کاغذ مداد رنگی یکی از ابزار مورد نیاز در نقاشی با مداد رنگی است. این ابزار میتواند به شکل کاغذ تک، دفتر، پنل یا مقوا یافت شود.
به گزارش خوبو، پیدا کردن بهترین کاغذ برای مداد رنگی میتواند مشکل باشد. زیرا محصولات کاغذی زیادی در بازار وجود دارد. برای کمک به انتخاب کاغذ مناسب برای سبک هنری و بودجه خود، ما بر روی چهار عامل مهم تمرکز میکنیم: کیفیت، بافت، وزن و فرم.
معرفی
آیا میدانستید که مدادهای رنگی را می توان بر روی طیف وسیعی از سطوح فراتر از کاغذ مانند چوب، پلاستیک، فلز، خاک رس و غیره استفاده کرد؟ در این پست میخواهیم کار را فقط با تمرکز بر روی کاغذ یا مقوا ساده کنیم، که محبوبترین انتخاب در بین هنرمندان مداد رنگی است. کاغذ ارزانتر از سایر ابزار ها (مانند بوم) است، به راحتی در سبکهای مختلف به دست میآید و سطح دلپذیری را برای مدادهای رنگی فراهم میکند.
همانطور که در مورد سایر لوازم هنری وجود دارد، بهترین کاغذ مداد رنگی برای شما به ترجیح شخصی بستگی دارد. هنگامی که در فروشگاه لوازم هنری به دنبال کاغذ مداد رنگی هستید، احتمالاً با طیف وسیعی از محصولات مشابه روبرو خواهید شد که اغلب با عبارات غیرمعمولی مانند بریستول، ولوم و پرس سرد توصیف میشوند. این امر می تواند کاملاً طاقت فرسا باشد. انتخاب شما به بودجه، سبک هنری و سطح مهارت شما بستگی دارد. این مقاله برای کمک به شما طراحی شده است تا بفهمید چه چیزی برای نیازهای خاص شما بهترین است.
کیفیت و طول عمر کاغذ مداد رنگی
کاغذ طراحی می تواند از نظر کیفیت بسیار متفاوت باشد، که نه تنها بر مدت زمان ماندگاری هنر شما تأثیر میگذارد، بلکه بر عملکرد مداد رنگی شما نیز تأثیر میگذارد. اگر کاغذ ارزان میخرید، ممکن است استفاده از آن خستهکننده باشد. زیرا به راحتی با تکنیکهای خشن (مانند براق کردن و پاک کردن) آسیب میبیند و در صورت استفاده از ابزار های مرطوب، تاب میخورد. اگر بتوانید اثر هنری خود را به پایان برسانید، این احتمال وجود دارد که ظرف چند سال زرد و شکننده شود.
صرفه جویی در هزینه با استفاده از یک دفترچه طراحی ارزان برای تمرین خوب است. اما در غیر این صورت همیشه باید تمام تلاش خود را بکنید تا با استفاده از مواد با کیفیتی که برای طول عمر طراحی شدهاند، به ماندگاری آثار هنری خود تا حد امکان کمک کنید. بهعلاوه، اگر قصد دارید آثار هنری خود را بفروشید، قطعاً میخواهید که تا جایی که ممکن است دوام داشته باشد تا کلکسیونرهای خود را راضی نگه دارید.
چگونه کیفیت کاغذ مداد رنگی را تشخیص می دهید؟
در اینجا چند برچسب خاص برای جستجو وجود دارد.
حداقل کاغذی که میخرید باید فاقد اسید باشد. این مهم است زیرا هر اسید موجود در کاغذ به الیاف حمله میکند و به مرور زمان باعث خراب شدن و زرد شدن آنها میشود.
بیشتر کاغذها از خمیر چوب و الیاف سلولزی ساخته میشوند. این مواد به طور طبیعی با افزایش سن اسیدیتر میشوند (به لطف لیگنین موجود در آنها). خنثی کردن اسیدها در حین تولید برای تولیدکنندگان بسیار رایج است. اما بهترین برندها اقدامات بیشتری را برای جلوگیری از بازگشت اسید انجام میدهند. آنها بافرها و ذخایر قلیایی را اضافه می کنند و برخی حتی خود لیگنین را حذف میکنند.
کاغذهای بدون اسید با کیفیت بالا برای مدت طولانی دوام میآورند. اما بسته به اینکه از چه چیزی ساخته شدهاند، هنوز احتمال بروز مجدد اسید وجود دارد. الیاف پنبه به طور طبیعی بدون اسید هستند و به مرور زمان خراب نمیشوند. اگر از آنها مراقبت شود، میتوانند قرنها دوام بیاورند! کاغذ ساخته شده از پنبه نیز قوی و انعطافپذیر است و به آن اجازه میدهد تا در برابر تکنیکهای خشن مقاومت کند.
نکته منفی که احتمالا حدس زدهاید، این است که کاغذهای 100٪ پنبه گران هستند. اگر فقط یک مبتدی هستید یا بودجه کمی دارید، ناامید نشوید. همانطور که در زیر خواهید دید، تولیدکنندگان راه هایی برای ساخت کاغذهای مقرونبهصرفه و باکیفیت که 100% پنبه نیستند، پیدا کرده اند. تا زمانی که به درستی از آن ها مراقبت شود به اندازه کافی برای همه هنرمندان به جز جاه طلب ترین هنرمندان دوام خواهند داشت!
بافت کاغذ مداد رنگی
بافت سطح کاغذ شما تأثیر زیادی بر احساس مدادهای شما و عملکرد آنها دارد. بنابراین بسیار مهم است که بهترین بافت را برای سبک هنری خود پیدا کنید!
بافت کاغذ ناشی از روشهای مختلف تولید است. از نظر فنی، اصطلاحاتی مانند دندان و بافت به معنای چیزهای مختلفی هستند (مانند بالا و پایینی کاغذ در مقابل الگوی سطح الیاف).
طیف گستردهای از بافتهای کاغذ از بسیار زبر تا صاف شیشهای وجود دارد. اما سازندگان معمولاً آنها را به 3 دسته اصلی دستهبندی میکنند: خشن، متوسط و صاف. مدادهای رنگی به طرز شگفت انگیزی همه کاره هستند. آنها میتوانند تقریباً به هر نوع کاغذی بچسبند، اما بسته به بافت، عملکرد بسیار متفاوتی دارند.
بافت خشن
کاغذ خشن دارای دندانههای زیادی است که امکان کار کردن لایههای چندگانه در نقاشی را فراهم میکند. زیرا رنگدانه را میتواند در خود جذب کند. اما این اصطکاک ترکیب را سختتر میکند و ممکن است مدادهای شما را با سرعتی بیشتر تمام کند (اگر روی یک مجموعه گرانقیمت سرمایه گذاری کنید می تواند نگران کننده باشد).
هنرمندانی که کاغذ خشن را ترجیح می دهند، از ظاهر ناهموار و دندانه دار آن استفاده میکنند. این امر اجازه میدهد تا مقداری از کاغذ سفید بدرخشد، که اگر به درستی از آن استفاده شود، می تواند به آثار هنری شما کیفیت درخشانی بدهد که میتواند کاملاً گویا باشد.
کاغذ با بافت متوسط
سپس کاغذی با دانه متوسط دارید که به آن پرس سرد نیز گفته میشود.
به طور سنتی محبوب ترین انتخاب برای هنرمندان مداد رنگی همین بوده است. زیرا سازش خوبی بین خشن و صاف است. شما مقداری دندانه دارید، اما نه بیش از حد. شما می توانید آزادانه رنگ ها را ترکیب و لایه بندی کنید. همچنین مدادهای خود را خیلی سریع فرسوده نخواهید کرد. اما دانه یا الگوی کاغذ همچنان نمایان میشود و ظاهر مداد رنگی را نیز حفظ میکند که بسیاری از هنرمندان از آن لذت میبرند.
کاغذ صاف
در نهایت، کاغذ صافی دارید که ممکن است به آن پرس داغ یا دانه ریز نیز گفته شود. این کاغد دارای حداقل دندانه است، که آن را به خوبی برای جزئیات ظریف و ترکیب بدون درز مناسب می کند. از آنجایی که هنگام استفاده از کاغذ صاف، دره های عمیقی در دندانه وجود ندارد که بتوان آن ها را پر کرد، رنگ های شما در مقایسه با استفاده از کاغذ خشن، مات تر خواهند بود. مثال زیر را در مقایسه کاغذ صاف و خشن ببینید.
کاهش دندانه، تعداد لایههایی را که میتوانید اعمال کنید محدود میکند، اما رنگدانههای موجود در مدادها مطمئناً انعطاف پذیری بیشتری به شما میدهند. هنگامی که از کاغذ صاف استفاده میکنید، به شما کمک میکند تا رنگ را به آرامی شروع کنید و به تدریج آن را افزایش دهید. اگر خیلی زود مداد را فشار دهید، گزینههای لایه بندی خود را محدود خواهید کرد. شما میتوانید با استفاده از یک فیکساتور قابل اجرا، قابلیتهای لایهبندی بیشتری را به خود بدهید.
همانطور که قبلاً اشاره شد، کاغذ سرد (دانه متوسط) به طور سنتی سطح توصیه شده برای مداد رنگی بوده است، اما در سالهای اخیر تغییری به سمت کاغذ صاف صورت گرفته است. یک دلیل بزرگ برای این امر این است که مخاطبان (به ویژه در رسانه های اجتماعی) تمایل دارند آثار هنری با جزئیات و واقع گرایانه (معروف به فوتورئالیستی) را به جای آثار دیگر ترجیح دهند.
با این حال این کاغذ به عنوان انتخاب خوبی برای مبتدیانی که احتمالاً زیاد لایهبندی نمیکنند توصیه می شود. اما، من همچنان شما را تشویق می کنم که گزینههای مختلف را امتحان کنید تا ببینید چه چیزی برای شما مناسب تر است.
وزن کاغذ مداد رنگی
قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم که چرا باید به وزن کاغذ اهمیت دهید، مهم است که دو روش اصلی را که تولیدکنندگان، کاغذ را اندازه میگیرند مقایسه کنید. زیرا یکی از روش ها بهتر از دیگری است. این اندازه گیری ها در واقع نشان دهنده دو روش بسیار متفاوت برای وزن کردن کاغذ هستند.
روش های اندازه گیری وزن کاغذ
روش اول که منشا آن آمریکای شمالی است، یک تکه کاغذ (500 برگ) میگیرد و وزن آن را بر حسب گرم (پوند) تعیین میکند. مشکل این روش این است که انواع کاغذ در ابعاد یکسان تولید نمی شود. بنابراین، یک دسته کاغذ آبرنگ (22 اینچ در 30 اینچ) سنگینتر از کاغذ چاپگر (17 اینچ در 22 اینچ) خواهد بود. زیرا هر ورق آن بزرگتر است. این در عمل به این معنی است که با این روش نمیتوانید وزن انواع کاغذ را به راحتی مقایسه کنید.
روش دیگر از اروپا سرچشمه میگیرد و به طور گستردهای مورد استفاده قرار میگیرد، از جمله توسط برخی از تولید کنندگان در آمریکای شمالی. در این روش از گرم برای وزن کردن یک ورق کاغذ استفاده می شود که اندازه آن دقیقاً یک متر مربع است (که حدود 10.7 فوت مربع است). این منجر به اندازهگیری گرم در متر مربع میشود که به صورت gsm یا g/m2 نوشته میشود. از آنجایی که اندازه کاغذ ثابت است، میتوانید از این روش برای مقایسه انواع مختلف کاغذ (به عنوان مثال آبرنگ در مقابل کاغذ طراحی) استفاده کنید.
هنگام مقایسه وزن کاغذ، بهتر است از gsm استفاده کنید. زیرا در انواع مختلف کاغذ (مانند آبرنگ در مقابل کاغذ طراحی) سازگار است.
کدام وزن بهتر است؟
اکنون که می دانید چگونه وزن کاغذ را ارزیابی کنید، بیایید در مورد چرایی اهمیت آن بحث کنیم. مدادهای رنگی را میتوان بر روی هر کاغذی استفاده کرد. اما اگر قصد دارید مدادهای خود را با حلال ها ترکیب کنید یا مدادهای خود را با آب ترکیب کنید (که در مدادهای آبرنگ رایج است)، به کاغذ سنگین وزنی نیاز دارید که تاب یا کمانش نکند.
کاغذهای سنگین وزن (مخصوصاً اگر از 100% پنبه ساخته شده باشند) در برابر تکنیک های خشن مانند براق کردن یا پاک کردن بهتر مقاومت می کند. اگر این مورد سبک هنری شما را توصیف میکند، باید کاغذی با وزن حداقل 300 گرم در متر مربع (تقریباً 140 پوند) یا حتی سنگینتر در صورت توانایی تهیه کنید.
کاغذ سنگین گرانتر است. بنابراین اگر فکر میکنید که واقعاً به مزایایی که ارائه میکند نیاز ندارید، می توانید با استفاده از کاغذی با وزن کمتر، مقداری پول پس انداز کنید. اگر به دنبال کاغذی برای استفاده با صفحات رنگ آمیزی قابل چاپ هستید، باید مطمئن شوید که کاغذ برای چاپگر شما ضخیم نیست. اکثر دفترچه های راهنمای چاپگر، حداکثر وزنی را که چاپگر میتواند تحمل کند (به gsm یا پوند) نشان می دهد.
کاغذ بریستول (که به آن تخته بریستول نیز میگویند) انتخاب خوبی برای هنرمندانی است که از ابزار مرطوب استفاده نمی کنند، اما همچنان می خواهند کاغذی مقرونبهصرفه و سنگین وزن داشته باشند. کاغذ بریستول از چندین ورق کاغذ 2 لایه، 3 لایه یا 4 لایه تشکیل شده است که تحت فشار به هم چسبانده شده اند. این کاغذ معمولاً در بافتهای صاف و مخملی (متوسط)، گاهی اوقات در هر دو طرف موجود است.
فرم کاغذ مداد رنگی
کاغذ در بسیاری از اشکال در دسترس است: تک ورق، پد، دفتر طراحی، تخته و بلوکهای آبرنگ.
برای بیشتر اهداف، توصیه میشود ورق های تکی را خریداری کنید. این به شما این امکان را میدهد که بدون صرف هزینه گزافی به راحتی با مارک های مختلف آزمایش کنید.
استفاده از کتابهای طراحی سیمی برای تمرین یا زمانی که در سفر هستید مفید هستند. اما توجه داشته باشید که معمولاً کاغذ ارزانتری دارند.
در نهایت، اگر کاغذی پیدا کردهاید که کاملاً آن را دوست دارید، گاهی اوقات میتوانید با خرید آن به صورت رول مقداری پول پس انداز کنید.
نکات پایانی در مورد کاغذ مداد رنگی
- باید مجدداً تأکید کنم که در حالت ایدهآل باید طیف وسیعی از کاغذها را امتحان کنید تا (1) بافت و وزن مناسب برای استایل خود را بیابید و (2) بفهمید کدام محصول یا مارک خاص مناسب است. معیارهای شما برای کیفیت و قیمت با افراد دیگر متفاوت است.
- در مورد انواع مختلف کاغذ خیلی نگران نباشید (مثلاً آبرنگ در مقابل طراحی). زیرا همه آنها تا حدی با مداد رنگی به خوبی کار میکنند. فقط مطمئن شوید کاغذی که امتحان می کنید حداقل بدون اسید باشد. همچنین بافت و وزن مناسبی داشته باشد و سپس تمرین را شروع کنید!
- اگر مبتدی هستید منطقی نیست که با یک کاغذ آرشیو 100% پنبه ای گران قیمت شروع کنید. به خصوص زمانی که هنوز در حال یادگیری و کشف آنچه دوست دارید هستید.
معرفی کاغذ و مقوای مداد رنگی موجود در بازار
در این قسمت به معرفی کاغذ و مقوای مداد رنگی موجود در بازار میپردازیم.
کاغذ طراحی هرمز مدل گوزن
این محصول دارای گواهینامه FSC است. کاغذ بالکی اروپایی کرم رنگ استفاده شده در این محصول، طراحی را لذتبخش میکند. لازم به ذکر است این محصول برای آبرنگ مناسب نیست بلکه برای طراحی با مداد، ذغال، پاستل و خودکار مناسب است.
كاغذ طراحي A3 كد 3350
كاغذ پارس ايرانی كرم رنگ مناسب طراحی است و وزن كاغذها ٨٠ گرم است. قلم به دليل بافت كاغذ هنگام طراحی سر نمیخورد. ابعاد كاغذ ها نیز A3 است.
کاغذ طراحی مدل 455
رول کاغذ به عرض 45 سانتیمتر و طول 5 متر از جنس کاغذ تحریر 70 گرم است. این کاغذ ظاهری سفید و بافتی متراکم دارد و از نوع کاغذهای کپی است. این رول انتخاب مناسبی برای انواع مصارف خانگی، طراحی و نقاشی، رسم الگو و نقشههای مهندسی و مهدکودکها است. ضخامت این کاغذ 70 گرم است به این معنا که یک متر مربع از این کاغذ دارای وزن 70 گرم است.
دفتر طراحی پارس کد DA4
این محصو ل دارای سطح بدون بافت و بدون اسید است. رنگ کاغذ های این دفتر سفید بوده و گرماژ آن 127 گرم است.
دفتر طراحی 50 برگ آرت طرح گربه کد FA401
دفتر طراحی 50 برگ آرت (ART) کد FA401 یکی از محصولات شرکت برگ است که با جلد سخت عرضه میشود. روکش این جلد از کاغذ کرافت است و با وجود این جلد، دیگر نیازی به تخته شاسی نخواهید داشت. این دفتر با صحافی سیمی و فنر دوبل عرضه میشود. دو نوع کاغذ در این دفتر بهکار برده شده است؛ کاغذ داخلی کاغذ بالکی 63 گرم، به همراه کاغذ نخودی 105 گرم بهصورت ترکیبی در وسط برگه ها استفاده شده است. با این مشخصات این محصول یک دفتر مناسب جهت طراحی محسوب میشود.
دفتر طراحی 50 برگ نویس مدل A4 کد 105
این محصول دفتر طراحی 50 برگ است. صحافی آن نیز با سیم دوبل است. در انتهای این دفتر یک مقوای کرجی با قطر 2.5 میلیمتر برای زیر دستی و سهولت در استفاده قرار داده شده است و کاغذ استفاده شده در آن از جنس 75 گرم پارس به رنگ کرم است.
مقوا اشتنباخ مدل draw155 سایز 50×70 سانتی متر
این محصول ساخت کشور ایتالیا است و دو طرف بافت ساده و درخشان دارد. 155 بوده و بدون اسید است. این مقوا مناسب برای طراحی و نقاشی با پاستل، مداد رنگی، ذغال و گواش، جعبه سازی و پاکت است.
مقوا فابریانو کد 100سایز 21×29.7 سانتی متر
این مقوا یک طرف بافت ساده و یک طرف بافت راه راه دارد و به رنگ سفید است. همچنین 220 گرمی بوده و بدون اسید است.
مقوا اشتنباخ کد 64272 سایز 42×29 سانتی متر
این محصول دارای بافت چکشی و در اندازه A3 است. همچنین این مقوا دست ساز و از جنس 100 درصد کتان است.
نظرات کاربران