فیلم بغض فیلمی ایرانی است که توسط رضا درمیشیان در سال ۱۳۹۰ ساخته و در سی امین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر به نمایش درآمد.
به گزارش خوبو، بغض یکی از فیلمهای خوب دهه 90 سینمای ایران است که مورد استقبال منتقدان و تماشاگران قرار گرفت، اما از داوری و بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم فجر کنار گذاشته شد. این فیلم از سایت معتبر IMDB، نمره متوسط 5.6 را کسب کرده است. 349 نفر به این فیلم نمره دادهاند.
تماشای این فیلم برای افراد زیر ۱۶ سال ممنوع است.
دانلود رایگان فیلم بغض
عوامل و بازیگران فیلم بغض
بغض فیلمی است که در ژانر درام توسط رضا درمیشیان ساخته شده است. این فیلم اولین اثر رضا درمیشیان بوده و با شعار “فیلم دهه شصتی ها” در سینماهای ایران به اکران درآمد. رضا درمیشیان از فیلمسازان مطرح سینمای ایران در دهه 90 است که آثار او با استقبال زیادی مواجه شده است. بغض در کنار عصبانی نیستم!، لانتوری و مجبوریم از بهترین آثار ساخته شده توسط اوست.
- بغض نخستین فیلم ایرانی است که علاوه بر دیویدی، نسخهٔ بلو-ری استاندارد آن تولید و توزیع شده است.
- فیلم به طور کامل در شهر استانبول فیلمبرداری شده است. تمام مراحل فنی فیلم در تهران انجام شده است.
کارگردان | رضا درمیشیان |
تهیه کننده | سید غلامرضا موسوی |
نویسنده | رضا درمیشیان |
بازیگران | باران کوثری بابک حمیدیان مهران احمدی |
تدوین | هایده صفی یاری |
سال ساخت | 1390 |
نمره IMDB | 5.6 |
مدت زمان فیلم | 84 دقیقه |
خلاصه داستان
ماجرای پرتنش عشق و نفرت. دو روايت از دو مقطع زندگی حامد (بابک حمیدیان) و ژاله (باران کوثری) در استانبول؛ روايت اول: حامد پسر جوان ايرانی گرافيتی کاری در ترکيه، که کارش کشيدن نقاشیهای خيابانی است، به دلیل مجردی نمیتواند وارد ديسکو شود. او برای رفتن به داخل ديسکو با ژاله آشنا میشود و اين آغاز رابطه عاشقانه آنهاست. روايت دوم: هشت ساعت سرنوشت ساز زندگی حامد و ژاله در آخرين ساعات حضورشان در استانبول که دست به سرقت از مغازه عموی حامد (مهران احمدی) میزنند.
نقد و بررسی فیلم بغض
شاید مقداری دیرباشد برای حرف زدن از “بغض” درمیشیان، بعد از اکران فیلم “عصبانی نیستم”ش، آن هم با آن همه حواشی بحث برانگیز و حیرت آور درباره فیلمش در جشنواره 32، اما از آنجا که بعید نیست فیلمش از توفیق اکران محروم بماند، پس شاید نوشتن و گفتن درباره “بغض” خالی از لطف نباشد.
بغض بیش از آنکه متعلق به سینمای حرفه ای باشد، متعلق به سینمای تجربی است، تجربهای که به وضوح دچار خودسانسوری شده! این خودسانسوری تا جایی پیش رفته که حتی فیلمساز به خود اجازه نداده فیلمش را در کشور خودش روایت کند؛ البته شاید نتوان با جرات اسمش را گذاشت روایت! چرا که فیلمنامه آن قدر پر و پیمانه نیست که داستانی قصه گو داشته باشد تا بخواهد به روایت کشیده شود.
شاید عجیب ترین نکته فیلم در این باشد که فیلم به دنبال انتقادی به وضعیت کشور فیلم ساز است، اما همانطور که اشاره کردم خودسانسوری فیلم ساز موجب شده تا برای زدن حرفش و بغض در گلو مانده اش؛ به دو دیالوگ از زبان دو شخصیت اصلی فیلم، بسنده کند، و این شده که فیلم نمیتواند بغض خود را حتی بازگو کند، و نتیجه چیزی نیست جز مشاهده چند تصویر بعضا زیبا و جالب از کشور ترکیه و مقداری نیز آشنا شدن با برخی از آداب و رسوم و فرهنگ آنها؛ از جمله شیوه وارد شدن به کلوبها!
“بغض” هرچند که دو شخصیت اصلی بیشتر ندارد، اما همین را هم نتوانسته به خوبی بپردازد. نه معلوم است از کجا آمدهاند (جز یکی دو دیالوگ جزئی که مطلقا نمیتواند شخصیت پردازی باشد)؛ و نه معلوم است به کجا میخواهند بروند؛ و نه چراییش. دو شخصیتی که با روایتی غیر خطی متوجه میشویم با هم در کلوبی آشنا شدهاند و صرفا همین … اما چرا عاشق شدهاند!؟ آن هم چنین عشقی که موجب شود یکی برای دیگری دست به قتل میزند. از کجا در بعد از گذشت حدود یک ماه، همدیگر را پیدا میکنند!؟ چرا تصمیم به فرار از کشور ترکیه گرفتهاند!؟ از کجا به راحتی پاسپورت جعلی و مواد مخدر و اسلحه پیدا میکنند!؟ سوالات مشابه این چنینی بسیاری در فیلم مطرح است که حقیقتا مخاطب را هاج و واج میکند. ارتباط گیری شخصیت “حامد” با افراد ترکیه ای، باوجود بیان صریح در عدم آشناییاش با زبان ترکیه، از دیگر نکات جالبیست که قابل تامل است!
هرچند نامِ نام آشنایی پشت دوربین “بغض” قرار گرفته، اما این اتفاق نیز نتوانسته ویژگی ویژه ای را برای فیلم حاصل کند، جز آنکه به کارگردان کمک کرده تا در راستای القای استرس هرچه بیشتر به مخاطب گام بردارد؛ و نه صرفا استرس که ایجاد اضطراب و سردرگمی نیز به خوبی چاشنی این دوربین رودست، اکثرا مبتذل، است؛ و همچنین است تدوین “هایده صفی یاری” که به خوبی ذوق مخاطب را میزند. و متاسفانه این دوربین و تدوین و کارگردانی مشوش با قوت تمام توانسته بازیهای گاها قوی حامد (بابک حمیدیان)، و ژاله (باران کوثری) را ذبح کند تا به راحتی به چشم نیایند!
اما در عین حال پایان بندی فیلم را می توان خوب تلقی کرد، هرچند که آن نیز شوکی بیش نیست، اما صرفا یک پایان نسبتا خوب نمیتواند به ماندگاری فیلمی کمک شایانی کند؛ هرچند که میتواند تا مدتی ذهن مخاطب را درگیر خود کند.
نویسنده: حمید تقی پور
منبع: سایت مووی مگ
فهرست جوایز فیلم بغض
در سی و دومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر، فیلم بغض به نمایش درآمد و مورد استقبال منتقدان و نویسندگان سینمای ایران قرار گرفت، اما با اینحال از داوری و بخش مسابقه اصلی این جشنواره کنار گذاشته شد.
- برنده جایزه بهترین کارگردانی فیلم اول و خلاقیت و استعداد درخشان (رضا درمیشیان)، ششمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران
- برنده تندیس بهترین تدوین (هایده صفی یاری)، ششمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران
- برنده بهترین فیلم برداری (تورج اصلانی)، ششمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران
- برنده جایزه قورباغه برنزی بهترین فیلم برداری (تورج اصلانی)، بیستمین جشنواره فیلم هنر فیلمبرداری کمرایمیج
نظرات کاربران