0

فیلم اخراجی ها

فیلم اخراجی ها

فیلم اخراجی ها فیلمی ایرانی است که توسط مسعود ده نمکی در سال ۱۳۸۵ ساخته شده و در بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به اکران درآمد.

به گزارش خوبو، اخراجی ها یکی از موفق‌ترین فیلم‌های ایران در سینمای دفاع مقدس است، که مورد توجه تماشاگران قرار گرفت. این فیلم از سایت معتبر IMDB، نمره ضعیف 4.8 را کسب کرده است. 9300 نفر به این فیلم نمره داده‎اند.

دانلود رایگان فیلم اخراجی ها

عوامل و بازیگران فیلم اخراجی ها

اخراجی ها فیلمی است که در ژانر کمدی، درام و دفاع مقدس توسط مسعود ده نمکی ساخته شده است. مسعود ده نمکی پس از ساخت دو مستند “فقر و فحشا” و “کدام استقلال؟! کدام پیروزی؟!” اولین فیلم سینمایی خود را با نگاهی کمدی به دفاع مقدس اختصاص داد.

  • کتاب اخراجی ها یک سال پس از ساخت این فیلم به چاپ رسید.
  • این فیلم پرفروش‌ترین فیلم در سال ۱۳۸۶ شد.
  • اخراجی ها موفق شد به مدت دو سال پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران باشد تا قسمت دوم همین فیلم، رکورد را به خود اختصاص داد.
  • ترانه‌ای که محمد اصفهانی برای این فیلم خواند، به یکی از پرطرفدارترین ترانه‌های سال تبدیل شد.
کارگردانمسعود ده نمکی
تهیه کنندهحبیب الله کاسه ساز
نویسندهمسعود ده نمکی
پیمان قاسم خانی (مشاور فیلمنامه)
بازیگراناکبر عبدی
امین حیایی
کامبیز دیرباز
محمدرضا شریفی نیا
منوچهر آذر
فخرالدین صدیق شریف
علی اوسیوند
ارژنگ امیرفضلی
نگار فروزنده
مینا جعفرزاده
نیوشا ضیغمی
شهره لرستانی
سید جواد هاشمی
ابوالفضل همراه
قاسم زارع
محمود مقامی
عبدالرضا اکبری
لیلا بلوکات
علیرضا مسعودی
سیروس کهوری نژاد
تدوینرضا بهارانگیز
موسیقیفریدون شهبازیان
سال ساخت1385
مدت زمان فیلم104 دقیقه
نمره IMDB4.8
فروش گیشه2٬032٬593٬500 تومان
پوستر فیلم اخراجی ها

خلاصه داستان

مجید (کامبیز دیرباز) از اراذل جنوب تهران عاشق نرگس (نیوشا ضیغمی) دختر پیرمرد عارفی به نام میرزا (منوچهر آذر) می‌شود. میرزا شرط ازدواج مجید و دخترش را سر به راه شدن او می‌داند. مجید تصمیم می‌گیرد برای اثبات سر به راه شدن خود به جبهه برود که بقیه دوستانش نیز همراه او می‌شوند. برای حضور آن‌ها در جبهه، مخالفت‌هایی وجود دارد اما با ضمانت میرزا و یکی دیگر از رزمنده‌ها آن‌ها به پادگان آموزشی می‌رسند. مجید به همراه دسته‌ای از دوستان خودش به جبهه می‌روند. هدف هر کدام از افراد گروه به نوبه خود متفاوت است. اتفاقاتی در طول حضور آن‌ها در جبهه رخ می‌دهد که فرماندهان جنگ را عاصی می‌کند.

نقد و بررسی فیلم اخراجی ها

اخراجی ها اولين اثر بلند مسعود ده نمكی در عرصه سينما که ركورد فروش ديگر فيلم‌های پرفروش را در سينمای ايران پشت‌سر گذاشت در حالی با استقبال عمومی مواجه شد که نتوانسته بود در جشنواره فیلم فجر موفقیتی کسب کند.

مسعود ده نمکی كه در سال‌های گذشته با حضور در نشریات منتسب به گروه‌های تندرو شناخته شده بود در پرونده هنری خود دو اثر مستند فقر و فحشا و كدام استقلال؟ كدام پيروزی؟ را دارا بوده و با جنجالی كه در اختتاميه جشنواره فيلم فجر به پا كرد، نشان داد در عرصه سينما هم مانند عرصه سياست بسيار پر سرو صداست.

داستان فیلم اخراجی ها بدین گونه است که مجيد از خلافكارهای يكي از محله‌های تهران، عاشق دختر ميرزا (يك گيوه‌دوز عارف) می‌شود و شرط ازدواج او سربه‌راه شدن است. مجيد برای رسيدن به نرگس دست به دروغ و كلک می‌زند اما نقشه‌اش افشا می‌شود. مجيد در سر راه خود احساس می‌كند كه رقيبي وجود دارد كه از بچه‌هاي جبهه‌ای است و برای اينكه از او عقب نيفتد، با نوچه‌های خود راهی جبهه می‌شود تا اينكه در محیط جبهه تحولی در آنان ایجاد می‌شود و باقی ماجرا….

ده نمكی در این فیلم اين تفكر را كه تمام رزمندگان فرشتگانی هستند كه از آسمان نازل شده‌اند را به شدت محكوم می‌كند و با چاشنی طنز بيننده را با فضايی جديد و نگاهی نو نسبت به هويت جنگ مواجه می‌سازد. او قصد دارد با ورود شخصيت‌های جاهل مسلک خود به فضای جنگ، سير تحول آن‌ها را تحت تاثير نيروی معنوی جنگ نشان دهد.

سابقه ورود طنز به سينماي دفاع مقدس به اثر كمال تبريزی يعنی ليلی با من است برمی‌گردد، که بازی توانمندانه پرويز پرستويی آن را به عنوان اثری تاثيرگذار و ماندگار در اين ژانر کرد و ده نمكی نيز آمده بود تا با استفاده از طنز،‌ حرف‌های خود را به مخاطبان بزند و زوايای پنهان جنگ را به آن‌ها نشان دهد ولی با غفلت در كنترل مفاهيم و ديالوگ‌ها و طنززدگی كلامی باعث شد تا بيننده نسبت به هدف كارگردان، نگاهی متفاوت داشته باشد.

وی در بسیاری از مواقع دچار سطحی‌نگری شده است و با وجود تلاش برای ترسيم تحول در فيلم،‌ تحول شخصيت‌ها بسيار كليشه‌ای و باور ناپذير است در حالی كه بيننده در بيش از دو سوم فيلم، سرگرم مزه‌پرانی و شيرين كاری شخصيت‌های اصلی فيلم است‌، كارگردان در يک‌سوم پايانی ناچار است هر جور كه شده اين تحول را نشان دهد و قصه را تمام كند آن هم به ساده‌ترين شكل ممکن.

در اخراجی‌ها شخصيت‌ها مجبورند به سرعت متحول شوند و اين رستگاری در چند ثانيه اتفاق می‌افتد. در آثار هنری وقتی عرفی شكسته می‌شود بزرگ‌ترين خطر،‌ خطر اغراق است كه اخراجی‌ها با توجه به كم تجربگی كارگردان در عرصه سينما، از آن مصون نيست.‌ مرگ اغراق‌آميز شخصيت مجيد سوزوكی كه قمه را برای مقابله با تانک انتخاب كرده بود، غلو در لودگی و لم دادن اخراجی‌ها روی تانک و سيگار كشيدن در هنگام سخنرانی فرمانده در شب عمليات و….، نگاه اغراق آميز نويسنده را نشان می‌دهد و نحوه بازی بازيگران، نشان می‌دهد که كارگردان كوچک‌ترين تلاشی در جهت شخصيت‌سازی جديد برای آن‌ها انجام نداده است و آن‌ها نقش‌های آزموده و تكراری خود را ايفا می‌كنند.

اين فيلم همچنین به لحاظ زمان‌بندى و مكان داراى ابهام‌هايى بوده است. به طور مثال اين چند نفر تا پايان لباس رزم نپوشيدند يا دست كم لباس مرتب نپوشيدند و حتى شب عمليات كماكان روى تانک نشسته بودند، در صورتى كه همه مى‌دانيم افرادى كه در آموزش به سر مى‌برند بايد از فرمانده آن محل و قوانين آنجا تبعيت كنند كه در فيلم اين مورد اصلاً رعايت نشده بود.

در سكانس پايانى فيلم نیز تانک‌ها به يک بيمارستان صحرايى وارد شده بودند. اين سؤال در مورد زمان و مكان پيش مى‌آيد كه اگر اين گروه وارد خط مقدم شده‌اند و از ميدان مين هم گذشته‌اند پس آن بيمارستان كه بيشتر به بيمارستان‌هاى صحرايى پشت جبهه شبيه است با آن تعداد نيرو در آنجا چه مى‌كند؟ در واقع اين سكانس با اين لوكيشن در اين فيلم ضرورتى اين گونه ندارد. شهيد شدن مجيد مى‌توانست در فضايى واقعى‌تر و به دور از مبالغه ايجاد شود. در خط مقدم كه چنين امكانات اين گونه بيمارستانى با اين تعداد نيرو چندان قابل قبول نيست.

نکته دیگر حضور چهره‌های نامی سينماي ايران در اين فيلم است. بازيگرانی كه هر يک به تنهايی توانايی فتح گيشه‌ها را دارند وجود هنرمندان صاحب‌نام و توانمندى همچون اکبر عبدی، امين حيايی، کامبيز ديرباز و محمدرضا شريفى‌نيا، تاثير شايسته و مناسبى در جذب مخاطب دارند و کارگردان نيز ضمن همسويى با تهيه کننده، تعمدا چنين گزينش‌هايى را به عمل آورده تا فيلم او با انبوه مخاطب مواجه شود و مسير پرسنگلاخ‌اش در ساخت فيلم بعدى هموارتر گردد.

ده نمكی که انتقادها از فیلم خود را با فروش بالا و استقبال مردم پاسخ می‌دهد در زمان اكران فيلم آژانس شيشه ای روی جلد نشريه شلمچه نوشت، آژانس گيشه‌ای!

با تمام این موارد بايد پذيرفت اين اثر در حد اثر اولى يک كارگردان قابل توجه است. به اين معنا كه مسعود ده نمكى هم مانند هر انسان ديگر كه تازه وارد عرصه‌اى مى شود تجربه زيادى در عرصه فيلمسازى ندارد و بايد مانند هر كارگردان ديگر زمان زيادى را طى كند تا فوت و فن‌هاى اين حرفه را به خوبى بياموزد ولی سوالی که اینجا پیش می‌آید این موضوع است، اگر فرد ديگرى فیلمی با این مضمون می‌ساخت چه برخوردی با او می‌شد؟ و بعد از ساخت آیا با این استقبال مواجه می‌شد؟

نویسنده: دولت آبادی
منبع: وبلاگ دهکده

فهرست جوایز فیلم اخراجی ها

در بیست و پنجمین دوره برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در سال 1385، فیلم اخراجی ها نامزد دریافت 3 سیمرغ بلورین جشنواره برای بهترین صدابرداری (محمدرضا شجاعی و مجید میرفخرایی)، بهترین طراحی صحنه و لباس (محمدرضا شجاعی و مجید میرفخرایی) و بهترین جلوه های ویژه (بهنام خاکسار و جواد شریفی راد) شد، که در پایان موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد.

  • برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران (مسعود ده نمکی) دوره ۲۵ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۵

بیشتر بخوانید

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

نظرات کاربران

  • مسئولیت دیدگاه با نویسنده‌ی آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *