فیلم سوءتفاهم فیلمی ایرانی است که توسط احمدرضا معتمدی در سال ۱۳۹۶ ساخته شد و در سی و ششمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش درآمد.
به گزارش خوبو، سوءتفاهم تلفیق ژانرهای تریلر روانشناختی، کمدی، و فلسفی است. ابتدای فیلم با جملهای از ژان بودریار فیلسوف فرانسوی آغاز میشود. این فیلم از سایت معتبر IMDB، نمره ضعیف 4.1 را کسب کرده است. 206 نفر به این فیلم نمره دادهاند.
در این فیلم بازیگرانی همچون مریلا زارعی، پژمان جمشیدی، هانیه توسلی، کامبیز دیرباز، اکبر عبدی، مهدی فخیم زاده و … ایفای نقش کردهاند.
دانلود رایگان فیلم سوءتفاهم
عوامل و بازیگران فیلم سوءتفاهم
سوءتفاهم فیلمی است که در ژانر درام، معمایی و دلهره آور توسط احمدرضا معتمدی ساخته شده است. احمدرضا معتمدی کارگردان و فیلمنامهنویس ایرانی ست. او فارغالتحصیل رشته اقتصاد از دانشگاه تهران و دکترای رشته فلسفه هنر از دانشگاه علامه طباطبایی است. پیش از شروع فعالیت در سینما سالها به نظریهپردازی در حوزه مباحث تئوریک هنر و فلسفه زیباییشناسی در مطبوعات و کتب، فعال بودهاست. وی بنیانگذار دانش ” فلسفه فیلم ” در ایران است. از جمله فیلم های او می توان به دیوانه ای از قفس پرید، قاعده بازی، آلزایمر، راه رفتن روی سیم و … اشاره کرد.
مریلا زارعی از ستارگان این فیلم است. زارعی برای اولین بار با فیلم سلام سینما ساخته محسن مخملباف (۱۳۷۳) در سینما حضور پیدا کرد. بازی در فیلم دو زن یکی از شانسهای بزرگ او بود. وی تا به حال با کارگردانانی همچون تهمینه میلانی و ابراهیم حاتمیکیا، اصغر فرهادی و مسعود کیمیایی و احمد مرادپور همکاری داشتهاست. از دیگر نقشهای وی میتوان به بازی در فیلم سربازهای جمعه ساخته مسعود کیمیایی و شیار 143 ساخته نرگس آبیار اشاره نمود که برای بازی در این دو فیلم موفق به دریافت سیمرغ بهترین بازیگر شده است.
پژمان جمشیدی حرفه بازیگریاش را نخست در سال ۱۳۹۰ با بازی در قسمتی از مجموعهٔ تلویزیونی ساختمان پزشکان و سپس در سال ۱۳۹۲ و با بازی در نقش اصلی مجموعه تلویزیونی پژمان آغاز کرد. او برای نقشآفرینی در فیلمهای سوءتفاهم (۱۳۹۶)، شیشلیک (۱۳۹۹) و علفزار (۱۴۰۰) نامزد دریافت جایزه سیمرغ بلورین از جشنوارۀ فیلم فجر شدهاست. همچنین نقشآفرینی او در مجموعهٔ تلویزیونی زیرخاکی برایش تندیس جشن حافظ بهترین بازیگر مرد کمدی در تلویزیون را به همراه داشت. همچنین جمشیدی در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر (۱۴۰۱) برای بازی در نقش مکمل فیلم یادگار جنوب در جشنواره فجر نامزد شد و دیپلم افتخار این جشنواره را کسب کرد.
هانیه توسلی چند سال پس از شروع حرفهٔ بازیگری، تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن را برای بازی در شبهای روشن (۱۳۸۱) از هفتمین جشن خانه سینما دریافت کرد. توسلی همچنین در سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۱، برای بازی در فیلمِ دهلیز برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد. او برای فیلم سوءتفاهم (۱۳۹۶) نیز نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد.
کامبیز دیرباز فعالیت هنری را از سال ۱۳۷۶ در تئاتر سیاوش خوانی شروع کرد. فعالیت سینمایی او از سال ۱۳۷۸ با حضور در فیلم دختران انتظار آغاز شد. او سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را در بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۲ برای بازی در فیلم دوئل احمدرضا درویش به دست آورد. همچنین در فیلم اخراجیها نقش مجید سوزوکی را داشت. کامبیز دیرباز فارغالتحصیل در رشتهٔ نمایش – بازیگری دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز میباشد. از مهمترین آثار او که مورد توجه قرار گرفت سریال نابرده رنج در نقش اسد و در چشم باد در نقش نادر میباشد.
کارگردان | احمدرضا معتمدی |
تهیهکننده | جلیل شعبانی |
نویسنده | احمدرضا معتمدی |
بازیگران | مریلا زارعی کامبیز دیرباز هانیه توسلی پژمان جمشیدی اکبر عبدی مهدی فخیم زاده حافظ مرشدی |
فیلمبردار | پیمان شادمانفر |
تدوین | نازنین مفخم |
سال ساخت | 1396 |
مدت زمان فیلم | 92 دقیقه |
نمره IMDB | 4.1 |
فروش گیشه | ۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
خلاصه داستان
در فیلم سوء تفاهم تعدادی از دانشجویان سینما دختر ثروتمندی را به امید بازیگر شدن گروگان می گیرند، اما به تدریج ماجرای گروگان گیری و ساخت فیلم پیچیده می شود تا جایی که دیگر تشخیص واقعیت و خیال ناممکن جلوه می کند.
نقد و بررسی فیلم سوءتفاهم
دوران مدرن هنر را بازنمایی خود واقعیت تعریف میکردند و پست مدرن که امروز بیشتر گونههای هنری گوشهای به آن میزنند، بازنمایی تقلیدیست که از واقعیت گرفته میشود، درواقع مرز واقعیت وبازنمایی آن به هم میریزد وگاه از بین میرود . به عقیده بودریار «بازنماییها به جای بازنمایی از واقعیت، یکدیگر را تقلید میکنند و به یکدیگر ارجاع میدهند، و این شبکه بافته شده از بازنماییهای رسانهها را ابرواقعیت یا واقعیت حاد مینامد.
و همین ایده، دستمایه فیلم جدید احمدرضا معتمدیست، کارگردانی که بیش از سینما دغدغه فلسفه دارد.فلسفهای که در فیلمهای گذشتهی او در غالب شخصیتها و قصه نمود بیشتری داشت تا فرم.
سوءتفاهم فرم کلی فیلمنامه و فیلم را از محتوای درونیاش میگیرد، شکستن مرز بین واقعیت ومجاز و درگیرشدن با این موضوع که کدام واقعیت و کدام آنچه که رویمیدهد، است تمامیت محتواییست که فیلم سعی میکند با همهی روایتش به مخاطب القا کند.
فیلم بیش از تکیه بر قصه بر فرمش تاکید میکند، قطعهای مدام و جابهجا، تکرار صحنهها با رویکردی متفاوت و استفاده از المانهایی همچون حضور مبایل برای فیلمبرداری و یا روخوانی سناریویی که برای فیلمی داخل فیلم و با همان عنوان نوشته شده، بیش از بیش متقاعدت میکند که سوءتفاهم را فرای فیلمهای قصهپرداز و تک خطی دنبال کنی.
سکانسی که بعد از کات دادن رئیس تصویر، نور و صدا قطع میشود و مخاطب در سکوت سنگین سالن مقابل پردهی عریض خود را تنها احساس میکند، اوج حضور فلسفهی کارگردان است، نگرشی که همچون کنسرت معروف موسیقی جانکیج -موسیقیدان آمریکایی معاصر-که 4دقیقه کامل تماشاگران را در سکوت کامل صحنه رها میکند، مخاطب را به شنیدن و دیدن خودشان دعوت میکند، به لحظهای تفکر و اندیشیدن در باب آنچه که می نماید و آنچه که هست.
قصهی فیلم سوءتفاهم با تمی گنگستری و پهلوزدن به سیاستهای فیلمسازی در ایران و بازیهایی که همگی در خدمت اثر و فرمش اجرا میشوند درگیرت میکند، سرگیجهای عمیق از آنچه مقابل چشمانت میبینی و آنچه که واقعا روی میدهد. آنقدر که نیمهی پایانی فیلم باور میکنی که مرگ جوان عاشقپیشه با یک سم تقلبی اتفاق افتاده و توهمی از واقعیت آنچنان قدرت عجیبی دارد که میتواند مسمومت کند. ولی این خیال جذاب تنها دقایقی لذت میآفریند و پی از اندکی فیلم کلیت فرم و حتی محتوایش را تغییر میدهد. و به نظر من نقطهی ناامیدکننده فیلم همینجاست، فیلمی که با تمام قدرت نمود واقعیت را کتمان میکند یکباره تبدیل به یک فیلم جنایی معمولی میشود، گرچه پایان بندی با اشارهای به ناظر سوم و حضور چشمی که همیشه فرای شما ناظر حقیقت است ودیالوگ تاثیرگذار اکبرعبدی به رئیس-با بازی مریلا زارعی- که نقش بهتری برای خودت بنویس بار دراماتیک فیلم را حفظ میکند، اما کاش معتمدی بدون واهمه از سرگیجه مخاطب و عدم احتمالی درکش تا پایان جدال بین واقعیت ومجاز را حفظ میکرد.
سوءتفاهم فیلم متفاوتیست در سینمای ایران که باید دید.
نقد از هدی مقدسی
فهرست جوایز فیلم سوءتفاهم
در سی و ششمین دوره برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم فجر در سال 1396، فیلم سوءتفاهم نامزد دریافت پنج سیمرغ بلورین جشنواره برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (پژمان جمشیدی)، بهترین بازیگر نقش اول زن (هانیه توسلی)، بهترین صدابرداری (مهران ملکوتی) و بهترین طراحی صحنه (کیوان مقدم) و بهترین طراحی لباس (سارا سمیعی) شد، اما در پایان موفق به کسب جایزهای نشد.
نظرات کاربران