به گزارش سایت خوبو، «تار» فیلمی در ژانر درام روانشناختی محصول مشترک ایالات متحده و آلمان در سال ۲۰۲۲ به نویسندگی و کارگردانی «تاد فیلد» است. این فیلم نامزد دریافت ۶ جایزه در نود و پنجمین دوره جوایز اسکار در سال ۲۰۲۳ شده است که از آن جمله میتوان به نامزدی در بخشهای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اصلی و بهترین بازیگر زن اشاره نمود.
«کیت بلانشت» برای ایفای این نقش، کارهای شگفتانگیزی از جمله یادگیری زبان آلمانی و نواختن پیانو را یاد گرفت. فرو رفتن در نقش «لیدیا تار» آنقدر او را از نظر جسمی و روحی خسته کرد که پس از پایان مراحل فیلمبرداری تصمیم به ترک بازیگری برای همیشه گرفته بوده است.
دانلود رایگان فیلم «تار» / Tár
خلاصه داستان
ماجرای این فیلم دربارۀ داستان زندگی، اوج و زوال یک آهنگساز، پیانیست و اولین زن رهبر ارکستر فیلارمونیک برلین بنام «لیدیا تار» است. «کیت بلانشت» بازیگر استرالیایی نقش لیدیا را بازی میکند.
درباره فیلم
«تاد فیلد» پس از ۱۶ سال وقفه در امر کارگردانی، بازگشت پیروزمندانهای با فیلم «تار» دارد و از آن بعنوان اثر بزرگ او یاد میکنند. معضل همیشگی و قدیمی جداییِ «هنر از هنرمند» در این فیلم مورد بررسی قرار میگیرد. اما به ندرت در دنیای واقعی به اندازهای که در این فیلم بحث میشود، اینقدر سفسطهآمیز مطرح شده است. «تار» که با دقت بسیار بالایی در مورد این موضوع تحقیق کرده است، فضای حوزه موسیقی دانشگاهی را به خوبی به تصویر میکشد. «کیت بلانشت» با کولهباری از تجربه در سینما، بازی نقش «لیدیا تار» را بر عهده گرفته است.
فداکاری «کیت بلانشت» برای درآوردن شخصیت «لیدیا تار» خیرهکننده میباشد، زیرا او برای این نقش زبان آلمانی و نواختن پیانو را یاد گرفته است. اما حتی از اینها نیز جالبتر اینکه او برای این فیلم، «رهبری ارکستر» را نیز آموخته است. اون به قدری در این مهارت تمرین کرد که رهبری ارکستر فیلارمونیک درسدن را از طریق اجرای سمفونی شماره ۵ گوستاو مالر (آهنگساز برجستۀ اتریشی دوران رومانتیک) که قطعهای بسیار باشکوه برای داستان فیلم است را نیز بصورت واقعی اجرا کرد.
اگرچه بیشتر توجهها به «بلانشت» برای نقش او معطوف شده است که قابل درک است، شکوه و عظمت بازیگران نقش مکمل او را نمیتوان نادیده گرفت. «نومی مرلانت» که به سرعت در حال تبدیل به یک چهره اصلی در سینماست، با ظرافت خاصی به نقش «فرانچسکا» میپردازد. اما در میان همۀ آنها، باید از بازی «سوفی کائور» تقدیر بعمل آورد که پیش از این هیچ تجربۀ بازیگری نداشته و تنها با تماشای آموزشهای بازیگری «مایکل کین» در یوتیوب، بازی در نقش «اولگا متکینا» یاد گرفته است. این فیلم در حال حاضر تنها نقشی است که او در سینما بازی کرده است.
«کیت بلانشت» و فعالیتهای بشردوستانه
از دیگر فعالیتهای «کیت بلانشت» خارج از دنیای سینما، تلاشهای بشردوستانهاش میباشد. او «سفیر حُسن نیت» برای کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) است و به طور فعال در افزایش آگاهی و کمکهای مالی برای این سازمان مشارکت دارد. وی همچنین از مدافعان حقوق پناهندگان است. «بلانشت» چندین سفر به اردوگاه های پناهندگان در کشورهای مختلف برای ملاقات با افراد و خانوادههای آواره داشته است.
بلانشت همچنین در اهداف مختلف بشردوستانه دیگر، از جمله همکاری با صلیب سرخ استرالیا و خدمت به عنوان حامی بنیاد موسیقی کودکان استرالیا، همکاری میکند. او همچنین مدافع مسائل زیستمحیطی بوده و به عنوان عضوی از هیئت مدیره بنیاد حفاظت از محیط زیست استرالیا خدمت کرده است.
علاوه بر این، او عضو یک سازمان بین المللی برای ارائه آموزش برای کودکان در کشورهای در حال توسعه میباشد. از دیگر فعالیتهای بشردوستانۀ وی اینکه او از اعضای مؤسس بخش استرالیایی کمپین بینالمللی برای نابودی سلاحهای هستهای (ICAN) است.
دربارۀ کارگردان فیلم؛ «تاد فیلد»
«تاد فیلد» کارگردان، بازیگر و فیلمنامهنویس آمریکایی است. او بیشتر به خاطر کارگردانی فیلمهای «در اتاق خواب» (۲۰۰۱) و «بچههای کوچک» (۲۰۰۶) شناخته میشود. هر دو فیلم نامزدی اسکار بهترین کارگردانی را برای او به ارمغان آوردند. «در اتاق خواب» همچنین در مجموع پنج جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم نامزد گردید. «کودکان کوچک» نامزد سه جایزه اسکار از جمله بهترین فیلمنامه اقتباسی شد که فیلد در نویسندگی آن مشارکت داشت.
«تاد فیلد» کار خود را به عنوان بازیگر با حضور در فیلم هایی مانند «چشم سوزنی» (۱۹۸۱) و «انجمن شاعران مرده» (۱۹۸۹) آغاز کرد. او اولین کارگردانی خود را با «در اتاق خواب» که بر اساس داستان کوتاهی از «آندره دوبوس» ساخته شده بود، انجام داد. این فیلم از نظر انتقادی و تجاری موفقیتآمیز بود و «تاد فیلد» را بهعنوان یک فیلمساز با استعداد معرفی کرد.
نتیجهگیری
«کیت بلانشت» به قدری عالی و متقاعدکننده به شخصیت «لیدیا تار» جان میدهد که گاهی فراموش میکنیم که در حال تماشای یک فیلم زندگینامهای نیستیم، بلکه یکی از متقاعدکنندهترین مطالعات شخصیتی درباره یک زن خیالی است. این فیلم یک تراژدی واقعی است ـ یک تراژدی کمیک سیاه، اما به هر حال یک تراژدی است. وقتی هنرمندان بزرگ با بیتوجهی به استعدادشان خود را تلف میکنند، این اتفاق را همیشه میتوان یک تراژدی دانست.
اگرچه رقابت تنگاتنگی بین نامزدهای آتی اسکار وجود دارد، اما در صورت برندهشدن، این امر میتواند سومین اسکار بازیگری را برای «بلانشت» به ارمغان بیاورد که البته سزاوار آن نیز میباشد. تار تصویری دیدنی از ماهیت درندۀ قدرت و سوءاستفاده از آن است و میتوان آن را بهترین فیلم موسیقی کلاسیک از زمان اکران فیلم «آمادئوس» محصول ۱۹۸۴ نامید.
جدول اطلاعات
عنوان | تار / Tár |
کارگردان | تاد فیلد |
فیلمنامهنویس | تاد فیلد |
بازیگران | کیت بلانشت نوئمی مرلان نینا هوس سوفی کائور جولیان گلاور آلن کوردانر مارک استرانگ |
ژانر | درام روانشناختی موزیکال |
کشور | ایالات متحده آلمان |
سال | ۲۰۲۲ |
زبان | انگلیسی آلمانی فیلیپینی فرانسوی |
مکان فیلمبرداری | برلین، آلمان |
مدت | ۱۵۸ دقیقه |
جوایز | نامزد ۶ جایزه اسکار در سال ۲۰۲۳ نامزد ۵ جایزه بفتا در سال ۲۰۲۳ |
امتیاز | IMDb ۷.۶/۱۰ Rotten Tomatoes ۹۰/۱۰۰ Metacritic ۹۲/۱۰۰ |
منابع
برای ترجمه و تهیه این مطلب در سایت خوبو، از منابع زیر استفاده کردهایم:
- TheDailyBeast.com – Now Is the Perfect Time to Watch ‘Tár’ at Home
- BattleRoyaleWithCheese.com – Tár: The BRWC Review
- Cate Blanchett sets the screen ablaze in the one-of-a-kind Tar
- ItsBetterInTheDark.com – Tar throws the audience in at the deep end of Tar’s world
- UNHCR.org – Cate Blanchett video highlights what refugees take when they flee
- Cate Blanchett Says Being a Mother Was ‘Central’ to Caring About Refugees
نظرات کاربران