مافیای کلاسیک یکی از انواع بازی مافیا است که در آن نبردی مابین یک گروه اقلیت آگاه (مافیا) و یک گروه اکثریت ناآگاه (شهروند) برای کسب برد صورت میپذیرد. در این میان ممکن است بازیکنان مستقلی نیز درون بازی باشند و رقابت میان سه گروه باشد.
به گزارش خوبو و به نقل از instructables، مافیای کلاسیک بازی عادی مافیا است که در آن نقشهای مختلف و جالبی وجود دارد و هر نقشی باید تمام تلاش خود را برای پیروزی اعضای گروهش انجام دهد.
شیوه بازی مافیای کلاسیک
در سادهترین شکل بازی مافیای کلاسیک، اعضای داخل بازی به دو دسته مافیا و شهروند تقسیم میشوند. به ازای هر دو شهروند، باید یک مافیا درون بازی باشد. بهتر است حداقل 12 بازیکن (8 شهروند و 4 مافیا) درون بازی باشند.
یک نفر به عنوان گرداننده (راوی و مجری برگزاری بازی)، ناظر و مسئول بازی است و بازیکنان داخل بازی باید از او تبعیت کنند. بازیکنان دور یک میز یا بر روی زمین مینشینند و بهتر است آشنایان تا حدممکن کنار هم ننشینند تا شائبه تقلب در بازی پیش نیاید.
راوی در ابتدا کارتها را بر زده و آنها را بین بازیکنان پخش کرده تا هویت هر شخص مشخص شود. هیچ شخص دیگری، نباید از هویت دیگران مطلع شود.
در بازی مافیای کلاسیک دو مرحله وجود دارد: شب و روز.
شب
در شروع هر شب، همه بازیکنان داخل زمین چشمهایشان را میبندند. سپس پس از حصول اطمینان از بسته شدن چشم همه بازیکنان داخل زمین، با فرمان راوی، در شب اول، اعضای گروه مافیا همدیگر را شناسایی و نحوه استراتژی و برنامههای تیم را مشخص میکنند و سپس چشمهایشان را میبندند.
افرادی که مطابق کارت های تعیین هویت، نقش دارند از قابلیت هایی که برایشان تعریف شده، در جهت پیروزی تیمشان استفاده میکنند. برای عدم شناسایی افراد نقش دار داخل بازی، تمامی اتفاقات شب با ایما و اشاره مابین راوی و افراد نقشدار بازی برگزار میشود.
روز
با فرمان مجری، تمامی افراد داخل بازی چشمهایشان را باز میکنند. در ابتدا، مجری بازی اتفاقاتی که در شب رخ داده و افراد کشته شده در شب را توضیح میدهد. سپس افراد داخل بازی با استدلال و مباحثه، سعی در جلب اعتماد سایر اعضای درون بازی برای به بیرون هدایت کردن دیگران با وارد کردن اتهام مافیایی بودن بازیکن، میکنند.
در طول روز بازیکنان باید با توجه به نحوه صحبت کردن، استدلال و نظرات هر بازیکن، پی به شهروند یا مافیا بودن دیگران ببرد و مافیا را با رای گیری به بیرون از بازی هدایت کنند. هر بازیکن در نوبت صحبت خود که مدت زمان آن یک دقیقه است، صحبت میکند و سایرین با علامتهای لایک (موافق) و دیسلایک (مخالف) در خصوص نظرات او عکسالعمل نشان میدهد.
هر بازیکن در ابتدای نوبت صحبت خود به سایر بازیکنان، چالش تعارف میکند و از بین کسانیکه خواستار چالش هستند با نظر چالش دهنده، یک نفر انتخاب میشود تا وی در مدت زمانی کوتاه (20 ثانیه)، نظرات خود را در خصوص روند بازی اعلام کند.
پس از اتمام صحبتهای آخرین نفر، با اعلام راوی بازی نوبت به رایگیری می رسد و هر شخصی با بالا بردن دستش، نظر خود را در خصوص مافیا بودن نفرات داخل بازی اعلام میکند. در نهایت، بازیکن یا بازیکنانی که اکثریت آرا (حداقل نصف آرا) را کسب کنند، باید از خود دفاع کنند و در رایگیری مجدد از بازیکنان داخل زمین، تصمیم گیری لازم برای خروج هر بازیکن از زمین اتخاذ میشود.
در طول روز، حداکثر یک بازیکن از بازی خارج میشود و البته ممکن است به هر دلیل (از جمله به حدنصاب نرسیدن آرا) هیچ بازیکنی نیز از بازی خارج نشود.
شب معارفه
- شب معارفه، صرفاً برای آشنایی گرداننده با بازیکنان و بعضی از بازیکنان با یکدیگر است.
- در این شب، بازیکنان فقط به صحبت و دستورات گرداننده گوش میکنند تا گرداننده همه را بشناسد.
- مافیا بیدار میشوند و به یکدیگر معرفی میشوند و سپس چشمهایشان را میبندند.
- سپس گرداننده نام هر شخصیتی را صدا میزند و آن شخص بیدار شده و میخوابد.
- گرداننده اسامی و شخصیتها را در جدول یادداشت کرده و بدین ترتیب، شب معارفه تمام میشود.
روز اول
- با دستور گرداننده، همه چشمهایشان را باز کرده و بیدار میشوند. در این لحظه، بازی رسما شروع میشود.
- اگر شهروند هستید، باید حواستان جمع باشد و دنبال مافیا بگردید. به رفتار و صحبتهای سایر اعضای درون بازی به دقت گوش دهید.
- اگر مافیا هستید، باید سعی کنید شبیه شهروندان رفتار کنید و خودتان را تابلو نکنید.
- تمامی افراد درون بازی، صحبتهایشان را در مدت زمان یک دقیقه بیان میکنند.
- تشخیص نقشهای بازیکنان در روز اول، همواره مشکل است، اما این موضوعی است که در روزهای آینده نیز تکرار میشود.
- در طول روز، بازیکنان فرصت دارند با ایراد اتهام، شخصی را در نظر دیگران متهم کنند و یا خودشان را پاک نشان دهند.
- پس از بحث و گفتگو، رایگیری آغاز میشود که به صورت همگانی و علنی است.
رای گیری
- هر نفر میتواند به هر چند نفری که میخواهد رای دهد.
- وقتی گرداننده، بازیکنی را برای رایگیری مشخص کرد، چند ثانیه صبر میکند تا بازیکنان به او رای دهند. سپس افرادی که دستشان را بلند کرده است، میشمارد. با تشخیص راوی، آرایی که با تاخیر اعلام میشود، محاسبه نمیشود.
- افرادی که حداقل نیمی از آرا را کسب کرده باشند، راهی مرحله دوم رایگیری میشوند و فرصتی مجدد برای دفاع از خود پیدا خواهند کرد.
- پس از صحبتهای افراد متهم، رایگیری مجددی صورت میپذیرد.
- اگر یک نفر، حدنصاب آرا را کسب کرده باشد، به صورت علنی رای گیری مجددی از او صورت خواهد پذیرفت و در صورتیکه نصف آرا را کسب کرده باشد، باید از بازی خارج شود.
- اگر بیش از یک نفر متهم باشند، سایر اعضای درون بازی به صورت مخفیانه نظر خود را در خصوص خروج بازیکنان داخل دفاعیه اعلام خواهند کرد. شما فقط میتوانید به یکی از افرادی که درون دفاعیه هستند رای دهید، اما همچنین میتوانید از رای دادن خودداری کنید. در این حالت، شخصی که حداکثر آرا را کسب کرده باشد، از بازی خارج می شود. اگر تعداد آرای افراد داخل دفاعیه مساوی باشد، به قید قرعه یک نفر از بازی حذف خواهد شد.
- در صورتیکه بازی شهردار داشته باشد و بیش از یک نفر درون رای گیری نهایی باشند، میتواند لغو رای گیری یا دستور خروج یکی از آنها را به صورت مخفیانه به گرداننده اعلام کند. او یک بار میتواند از این قابلیت خود استفاده کند.
- شخصیت فرد حذف شده، باید مخفی بماند.
- بازیکنان در هنگام خروج، یک کارت حرکت آخر را برداشته و نوشته روی آن را میخواند. دستور روی کارت باید اجرا شود.
هر شب
- در صورتیکه بازی ساقی داشته باشد، ابتدا باید او بیدار شود و از قابلیتش استفاده کند.
- گرداننده از اعضای مافیا میخواهد بیدار شوند.
- گرداننده از اعضای مافیا میخواهد یک نفر را که قصد دارند از بین ببرند، با اشاره نشان دهند. پس از اجماع اعضای مافیا، تصمیم نهایی با پدرخوانده است.
- سپس، سایر اعضای مافیا که قابلیت دارند، میتوانند قابلیتهایشان را با گرداننده در میان بگذارند. پس از آن اعضای مافیا میخوابند.
- نوبت به شهروندان دارای قابلیت میرسد که با نظر گرداننده بیدار شوند.
- گرداننده از کارآگاه میخواهد، استعلام یک نفری را که به آن شک دارد نشان دهد.
- دکتر در هر شب میتواند یک نفر را نجات دهد و خودش را فقط یک بار میتواند نجات دهد.
- بازیکنان دیگری نیز که قابلیت دارند با اعلام گرداننده بیدار شده و در صورت لزوم از قابلیت هایشان استفاده میکنند.
- این روند هر شب ادامه پیدا کرده تا شب به پایان برسد.
- در پایان، با اعلام گرداننده، روز شده و همه از خواب بیدار میشوند.
روز دوم به بعد
- در ابتدای هر روز، راوی، برآیندی از اتفاقات شب را به اطلاع افراد درون بازی میرساند.
- با حذف شدن بعضی از بازیکنان، تا حدودی میتوانید بهتر فکر کنید و حدس بزنید. هر قدر که بازی جلوتر میرود، حقایق برای افرادی که درون بازی هستند، روشن تر شده و حساسیت بازی بیشتر میشود.
- همه چیز مشابه روز اول دوباره تکرار میشود: صحبت های افراد درون بازی، چالش، رای گیری و …
کارت حرکت آخر
بازیکنی که در طول روز و با رای گیری از بازی خارج میشود میتواند از کارت حرکت آخر استفاده کند تا با انتخاب تصادفی یکی از شش کارت، وضعیتی را برای خودش یا بازی تعیین و اگر مجبور به ترک بازی بود، او حق دارد 20 ثانیه بدون اشاره به نقشش کلام آخر را بگوید. بازیکنی که با رای گیری از بازی خارج میشود، فقط با کارت ذهن زیبا و حدس درست آن میتواند در بازی باقی بماند.
نکته: وجود یا عدم وجود کارت حرکت آخر در ابتدای بازی توسط راوی اعلام میشود و ممکن است بازی بدون کارت حرکت آخر برگزار شود.
مسیر سبز
بازیکن در حال ترک بازی با داشتن این کارت میتواند، یک بازیکن را در مسیر سبز روز بعدی قرار دهد که تحت هر اتهامی در رایگیری قرار نگیرد.
فرش قرمز
بازیکن در حال ترک بازی با داشتن این کارت بازیکنی را متهم میکند و فرش قرمزی برای قرار گرفتن در رایگیری پایان روز بعد برایش پهن میکند تا در هر شرایطی به دفاعیه وارد شود.
ذهن زیبا
بازیکن در حال ترک بازی با داشتن این کارت باید از ذهن خود استفاده نماید. یک نقش از نقشهایی که در روند بازی اعلام نشده یا مستقیم نمیداند را بر مبنای حدس برملا و پس از تایید صحت این افشاگری توسط گرداننده، به بازی برگردد.
بی خوابی
امشب کسی نمیخوابد، زد و خوردی وجود ندارد و کسی کشته نمی شود. برای ادامه بازی، مستقیماً به روز بعد میرویم.
دروغ سیزده
بازیکن در حال ترک بازی با داشتن این کارت، در هر نقش یا طرفی که باشد، باید یک دروغ مرتبط به بازی به دیگر بازیکنها بگوید و گرداننده دروغ بودن موضوع را تایید مینماید. سپس از بازی خارج میشود.
شلیک نهایی
بازیکن در حال ترک بازی با داشتن این کارت، به جای مافیا شلیک شب را به انتخاب خودش انجام خواهد داد و سپس از بازی خارج میشود.
شخصیت های بازی مافیای کلاسیک
شخصیتهای بازی مافیای کلاسیک، به سه دسته تقسیم می شوند. دو دسته اصلی را اعضای مافیا و اعضای شهروندان تشکیل میدهند. اما دسته سومی نیز میتواند در تعداد بالای نفرات به روند بازی اضافه شود. اعضای مستقل بازی میتوانند، بازی را مهیجتر از قبل کنند. معمولاً بازی مافیای کلاسیک بدون بازیکنان مستقل برگزار میشود و در بازی شب مافیا، اعضای مستقل وارد گود میشوند.
اعضای مافیا
پدرخوانده (رییس مافیا)، دکتر لکتر، مذاکره کننده، افسونگر، ناتاشا، تروریست، وکیل، مرد قوی، یاکوزا، دزد و مافیای ساده نقشهای دسته مافیا هستند.
پدرخوانده (رییس مافیا)
هر شب تصمیم میگیرد مافیا چه کسی را بکشد. پدرخوانده توسط کارآگاه شناسایی نمیشود. در صورتیکه بازی دکتر لکتر نداشته باشد، توسط حرفهای نیز کشته نمیشود.
دکتر لکتر
هر شب یکی از افراد گروه مافیا را نجات میدهد. بدین شرح که عضو مافیا را از تیر تکتیرانداز یا حرفهای نجات میدهد. دکتر لکتر در طول بازی فقط یک بار میتواند خودش را نجات دهد.
مذاکره کننده
مافیای مذاکره کننده در طول بازی در صورتی که یکی از یارهایش از بازی خارج شده باشد میتواند یک بار به شهروند پیشنهاد بدهد که به تیم مافیا بپیوندد. این مذاکره در صورتی موفق خواهد بود که پیشنهاد را به شهروند ساده و یا به رویین تن و جان سخت بدهد. درصورتیکه مافیا پیشنهاد مذاکره بدهد دیگر امکان استفاده از تیرش در آن شب را ندارد. نجات دادن دکتر بر روی فردی که با آن مذاکره شده است تأثیری ندارد.
مذاکره کننده اگر هدف مذاکره اش یکی از 4 نقش اصلی شهروندی باشد مذاکره صورت گرفته موفقیت آمیز نیست و شخص مورد هدف وارد تیم مافیا نمیشود. این چهار نقش عبارتند: از کارآگاه، پزشک، تک تیرانداز و خبرنگار. اما اگر مذاکره موفقیت آمیز باشد فرد مورد مذاکره از فردا شب با تیم مافیا بیدار میشود و همتیمیهایش را میشناسد.
افسونگر
او دو شب در طول بازی میتواند بر روی یکی از اعضای شهروندان کلمهای را افسون کند. پس از اتمام شب، گرداننده بازی کلمه افسون را میگوید و اگر شخصی که کلمه افسون بر روی او گذاشته شده، در طول روز از آن کلمه استفاده کند، بلافاصله از بازی خارج میشود.
ناتاشا
یکی از اعضای گروه مافیا است که هر شب می تواند یک نفر را برای روز بعد ساکت کند. او میتواند حتی یکی از اعضای گروه خودش را ساکت کند، اما نمیتواند یک نفر را بیش از یک بار ساکت کند. شخصی که سایلنت شده اجازه هیچ صحبتی در طول روز ندارد و در صورت صحبت کردن از بازی اخراج میشود. او حق لایک، دیسلایک و رای دادن دارد، اما در صورتیکه با رای گیری به دفاع آمد، حق دفاع از خود را نیز ندارد.
تروریست
تروریست این قابلیت را دارد که با اعلام کلمه تروریست، یکی از اعضای گروه شهروندان را در طول روز همراه با خود از بازی خارج کند. تروریست در صورتیکه در نظرسنجی بالا بیاید، دیگر نمیتواند از قابلیتش استفاده کند، زیرا مشخص نیست که بتواند زنده بماند. اگر تروریست در مرحله نظرسنجی رای اکثریت را کسب کند ولی از این مرحله جان سالم به در برد، باز هم میتواند همانجا کارش را ادامه دهد. تروریست نقطه مقابل کابوی در میان شهروندان است. در صورتیکه ساقی او را مست کرده باشد، نمیتواند از قابلیتش در طول آن روز استفاده کند.
وکیل
یکی از نقشهای گروه مافیا است که در نقطه مقابل کارآگاه قرار دارد. هر شب اسم یکی از اعضای مافیا را به گرداننده بازی اعلام میکند و آن شب استعلام آن فرد برای کارآگاه بازی منفی خواهد شد. شیوه بازی وکیل به این صورت است که با توجه به صحبتهای فاز روز بازی باید دقت کند که کدام یک از اعضا مافیا بیشتر مظنون شهروندان است و ممکن است کارآگاه امشب استعلامش را بگیرد و با انتخاب آن فرد در شب هم تیمی مافیایی خود را به عنوان شهروند به کارآگاه معرفی کند.
مرد قوی
مرد قوی در یک شب جای پدرخوانده را می گیرد و به جای او شلیک می کند. مرد قوی یک گلوله دارد که در فاز شب میتواند از آن استفاده کند. تیر مرد قوی در هر صورتی بازیکن را خارج میکند حتی اگر رویین تن، جان سخت و محافظ باشد و یا دکتر بازیکن را نجات داده باشد.
یاکوزا
یکی از نقشهای گروه مافیا است که در فاز شب، یک اسم به گرداننده بازی میدهد. آن اسم تبدیل به مافیا میشود و خود یاکوزا میمیرد. معمولاً یاکوزایی که اصطلاحاً تابلو میشود که مافیا است، از این قابلیتش استفاده میکند.
دزد
نقشی مافیایی است که ویژگی اصلی آن این است که دیگر مافیاها را نمیشناسد. در فاز شب به دو نفر اشاره میکند. اگر نفر اولی که دزد به او اشاره می کند دارای عملکرد شب باشد، قابلیتش دزدیده میشود و روی نفر دومی که دزد اعلام می کند، اعمال میشود. اگر کسیکه دزد به او اشاره میکند، قابلیت شب نداشته باشد، هیچ اتفاقی نمیافتد. اتفاقات جالبی که پس از دزدیده شدن اعضا رخ میدهد به شرح ذیل است:
- پدرخوانده: نفر دوم کشته میشود.
- دکتر و دکتر لکتر: سیو دکتر و دکتر لکتر دزدیده می شود و نفر دوم سیو میشود.
- اسنایپر: فرقی نمی کند تیراندازی کرده باشد یا نه. تیرش به نفر دوم اصابت میکند.
- ناتاشا یا روانپزشک: نفر دوم ساکت میشود.
- ساقی: نفر دوم مست میشود. مگر اینکه خود دزد مست شده باشد که قابلیتش غیرفعال میشود.
اعضای شهروندان
دکتر، کارآگاه، شهردار، رویین تن، جان سخت، اسنایپر، روانپزشک، کشیش، قاضی، کابوی، محافظ، ساقی، فراماسون، بمبر، خبرنگار و شهروند ساده معروفترین نقشهای دسته شهروندان هستند.
دکتر
هر شب یک نفر را از حمله مرگبار نجات میدهد. انتخاب دکتر هرشب مهم است چون تمام سعی و تلاش دکتر باید نجات شهروندان باشد اگر درست انتخاب کند در شب میتواند جلوی حذف شدن یک شهروند را بگیرد. فقط یک شب در طول بازی میتواند خودش را انتخاب کند و نجات دهد.
کارآگاه
هر شب یک نفر را انتخاب میکند، گرداننده به او میگوید مافیا هست یا نه. با این حال، استعلام پدرخوانده برای کارآگاه منفی میشود. اگر در بازی جوکر یا وکیل نیز وجود داشته باشد، کارآگاه باید حواسش باشد که ممکن است استعلام یک عضو مافیا منفی دربیاید. کارآگاه نباید خودش را تابلو کند تا توسط مافیا از بازی خارج نشود. او نقش مهمی در شهر دارد و باید به شهروندان در شناسایی مافیا کمک کند.
شهردار
شهردار قابلیت ملغی کردن رایگیری یا صدور رای خروج برای یکی از بازیکنان حاضر در رایگیری را دارد. در صورتیکه تعداد بازیکنان حداکثر 12 نفر باشد، او فقط یک بار میتواند از قابلیتهایش استفاده کند. اما در صورتیکه بیشتر از تعداد مزبور باشد، با صلاحدید گرداننده، یک بار حق ملغی کردن رای گیری و یک بار حق رای خروج دارد.
شهردار تنها در صورتی میتواند از قابلیتهایش استفاده کند که اولاً حداقل دو نفر در رای گیری قرار داشته باشند و ثانیاً خودش در رایگیری حضور نداشته باشد.
رویین تن
رویین تن قویترین شهروند بازی است. این نقش هم دارای عملکرد شب است و هر شب خود را رویین میکند و از گزند هر تیری در امان است. بنابرین، رویینتن توسط مافیا در فاز شب قابل کشته شدن نیست، مگر اینکه با تیر مرد قوی از بازی خارج شود. رویین تن میتواند خود را در فاز روز به شهروندان معرفی کند (بدون اشاره مستقیم به نقشش) و به عنوان نماینده شهروندان بازی را اداره کند.
جان سخت
جان سخت جانشین رویین تن است. او دو قابلیت دارد. در شب، محافظت میشود و بار اول با تیر مافیا از بازی خارج نمیشود. اما در صورتیکه زره او بیفتد، بار دوم با شلیک مافیا از بازی خارج میشود. همچنین جان سخت، وظیفه استعلام را نیز بر عهده دارد. او دو بار در طول شب میتواند از گرداننده تقاضای استعلام وضعیت بازیکنان خروجی را بخواهد. در صورتیکه بازی از ابتدا جان سخت نداشته باشد، وظیفه استعلام با اکثریت آرای بازیکنان درون بازی است. آنها نیز دو بار میتوانند استعلام بگیرند. در صورتیکه تعداد بازیکنان بازی بیش از 15 نفر باشند، با صلاحدید گرداننده، تعداد استعلامهای جان سخت افزایش مییابد.
اسنایپر (حرفه ای)
اسنایپر در طول شب میتواند تیراندازی کند. او دو تیر دارد، ولی هر شب فقط میتواند از یکی از تیرهایش استفاده کند. او لزومی به استفاده از قابلیتش ندارد. در صورتیکه حرفه ای به اعضای مافیا شلیک کند، شخص مزبور، ابتدای روز بعد از بازی خارج میشود. در دو صورت بازیکن در بازی میماند: یا توسط دکتر لکتر حفظ شود یا بازی دکتر لکتر نداشته باشد و شخص مذکور پدرخوانده باشد. اگر حرفهای به اشتباه یکی از شهروندان را هدف قرار دهد، خودش در ابتدای روز بعد از بازی خارج میشود. در صورت صلاحدید گرداننده، تعداد تیرهای حرفهای میتواند نامحدود باشد.
روانپزشک
دو شب در طول بازی میتواند دو نفر را ساکت کند. کسی که سایلنت میشود، اجازه هیچ صحبتی در طول روز ندارد و در صورت صحبت کردن از بازی اخراج میشود. او حق لایک، دیسلایک و رای دادن دارد، اما در صورتیکه با رایگیری به دفاع آمد، حق دفاع از خود را نیز ندارد.
کشیش
کشیش در فاز شب با اشاره گرداننده، پس از ناتاشا بیدار میشود و یک نفر را که حدس میزند توسط ناتاشا ساکت شده باشد را انتخاب میکند که از سکوت در بیاید. کشیش نقش مقابل ناتاشا است.
قاضی
شخصی است که قابلیتش در طول روز است. آرای او در هنگام رای گیری دو بار شمارش میشود. این شخصیت دو بار در طول بازی میتواند از قابلیتی که دارد استفاده کند.
کابوی
شخصی است که میتواند در طول روز اعلام نقش کرده و همراه مافیای احتمالی خود از بازی بیرون رود. کابوی در صورت اعلام نقش، حتما باید شخصی را به همراه خود از بازی بیرون ببرد.
محافظ
محافظ یکی از نقش های قوی شهروندی است. محافظ نقشی است که در فاز شب به هیچ صورتی حذف نمیشود مگر اینکه توسط ساقی انتخاب شود. محافظ در طول روز میتواند شخصی که توسط تروریست از بازی خارج میشود را حفظ نماید در این صورت خود محافظ تبدیل به شهروند ساده بازی میشود و همچنین اگر خود محافظ در رأیگیری روز اول رای بیاورد، در بازی حفظ شده و تبدیل به یک شهروند ساده میشود.
ساقی
ساقی عضوی از شهروندان است که نقشی جالب بر عهده دارد. او دو بار در طول شب میتواند یکی از بازیکنان را مست کند. گرداننده در ابتدای شب باید ساقی را بیدار کند. هر کسی که مست شد، قابلیتهایش در طول آن شب یا روز بعد برعکس میشود. او باید تا حد امکان مافیا را پیدا کرده و قابلیتش را بر روی مافیا اعمال کند. اتفاقات جالبی که پس از مست شدن اعضا رخ میدهد به شرح ذیل است:
- پدرخوانده: شلیک پدرخوانده به کسی برخورد نمیکند و اصطلاحاً تیرش به سنگ میخورد.
- ناتاشا یا روانپزشک: در صورتی که کسی را ساکت کنند، قابلیتشان اعمال نمیشود. در نتیجه خود ناتاشا یا روانپزشک به جای آن شخص ساکت میشوند.
- تروریست: خاصیت تروریست بودنش را از دست میدهد. بنابراین نمیتواند در طول آن روز کسی را همراه با خود از بازی خارج کند.
- افسونگر: کلمه افسون اعمال نمیشود.
- دزد: قابلیتش غیر فعال میشود.
- دکتر و دکتر لکتر: نمیتوانند کسی را نجات دهند.
- اسنایپر: شلیکش به خودش بر میگردد.
- کارآگاه: تمامی استعلامهایش بر عکس میشود. یعنی استعلام پدرخوانده و شهروندان مثبت و استعلام سایر مافیا منفی میشود.
- رویین تن: خاصیت رویین تن بودنش از دست میرود. بنابراین اگر در طول شب به او شلیک شود، از بازی خارج می شود.
فراماسون
یکی از شخصیتهای شهروندی است که در فاز شب با اعلام گرداننده بیدار میشود و میتواند یکی از بازیکنان که احتمال میدهد شهروند باشد را انتخاب کند و با او ارتباط برقرار کند. در صورتیکه حدس فراماسون درست بود، گرداننده به بازیکن انتخاب شده به گونهای که کسی متوجه نشود دست میزند. آن بازیکن چشم را باز میکند و دو نفر یکدیگر را شناسایی میکنند.
منظور از این حرکت شناسایی شهروندان به صورت مخفیانه است. در شبهای بعد به همین ترتیب دو نفر میتوانند چشمها را باز کنند و با نفر سوم لینک کنند و سه نفر یکدیگر را بشناسند. در مجموع فراماسون دو بار میتواند از قابلیتش استفاده کند.
بمبر
نقشی شهروندی است که در صورت حذف در طول روز و شب دو نفری که اطرافش هستند را نیز از بازی خارج میکند. بمبر میتواند خود را در هر لحظه از بازی منفجر کند.
خبرنگار
خبرنگار شهروندی است که بعد از اینکه تیم مافیا مذاکره خود را انجام میدهد، وظیفه این را دارد که شهروندی را که به تیم مافیا پیوسته را پیدا کند. او هر شب میتواند استعلام یک نفر را از گرداننده بازی بگیرد و از اینکه مورد مذاکره قرار گرفته یا نه اطمینان خاطر حاصل کند. در نظر داشته باشید که خبرنگار فقط میتواند استعلام فرد مورد مذاکره را بگیرد نه دیگر اعضای مافیا را.
شهروند ساده
یکی از اعضای گروه شهروندان که هیچ وظیفهای بر گردنش نیست. او باید به شهروندان کمک کند تا با برتری عددی مافیا را شکست دهند.
اعضای مستقل
جوکر و کیلر نقش های مستقل بازی هستند.
جوکر
شخصیت مستقل بازی است و فعالیتش را در روز انجام خواهد داد. اگر در فاز روز بازی با اکثریت آرا از بازی خارج شود به تنهایی برنده بازی است. بنابراین شهروندان و مافیا باید در بیرون کردن اعضای بازی دقت کنند.
کیلر (قاتل)
نقش مستقل بازی است و فعالیتش را در شب انجام خواهد داد. بدین صورت که هر شب توسط گرداننده بازی بیدار میشود و یک حق تیر دارد. او میتواند یک نفر را چه شهروند و چه مافیا بکشد. زمانی که تعداد مافیا با شهروندان برابر شود برنده بازی است. اگر تمام مافیاها تمام شده باشند شرط بردش این است که تا انتهای بازی داخل بازی بماند.
تعداد استاندارد برای بازی مافیای کلاسیک و ایده برای نقش های هر بازی
بازی مافیای کلاسیک را با هر تعدادی میتوان بازی کرد، اما هر چه تعداد بازیکنان بازی بیشتر شود، بازی جذابتر و نقشهای بیشتری در بازی قرار میگیرند. ترجیح بر این است که تعداد بازیکنان این بازی، حداقل 10 نفر باشند.
پیشنهاد برای مافیای کلاسیک 10 نفره
در بازی 10 نفره مافیای کلاسیک، 7 شهروند و 3 مافیا درون بازی خواهند بود.
الف:
- شهروندان: دکتر، کارآگاه، رویین تن، اسنایپر، خبرنگار، روانپزشک، شهروند ساده
- مافیا: پدرخوانده، مذاکره کننده، مافیای ساده
ب:
- شهروندان: دکتر، کارآگاه، جان سخت، اسنایپر، شهردار، دو شهروند ساده
- مافیا: پدرخوانده، دکتر لکتر، مافیای ساده
ج:
- شهروندان: دکتر، کارآگاه، جان سخت، اسنایپر، شهردار، قاضی، شهروند ساده
- مافیا: پدرخوانده، دکتر لکتر، ناتاشا
پیشنهاد برای مافیای کلاسیک 12 نفره
در بازی 12 نفره مافیای کلاسیک، 8 شهروند و 4 مافیا درون بازی خواهند بود.
الف:
- شهروندان: دکتر، کارآگاه، جان سخت، اسنایپر، شهردار، روانپزشک، دو شهروند ساده
- مافیا: پدرخوانده، دکتر لکتر، دو مافیای ساده
ب:
- شهروندان: دکتر، کارآگاه، جان سخت، اسنایپر، شهردار، روانپزشک، ساقی، شهروند ساده
- مافیا: پدرخوانده، دکتر لکتر، افسونگر، وکیل
پیشنهاد برای مافیای کلاسیک 15 نفره
در بازی 15 نفره مافیای کلاسیک، 10 شهروند و 5 مافیا درون بازی خواهند بود.
الف:
- شهروندان: دکتر، کارآگاه، جان سخت، اسنایپر، شهردار، روانپزشک، تفنگدار، ساقی، دو شهروند ساده
- مافیا: پدرخوانده، دکتر لکتر، افسونگر، وکیل، مافیای ساده
ب:
- شهروندان: دکتر، کارآگاه، جان سخت، اسنایپر، شهردار، کشیش، تفنگدار، ساقی، کابوی، شهروند ساده
- مافیا: پدرخوانده، دکتر لکتر، ناتاشا، تروریست، مافیای ساده
ج:
- شهروندان: دکتر، کارآگاه، جان سخت، اسنایپر، شهردار، تفنگدار، محافظ، ساقی، کابوی، قاضی
- مافیا: پدرخوانده، دکتر لکتر، افسونگر، تروریست، یاکوزا
پیشنهاد برای مافیای کلاسیک 18 نفره
در بازی 18 نفره مافیای کلاسیک، 12 شهروند و 6 مافیا درون بازی خواهند بود، یا 12 شهروند، 5 مافیا و یک بازیکن مستقل بازی خواهند کرد.
الف:
- شهروندان: دکتر، کارآگاه، جان سخت، اسنایپر، شهردار، روانپزشک، تفنگدار، ساقی، کابوی، فراماسون، بمبر، شهروند ساده
- مافیا: پدرخوانده، دکتر لکتر، افسونگر، تروریست، یاکوزا، مافیای ساده
ب:
- شهروندان: دکتر، کارآگاه، جان سخت، اسنایپر، شهردار، کشیش، تفنگدار، ساقی، محافظ، فراماسون، بمبر، کابوی
- مافیا: پدرخوانده، دکتر لکتر، مرد قوی، تروریست، ناتاشا
- مستقل: کیلر
ج:
- شهروندان: دکتر، کارآگاه، جان سخت، اسنایپر، شهردار، روانپزشک، تفنگدار، ساقی، کابوی، فراماسون، بمبر، شهروند ساده
- مافیا: پدرخوانده، دکتر لکتر، تروریست، دزد، وکیل
- مستقل: جوکر
د:
- شهروندان: دکتر، کارآگاه، جان سخت، اسنایپر، شهردار، تفنگدار، ساقی، محافظ، فراماسون، بمبر، کابوی، روانپزشک
- مافیا: پدرخوانده، دکتر لکتر، مرد قوی، تروریست، دزد، وکیل
نظرات کاربران