فیلم شبی که ماه کامل شد فیلمی ایرانی است که توسط نرگس آبیار در سال ۱۳۹۷ ساخته و در سی و هفتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر به نمایش درآمد.
به گزارش خوبو، شبی که ماه کامل شد یکی از بهترین فیلمهای سینمای ایران در دهه پایانی قرن چهاردهم است که مورد استقبال منتقدان و تماشاگران نیز قرار گرفت. این فیلم از سایت معتبر IMDB، موفق به کسب نمره متوسط 6.8 شده است. 3700 نفر به این فیلم نمره دادهاند.
دانلود فیلم شبی که ماه کامل شد
عوامل و بازیگران فیلم شبی که ماه کامل شد
شبی که ماه کامل شد فیلمی است که در ژانر درام، عاشقانه، ماجراجویی و جنایی توسط نرگس آبیار ساخته شده است. این فیلم چهارمین اثر سینمایی نرگس آبیار بوده و بسیاری معتقدند بهترین اثر ساخته شده توسط این کارگردان مطرح ایرانی است. فیلمهای شیار 143، ابلق و نفس نیز در میان کارهای پرطرفدار آبیار قرار دارد.
این فیلم بر اساس داستان واقعی عبدالحمید ریگی و همسرش فائزه منصوری، ساخته شده است. هوتن شکیبا و الناز شاکردوست بهترین نمایشهای خود را در این فیلم ایفا کردهاند و عملکرد فرشته صدرعرفایی نیز تحسینبرانگیز است.
کارگردان | نرگس آبیار |
تهیه کننده | محمدحسین قاسمی |
نویسنده | مرتضی اصفهانی نرگس آبیار |
بازیگران | الناز شاکردوست هوتن شکیبا فرشته صدرعرفایی پدرام شریفی امین میری بانیپال شومون شبنم مقدمی فرید سجادی حسینی آرمین رحیمیان |
تدوین | حمید نجفی راد |
موسیقی | مسعود سخاوت دوست |
سال ساخت | 1397 |
نمره IMDB | 6.8 |
مدت زمان فیلم | 140 دقیقه |
فروش گیشه | 19 میلیارد تومان |
خلاصه داستان
عبدالحمید (هوتن شکیبا) که برادر رییس گروه تروریستی جندالله است عاشق فائزه منصوری دختری تهرانی (الناز شاکردوست) میشود و پس از اصرار فراوان ازدواج میکنند. عبدالحمید تصمیم میگیرد به پاکستان برود و در این میان فائزه و برادرش نیز او را همراهی میکنند، اما آنها از عاقبتی که انتظارشان را میکشد بیاطلاع هستند…
نقد و بررسی فیلم شبی که ماه کامل شد
جدیدترین فیلم نرگس آبیار داستانی واقعی را به تصویر میکشد. داستان دختری که بهصورت اتفاقی وارد زندگی برادر سرکرده گروه تروریستی جندالله یعنی عبدالمالک ریگی میشود و از این طریق با اتفاقات ناگواری مواجه میشود. عبدالمالک ریگی تروریستی بود که فعالیتهای مخرب خود از جمله ترور نظامیان و غیرنظامیان ایرانی را بیش از یک دهه پیش آغاز کرد و پس از چندین جنایت، در نهایت در سال 1388 دستگیر و در سال 1389 اعدام شد. اما داستان شبی که ماه کامل شد راوی زندگی این تروریست نیست بلکه داستان زندگی برادر او به همراه همسرش را روایت میکند که قربانی اقدامات او میگردند.
شبی که ماه کامل شد در دو بخش ساخته شده. بخش اول مربوط به عاشقانهای است که میان فائزه و عبدالحمید رقم میخورد. عاشقانهای که ساخته میشود طولانی، نه چندان واقعی و در مجموع خسته کننده هست و بیش از آنکه کیفیت موقعیتهایی که سبب شکلگیری عاشقانه میگردد مورد بحث باشد، زمان اجرایی آن است که برای اثری که قرار نیست رویکردی کاملاً عاشقانه داشته باشد زیاد است. این عاشقانه با تمام ایراداتی که دارد در نیمه اول ساخته میشود و تماشاگر به بخش دوم فیلم یعنی سفر فائزه و عبدالحمید به پاکستان هدایت میشود که سبب مواجه شدن با عبدالمالک ریگی میگردد.
در بخش دوم فیلم تماشاگر با چالشهای بیشتری درباره آدمهای داستان مواجه میشود. فائزه از آن عاشق ساده دل تبدیل به فردی میشود که اشتیاق و خشم را در وجود خود پرورش داده و در نقطه مقابلش عبدالحمید قرار دارد که اگرچه در ظاهر عاشق است و کماکان فائزه را دوست دارد اما تبدیل به انسانی بیرحم شده که حالا عضو مهمی از گروه جندالله است. بخش دوم فیلم نرگس آبیار اگرچه حاوی جزئیات بیشتری است اما در نهایت در دام اشتباهات شخصیت پردازی و البته منطق روایی گرفتار میشود که بی جهت داستان فیلم را کش دادهاند و سبب میشوند تا حتی بخشهایی از واقعی بودن ماجرا مورد تردید قرار بگیرد.
در بخش شخصیت پردازی، روند کلی تبدیل شدن عبدالحمید به یک انسان بیرحم با ظرافتهای سینمایی انجام نشده و به همین جهت چندان نمیتوان ارتباطی با تغییر هویت او برقرار کرد. به همه اینها باید دیالوگهای شعاری فیلم را هم اضافه کرد که کوچکترین تاثیری در روند داستان ندارند و بیجهت از زبان افراد گوناگون از جمله فائزه بیان میشود. شعارهایی درباره زندگی در سیستان و بلوچستان و سختیهای موجود که پس از بیان شدن، فراموش میشوند و فیلم مسیر خود را پیش میگیرد!
در این فیلم صحنههای زائد زیادی هم دارد که منجر به افزایش مدت زمان فیلم به بیش از 2 ساعت گردیده است. چندین سکانس از عملیاتهای مختلف که ابداً تاثیری در روند قصه ندارند و احتمالاً به جهت سفارشی بودن اثر در فیلم گنجانده شده، شبی که ماه کامل شد را از ریتم میاندازد تا بتواند پیامی را به مخاطبش بدهد که از طریق زبان سینما بیان نمیشود و صرفاً با گنجانده شدن بهصورت یک موقعیت مستقیم به سمت تماشاگر شلیک میگردد. شاید اگر تمرکز آبیار بر روند قصه متمرکز میشد و متعاقباً زمان فیلم نیز بسیار کمتر میشد، اثر کاملاً یکدست و تماشایی از آب در میآمد.
استفاده از تکنیک “دوربین روی دست” نیز اگرچه برای افزایش تنش و استرس تماشاگر به کار گرفته شده اما عدم استفاده صحیح از آن (که حتی در سکانسهای درونی هم قابل رویت است) باعث از دست رفتن تمرکز تماشاگر میگردد. تکنیک دوربین روی دست تعریف مشخصی در تصویربرداری آثار سینمایی دارد و چنانچه بهصورت صحیح از آن استفاده شود میتواند تنش فیلم را افزایش داده و مخاطب را بر روی صندلی میخکوب نماید. اما در شبی که ماه کامل شد استفاده از این تکنیک دچار مشکلاتی است که تجربه خوشایند تماشای فیلم از قاب دوربین را با مشکل مواجه میکند. دوربین گاهی در صحنههای بیرونی به خوبی تنش را به مخاطب انتقال میدهد، اما در بخشهای دیگر بی آنکه نیازی به استفاده از این تکنیک باشد، ما شاهد تکانهای شدید دوربین هستیم!
با اینحال شبی که ماه کامل شد ویژگیهای مثبتی هم دارد که از جمله آن بازیهای خوب بازیگران فیلم است. هوتن شکیبا بهترین بازیگر فیلم است و به خوبی توانسته در نقش عبدالحمید ریگی، بازی تماشایی از خود ارائه دهد. الناز شاکردوست نیز اگرچه در مقایسه با دیگر بازیگران، بازی معمولی از خود به نمایش گذاشته اما روی هم رفته نسبت به گذشته میتوان پیشرفتهای قابل توجهی را در بازیگری او شاهد باشیم. بهترین بازیگر فیلم نیز بیشک فرشته صدرعرفایی است که یکی از بهترین بازیهای دوران بازیگریاش را در این فیلم ارائه داده است.
جسارت نرگس آبیار در به تصویر کشیدن گروه تروریستی جندالله و موقعیتهای تنشآمیزی که ساخت آن با توجه به حد و اندازههای سینمای ایران بسیار مشکل و طاقت فرساست، یکی دیگر از ویژگیهایی است که نباید از کنار آن به راحتی گذشت. آبیار موقعیتهای تنشآمیز فراوانی را در فیلم شبی که ماه کامل شد ترسیم کرده که معمولاً سینماگران داخلی همواره از انجام آن واهمه دارند! آبیار قصه خود را به بیرون از چارچوب منزل برده و مناطق سیستان و بلوچستان را زیر ذرهبین قرار میدهد تا بحرانهای موجود در آن منطقه در قاب دوربین ترسیم شود. این تصاویر بیآنکه نیازی به بیان شدن توسط دیالوگ داشته باشند، قابلیت انتقال مفهوم درد مردمان این منطقه را دارند که همواره با سختی و کمبودها دست و پنجه نرم میکنند.
شبی که ماه کامل شد اگرچه در روایت قصه با تلاطمهای شدید مواجه است و نمیتواند مسیر واحدی را پیش بگیرد، اما روی هم رفته تجربه ناخوشایندی برای تماشا محسوب نمیشود. با تمام مشکلاتی که فیلم از آن رنج میبرد، باید گفت که شبی که ماه کامل شد مختص به پرده سینما ساخته شده که باید حتما آن را در سالنهای سینما تماشا کرد. نرگس آبیار با ساخت جدیدترین اثرش ثابت کرده که قصد دارد حرفهای مهمتری در سینما برای گفتن داشته باشد اما شاید باید نیم نگاهی هم به کیفیت روایت قصه و عدم تاثیرپذیری از اطرافیانش داشته باشد. برای موفقیت اثر در پرده سینما، نیاز هست که فیلمساز سوژه خود را آنطور که خود تشخیص میدهد پرورش دهد و به تصویر بکشد؛ اتفاقی که در شبی که ماه کامل شد نیفتاده و تاثیرپذیری فیلمساز از اتفاقات پیرامونش در فیلم قابل رویت است.
منتقد: میثم کریمی
منبع: سایت مووی مگ
فهرست جوایز فیلم شبی که ماه کامل شد
در سی و هفتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر، فیلم شبی که ماه کامل شد نامزد دریافت 13 سیمرغ بلورین از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (نرگس آبیار)، بهترین فیلمنامه (مرتضی اصفهانی و نرگس آبیار) بهترین بازیگر نقش اول مرد (هوتن شکیبا)، بهترین بازیگر نقش اول زن (الناز شاکردوست)، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (آرمین رحیمیان) و بهترین بازیگر نقش مکمل زن (فرشته صدرعرفایی) شد و در پایان موفق به کسب شش سیمرغ بلورین شد.
- برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم برای محمدحسین قاسمی در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر – ۱۳۹۷
- برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای نرگس آبیار در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر – ۱۳۹۷
- برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای هوتن شکیبا در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر – ۱۳۹۷
- برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای الناز شاکردوست در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر – ۱۳۹۷
- برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فرشته صدرعرفایی در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر – ۱۳۹۷
- برنده سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی برای ایمان امیدواری در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر – ۱۳۹۷
- برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فرشته صدرعرفایی در بیست و یکمین دوره جشن خانه سینما – ۱۳۹۸
- برنده جایزه بهترین طراحی لباس برای محمدرضا شجاعی در بیست و یکمین دوره جشن خانه سینما – ۱۳۹۸
- برنده جایزه بهترین چهره پردازی برای ایمان امیدواری در بیست و یکمین دوره جشن خانه سینما – ۱۳۹۸
- برنده جایزه بهترین موسیقی متن برای مسعود سخاوت دوست در بیست و یکمین دوره جشن خانه سینما – ۱۳۹۸
- برنده جایزه بهترین فیلمنامه برای نرگس آبیار و مرتضی اصفهانی در بیستمین دوره جشن حافظ – ۱۳۹۹
- برنده جایزه بهترین بازیگر مرد برای هوتن شکیبا در بیستمین دوره جشن حافظ – ۱۳۹۹
- برنده جایزه بهترین بازیگر زن برای الناز شاکردوست در بیستمین دوره جشن حافظ – ۱۳۹۹
- برنده جایزه بهترین تدوین برای حمید نجفی راد در بیستمین دوره جشن حافظ – ۱۳۹۹
نظرات کاربران