فیلم بی همه چیز فیلمی ایرانی است که توسط محسن قرائی در سال ۱۳۹۹ ساخته شده و در سی و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش درآمد.
به گزارش خوبو، بی همه چیز یکی از بهترین فیلمهای ساخته شده سالهای اخیر سینمای ایران است که با استقبال زیادی مواجه شد. این فیلم از سایت معتبر IMDB، نمره بسیار خوب 7.4 را کسب کرده است. 699 نفر به این اثر نمره دادهاند.
بی همه چیز، فیلم تحسین شده منتقدان و مخاطبان سی و نهمین جشنواره فیلم فجر بود که در سیزده بخش کاندید دریافت سیمرغ بلورین شد و در نهایت پنج جایزه دریافت کرد.
این فیلم سومین ساخته سینمایی محسن قرائی که از نگاه بسیاری از منتقدان بهترین فیلم اوست، با اقتباسی آزاد از نمایشنامه مشهور «ملاقات بانوی سالخورده» نوشته فردریش دورنمات ساخته شده است.
عوامل و بازیگران فیلم بی همه چیز
بی همه چیز فیلمی است که در ژانر درام توسط محسن قرائی ساخته شده است. محسن قرائی کارگردان، فیلمنامهنویس و تدوینگر ایرانی است که در بهمن ماه سال ۱۳۶۲ در شهرستان بهشهر مازندران چشم به جهان گشوده است. او در دانشگاه سراسری تهران در رشته مهندسی عمران تحصیل کرده اما بعدها در زمینه سینما به فعالیت پرداخته.
فیلمهای بی همه چیز (کارگردان و نویسنده) و قصر شیرین (نویسنده) از آثار برجسته اوست.
قرائی برای ساخت بی همه چیز به شهرستان گرمسار رفت و فیلمبرداری را در این شهر با رعایت پروتکلهای بهداشتی انجام داد.
کارگردان | محسن قرائی |
تهیهکننده | جواد نوروزبیگی |
نویسنده | محسن قرائی محمد داوودی |
بازیگران | پرویز پرستویی هدیه تهرانی هادی حجازی فر باران کوثری مهتاب نصیرپور پدرام شریفی لاله مرزبان بابک کریمی فرید سجادی حسینی |
موسیقی | حامد ثابت |
فیلمبردار | مرتضی هدایی |
تدوین | عماد خدابخش |
سال ساخت | 1399 |
مدت زمان فیلم | 119 دقیقه |
نمره IMDB | 7.4 |
فروش گیشه | ۹٬۴۰۷٬۲۱۰٬۰۰۰ تومان |
خلاصه داستان
در روستایی پیش از انقلاب فردی خانزاده با نام امیر به عنوان قاضی محلی در روستا فعالیت میکند و به خاطر سابقه خوبی که داشته، مردم به او اعتماد کامل دارند و بخش مهمی از کارهای روستا را به امیر سپردهاند.
حال پس از سالها یکی از اهالی روستا با نام لی لی که از روستا به خاطر تهمت مردم به فاحشه بودن رفته، به عنوان اشرافزاده به روستا برمیگردد و به مردم وعده میدهد که در صورت کشتن امیر، پول زیادی به آنها خواهد داد و …
نقد و بررسی فیلم بی همه چیز
عباس مدحجی در نقل این فیلم نوشته است:
بی همه چیز روایتی مستقیم دارد که در خط مستقیم ، خُرده پیرنگها هم به استحکام قصه کمک کرده اما فیلم بیشتر از فرم لطمه خورده تا محتوا. شخصیتهای جانبی خوب قوام نیامده اند و سرنوشت و انگیزه هایشان نامعلوم میماند. تناقض های نشان داده شده در شخصیت و عمل برخی شخصیتها براحتی توی ذوق مخاطب حساس میزند و کم کم مخاطب هوشیار را به انتقاد وادار میکند. شاید بازی ها نقطه قوت این فیلم باشند. بازی های خوب پرویز پرستویی ، مهتاب نصیرپور و هادی حجازی میتوانند تا حدی حواس شما را روی فیلم متمرکز نگاه دارند.
یکی از فرصتهای از دست رفته ی قرایی برای فیلم دیالوگ های پایانی امیرخان روی چهارپایه قبل از اعدام است. میشد با دیالوگ های میخکوب کننده یا سخنانی غرا تر ، پایانی خاطره انگیز ساخت بحدی که تامدتها در ذهن مخاطب لانه کند.
با تمام این تفاسیر سکانسهای پایانی طنز تلخ رقیقی را زیر پوست تماشاگر تزریق میکند که تا دقایقی مغزش را قلقلک دهد. شخصیت ها سفید یا سیاه کامل نیستند اما تیره گی به پاکی شان میچربد و ثابت میکنند با چیزی به اسم “توجیه” میتوانند هرآنچه را که تا دیروز نمیتوانستند انجام دهند ، اکنون به سادگی انجام دهند حتی اگر برای عواقبش گریه کنند.
فیلم توسط کارگردان ، نویسنده و تدوینگری ساخته شده که پیش از این برای فیلم نامه قصرشیرین سیمرغ بلورین گرفته و اینبار فیلمش را در گرمسار ساخته.
بی همه چیز داستان عوام است برای عوام. اگر به تماشایش نشستید و خواستید لذت ببرید با ذهنیت مخاطب خاص نگاه نکنید. این نقد در روزهای جشنواره سی و نهم فیلم فجر و کثرت اکران ها نوشته شده و اشتباهات سهوی را ببخشایید.
فهرست جوایز فیلم بی همه چیز
در سی و نهمین دوره برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم فجر در سال 1399، فیلم بی همه چیز نامزد دریافت سیزده سیمرغ بلورین جشنواره برای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (محسن قرائی)، بهترین بازیگر نقش اول مرد (پرویز پرستویی)، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (پدرام شریفی)، بهترین فیلمنامه اقتباسی (محسن قرایی و محمد داوودی)، بهترین تدوین (عماد خدابخش)، بهترین موسیقی متن (حامد ثابت)، بهترین طراحی لباس (مارال جیرانی)، بهترین فیلمبرداری (مرتضی هدایی)، بهترین صدابرداری (امین میرشکاری)، بهترین صداگذاری (علیرضا علوی)، بهترین طراحی صحنه (امیرحسین قدسی)، بهترین جلوههای ویژه بصری (جواد مطوری) و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد و در پایان موفق به کسب چهار سیمرغ بلورین و یک جایزه ویژه هیئت داوران شد.
- برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی (محسن قرایی و محمد داوودی)، دوره ۳۹ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۹
- برنده سیمرغ بلورین بهترین تدوین (عماد خدابخش)، دوره ۳۹ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۹
- برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن (حامد ثابت)، دوره ۳۹ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۹
- برنده سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس (مارال جیرانی)، دوره ۳۹ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۹
- برنده جایزه ویژه هیئت داوران (محسن قرایی)، دوره ۳۹ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۹
نظرات کاربران