فیلم یک تکه نان فیلمی ایرانی است که توسط کمال تبریزی در سال ۱۳۸۳ ساخته شده و در بیست و سومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر اکران شد.
به گزارش خوبو، یک تکه نان یکی از بهترین فیلمهای دهه 80 سینمای ایران است که مورد استقبال تماشاگران و منتقدین قرار گرفت. این فیلم از سایت معتبر IMDB، نمره خوب 6.9 را کسب کرده است. 587 نفر به این فیلم نمره دادهاند.
عوامل و بازیگران فیلم یک تکه نان
یک تکه نان فیلمی است که در ژانر درام توسط کمال تبریزی ساخته شده است. تبریزی از کارگردانان مطرح سینمای ایران است که موفق به ساخت آثار مطرحی همچون لیلی با من است، فرش باد، مارمولک، همیشه پای یک زن در میان است و مهر مادری را نیز در کارنامهاش دارد.
کارگردان | کمال تبریزی |
تهیه کننده | ناصر عنصری |
نویسنده | محمدرضا گوهری |
بازیگران | رضا کیانیان رویا نونهالی اسماعیل خلج احمد آقالو هومن سیدی مریم بوبانی پیام دهکردی حسین توکلی فرزین محدث هومن برق نورد |
تدوین | حسین زندباف |
موسیقی | پیمان یزدانیان |
سال ساخت | 1383 |
مدت زمان فیلم | 89 دقیقه |
نمره IMDB | 6.9 |
خلاصه داستان
داستان فیلم در خصوص یک جوان ساده است که در لباس سربازی است که همراه یک پیرمرد معتمد مردم که دارای غرور و بد اخلاق است برای دیدن پیرزنی که به صورت معجزه آسایی توسط جوانی قرآن را حفظ شده به روستایی میروند که در مسیر ماجراهایی رخ میدهد.
نقد و بررسی فیلم یک تکه نان
در مقابل ابتذال در برخی از فیلمهای امروزی، فیلمهایی هستند که نه در حد کمال اما دست کم در حد و اندازه خود بار دیگر جلوههای دیگر اندیشانه و روحانی سینما را یادآور میشوند.
یک تکه نان آخرین اثر کمال تبریزی است که گویا طبع آزمایی جدید او پس از فیلم جنجال برانگیز مارمولک محسوب میشود. اما واقعا این کجا و آن کجا؟ هر چند معتقدم مارمولک هم در جایگاه خود قابل اعتنا است!
یک تکه نان نگاه دیگری به عرفان اسلامی و توجه به سلوک و مراقبت و عبور از تکامل و رسیدن به مسیری تازه و متفاوت در زندگی است. از این جهت میتوان فیلم را در ردیف موج آثاری قلمداد کرد که اخیرا تحت عنوان سینمای معناگرا مطرح شدهاند و انصافا یک تکه نان بسیار متفاوتتر و عمیقتر از فیلمهایی است که تحت عنوان معناگر به تماشاگران تحمیل کردند؛ موجی که از اواسط دهه هفتاد آغاز شد. در یک دوره فیلمهای عرفانی و یا به اصطلاح برخی، اناری، محبوب بسیاری از منتقدان و منکوب بعضی دیگر بودند.
حالا دیگر آن فضا نمودی نوستالژیک دارد و فیلمهایی چون نارونی، برهوت، نقش عشق، هبوط و … تبدیل به خاطرهای از یک دوران سینمایی شدهاند.
یک تکه نان اما محصول یک دوره سینمایی دیگر است. دورهای که دیگر سینمای عشقی و دختر-پسری به بن بست رسیده و بار دیگر زمزمه بازگشت به ریشههای معنوی در سینما از سرگرفته شده است. عنوان سینمای معناگرا که البته بسیار کلی است و چندان مصداق یابی نشده است. درست هم نیست که فیلمی چون یک تکه نان را مثال کاملی از یک عنوان کلی قلمداد کنیم. اما این فیلم در واقع ثمره یک نوع دیدگاه خاص به معناگرایی در سینماست که در جشنواره دو سال پیش نمونههای دیگری از آن را هم دیدیم.
نکته دیگر در مورد این فیلم، تهیه کنندگی و بازاریابی آن است که ثمرهاش را در تبلیغات گسترده سیما هنگام اکران فیلم دیدیم آن هم برای فیلمی که برای مخاطب خاص ساخته شده. ارائه اطلاعات درست به مخاطب و اینکه مخاطب تا چه میزان با فضای فیلم آشنا میشود و در سالن سینما انتظار چه چیز را داشته باشد نکته ارزشمندی برای تهیه کنندگان آن است. یک فیلم نباید به دروغ به عنوان یک اثر سرگرم کننده به تماشاگر معرفی شود چرا که قطعا موجب سرخوردگی او در سالن سینما خواهد شد.
یک تکه نان غنیمتی برای سینمای ایران است که باید با حمایت جدی از آن استقبال کرد.
نویسنده: محمود گبرلو
فهرست جوایز فیلم یک تکه نان
در بیست و سومین دوره برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم فجر در سال 1383، فیلم یک تکه نان نامزد دریافت پنج سیمرغ بلورین جشنواره برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (اسماعیل خلج)، بهترین موسیقی متن (پیمان یزدانیان)، بهترین صدابرداری (یدالله نجفی و ناصر شکوهی نیا)، بهترین چهره پردازی (مجید اسکندری و عبدالله اسکندری) و بهترین تدوین (حسین زندباف) شد، که در پایان موفق به دریافت یک جایزه ویژه هیئت داوران و یک تقدیر شد.
- برنده جایزه ویژه هیئت داوران (کمال تبریزی)، دوره ۲۳ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۳
- تقدیر از اسماعیل خلج، دوره ۲۳ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۳
نظرات کاربران