فیلم لاتاری فیلمی ایرانی است که توسط محمدحسین مهدویان در سال ۱۳۹۶ ساخته شده و در سی و ششمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر اکران شد.
به گزارش خوبو، لاتاری پر مخاطبترین فیلم اکران نوروزی سال ۱۳۹۷ است. این فیلم به دلیل موضوعش ماهها در انتظار گرفتن پروانه ساخت بود. پس از پخش نسخه نمایش خانگی لاتاری، این فیلم عنوان پر فروشترین فیلم شبکه نمایش خانگی سال ۱۳۹۷ را به دست آورد. این فیلم از سایت معتبر IMDB، موفق به کسب نمره متوسط 5.6 شده است. 3200 نفر به این فیلم نمره دادهاند.
دانلود رایگان فیلم لاتاری
عوامل و بازیگران فیلم لاتاری
لاتاری فیلمی است که در ژانر درام، عاشقانه و جنایی توسط محمدحسین مهدویان ساخته شده است. مهدویان از فیلمسازان جوان و مهم سینمای ایران در دهه اخیر بوده که موفق شده آثار پرطرفداری همچون ماجرای نیمروز، رد خون، درخت گردو، لاتاری، مرد بازنده، شیشلیک و مجموعه زخم کاری را کارگردانی کند.
زیبا کرمعلی، ساعد سهیلی، هادی حجازیفر، حمید فرخ نژاد، جواد عزتی و علیرضا استادی از جمله بازیگران مشهور لاتاری هستند.
ساعد سهیلی کار هنری خود را با نقش کوتاهی در فیلم شب برهنه، به کارگردانی سعید سهیلی آغاز کرد. ساعد سهیلی فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۸۰ آغاز کردهاست. و نخستین کار حرفهای خود را با بازی در فیلم تلویزیونی میان ماندن و رفتن تجربه کرد. استعداد او برای نخستین بار توسط جواد عزتی (به عنوان بازیگردان) کشف شد. همچنین فیلمبردار پشت صحنه در برخی از کارهای پدرش بوده است. کلاشینکف، رخ دیوانه، گشت ارشاد ۲، لاتاری و روز صفر از جمله برجستهترین فیلم های او هستند.
زیبا کرمعلی بازیگر این فیلم، متولد سال ۱۳۷۵ در کرج است. او با بازی در لاتاری به شهرت رسید و سپس در فیلم هایی مانند دینامیت (۱۴۰۰) و حکم تجدیدنظر (۱۴۰۰) بازی کرد. او همچنین در فیلم کوتاه تهاتر ایفای نقش کرده است. کرمعلی به صداپیشگی نیز مشغول است و یکی از گویندگان داستان اسباب بازی ۴ نیز بود.
هادی حجازی فر، بازیگری را در دوره دانشجویی و با بازی در مزرعه پدری به کارگردانی رسول ملاقلیپور آغاز کرد. از فیلمهای بعدیاش میتوان به ایستاده در غبار، ماجرای نیمروز، ماجرای نیمروز: رد خون، لاتاری، به وقت شام، آتابای، موقعیت مهدی و دوزیست اشاره کرد.
حمید فرخ نژاد در سال ۱۳۷۸ بازی در فیلم عروس آتش که دومین فیلم کارنامه سینماییاش بود، درخشید و آغاز درخشش او در سینما به حساب میآید. بازی در این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را در هجدهمین جشنواره فیلم فجر برایش به همراه آورد. ارتفاع پست و به رنگ ارغوان دو همکاری قابل توجه و موفق وی با ابراهیم حاتمی کیا بود. طبل بزرگ زیر پای چپ فیلمی بعدی وی محسوب میشد که بازی قابل توجه او بار دیگر مورد توجه منتقدان قرار گرفت و جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را از جشنواره بینالمللی فیلم مسکو ۲۰۰۶ دریافت نمود. وی همچنین برای بازی در فیلمهای گشت ۲ و خوب، بد، جلف نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر شد.
جواد عزتی فعالیت حرفهای خود را در سال ۱۳۷۵ در تئاتر آغاز کرد و سپس با ایفای نقش در سریال قصههای شبانه ساخته سعید آقاخانی بازیگری در تلویزیون را تجربه کرد. عزتی در چندین فیلم پرفروش نظیر ماجرای نیمروز (۱۳۹۵)، اکسیدان (۱۳۹۵)، لاتاری (۱۳۹۶)، آینه بغل (۱۳۹۶) و هزارپا (۱۳۹۷) که تا مدتی رکورددار پرفروشترین فیلم ایران بود، ایفای نقش کردهاست. در سال ۱۴۰۰، او در مجموعه زخم کاری و فیلم مرد بازنده به کارگردانی محمدحسین مهدویان ظاهر شد.
کارگردان | محمدحسین مهدویان |
تهیهکننده | سید محمود رضوی |
نویسنده | ابراهیم امینی محمدحسین مهدویان |
بازیگران | ساعد سهیلی زیبا کرمعلی هادی حجازیفر حمید فرخنژاد جواد عزتی علیرضا استادی نادر سلیمانی مهدی زمینپرداز بهزاد فروتن مهسا باقری امیر حسین هاشمی |
موسیقی | حبیب خزایی فر روزبه بمانی |
فیلمبردار | هادی بهروز |
تدوین | حسین جمشیدی گوهری سجاد پهلوان زاده |
سال ساخت | 1396 |
مدت زمان فیلم | 114 دقیقه |
نمره IMDB | 5.6 |
فروش گیشه | ۱۴٬۹۹۰ میلیارد تومان |
خلاصه داستان
امیرعلی و نوشین دو جوان بیست و یک و بیست و دو ساله قصد ازدواج با یکدیگر را دارند. خانوادههایشان چندان موافق نیستند. آنها صبر پیشه کردهاند تا به مرور زمان رضایت خانوادههایشان را جلب کنند. آن دو یک رؤیای مشترک دارند؛ برنده شدن در لاتاری و دریافت گرین کارت آمریکا، اما نوشین به واسطه دوست یکی از آشنایان برای کار ترجمه به دبی میرود. پس از مدتی امیرعلی خبر دار میشود نوشین خودکشی کرده و او برای پی بردن به راز خودکشی به دبی میرود و …
نقد و بررسی فیلم لاتاری
محمد حسین مهدویان تمام ویژگیهای تصویربرداری که همیشه در آثارش مورد استفاده قرار میگیرد را بار دیگر در فیلم لاتاری به کار گرفته است، دوربینی که داستان را از زاویه سوم شخص روایت میکند. اما این نوع بکارگیری دوربین در فیلم لاتاری نمیتواند مخاطب را به قصه و آدمها نزدیک و با آنان همذات پنداری کند.
درست است که سوژه فیلم درباره دفاع از ناموس و غیور بودن است اما در جهان امروزی، چنین دفاع وحشی گرایانه و غلوآمیزی از ناموس که در فیلم نمایش داده میشود بسیار متحجرانه و حتی غیرقابل باور است.
فیلم دو نیمه متفاوت دارد؛ نیمه اول پر از صحنههای جدل و جر و بحث است که در فضای یک واقعیت اجتماعی جای می گیرد، تلخ و گزنده مثل خیلی دیگر از آثار این سالهای سینمای ایران تاکید روی تبعات اوضاع نابسامان مالی و مسائل فرهنگی که از قِبَل چنین فجایعی پیش میآید و همین فضاهایی که می توانید حدسش بزنید، اما نیمه دوم فیلم بیشتر شبیه یک تریلر مهیج است که دائما دنبال این هستید که بدانید ادامه قصه چه میشود.
دو نفر رفتهاند آن طرف آبها، انتقام شخصی را بگیرند، این که دیگر نیاز به این همه شوخی ندارد. صرف قرار گرفتن هادی حجازیفر و نادر سلیمانی درآن موقعیتها، به اندازه کافی تنفس ذهنی برای مخاطب ایجاد کرده. تاکید روی بخش تخیلی ماجرا کمی فضای قسمت نیمه دوم فیلم را چندپاره و نامنسجم میکند به عبارتی هر چه نیمه اول منسجم و یکدست است نیمه دوم در قسمت هایی به دلیل بار تخیلی اضافه و اغراق در پرداخت شخصیتها همگن نیست.
مهدویان آشکارا از بررسی ریشه مشکلات اجتماعی که منجر به مهاجرت افراد میگردد پرهیز کرده و تنها نوک پیکان خشم و خشونت خود را به سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس نشانه رفته که قاچاق دختران به کشورشان انجام میشود. همین مسئله باعث شده تا فیلم لاتاری یک اثر کم مایه و به شدت سطحی و البته ترسو باشد که به دلایل مختلف، از پرداختن به دلایل مهاجرت شهروندان ایرانی به دبی و کشورهای حاشیه خلیج فارس پرهیز کرده و در مقابل، با کینه و خشونتی عجیب به دبی تاخته است.
خشم و خشونتی که میتوان آن را در آغاز لحظه ورود شخصیتهای داستان به دبی در مکالمه ها مشاهده کرد. در زمان ورود امیرعلی و موسی به دبی، تقریباً لحظه ای نیست که صحبتی از دبی به میان نیاید و افراد با کنایه و یا حتی توهین مستقیم، به این شهر و کشور و تمام مواردی که به امارات مرتبط میشود، سخنی به میان نیاورند. خشونت کلامی که شبیه به فیلمنامه سینمایی نیست و بیشتر مشابه به یک عقده گشایی درونی از کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده.
در نهایت فیلم لاتاری نه دیدگاه ضد امپریالیستیاش درآمده نه حس میهن پرستیاش حتی ادای شومن بودنش هم بیهوده است.
نقد برگرفته از نقدهای میثم کریمی و ایمان عبدلی
فهرست جوایز فیلم لاتاری
در سی و ششمین دوره برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم فجر در سال 1396، فیلم لاتاری نامزد دریافت یک سیمرغ بلورین جشنواره برای بهترین جلوه ویژه بصری (سینا قویدل) شد، اما در پایان این جایزه را کسب نکرد. این فیلم همچنین در هجدهمین دوره جشن حافظ نامزد دریافت هفت جایزه از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (محمدحسین مهدویان) و بهترین بازیگر مرد (ساعد سهیلی، هادی حجازی فر و جواد عزتی) شد و سه تندیس حافظ دریافت کرد.
- جایزه ویژه هیئت داوران (محمدحسین مهدویان)، هجدهمین دوره جشن دنیای تصویر ۱۳۹۷
- تندیس حافظ بهترین بازیگر مرد (هادی حجازی فر)، هجدهمین دوره جشن دنیای تصویر ۱۳۹۷
- تندیس حافظ بهترین تدوین (حسین جمشیدی گوهری و سجاد پهلوان زاده)، هجدهمین دوره جشن دنیای تصویر ۱۳۹۷
نظرات کاربران