بازی Ori and the Will of the Wisps یک بازی ویدئویی به سبک ماجراجویی Metroidvania است که توسط Moon Studios توسعه یافت و توسط Xbox Game Studios منتشر شد.
به گزارش خوبو، حدود پنج سال پس از انتشار Ori and the Blind Forest، استودیو مون در نهایت دنباله آن را منتشر کرد که یکی از مورد انتظارترین بازیهای سال 2020 بود. پس از نقاط عطفی که استودیو مون با بازی اول به دست آورد، واضح بود که افراد زیادی به دنبال بازی دوم از این مجموعه هستند.
داستان بازی ori and the will of the wisps
ابتدا با داستان بازی شروع می کنیم. اگر Ori and the Blind Forest را بازی کرده باشید، می دانید که این بازی یکی از بازی هایی است که ترجیح می دهد داستانی بیش از حد پیچیده ارائه نکند. با این حال، یکی از عناوینی است که از رویکرد حداقلی برای روایت استفاده می کند. این رویکرد در درگیر کردن بازیکنان در یک داستان احساسی و بدون پیچیدگی زیاد به موفقیت رسید.
در قسمت های اول داستان، شاهد این هستید که خانواده اوری، از جمله نارو و یک میمون جدید یا حیوان عنکبوت مانند، جغد یتیمی را به فرزندی قبول میکنند. این جغد تنها فرزند باقی مانده از کورو، جغدی در اوری و جنگل کور است. نام این جغد Ku است. پس از مدت ها، کو بزرگ می شود و اوری و دیگران به او کمک میکنند تا پرواز کند. یک شب کو و اوری پرواز می کنند و پس از فاصله گرفتن از خانه در طوفان گرفتار می شوند و هر کدام در مکانی در جزیره ای دور از خانه سقوط می کنند. اکنون این وظیفه اوری است که کو را پیدا کند. البته داستان به این سادگی پیش نمیرود و اتفاقاتی رخ میدهد که اوری را مجبور به انتخاب های سخت و فداکارانه می کند.
شخصیت ها
در این مسیر، Ori با شخصیت های جالبی ملاقات می کند که با وجود داستان مینیمال بازی، بسیار خوب توسعه یافته اند و کاملاً در ذهن شما باقی می مانند. یکی از نکات جالب شخصیت های Ori and the Will of the Wisps این است که ما شخصیت های کاملا تاریک و شیطانی نداریم. آنتاگونیست (شخصیت پلید) اصلی بازی یک جغد به نام Shriek است. با وجود خباثت های او در طول بازی، اما بازی گذشته او را به شما نشان می دهد و کاملا می توانید درک کنید که شریک یک شخصیت کاملا شیطانی نیست.
او موجودی است که به دلیل ظلم حیوانات دیگر به او تغییر کرده است، زیرا ظاهری کاملاً متفاوت با سایر موجودات دارد. بنابراین او را از جامعه خود بیرون می کنند. بازی در نهایت نشان میدهد که ما همیشه نمی توانیم کارهای بد را به گردن یک فرد بیاندازیم و جامعه در اقدامات آینده هر کس نقش ایفا می کند.
موفقیت بازی برای خلق لحظات بسیار احساسی است که می تواند حتی بازیکنان سنگدل را هم تحت تاثیر قرار بدهد. لحظات از دست دادن دوست، آمیخته با موسیقی درخشان بازی، می تواند شما را ناراحت کند. همچنین لحظات شادی وجود دارد که هماهنگی کاملی با آن اتفاقات غم انگیز ایجاد میکند و داستان بازی را به سفری ساده و در عین حال فوقالعاده تبدیل می کند.
گیم پلی بازی Ori and the Will of the Wisps
بعد از داستان به تحلیل گیم پلی میپردازیم. همانطور که میدانید Ori and the Will of the Wisps یک بازی مترویدوانیا است. بازیهای مترویدوانیا با مکانیک های گیم پلی زیادی شناخته میشوند. با این حال، یکی از مهمترین جنبه های طراحی آن ها این است که آن ها معمولاً یک دنیای بزرگ دارند که به بخش های مختلف تقسیم میشود. در هر بخش، تعدادی توانایی پیدا خواهید کرد که به شما امکان میدهد بخش هایی از مناطق گذشته را کشف کنید. این افزایش پویای مهارت ها که باعث می شود به تدریج بر عناصر بازی مسلط شوید و از آن ها روان و دقیق استفاده کنید عناصر اصلی ژانر هستند.
اگر معتقد هستید که بازیهای Metroidvania می توانند یک اثر هنری در طراحی بازی باشند، پس Ori and the Will of the Wisps یک شاهکار مطلق است. هر عنصر از بازی در مکان مناسب و در زمان مناسب است. شما توانایی ها را به ترتیبی بسیار خوب به دست می آورید. برخی از آن ها را می توان به صورت موازی به دست آورد. اما این توانایی ها به قدری با بخش های مختلف بازی در ارتباط هستند که تجربه ای منسجم را به بازیکن ارائه می دهد.
توانایی ها
یکی از هیجان انگیزترین چیزها در روند به دست آوردن توانایی ها این است که بیشتر آن ها نحوه عبور شما را در جهان تغییر می دهند. در مراحل اول بازی باید محیط را به دقت بررسی کنید تا بفهمید چگونه میتوانید به مکانی برسید و آیا می توانید به آن برسید یا خیر. با این وجود کم کم توانایی های شما بهبود مییابد و در آخرین مراحل بازی می توانید با ترکیب و استفاده همزمان از مهارت های مختلف در هوا راه بروید. این افزایش توانایی ها باعث ایجاد حس عالی تسلط در مراحل پایانی بازی می شود.
معماهای بازی Ori and the Will of the Wisps
یکی از مهمترین مکانیک های Ori and the Will of the Wisps معماهای آن است. طراحی پازلهای هوشمندانه برای هر توانایی که بازیکن در بازی به دست میآورد ضروری است. بنابراین برای تکمیل بازی صد درصد، باید بر هر مهارتی تسلط داشته باشید. همچنین به طور هوشمندانه از آن ها برای دسترسی به مناطق غیرقابل دسترس استفاده کنید. بازی تعادل کاملی از این نوع پازل ها دارد. میتوانید با استعداد متوسط بازی را ادامه دهید، اما اگر میخواهید هر گوشه ای از بازی را ببینید و همه آیتمها را بهدست آورید و ارتقا دهید، باید بر تمام جنبه های مکانیک بازی تسلط داشته باشید.
مبارزه
یکی دیگر از بخش های بازی مبارزه آن است. مبارزه نسبت به بازی Ori and the Blind Forest بسیار تغییر کرده است. در جنگل کور، شما بازیگر اصلی این رویارویی نبودید. در واقع، لحنی که همراه شما بود، به دستور شما به دشمنان حمله میکرد. تیم توسعه، مکانیک های خود را به خوبی اجرا کرد، اما به نوعی منفعل بود زیرا شخصیتی که شما مستقیماً کنترل میکردید تأثیر کمی بر روند اصلی مبارزه داشت، بنابراین، توسعه دهندگان تصمیم گرفتند که سیستم مبارزه را تغییر دهند.
در ori and the will of the wisps، اوری میتواند مستقیماً با استفاده از تیغه، چکش، نیزه و کمان به دشمنان حمله کند. آنها مبارزه بازی را بسیار سرگرم کننده تر، جذابتر و فعال تر کردند. دشمنان هم در طراحی بصری و هم در عمل تنوع بیشتری دارند. چیزهایی مانند تیغه، چکش و کمان نیز در قسمتهای مختلف بازی کاربرد دارند.
به طور کلی این استدیو بازی سازی موفق به دستیابی به یک دستاورد شگفت انگیز در Ori and the Will of the Wisps می شوند. این بازی مکانیک های گیم پلی تقریباً عالی قسمت قبلی را به هر شکلی بهبود می بخشد. طراحی سطح بهتر، مبارزات درگیرکننده تر و همچنین صحنه های فرار هیجان انگیزتری دارد که واقعاً مهارت شما را در گیم پلی محک می زند. به هر حال این بازی یکی از بهترین و روان ترین تجربه های Metroidvania را در تاریخ بازی های ویدیویی ارائه می دهد.
گرافیک بازی ori and the will of the wisps
بعد از گیم پلی به گرافیک می رسیم. هر صحنه از بازی یک نقاشی بسیار دقیق است که با عشق و هنر طراحی شده است. این بازی یکی از چشمگیرترین تجربههای بصری را ارائه میدهد. محیط های زیادی در این بازی وجود دارد و همه آنها از چشم اندازهای دیدنی و طراحی هنری تشکیل شدهاند که میتوانند شما را جذب خود کنند. قابل ذکر است که به جز سفرهای سریع، بازی تقریبا هیچ صفحه لودینگی ندارد. حتی سفر سریع با استفاده از یک انتقال که شبیه صفحه بارگیری نیست انجام می شود. البته ممکن است گاهی با برخی فریزها و تاخیرهای بازی مواجه شوید.
صدای بازی ori and the will of the wisps
بالاخره به موسیقی و صدا می رسیم. نیازی به گفتن نیست که صدا و موسیقی متن اوری فوقالعاده هستند. آن ها پر از احساساتند و شما را در لحظات بازی قرار می دهند. گرت کوکر در ساخت موسیقی متن این بازی کار فوق العاده ای انجام داد. بازی ori and the will of the wisps صدایی هیجان انگیز و جالب را برای موجودات خود دارد و همچنین سایر عناصر شنیداری مانند صداهای محیط، صداهای مبارزات و… همگی در بهترین کیفیت هستند. قابل ذکر است که در نسخه های اولیه رایانه شخصی مشکلاتی از نظر ایرادات صدا وجود داشت که خیلی زود برطرف شد.
سخن پایانی
Ori and the Will of the Wisps یکی از بهترین بازی های سبک Metroidvania است که تاکنون ساخته شده است. توسعه دهندگان موفق شدند تجربه ای ایجاد کنند که بیشتر و لذتبخشتر از بسیاری از تجربیات AAA است. هر صحنه از این بازی مانند یک اثر هنری به نظر میرسد و هر عنصری از مکانیک گیم پلی ori and the will of the wisps در بهترین حالت خود قرار دارد. این یکی از بازیهایی است که ثابت می کند بازی های ویدیویی نوعی هنر هستند. این یک بازی ضروری برای همه کسانی است که بازی های ویدیویی دوبعدی را دوست دارند.
نظرات کاربران