0

فیلم درباره الی

فیلم درباره الی

فیلم درباره الی فیلمی ایرانی است که توسط اصغر فرهادی در سال ۱۳۸۷ ساخته و در بیست و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمد.

به گزارش خوبو، درباره الی یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است که مورد استقبال منتقدان و تماشاگران و جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی نیز قرار گرفت. این فیلم از سایت معتبر IMDB، موفق به کسب نمره عالی 7.9 شده است. 53 هزار نفر به این فیلم نمره داده‎اند.

دانلود رایگان فیلم درباره الی

عوامل و بازیگران فیلم درباره الی

درباره الی فیلمی است که در ژانر درام و معمایی توسط اصغر فرهادی ساخته شده است. این فیلم چهارمین اثر اصغر فرهادی بوده و در میان بهترین آثار این کارگردان به‌نام و مطرح ایرانی قرار دارد. فرهادی در نظرسنجی از ۴۳ منتقد برای بهترین کارگردانان پس از انقلاب، در رده نخست قرار گرفت. او با دریافت دو جایزه اسکار، نام ایران را در فهرست برندگان معتبرترین جشنواره سینمایی جهان قرار داد. فرهادی که پس از ساخت فیلم‌های شهر زیبا و چهارشنبه سوری نامی در میان فیلم‌سازان آینده‌دار مطرح کرده بود، با ساخت درباره الی به محبوب‌ترین فیلمساز ایرانی تبدیل شد.

  • درباره الی، سومین همکاری متوالی ترانه علیدوستی با اصغر فرهادی است.
  • فیلم سینمایی درباره الی به کارگردانی اصغر فرهادی به عنوان فیلم برگزیده تماشاگران در نیمه دوم دهه ۸۰ جشنواره فیلم فجر انتخاب شد. براساس این گزارش، در این نظرسنجی به ترتیب «درباره الی» با ۴۴ درصد آرا اول، «جدایی نادر از سیمین» با ۲۰ درصد آرا دوم و «سنتوری» با ۱۳ درصد آرا رتبه سوم را به‌دست آوردند.
  • به انتخاب خبرگزاری آسوشیتد پرس درباره الی با کسب رتبه دوم در میان ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۵ میلادی قرار گرفت.
  • بیش از ۵۰۰ نفر از اعضای شبکه منتقدین نشریه سینمایی «ایندی‌وایر» از سراسر جهان، فهرستی را از برترین فیلم‌های غیرانگلیسی سال از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ منتشر کردند. فیلم «درباره الی» ساخته اصغر فرهادی که در سال ۲۰۰۹ در ایران اکران شد، پس از گذشت نزدیک به ۶ سال از تاریخ هشتم آوریل در سینماهای آمریکای شمالی به روی پرده رفت و در فهرست برترین فیلم‌های خارجی (غیرانگلیسی) سال ۲۰۱۵ رتبه هشتم را به خود اختصاص داد.
  • 80 نفر از منتقدان و اهالی سینمای ایران در نظرخواهی خبرآنلاین و از میان تمامی آثار تولید و اکران شده از سال 1380 تا پایان سال 1389، فیلم‌های مورد علاقه خود را انتخاب کردند. درباره الی با به دست آوردن 36 رأی عنوان بهترین فیلم دهه را از آن خود کرد و دو فیلم از رضا میرکریمی در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. «به همین سادگی» چهار رای به دست آورد و «خیلی دور، خیلی نزدیک»‌ و «خون بازی»‌ با سه رای در رتبه سوم جای گرفتند.
کارگرداناصغر فرهادی
تهیه کنندهاصغر فرهادی
سید محمود رضوی
نویسندهاصغر فرهادی
بازیگرانگلشیفته فراهانی
ترانه علیدوستی
شهاب حسینی
مانی حقیقی
مریلا زارعی
پیمان معادی
احمد مهرانفر
رعنا آزادی ور
صابر ابر
تدوینهایده صفی یاری
موسیقیآندره آ باوئر
سال ساخت1387
نمره IMDB7.9
مدت زمان فیلم119 دقیقه

خلاصه داستان

داستان فیلم روایت‌گر زندگی چند خانواده است که برای گذراندن تعطیلات به شمال کشور سفر کرده‌اند. دوستان احمد (شهاب حسینی) که پس از سال‌ها زندگی در آلمان به ایران بازگشته، در تلاش هستند تا همسری را برای او بیابند. به همین خاطر، مربی مهدکودکی به نام «اِلی» (ترانه علیدوستی) با دعوت سپیده (گلشیفته فراهانی)، به همراه دیگران به این سفر آمده‌است. اما پس از ناپدید شدن الی در ساحل دریا، ماجرا به تراژدی تبدیل می‌شود و هر کس در مورد این مسئله به قضاوت پرداخته و دیگری را مقصر می‌داند. تا آن‌جا که جمع به خاطر منافع خود زمانی‌که نامزد جستجوگر الی (صابر ابر) در پی او از راه می‌رسد از حمایت الی دست کشیده و سپیده را مجاب می‌نماید که در مورد الی حرف‌های نادرست و دروغ‌های کوچکی بگوید؛ دروغ‌هایی که تبدیل به فاجعه می‌شوند.

رعنا آزادی ور، احمد مهرانفر، شهاب حسینی، پیمان معادی و مانی حقیقی در فیلم درباره الی

نقد و بررسی فیلم درباره الی

به مناسبت اکران فیلم «درباره الی» در آمریکا منتقد نیویورک تایمز یادداشتی مفصل درباره این اثر اصغر فرهادی نوشت.

اگر داستان کلی فیلم نابودکننده اصغر فرهادی فیلمساز ایرانی یعنی «درباره الی» آشنا به نظر می‌رسد، به خاطر این است که داستان زن جوانی که طی یک تعطیلات آخر هفته در یک اقامتگاه ساحلی ناپدید می‌شود، شباهت‌هایی به داستان کلاسیک «ماجرا» (L’Avventura) از میکل‌آنجلو آنتونیونی دارد. در هر دو فیلم یک جستجوی دیوانه‌وار و بی‌اثر شکل می‌گیرد. اما در فیلم «ماجرا» این جستجو به زودی رها می‌شود. در «درباره الی» تنش‌ها افزایش پیدا می‌کند و تهمت‌ها زده می‌شوند که چه کسی مقصر اصلی است.

در حالیکه پای آبرو در میان است، دروغ‌های زیادی گفته می‌شود. وقتی مسافران – که سه زوج ازدواج کرده هستند که کودکان‌شان را هم با خودشان آورده‌اند – با این امکان روبه‌رو می‌شوند که الی ممکن است غرق شده باشد، آن هم شاید از قصد، رفاقت بین آن‌ها تبدیل به خصومت و عداوت می‌شود و وجودشان همینطور بیشتر و بیشتر با ترس و احساس گناه پر می‌شود. آقای فرهادی که با یک فیلم پیچیده و خارق‌العاده دیگر یعنی «جدایی» که بعد از «درباره الی» ساخته شد، موفق به کسب شهرت بین‌المللی شد، از داستان به منظورهای دیگری استفاده می‌کند.

در حالیکه فیلم آنتونیونی کسالت‌های متافیزیکال طبقه مرفه ایتالیا در دوران بعد از جنگ این کشور را ارایه می‌کند، «درباره الی» کرنش‌های بین سنت‌ها از یک سو و مدرنیسم موجود در طبقه میانی ثروتمند و پیچده ایران را در سوی دیگر نشان می‌دهد. از یک زاویه دیگر، فیلم آقای فرهادی داستانی از آشنا کردن و جور کردن دو نفر با هم است که به شدت به مشکل برمی‌خورد.

یکی از سازماندهندگان این سفر، سپیده (گلشیفته فراهانی)، الی (ترانه علی‌دوستی) را که معلم پیش‌دبستانی خجالتی و جذاب دخترش است، تحت فشار قرار داده تا با آن‌ها به تعطیلاتی سه روزه در اقامتگاهی در کنار دریای خزر برود. یکی از دلایل این است که الی را به احمد خوش‌تیپ (شهاب حسینی) معرفی کنند که در آلمان زندگی می‌کند و ازدواج اخیرش با یک زن آلمانی از هم پاشیده است. با کلمات خود احمد می‌توان گفت: یه پایان تلخ بهتر از تلخی بی‌پایانه.

صحنه‌های اولیه فیلم ما را وارد بگو مگوها و رفتارهای شاد اجتماعی دوستانه می‌کند، هنگامی که مسافران خوشحال از تهران رسیده‌اند و وارد خانه‌ای شده‌اند که از آن چیزی که انتظارش را داشتند بسیار قدیمی‌تر است. همینطور که گروه والیبال و بازی‌های دیگر انجام می‌دهد، الی که مودب اما نگران است در کنار گوشه‌ها به آرامی حرکت می‌کند. سپیده از اینکه احمد و دیگران از او خوششان می‌آید خیالش راحت می‌شود.

یک دروغ بزرگ از همین الان گفته شده است. زن مسنی که خانه ساحلی را به آن‌ها اجاره داده باور دارد که احمد و الی به تازگی با هم ازدواج کرده‌اند و ملفحه‌های اتاق‌شان را می‌آورد. الی که کلا دوست نداشت بیاید از همان ابتدا به آن‌ها می‌گوید که تنها یک روز می‌تواند بماند. فاجعه‌ها پشت سر هم اتفاق می‌افتند.

در حالیکه مردها دارند کنار ساحل والیبال بازی می‌کنند، الی قبول می‌کند از کودکان مراقبت کند. وقتی دارد به یکی از آن‌ها کمک می‌کند بادباکش را هوا کند، لحظه‌ای حواسش از پسر کوچکی که به سمت صخره‌های سخت می‌رود پرت می‌شود. بچه‌های دیگر سر و صدا می‌کنند و بزرگسال‌ها به سرعت به سمت آب می‌روند و در لحظه آخر جان او را نجات می‌دهند. صحنه نجات دادن کودک بسیار هیجان‌انگیز است؛‌ فیلمبرداری به نحوی است که باعث می‌شود احساس کنید در حالیکه آب از روی دوربین در حال لرزش عبور می‌کند، خودتان هم در شرف غرق شدن هستید.

به محض اینکه همه دارند نفس راحتی می‌کشند تازه متوجه می‌شوند اثری از الی یافت نمی‌شود و در حالیکه دارند سعی می‌کنند ببیند الی موقع نجات کودک غرق شده یا بدون خداحافظی آن‌ها را ترک کرده، جستجوی دوم آغاز می‌شود. رازهای عمیقی به وجود می‌آیند. اگر همانطور که گفته بود آنجا را ترک کرده پس چرا وسایلش را پشت سر گذاشته است؟

سپیده که بیشتر فیلم را در شرف گریه کردن سپری می‌کند، و همسر سفت و سختش امیر (مانی حقیقی)، وقتی گستره رازها آشکار می‌شوند تا مرز جدایی پیش می‌روند. فیلم وقتی تلقین می‌کند که تلاش سپیده برای متحد کردن الی و احمد در واقع عملی اعتراضی و مقاومت‌آمیز بوده و تنش زیرپوستی بین زوج‌ها، حالت کلی ازدواج در طبقه میانی شهرنشین ایران را نشان می‌دهد، یک بعد سیاسی نیز به این عمل او می‌بخشد.

در هر لحظه، حق امتیاز موروثی پدرسالانه ممکن است منفجر و به بدرفتاری بدل شود و زیر آن چهره متمدن زندگی زناشویی ایرانی، امکان جنگ جنسی خشونت‌واری وجود دارد. با ظاهر شدن دوست و نامزد پریشان الی، تمام رازها و دروغ‌ها پیچیده‌تر و گسترده‌تر می‌شوند و بیننده شروع به فکر کردن درباره این موضوع می‌کند که تا چه حد این فیلم دارد از تمام جامعه‌ای انتقاد می‌کند که در آن توافق بین سنت و مدرنیته تطبیق‌ناپذیر است.

نگاه کردن به «درباره الی» زیباست. آسمان و دریای همیشه در حال تغییر به فیلم نوعی احساس دمدمی بودن را می‌بخشد که آنقدر قابل حس کردن است که به نظر می‌رسد خود اقلیم هم یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم باشد و دارد اتفاق‌هایی را که می‌افتند دیکته می‌کند؛ این آب و هوا است که حکمرانی می‌کند. «درباره الی» ۸ آوریل (۱۹ فروردین) در گردهمایی فیلم نیویورک روی پرده رفت و پس از آن اکران سراسری فیلم از پنج‌شنبه گذشته در سینماهای آمریکا شروع شد.

نویسنده: استیون هولدن، نیویورک تایمز
مترجم: مازیار معتمدی، خبرگزاری مهر

رعنا آزادی ور، مریلا زارعی، شهاب حسینی و مانی حقیقی در فیلم درباره الی

فهرست جوایز فیلم درباره الی

در بیست و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، فیلم درباره الی با وجود اینکه مورد بی‌مهری داوران قرار گرفت و پس از نامزدی دریافت نه سیمرغ بلورین از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (اصغر فرهادی)، بهترین فیلمنامه (اصغر فرهادی)، بهترین بازیگر نقش اول مرد (شهاب حسینی)، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (صابر ابر) و بهترین بازیگر نقش مکمل زن (مریلا زارعی) فقط موفق به دریافت دو سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین جلوه های صوتی شد، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را نیز دریافت کرد. این فیلم همچنین موفق به کسب چندین جایزه بین‌المللی شد.

  • برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی (اصغر فرهادی) دوره ۲۷ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۷
  • برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، دوره ۲۷ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۷
  • برنده سیمرغ بلورین بهترین جلوه های صوتی (حسن زاهدی) دوره ۲۷ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۷
  • تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد (شهاب حسینی)، جشن خانه سینما ۱۳۸۹
  • تندیس زرین بهترین تدوین (هایده صفی‌یاری)، جشن خانه سینما ۱۳۸۹
  • تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (صابر ابر)، جشن خانه سینما ۱۳۸۹
  • تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل زن (مریلا زارعی)، جشن خانه سینما ۱۳۸۹
  • تندیس زرین بهترین کارگردانی (اصغر فرهادی)، جشن خانه سینما ۱۳۸۹
  • تندیس زرین بهترین فیلم (سید محمود رضوی و اصغر فرهادی)، جشن خانه سینما ۱۳۸۹
  • تندیس بهترین فیلم (سید محمود رضوی و اصغر فرهادی)، سومین دوره جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران
  • برنده خرس نقره‌ای برای بهترین کارگردان – جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۰۹ (اصغر فرهادی)
  • نامزد خرس طلایی بهترین فیلم – جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۰۹
  • نامزد اولیه جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان – جایزه گلدن گلوب ۲۰۰۹
  • برنده جایزه بهترین فیلم – جشنواره فیلم ترایبکا ۲۰۰۹
  • برنده جایزه بهترین فیلم داستانی جشنواره – جشنواره فیلم ترایبکا ۲۰۰۹
  • برنده جایزه بهترین فیلم روزنامه استاندارد – جشنواره بین‌المللی فیلم وین ۲۰۰۹
  • برنده جایزه بهترین فیلمنامه – جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک ۲۰۰۹
  • نامزد جایزه بهترین فیلم – جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک ۲۰۰۹
  • برنده جایزه ویژه هیئت داوران – جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک ۲۰۰۹
  • برنده جایزه نتپک – جشنواره بین‌المللی فیلم بریزبن ۲۰۰۹
  • نامزد هوگو طلایی بهترین فیلم – جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو ۲۰۰۹
  • برنده جایزه قرقاول طلایی – جشنواره بین‌المللی فیلم کرالا ۲۰۰۹
  • برنده جایزه سووارنا چاکورام بهترین فیلم – جشنواره بین‌المللی فیلم کرالا ۲۰۰۹
  • برنده جایزه ویژه هیئت داوران و جایزه بهترین فیلم‌نامه – جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک ۲۰۰۹
  • برنده جایزه‌ ویژه‌ هیئت داوران و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران – جشنواره فیلم آسیاتیکا ۲۰۰۹
  • نامزد جایزه قورباغه طلایی – جشنواره کمرا ایمیج ۲۰۰۹
  • برنده جایزه ویژه هیئت داوران – جشنواره بین‌المللی فیلم سیاتل ۲۰۱۰
  • برنده جایزه طلایی – جشنواره سینمایی فونچال ۲۰۱۰
  • نامزد جایزه بهترین فیلمنامه – جشنواره فیلم هنگ کنگ ۲۰۱۰
  • برنده جایزه بهترین کارگردانی – جشنواره فیلم هنگ کنگ ۲۰۱۰
  • برنده جایزه بهترین فیلم و فیلم‌نامه – جشنواره سانتو دومینگو ۲۰۱۱
  • برنده جایزه اتحاد رسانه‌های اروپا ۲۰۱۱

بیشتر بخوانید

نظرات کاربران

  • مسئولیت دیدگاه با نویسنده‌ی آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *