فیلم خواهران غریب فیلمی ایرانی است که توسط کیومرث پوراحمد در سال ۱۳۷۴ ساخته شده و در چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر اکران شد.
به گزارش خوبو، خواهران غریب یکی از بهترین فیلمهای دهه 70 سینمای ایران است که مورد استقبال گسترده تماشاگران قرار گرفت و پرفروشترین فیلم سال شد. این فیلم از سایت معتبر IMDB، موفق به کسب نمره متوسط 6.6 شده است. 1700 نفر به این فیلم نمره دادهاند.
عوامل و بازیگران فیلم خواهران غریب
خواهران غریب فیلمی است که در ژانر درام، خانوادگی و موزیکال توسط کیومرث پوراحمد ساخته شده است. کیومرث پوراحمد از کارگردانان مطرح سینمای ایران است و آثار ماندگاری همچون شب یلدا، خواهران غریب و اتوبوس شب را کارگردانی کرده است.
قطعه مادر من ساخته ناصر چشم آذر با صدای شکیبایی اولین بار در این فیلم خوانده شد. گویا علاقه شکیبایی به مادرش باعث شد که او پیشنهاد اجرای این قطعه را به پوراحمد بدهد.
کارگردان | کیومرث پوراحمد |
تهیه کننده | مهدی صباغ زاده |
نویسنده | کیومرث پوراحمد اصغر عبداللهی |
بازیگران | خسرو شکیبایی افسانه بایگان پریسا گلدوست پروین دخت یزدانیان لادن طباطبایی الهه علی یاری الهام علی یاری رحیم بقایی |
تدوین | کیومرث پوراحمد |
موسیقی | ناصر چشم آذر |
سال ساخت | 1374 |
مدت زمان | 100 دقیقه |
نمره IMDB | 6.6 |
خلاصه داستان
نرگس و نسرین دو دختر دبستانی در جشن مدرسهها یکدیگر را میبینند و پی میبرند که خواهران دوقلو هستند و پدر آهنگسازشان (خسرو شکیبایی) در گذشته از مادر آنها (افسانه بایگان) که خیاطی میکند، جدا شده بوده، اما این ماجرا را هرگز به آنها نگفته بودند. یکی از آنان نزد مادرشان و دیگری نزد پدرشان زندگی میکرده است. آنان تصمیم میگیرند تا جایشان را عوض کنند. به دلیل شباهت بسیار این دو خواهر دوقلو پدر و مادر متوجه موضوع نمیشوند. پدر قرار است با همکار و نامزدش، ثریا (لادن طباطبایی) ازدواج کند. دخترها تصمیم میگیرند که ثریا را از این کار بازدارند تا پدر و مادرشان دوباره باهم ازدواج کنند. دخترها وانمود میکنند که گم شدهاند تا پدر و مادر برای یافتن آنها با یکدیگر دیدار کنند و به اجبار با هم به دنبالشان بگردند.
نقد و بررسی فیلم خواهران غریب
فیلم خواهران غریب اثر کیومرث پوراحمد بدون شک یکی از خاطره انگیزترین فیلمهای داستانی در سینمای کودک و نوجوان است که در عین حال یک اثر اقتباسی هم محسوب میشود. فیلمی که بر اساس رمان خواهران غریب نوشته اریش کستنر ساخته شد و در سال ۱۳۷۴ به نمایش درآمد. نمایشی که با استقبال خوبی در سینماها همراه شد و خانوادههای زیادی را به سینما کشاند.
در واقع طیف مخاطبان این فیلم صرفا کودکان و نوجوانان نبودند بلکه به دلیل موضوع خانوادگی فیلم و نسبت عاطفی بین والدین و کودکان که در اینجا در مسئله طلاق و آسیبهای آن صورتبندی شده بود، باعث شد تا بزرگترهای خانواده هم مخاطب مضمون و پیام اخلاقی و انسانی این فیلم قرار بگیرند. به عبارت دیگر فیلم خواهران غریب یکی از تاثیرگذارترین فیلمهای کودک با رویکرد آسیبشناختی خانوادگی-تربیتی بود که در پایان به پالایش مخاطب منجر میشد و توجه او را به کارکردهای عاطفی خانواده و نقش و تاثیر حضور پدر و مادر و روابط آنها بر زندگی و شخصیت و آینده فرزندان جلب میکرد.
فیلمی که هم سرگرمکننده بود و هم آموزشی. بر مبنای همین ویژگیها و مولفهها فیلم خواهران غریب یک ماهیت دوسویه داشت. به این معنا که هم فیلمی برای کودک بود هم درباره کودک. اثری که در نهایت بر لزوم و ضرورت خانواده و بنیانهای محکم آن تاکید میکند. قصه فیلم از این قرار است که نرگس و نسرین دو دختر دبستانی در جشن مدرسهها یکدیگر را میبینند و پی میبرند که خواهران دوقلو هستند و پدر آهنگسازشان در گذشته از مادر آنها که خیاطی میکند، جدا شده بوده، اما این ماجرا را هرگز به آنها نگفته بودند. یکی از آنان نزد مادرشان و دیگری نزد پدرشان زندگی میکرده است.
آنان تصمیم میگیرند تا جایشان را عوض کنند، به دلیل شباهت بسیار این دو خواهر دوقلو پدر و مادر متوجه موضوع نمیشوند. پدر قراراست با همکار و نامزدش، ثریا ازدواج کند. دخترها تصمیم میگیرند که ثریا را از این کار بازدارند تا پدر و مادرشان دوباره باهم ازدواج کنند، دخترها وانمود میکنند که گم شدهاند تا پدر و مادر برای یافتن آنها با یکدیگر دیدار کنند و به اجبار باهم به دنبالشان بگردند. بچهها که در خانه مادربزرگ پنهان شدهاند با همکاری مادربزرگ موفق به انجام این کار میشوند. پدر و مادر که تا صبح با خودرو همه جای شهر را گشتهاند، و دیگر اختلافات را کنار گذاشتهاند، به خانه مادربزرگ میآیند. دو خواهر باعث میشوند که خانواده دوباره شکل بگیرد. در واقع خانواده در این فیلم کانون اصلی قصه است که توسط کودکان و با حضور و کمک آنها شکل میگیرد و در واقع احیاء میشود. فیلمی که نقش راهگشا و پیش برنده کودکان در نظام خانوادگی را به تصویر میکشد و نشان میدهد که کودکان صرفا طفیلی خانواده نیستند بلکه آنها میتواند به نقش موثر و عاملیتی عاطفی بدل شوند که به اصطلاح کانون خانواده را گرم نگهدارند.
بدون شک یکی از مهمترین ویژگیهای فیلم خواهران غریب حضور پررنگ موسیقی در آن است. نه فقط موسیقی متن که موسیقی در متن و مهمتر از همه توجه به موسیقی کودک و کودکانه که بهواسطه آن ردپای پررنگ شعر و ترانههای کودکانه هم در آن برجسته میشود. دستان هنرمند ناصر چشم آذر در این فیلم و حتی حضور کوتاهش در مقام بازیگر را هم نباید فراموش کرد و البته خوانندگی دلنشین خسرو شکیبایی که این بار صدای زیبایش را در شمایل خوانندگی میشنویم.
فیلمنامه خواهران غریب از الگوی کلاسیک سهپردهای بهره میبرد که قصه در درون آن به خوبی چفتوبست میشود. ضمن اینکه دوقطبیها موجود در آن مثل حضور دوقلوها نرگس و نسرین و پدر و مادرشان منصور و ناهید با بازی خسرو شکیبایی و افسانه بایگان بر قوام فرمی فیلم افزوده است. ضمن اینکه رگههایی از طنز و کمدی هم در روایت آن تنیده شده که به دلنشینی اثر کمک میکند. بر این مبنا در نهایت باید فیلم خواهران غریب را یک اثر کلاسیک کمدی – موزیکال قلمداد کنیم که آن را به اثری محبوب برای کودکان دهه هفتاد تبدیل کرده است و به نظر میرسد کودکان نسلهای بعد نیز از تماشای آن لذت ببرند.
نویسنده: رضا صائمی
منبع: سایت فیلیمو
فهرست جوایز فیلم خواهران غریب
در چهاردهمین دوره برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم فجر در سال 1374، فیلم خواهران غریب نامزد دریافت 5 سیمرغ بلورین جشنواره برای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (کیومرث پوراحمد)، بهترین بازیگر نقش اول زن (افسانه بایگان)، بهترین موسیقی متن (ناصر چشم آذر) و بهترین طراحی صحنه و لباس (جمشید آهنگرانی) شد، که در پایان موفق به دریافت دو سیمرغ بلورین شد.
- سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی (کیومرث پوراحمد)، دوره ۱۴ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۷۴
- سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس (جمشید آهنگرانی)، دوره ۱۴ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۷۴
نظرات کاربران