اما متاسفانه دستش کج است. او میتواند قابلیت افراد را از آنها بگیرد به این شکل که یک شب در طول بازی به یک نفر دستبرد میزند و اگر آن شخص شهروند باشد تبدیل به یک شهروند ساده میشود و اگر مافیا باشد تبدیل به یک مافیای ساده میشود و ویژگیهای خودش را از دست میدهد. این ویژگی ها به دست کج منتقل نمی شود.
شهروند ساده
یکی از اعضای گروه شهروندان که هیچ وظیفه ای بر گردنش نیست. او باید به شهروندان کمک کند تا با برتری عددی مافیا را شکست دهند.
بازیکنان مستقل
هزارچهره، مجهول و همزاد معروف ترین نقش های مستقل بازی هستند.
هزارچهره
قدرتمندترین شخصیت بازی است. او قادر است شخصیتهای مختلفی در طول بازی داشته باشد، به این شکل که شخصیت هر بازیکنی که در روز با رأیگیری از بازی خارج میشود را به مدت 24 ساعت تصاحب میکند. علاوه بر این هر بازیکنی که کاری روی او انجام دهد اثرش به خود بازیکن برمیگردد. در واقع هزارچهره در شب کشته نمیشود چون هر کسی بخواهد این کار را انجام دهد خودش میمیرد.
هرشب گرداننده ابتدا هزارچهره را بیدار میکند تا هم هزارچهره شخصیتش را بفهمد و هم کارش را همان موقع انجام بدهد. شرط پیروزی او باقیماندن بین سه نفر آخر است (با هر شخصیتی که در بازی باشد برنده است).
مجهول
شخصیتی است که برخلاف تمام شخصیتها از ابتدای بازی رنگی ندارد و متعلق به هیچ گروهی نیست. اولین بار که توسط شخصی انتخاب شود، اتفاقی برایش نمیافتد و با آن شخص هم گروه میشود، اما قابلیت خاصی ندارد. در پایان شب، گرداننده مجهول را بیدار میکند و از گروهش (مافیا یا شهروند) مطلعش می کند.
به هیچ وجه نباید شخصیتش افشا شود، چون بیشتر از همه به ضرر خودش خواهد شد. مجهول باید همیشه آماده و منتظر باشد تا یک نفر انتخابش کند.
همزاد
از ابتدای بازی هیچ رنگی ندارد و متعلق به هیچ گروهی نیست. یک شب در طول بازی یک نفر را به عنوان همزاد خود انتخاب میکند، هر وقت آن بازیکن از بازی حذف شود همزاد جایش را میگیرد. انگار آن بازیکن از نو زنده شده است، یعنی تمام قابلیتهایی که آن بازیکن داشته، همزاد هم خواهد داشت. تا زمانی که هنوز شخصیت همزاد را دارد، با حمله مافیا و جانی کشته نمیشود.
تعداد استاندارد برای بازی مافیا و ایده برای نقش های هر بازی
بازی مافیا را با هر تعدادی می توان بازی کرد، اما هر چه تعداد بازیکنان بازی بیشتر شود، بازی جذاب تر و نقش های بیشتری در بازی قرار می گیرند. ترجیح بر این است که تعداد بازیکنان این بازی، حداقل 10 نفر باشند.
پیشنهاد برای مافیای 10 نفره
در بازی 10 نفره، 7 شهروند و 3 مافیا درون بازی خواهند بود.
الف:
- شهروندان: دکتر، کارآگاه، زره پوش، تک تیرانداز، خبرنگار، روانپزشک، شهروند ساده
- مافیا: پدرخوانده، مذاکره کننده، مافیای ساده
ب:
- شهروندان: دکتر، کارآگاه، جان سخت، تک تیرانداز، شهردار، دو شهروند ساده
- مافیا: پدرخوانده، دکتر لکتر، مافیای ساده
ج:
- شهروندان: دکتر، کارآگاه، جان سخت، تک تیرانداز، شهردار، روانپزشک، تفنگدار
- مافیا: پدرخوانده، دکتر لکتر، افسونگر
پیشنهاد برای مافیای 12 نفره
در بازی 12 نفره، 8 شهروند و 4 مافیا درون بازی خواهند بود.
الف:
- شهروندان: دکتر، کارآگاه، جان سخت، تک تیرانداز، شهردار، روانپزشک، دو شهروند ساده
- مافیا: پدرخوانده، دکتر لکتر، دو مافیای ساده
ب:
- شهروندان: دکتر، کارآگاه، جان سخت، تک تیرانداز، شهردار، روانپزشک، تفنگدار، شهروند ساده
- مافیا: پدرخوانده، دکتر لکتر، افسونگر، مافیای ساده
پیشنهاد برای مافیای 15 نفره
در بازی 15 نفره، 10 شهروند و 5 مافیا درون بازی خواهند بود.
الف:
- شهروندان: دکتر، کارآگاه، جان سخت، تک تیرانداز، شهردار، روانپزشک، تفنگدار، ساقی، دو شهروند ساده
- مافیا: پدرخوانده، دکتر لکتر، افسونگر، دو مافیای ساده
ب:
- شهروندان: دکتر، کارآگاه، زره پوش، تک تیرانداز، شهردار، روانپزشک، تفنگدار، ساقی، گورکن، شهروند ساده
- مافیا: پدرخوانده، دکتر لکتر، افسونگر، معشوقه، مافیای ساده
ج:
- شهروندان: دکتر، کارآگاه، زره پوش، تک تیرانداز، شهردار، فرشته نجات، تفنگدار، دست کج، گورکن، شهروند ساده
- مافیا: پدرخوانده، دکتر لکتر، افسونگر، شاه کش، مافیای ساده
د:
- شهروندان: دکتر، کارآگاه، جان سخت، تک تیرانداز، شهردار، فرشته نجات، تفنگدار، روانپزشک، قهرمان، شهروند ساده
- مافیا: پدرخوانده، دکتر لکتر، قاتل حرفه ای، شاه کش، مافیای ساده
پیشنهاد برای مافیای 18 نفره
در بازی 18 نفره، 12 شهروند و 6 مافیا درون بازی خواهند بود، یا 11 شهروند، 5 مافیا و 2 بازیکن مستقل بازی خواهند کرد.
الف:
- شهروندان: دکتر، کارآگاه، زره پوش، تک تیرانداز، شهردار، روانپزشک، تفنگدار، ساقی، گورکن، قهرمان، دست کج، شهروند ساده
- مافیا: پدرخوانده، دکتر لکتر، افسونگر، شاه کش، قاتل حرفه ای، مافیای ساده
ب:
- شهروندان: دکتر، کارآگاه، زره پوش، تک تیرانداز، شهردار، فرشته نجات، تفنگدار، ساقی، گورکن، قهرمان، جاسوس، شهروند ساده
- مافیا: پدرخوانده، دکتر لکتر، افسونگر، شاه کش، قاتل حرفه ای، ناتاشا
ج:
- شهروندان: دکتر، کارآگاه، زره پوش، تک تیرانداز، شهردار، روانپزشک، تفنگدار، ساقی، گورکن، قهرمان، فدایی، شهروند ساده
- مافیا: پدرخوانده، دکتر لکتر، آمپول زن، شاه کش، قاتل حرفه ای، تروریست
د:
- شهروندان: دکتر، کارآگاه، زره پوش، تک تیرانداز، شهردار، روانپزشک، تفنگدار، ساقی، گورکن، قهرمان، شهروند ساده
- مافیا: پدرخوانده، دکتر لکتر، شاه کش، قاتل حرفه ای، مافیای ساده
- مستقل: همزاد، مجهول
ه:
- شهروندان: دکتر، کارآگاه، زره پوش، تک تیرانداز، شهردار، روانپزشک، تفنگدار، ساقی، گورکن، قهرمان، دست کج
- مافیا: پدرخوانده، دکتر لکتر، شاه کش، قاتل حرفه ای، افسونگر
- مستقل: هزارچهره، مجهول
اطلاعاتی در خصوص بازی مافیا
- ما برای بازی دور هم جمع می شویم، پس بازی قسم خوردن و قسم دادن ندارد.
- بهتر است تا جایی که می توانی نقش دزدی و ادعای شخصیت نکنی. ولی هر بازیکنی می تواند بلوف بزند.
- هر کسیکه به نقش خود یا یکی از بازیکنان داخل بازی، اطلاق مستقیم کند، توسط گرداننده از بازی اخراج خواهد شد. اطلاق نقش به بازیکنان خارج از زمین ایرادی ندارد.
- هیچ کس حق ندارد به هر صورتی نقش خود را به اطلاع بازیکن دیگری برساند. در اینصورت، توسط گرداننده از بازی اخراج می شود.
- هیچ کس حق ندارد بدون اجازه گرداننده چشمش را باز کند، در غیر اینصورت به عنوان متقلب از بازی اخراج می شود.
- بازیکنانی که به هر دلیل از بازی خارج شده اند، نباید کوچکترین دخالتی در روند بازی کنند. در غیر اینصورت، در روند بازی خلل وارد کرده و بازی را خراب می کنند.
- همیشه سعی کنید به همدیگر احترام بگذارید. بازی برد و باخت دارد و در صورتیکه گرداننده احساس کند یکی از بازیکنان به دیگران بی احترامی می کند، می تواند او را از بازی اخراج کند.
اصطلاحات بازی مافیا
تارگت
شک یا اتهامی است که بازیکن ها به یکدیگر نسبت می دهند. وقتی بازیکنی می گوید تارگت من فلانی است یعنی تصور می کنم فلانی مافیا باشد.
تارگت بک
وقتی به مورد تارگت قرار گرفته ای و به همان بازیکنی که به تو تارگت زده، تارگت بزنی، این عمل را تارگت بک می گویند.
لایک
وقتی با صحبت های یک بازیکن موافق هستی می توانی با علامت شصت موافقت خود را اعلام کنی.
دیسلایک
وقتی با صحبت های یک بازیکن مخالف هستی می توانی با علامت شصت رو به پایین مخالفت خود را اعلام کنی.
قارچ
اصطلاح قارچ در بازی مافیا، وقتی به کار برده می شود که فرد یا افرادی در اثر اتفاقی، مافیا بودنشان تابلو شود.
تو دیوار
بعضی افراد در بازی مافیا با قاب عکس روی دیوار فرق چندانی ندارند. صبحت خاصی نمی کنند و فقط رای می دهند! این افراد «تو دیوار» بازی هستند!
اکت شب
هر صدا، حرکت یا ردی که از رفتار بازیکنها در فاز شب گرفته شود را اَکت شب گویند.
هیل دادن (سیو کردن)
بعد از ترور مافیا در شب، اولین شخصی که باید چشمانش را باز کند دکتر است. دکتر باید فردی را انتخاب کند که حدس می زند مورد هدف قرار گرفته است. در صورتیکه او اینکار را درست انجام داده باشد اصطلاحا می گویند بازیکن را هیل داد یا سیو کرد.
وتو
شهردار این قدرت را دارد تا تصمیم بازیکن ها برای خروج یک بازیکن را لغو کند. به این عمل شهردار می گویند، وتو کرد.
موج سواری
وقتی بحثی شروع می شود و همینطور نفرات بعدی نیز در موردش صحبت می کنند، اصطلاحاً می گویند موج سواری انجام شده است.
تبر زدن یا شهروند تبر
اصطلاحاً به شهروندی که به اشتباه شهر را به هم می ریزد و با اظهاراتش شهروندان را دچار گمراهی می کند و مسیر بازی را منجرف می کند، می گویند: شهروند تبر.
نوب
نوب یعنی تازه کار. اصطلاحاً به بازیکنی گفته می شود که کارش را بلد نیست و همچون بازیکنان تازه کار بازی می کند.
گره
وقتی در بازی مافیا ابهامی به وجود می آید که نمی توان به راحتی از آن رفع ابهام کرد و تشخیص داد راه درست و غلط کدام است، اصطلاحا می گویند در بازی گره افتاده است. به فرض مثال بعضاً یک بازیکن نقطه ابهام بازیکنان بازی است و می گویند تو گره بازی هستی و با خروجت مشکل حل می شود.
پوش کردن
بعضی اوقات وقتی یک شهروند یکی دو اتهام می خورد، ممکن است مافیا از آن سوءاستفاده کند تا او را به بیرون از بازی هدایت کند. به این حرکت، پوش کردن می گویند.
نظرات کاربران