فیلم گشت ارشاد ۲ فیلمی ایرانی است که توسط سعید سهیلی در سال ۱۳۹۵ ساخته شده و در سی و پنجمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر اکران شد.
به گزارش خوبو، گشت ارشاد ۲، ادامه فیلم گشت ارشاد است. گشت ارشاد ۳ نیز در ادامه این فیلم ساخته شده است. این فیلم از سایت معتبر IMDB، نمره ضعیف 4.6 را کسب کرده است. 2600 نفر به این فیلم نمره دادهاند.
این فیلم یکی از جنجالی ترین آثار چند سال اخیر سینمای ایران بوده است. اثری که در آغاز اکران با محدودیت های بسیاری مواجه شد که در نهایت منجر به پایان اکران زودهنگامش شد. این فیلم مدتی بعد به شبکه نمایش خانگی وارد شد اما در همانجا هم توفیقی کسب نکرد و پس از مدتی از دسترس خارج شد.
ساعد سهیلی برای عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، مسعود سلامی برای بهترین فیلمبرداری و حمید رسولیان برای بهترین جلوههای ویژه میدانی نامزد دریافت سیمرغ بلورین از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر شدند.
دانلود رایگان فیلم گشت ارشاد ۲
عوامل و بازیگران فیلم گشت ارشاد ۲
گشت ارشاد ۲ فیلمی است که در ژانر کمدی و درام توسط سعید سهیلی ساخته شده است. سعید سهیلی، کارگردان این فیلم متولد سال ۱۳۳۸ در شهر تربت حیدریه است و فعالیت هنری خود را از استان خراسان آغاز کرد. سهیلی اولین فیلم بلند سینمایی اش را در سال ۱۳۷۵ با عنوان مردی شبیه باران کارگردانی کرد که در جشنواره فیلم فجر با موفقیت های زیادی همراه بود. سهیلی با ساخت فیلم گشت ارشاد در سال ۱۳۹۰ جنجال زیادی را بپا کرد و تا مدت ها تیتر اول رسانه ها بود.
حمید فرخ نژاد، ساعد سهیلی، بهاره افشاری و ترلان پروانه از جمله مشهورترین بازیگران این فیلم هستند.
کارگردان | سعید سهیلی |
تهیهکننده | سعید سهیلی حمید فرخنژاد |
نویسنده | مهدی محمدنژادیان سعید سهیلی |
بازیگران | حمید فرخ نژاد ساعد سهیلی پولاد کیمیایی بهاره افشاری ترلان پروانه |
موسیقی | امیر توسلی |
فیلمبردار | مسعود سلامی |
تدوین | حسن ایوبی |
سال ساخت | 1395 |
مدت زمان فیلم | 105 دقیقه |
فروش گیشه | ۱۹٬۷۸۱٬۳۴۴٬۰۰۰ تومان |
خلاصه داستان
عباس و حسن پس از 5 سال از زندان آزاد می شوند و به سراغ دوست دیگرشان یعنی عطا می روند که مدتها در کما بوده است. آنها تصمیم می گیرند گذشته خود را فراموش کنند و شغلی آبرومند اختیار کنند اما در این راه موفق نمی شوند و…
نقد و بررسی فیلم گشت ارشاد ۲
محمدحسین ترکمان در نقد این فیلم نوشته است:
گشت ارشاد(2) قطعا در سطحی پایین تر از دنباله قبلی خودش قرار دارد، چرا که در ادامه داستان موفق نیست و فیلم یک سر در چنگ هجو و لودگی گرفتار می آید.
گشت ارشاد (1) به دلیل دست گذاشتن روی سوژه ای مناقشه برانگیز در جامعه ایران، قصه ای جذاب با موقعیت های خنده آور برای تماشاگر خلق می کند. اما اینبار از داستان پیشین خود تنها همان گروه سه نفرِ باقی مانده اند و ماجرا به گونه ای دیگر رقم میخورد و قصه به سرعت و معمولی به پایان می رسد. گروه قدیمی دوباره تشکیل می شود. عباس و حسن و عطا مدتی دنبال کار می گردند اما موفق نمی شوند و تصمیم می گیرند مسیر گذشته اشان را به شکلی دیگر پیش ببرند و اتفاقات داستان از همین جا آغاز می شود . در طول داستان شوخیهای سرگرم کنندهای از رفتارهای این سه نفر دیده میشود که مخاطب را به خنده وا میدارد، دیالوگ ها به اندازه قسمت قبل طنز نیست. و هدف سازنده بیشتر بازی گرفتن از این تیپهای آشنا، لااقل برای تودهی مردم، و نزدیک شدن به خطوط قرمز رسانهای، عاملی تجاری است تا اینکه فیلمساز خواسته باشد دست به یک نقد اجتماعی همه جانبه بزند.
اشارات و نیش های شعاری و بی پرده هم بخشی از روند فیلمنامه است که برای خودش حرف دارد و عموما روایتی که مشکلات اجتماعی را به هر شکلی بیان کند که اندک جذابیتی داشته باشد، با اقبال رو به رو خواهد شد و اوج این اتفاق در پلانی که عباس (حمید فرخ نژاد) به علت رَمّالی موقتا دوباره بازداشت میشود به چشم میخورد، گویای نوعی بی عدالتی اجتماعی است با این مضمون که بروید کله گنده های گناهکار جامعه را در بند کنید و ضعیف کشی ممنوع. البته بیشتر جنبه مظلوم نمایی و تحریک احساسات مخاطب را دارد تا یک انتقاد معقول، هرچند به علت طنز بودن شاید یافتن روابط علی و معلول در داستان غیرمنطقی به نظر رسد اما در کنار این ها میشود این سوال مطرح شود که این سه نفر چرا هیچگاه با جدیت به دنبال یک شغل و کار مناسب نرفته اند و همیشه میخواهند با دغل بازی کسب درآمد و امرار معاش کنند؟!
فيلم «گشت ارشاد» دقيقاً از الگوهاي مد روز سينماي سطحي گرا پيروي مي كند كه تنها در انديشه قلقلك دادن پست ترين غرائز مخاطب است و اين همه در حالي رخ مي دهد كه بعضا چنين آثاری ادعاي پيام هاي اخلاقي را هم در خود دارند اما به چیز خاصی پایبند نیستند نه اخلاق، نه شعور مخاطب و نه حتی سینما. اثبات شده است که فروش فیلم و “بسیار پسندیدم ها” در هر شرایطی، همیشه معیار و نشانه ای دالِّ بر ارزش های خلاقانه نبوده ، بلکه به عکس چه بسا بیانگر سلیقه عامیانه ای شده که به هنر و خلاقیت ربطی ندارد و خندیدن به هرچیز هجوی را با خود تمرین کرده است، می باشد. و در سینمایی که “سلام بمبئی ها” نیز جزء رکورد داران فروش هستند، احتمالا این فیلم در فصل اکران خود باید منتظر گیشه بسیار شلوغی هم باشد.
نظرات کاربران