بازی Sifu یک بازی ویدیویی اکشن است. این بازی توسط استودیوی فرانسوی Sloclap توسعه یافت و در سال 2022 برای ویندوز، پلی استیشن و سوییچ منتشر شد.
به گزارش خوبو، بازی Sifu بعد از انتشار توانست بازخوردهای مطلوبی را کسب کند. در این پست به بررسی این بازی خواهیم پرداخت.
داستان بازی Sifu
داستان شیفو از آنجایی که در دل داستانی انتقامی است، داستان منحصر به فرد یا بدیعی ندارد. جریان این بازی نمونه ای از فیلم های هنرهای رزمی است. در واقع، داستان آن بسیار شبیه به فیلم Kill Bill است. در مقدمه، شما در نقش “رهبر” یانگ بازی میکنید. او و گروهش به یک مدرسه هنرهای رزمی حمله می کنند و در آنجا با شیفو (استاد) مدرسه مقابله می کنند و او را می کشند. سپس یانگ به Fajar که یک”گیاه شناس” است، دستور می دهد تا فرزند استاد را بکشد که بعداً به لطف یک طلسم جادویی زنده می شود. هشت سال بعد، این کودک به یک مبارز رزمی تبدیل میشود و می خواهد از یانگ و خدمه اش انتقام بگیرد. آن ها به عنوان باس بازی عمل می کنند.
داستان ساده اما موثر است. به زیبایی بیان می شود و به شما حس انتقام گیری را منتقل میکند.
گیم پلی بازی Sifu
حلقه اصلی گیم پلی Sifu ساده است. وارد یک محیط جدید شوید و با استفاده از مهارت های کونگ فو و سلاح های مختلف، با همه افرادی که در سر راهتان برای یک رویارویی با رئیس هستند، مبارزه کنید. نبرد تن به تن در Sifu یکی از بهترین هایی است که در هر بازی پیدا خواهید کرد. هر ضربه تأثیری بر حریف دارد (این حس توسط کنترلر DualSense PS5 تقویت می شود). همچنین طراحی صوتی باعث می شود حملات سخت، احساس شوند. همه اینها با هم جمع میشوند تا صحنه های مبارزه ای را ایجاد کنند که با هر بازی کلاسیک کونگ فو رقابت کند.
مکانیک مبارزات در بازی Sifu
مبارزات اصلی، مانند همه بازی های سبک beat ‘em up، ترکیبی از حملات سبک، سنگین و ویژه در کنار جاخالی دادن، دفاع و ضد حمله است. با این حال، تا حدی به لطف حضور موتور انریل انجین 4، Sifu می تواند از آیتم های تخریب پذیر و سایر امکانات مبتنی بر محیط بهره ببرد. اینکه بتوانید دشمن را از بالکن پرتاب کنید، نه تنها بهطور باورنکردنی واقعی است، بلکه بسیار کاربردی است. زیرا قهرمان داستان اغلب در برابر چندین مهاجم قرار میگیرد.
یکی از بخش های گیجکننده طراحی رزمی Sifu این است که بازیکنان چگونه به مهارتهای پایدار دست می یابند. مانند سایر بازیهای این سبکی، بازیکنان میتوانند آیتم هایی را برای باز کردن توانایی ها یا خرید قابلیت های جدید در طول بازی پیدا کنند. با این حال، پس از 6 بار خرید یک مهارت، بازیکنان همیشه آن را برای اجراهای جدید آنلاک خواهند داشت.
در PS5، مربع را برای اجرای یک حمله سبک و مثلث را برای انجام یک حمله سنگین فشار می دهید. همچنین این ها را می توان به صورت ترکیبی با تاثیر مخرب همزمان انجام داد. دستیابی به ترکیب های مختلف و مکانیک های مبارزه مدتی طول میکشد، اما بخش مقدمه بازی می تواند به عنوان یک آموزش عالی عمل کند. در آن جا، شما به تمام مهارت های کونگ فو که بازی ارائه می دهد دسترسی دارید. پس از این بخش مقدماتی، از ابتدا شروع می کنید و باید همه چیز را باز کنید. اما گوشه ای از آنچه بازی سیفو به شما می دهد را خواهید دید.
دشمنان در بازی Sifu
در بیشتر بازی، شما در حال مبارزه با حریفان هستید. آنها دشمنان استانداردی هستند که میتوان به تنهایی شکستشان داد، اما تعدادشان زیاد است. خوشبختانه، مبارزه عالی بازی، مبارزه با آن ها را به یک لذت واقعی تبدیل میکند. وقتی این کار را بدون آسیب انجام دهید، بدون شک بهتر می شود. وقتی آن ها را شکست می دهید، شمارشگر سن شما کاهش می یابد. در همین راستا، مینی باس هایی وجود دارند که کمی سخت تر هستند، اما می توان با صبر و اراده آن ها را نیز شکست داد.
در نهایت، باس هایی هستند که بخشی از لیست موفقیتهای Martial Artist هستند. آن ها فوق العاده سخت هستند و نقاط شکست بسیاری از بازیکنان خواهند بود. مرگ مکرر تقریباً قطعی است و برای یادگیری الگوهای حمله هر رئیس باید پذیرفته شود. برای سختتر کردن شرایط، آن ها دو فاز مختلف نیز دارند و حملات خود را تغییر میدهند. در مجموع، آن ها راهی عالی برای درک و نشان دادن مهارت اکتسابی کونگ فو شما هستند، اما برای بسیاری از بازیکنان بسیار دشوار خواهد بود.
مهارت در مبارزه
مهارت های بازشدنی ریتم حملات استاندارد شما را تغییر نمی دهد و فقط آن ها را تقویت می کنند. به عنوان مثال، با پیشرفت، می توانید قفل “Focus Attacks” را باز کنید. این ها حرکات ویژه کوتاهی هستند که با نگه داشتن دکمه L2 اجرا می شوند و برای بیهوش کردن حریفان شما عمل می کنند. هنگام استفاده از آن ها، زمان کند می شود تا بتوانید لحظه خود را با دقت انتخاب کنید. به طور مشابه، مهارت Environment Mastery به شما این امکان را می دهد که با R1 به سرعت اشیا را به حریفان بزنید، آن ها را از تعادل خارج کنید یا آن ها را به زمین بیاندازید. این باعث ایجاد حس یگانگی با محیط می شود.
پیری در بازی Sifu
در بازی شیفو، وقتی می میرید، پیر می شوید. شما بازی را در 20 سالگی شروع می کنید. هر بار که می میرید، سن شما به تعداد مربوط به مرگ هایی که متحمل می شوید جلوتر می رود. این می تواند یک مکانیک ناامید کننده باشد، وقتی می بینید که سن شما بالاتر می رود و هنرمند رزمی شما بزرگتر می شود. هر آسیب ده سال به سن شما میافزاید و سلامتی شما کاهش می یابد. متعادل کردن توانایی بهبود یافته رزمی کاران با سن بالا، هوشمندانه است. اما وقتی به 70+ رسیدید، بازی تمام می شود.
شما می توانید به طور دائمی مهارت ها را باز کنید، اما هزینه بالا آن را بعید می کند؛ به خصوص در اولین بازی. در نهایت، شما بیشتر بازی را بدون تمام مهارتهایی که دوست دارید انجام می دهید. این، متأسفانه، تنوع مبارزه را کاهش میدهد و تسلط بر همه چیز را دشوار می کند.
جاخالی دادن
همانطور که بیان شد، روند پیری و سیستم مهارت بازی منبع قابل توجهی هستند. سیستم مهارت به طور خاص همه چیز را به چالش می کشد. با این حال، کلید غلبه بر آن چالش، اجرای موفقیت آمیز جاخالی دادن، مسدود کردن و عقب نشینی است. جاخالی دادن از یک سری حملات باعث می شود احساس کنید یک استاد کونگ فو هستید.
صدا و گرافیک در بازی Sifu
صدا
صداهایی مانند فرود مشت ها یا خرد شدن چوب، تفاوتهای بزرگی در تنظیم محیط در بازیهای ویدیویی و سایر رسانههای بصری ایجاد می کنند. شیفو تفاوتی ندارد و سازندگان به تمام جزئیات مهارت بازی توجه ویژهای داشتهاند.
موسیقی می تواند مانند یک شخصیت اصلی در داستان باشد (درست مانند مکان ها). هاوی لی، خالق موسیقی، عناصر موسیقی سنتی چینی و سازهای الکترونیکی مدرن را ادغام می کند. این ترکیب تاریخی و مدرن برای شیفو مناسب است.
علاوه بر این طراحی صدای مبارزه واقعی به نظر می رسد. از آنجایی که بازی در محیط های مختلف انجام می شود، لی از دیگر مولفه های شنیداری استفاده می کند تا مبارزه های وحشیانه در وسط یک کلوپ را به تصویر بکشد.
گرافیک
سبک انیمیشن مانند بازی، میزان روان بودن مبارزه هنرهای رزمی را تقویت می کند. این انیمیشن به گونه ای است که آن را شبیه یک اثر هنری متحرک می کند. از سکانس افتتاحیه غرق باران تا صحنه کلوپ شبانه با نور نئون، همه چیز عالی به نظر می رسند. تعجب آور است که چنین سبک هنری ساده ای می تواند به قدری خوب به نظر برسد. یکی دیگر از جلوه های گرافیکی بسیار خوب، این است که شخصیت شما با افزایش سن، پیر می شود؛ با تغییر ظریف مو از مشکی به خاکستری و رشد آهسته ریش.
طراحی دشمن
هر یک از پنج رئیس اصلی هم در گذشته و هم در حال طراحی های منحصربهفردی دارند. اما دشمنان معمولی شما همان مدل هایی هستند که بارها و بارها تکرار میشوند.
شما متوجه خواهید شد که با چندین جنسیت، افراد با قد و وزن متفاوت و تنوع زیادی در مدل مو و لباس مبارزه میکنید. این فقط یک راه دیگر است که اسلوکلپ، دنیای شیفو را باز جزئیات نشان دهد.
سخن پایانی
بازی Sifu دارای سبک هنری فوقالعاده است و با موسیقی جذاب، طراحی سطح هوشمندانه و مبارزات چالش برانگیز و در عین حال ارزشمند تکمیل می شود. اجرای آن بر روی پلی استیشن 5 با سرعت ثابت 60 فریم بر ثانیه به زیبایی آن میافزاید و انیمیشن های رزمی را بهبود می بخشد. همچنین کنترلر DualSense به لذت بازی می افزاید و وزن و تاثیر هر پانچ را احساس خواهید کرد. در نتیجه، دنیای خشن شیفو را تجربه ای لذت بخش می کند.
اگر برای دستیابی به حس واقعی در کونگ فو، مایل به مبارزه هستید، شیفو را دوست خواهید داشت. فقدان گزینه های مختلف دشواری نا امید کننده است (اگرچه، ظاهرا آن ها در حال آمدن هستند). اما، آنگونه که الان است، شیفو به طور قابل توجهی سخت است و مطمئناً بسیاری از بازیکنان را عصبانی خواهد کرد. دشواری اغلب مانع از لذت بردن از بهترین چیز در مورد شیفو می شود.
در نهایت اگر تجربه بازی در این سبک را دارید یا به دنبال چالش سخت و جدی هستید این بازی به شما توصیه می شود.
نظرات کاربران