به گزارش مجله آنلاین خوبو، چند سال پیش زوج هنری «یانتیه فریزه» و «باران بو اودار» اهل آلمان با سریال علمی ـ تخیلی «تاریکی» از نتفلیکس جایگاه خود را در صنعت فیلمسازی مستحکم کردند. مجموعه تلویزیونی «تاریکی» به شدت مورد تحسین منتقدان و تماشاگران قرار گرفت. از این رو، کمابیش دو سال و نیم انتظار برای اینکه ببینیم این دو در آینده چه کاری انجام خواهند داد، زمان نیاز بود. این چشمانتظاری ما را به دومین اثر معمایی آنها بنام «۱۸۹۹» میرساند.
این بار، مهاجران چندملیتی که از قاره قدیم به قارۀ نو عزیمت میکنند با معمایی کابوسوار در کشتی دومی که در دریای آزاد سرگردان است، روبرو میشوند. در طول مسیر، حقایق و مسائل مختلفی درباره پیشینه و انگیزههای شخصیتهای اصلی کشف میشود که نتیجه آن، یک دنباله کم و بیش بیوقفه از خردهروایتهای گیرا همراه با موسیقی و جلوههای بصری شگفتانگیز است. برای خواندن ادامۀ این مطلب، با خوبو همراه باشید.
خلاصه داستان
این سریال با یک کابوس آغاز میگردد؛ جایی که مائورا فرانکلین، یک پزشک خانم انگلیسی، از رویایی بیدار میشود که در آن از جانب فردی مرموز در پس سایهها مورد تهدید قرار میگیرد. او بلافاصله پس از خروج از اتاقش پی میبرد که از قبل سوار کشتی شده و مانند برادرش «هِنری» به سوی نیویورک میرود. او در کنار بیش از هزار نفر دیگر از زمانی که حادثهای برای کشتی پرومتئوس افتاده، چهار ماه است که در مسیر خود بر روی دریاها گم شدهاند.
فضاسازی بصری
«۱۸۹۹» روایت یک سفر دریایی ماجراجویانه است که جایگاه خود را در کنار سریال «تاریکی» نزد مخاطبان به دست آورده و «یانتیه فریزه» و «باران بو اودار» را به عنوان یکی از قویترین جفتهای خلاق در صنعت تلویزیون دوران مدرن تثبیت میکند. بزرگترین نقطه قوت این سریال «گرافیک بصری» آن است، زیرا محیط این قصه، تماشایی و همچون یک تابلوی نقاشیِ زنده است.
از نماهای کشتیهای سرگردان در دریا تا تصاویری خیرهکننده از افرادی که در پسزمینههایی مانند عرشهها، اتاقهای مهمانی ایستادهاند، تقریباً در هر صحنه فضایی بسیار زیبا و مجلل وجود دارد. این سریال به طرز ماهرانهای از تضاد بین عناصر روشن و تاریک استفاده میکند.
برای مثال، صداها و درخشش مهیب صاعقه که مکانهای بدون نور را روشن میکند، و همچنین یک صحنۀ فوقالعاده از شخصیتهای اصلی که توسط چراغ قوه فرد دیگری در حالی که او به تنهایی در یک فضای سیاه و سفید نشسته، از نمونههای استفادۀ هنری از کنتراست میان عناصر تیره و روشن میباشد. در کنار اینها، بهرهگیری از سایهها نیز به فضای محیط حال و هوای وهمآوری میدهد.
طراحی صحنه و لباس
برای طراحی صحنه و لباس این سریال نیز باید ارزش ویژهای قائل بود. واضح است که تلاش بیاندازهای برای اطمینان از اینکه اتاق و کابین مسافران بهطور واقعگرایانه قدیمی و فرسوده به نظر برسند، صورت گرفته است. به همین ترتیب، اکثر قهرمانان اصلی و دشمنانشان از مکانهای مختلف مانند فرانسه، انگلستان، دانمارک، آسیا، اسپانیا و پرتغال آمدهاند که لباسها، مدلهای مو و وسایل آنها بازتاب این نکته است.
صداگذاری
صداگذاری و تدوین صدای سریال «۱۸۹۹» به اندازۀ مناظر آن، ستودنی است. جدا از استفادۀ هوشمندانه از آهنگهای پرطرفدار مانند «خرگوش سفید» ساختۀ جفرسون ایرپلین و «در مسیر برج دیدهبانی» اثر جیمی هندریکس، موسیقی اصلی سریال به طرز هنرمندانهای مبهم و در عین حال شوم و احساسی است.
طراح صدا، موسیقیدان و آهنگساز استرالیایی «بِن فِراسْت»، آهنگهای کلاسیک، اینداستریال، اکسپریمنتال و الکترونیکی را در هم میآمیزد تا به برداشت مخاطب از حال و هوای صحنههای فیلم کمک کند.
تنوع فرهنگی
بازیگران هر کدام به زبان مادری خود صحبت میکنند. این امر که به بازیگران اجازه میدهد دائماً به زبانهای مختلف صحبت کنند، بدون در نظر گرفتن تأثیرگذاری آن، قطعاً قابل ستایش است. سریال «۱۸۹۹» یک داستان چندفرهنگی است که تلاش میکند دیدگاههای طبقات، عادات، قومیتها و ارزشهای متفاوت را به تصویر بکشد و میخواهد این امکان را به بیننده بدهد که از میان آنها، یکی را برای خود برگزیند و درگیر دنیای او شود.
نقاط ضعف
چند مشکل کوچک در این سریال وجود دارد که اجازه نمیدهد از این مجموعه تلویزیونی بتوان بعنوان یک شاهکار نام برد. از آن جمله یکی اینکه بازی دو قهرمان اصلی داستان ـ کاپیتان اریک لارسن و دکتر ماورا فرانکلین ـ به اندازه کافی قانعکننده نیست.
بازگویی و تشریح چندباره در مورد برخی موارد به خصوص در اوایل سریال وجود دارد. در بخش اول قصه با عنوان «کشتی» بارها به ما یادآوری میشود که کشتیِ گمشده ـ پرومته ـ «چهار ماه پیش ناپدید شد». همچنین به ما گفته میشود که سفر کشتی در باقی قسمتهای پیش رو چقدر عجیب خواهد بود که این موردی بدیهی میباشد زیرا ما از قبل میدانیم که این کشتی درگیر ماجراهای عجیب شده است.
سخن پایانی
با وجود مشکلات اندک در ساخت این مجموعه تلویزیونی، سریال «۱۸۹۹» یک نمایش درجه یک از سازندگان آن است که به وضوح با سریال قبلی خود ـ مجموعه تلویزیونی تاریکی ـ رقابت کرده و جایگاه «یانتیه فریزه» و «باران بو اودار» را به عنوان دو تن از سازندگان عالی شبکه نتفلیکس توجیه میکند.
جنبههای فنّی کار مانند کارگردانی، فیلمبرداری، موسیقی، بازیگری، دیالوگ و طراحی صحنه واقعاً تأثیرگذار، هوشمندانه و جذاب است که داستان سریال را پیچیده و مخاطب را درگیر خود میکند. در آخر اینکه هیچ شکی نیست که مجموعه تلویزیونی «۱۸۹۹» در نهایت نمایشی کاملا رضایتبخش است.
جدول اطلاعات
عنوان | ۱۸۹۹ |
سازندگان | یانتیه فریزه باران بو اودار |
بازیگران | امیلی بیچام آنورین برنارد آندریاس پیچمن میگل برناردو ماچئی موسیاو آنتون لسر |
موسیقی متن | گریس اسلیک |
ژانر | درام تاریخی معمایی ترسناکِ ماوراءطبیعی علمی تخیلی حماسی |
کشور | آلمان |
شبکۀ پخش | نتفلیکس |
تاریخ پخش | ۲۰۲۲ – تاکنون |
تعداد فصل / قسمت | ۱ / ۸ |
امتیاز | IMDb ۷.۷/۱۰ Rotten Tomatoes ۷۹/۱۰۰ |
دانلود رایگان سریال «1899»
فصل اول (اپیزود) | ۴۸۰ | ۷۲۰ | ۱۰۸۰ | Blu-ray |
یک | دانلود | دانلود | دانلود | دانلود |
دو | دانلود | دانلود | دانلود | دانلود |
سه | دانلود | دانلود | دانلود | دانلود |
چهار | دانلود | دانلود | دانلود | دانلود |
پنج | دانلود | دانلود | دانلود | دانلود |
شش | دانلود | دانلود | دانلود | دانلود |
هفت | دانلود | دانلود | دانلود | دانلود |
هشت | دانلود | دانلود | دانلود | دانلود |
منابع
برای ترجمه و تهیه این مطلب در سایت خوبو، از منابع زیر استفاده کردهایم:
- Murky Truths and Murky Waters Collide in the Compelling 1899: Review
- Like Dark, Netflix’s 1899 Requires Patience for Its Complicated Mystery
- The “1899” Review – Netflix Series Offers Mystery Aboard a Ghost Ship
- Netflix’s mind-bending 1899 lives up to the hype and then some
نظرات کاربران