آلبوم خداوند رخش اثری است از هوشیار خیام و امیرحسین ماحوزی که به صورت رسمی در اسفند ۱۳۹۶ منتشر شد و در اختیار علاقهمندان به موسیقی قرار گرفت.
به گزارش خوبو، آلبوم موسیقی خداوند رخش نخستین بخش از پروژهای سه بخشی با محوریت شاهنامه فردوسی است. در بخش اول از ابتدای شاهنامه تا پایان جنگ رستم و سهراب را شامل میشود. این آلبوم خود شامل دو بخش (روایت کامل و موسیقی متن) است. روایت این مجموعه توسط امیر حسین ماحوزی انجام شده و موسیقی را هوشیار خیام ساخته است.
بررسی آلبوم خداوند رخش
۴۴ قطعه کوتاه موسیقی «خداوند رخش»، علاوه بر آنکه همراهِ ۱۰ فصل روایتخوانی امیرحسین ماحوزی آمده است، در یک سیدی جداگانه نیز پشت سر هم ردیف شده. با این کار، آهنگساز که خود ناشر اثر نیز است، به موسیقیهایی که اغلب بهعنوان تیتراژ یا اینترلود ساخته شخصیتی مستقل بخشیده است. او از مخاطبش خواسته تا موسیقیها را فقط از آن حیث که موسیقیاند، نیز بشنود. پس شایسته است چنین کنیم. و سپس بپرسیم؛ چه در این قطعههای موسیقی نهفته است که خواستهی آهنگساز را معنیدار کند؟ جواب این است؛ اغلب هیچ.
موسیقیای که در قالب تکههای بسیار کوتاه پیاپی میشنویم با چیزی که تاکنون از هوشیار خیام شنیدهایم بسیار متفاوت است. گرچه رگههایی از علاقهها و سلیقههای شناختهشده او (مثل گرایش به سنتهای غیر دستگاهی، استفاده مقتصدانه از مادهی اولیه، آرامش نسبی، وام و اشاره، و …) در چند قطعه هنوز باقی است، اما جز آن هر چه هست موسیقیهایی است که تا انتشار این آلبوم نشنیدهایم. حتا آرامش قطعهها هم با گذشته فرق دارد.
قطعات اغلب فضایی کشدار، کند و ایستا، و در خدمت آفریدن اتمسفری تکحسی دارند، و خصلت بداههپردازانه اغلب آثار خیام در آنها غایب است. در بسیاری از آنها تنها تغییرات بطئی چند آکورد را میشنویم که با رنگ ترکیب شده، همین و بس. بهاینترتیب شنونده عاملی که بتواند بهتنهایی سر پا ماندن هر ترک را تضمین کند، در آنها نمییابد، شاید جز در لحظاتی کمیاب از درخشش مینیاتورهای ظریف، مستقل از کارکرد روایی، مثل ترکهای ۱۷ و ، ۱۸ یا ۲۸ و ۲۹.
اینجاست که بهرغم ارائهی جداگانه، توجهمان به عناصری مفقود جلب میشود. اینها اصلاً برای خودبسنده ماندن ساخته نشدهاند. برای کارکردی خاص ساختهشدهاند. پس بیشترِ این قطعههای کوتاه اسیر کارکردشاناند. دوباره جدا ارائهکردنشان اثرِ بده بستان آن کارکرد را پاک نکرده. درنتیجه وقتی اغلبشان را میشنویم جای خالی کارکرد به شکل پرسش از هدف یا حتا «قطعه بودن» نمود مییابد. همان اتفاقی میافتد که برای هر موسیقی غیر محض دیگری هم میتواند بیفتد (مثل موسیقی فیلم یا نمایش)، اگر عناصر غیر موسیقاییاش را حذف کنیم.
نویسنده: آروین صداقت کیش
منبع: سایت گفتگوی هارمونیک
آهنگ های آلبوم خداوند رخش
در لوح اول این مجموعه، روایت شاهنامه فردوسی گاه به نظم و گاه به نثر صورت گرفته است. در این میان موسیقی نیز گاه خودنمایی کرده و بر حس و حال فضا میافزاید. لوح اول شامل ۱۰ فصل و ۷۱ قطعه موسیقی در سبک داستان و کلاسیکال ساخته شده است. قیمت این لوح، ۴۶,۰۰۰ تومان است.
در لوح دوم این مجموعه، موسیقی به تنهایی روایت شاهنامه را بر عهده گرفته است. هوشیار خیام خود را در قالب ژانر محدود نکرده و برای هر قطعه بسته با حال و هوایی که مد نظر داشته، فضایی با سازبندی متفاوت را ساخته است. لوح دوم شامل ۴۴ عدد قطعه موسیقی در سبک کلاسیکال و کلاسیک ایرانی است. قیمت این لوح، ۳۹,۰۰۰ تومان است.
نظرات کاربران