فیلم جنگ جهانی سوم فیلمی ایرانی است که توسط هومن سیدی در سال ۱۴۰۰ ساخته شده و در هفتاد و نهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم ونیز به نمایش درآمد.
به گزارش خوبو، جنگ جهانی سوم یکی از بهترین فیلمهای ساخته شده در سالهای اخیر سینمای ایران است که با تمجیدهای زیادی در سطح بینالمللی مواجه شد. این فیلم از سایت معتبر IMDB، نمره خوب 7.1 را کسب کرده است. 34 نفر به این فیلم نمره دادهاند.
جاناتان هالند از اسکرین اینترنشنال، با تمجید از این فیلم آن را «کمدی سیاهی» خواند که به تدریج «به یک تراژدی تبدیل میشود [و] با تمرکز روی عناصر دلهرهآورِ عالی و شفافیتِ افسانهای خود، داستانی طاقتفرسا اما متقاعدکننده» را ارائه میدهد که نشان میدهد، چطور یکی از قربانیان یاد میگیرد که از ستمگران خود تقلید کند.
دانلود فیلم جنگ جهانی سوم
عوامل و بازیگران فیلم جنگ جهانی سوم
جنگ جهانی سوم فیلمی است که در ژانر ماجراجویی و جنگی توسط هومن سیدی ساخته شده است. هومن سیدی از کارگردانان جوان سینمای ایران است که علاوه بر موفقیت در زمینه بازیگری، فیلمساز خوبی نیز نشان داده است. جنگ جهانی سوم ششمین اثر سینمایی ساخته شده توسط سیدی است. او سابقه ساخت آثاری همچون آفریقا، اعترافات ذهن خطرناک من، مغزهای کوچک زنگ زده و خشم و هیاهو را نیز در کارنامه دارد.
کارگردان | هومن سیدی |
تهیه کننده | هومن سیدی |
نویسنده | هومن سیدی آرین وزیردفتری آزاد جعفریان |
بازیگران | محسن تنابنده مهسا حجازی ندا جبرائیلی نوید نصرتی مرتضی خانجانی حاتم مشمولی |
تدوین | هومن سیدی |
موسیقی | بامداد افشار |
سال ساخت | 1400 |
نمره IMDB | 7.1 |
مدت زمان فیلم | 117 دقیقه |
خلاصه داستان
شکیب یک کارگر میانسال روزمزد بیخانمان است که همسر و پسرش را سالهای پیش در یک زلزله از دست داده و تاکنون با این امر کنار نیامده است. او در طی چند سال گذشته، با یک زن روسپی ناشنوای جوان به نام لادن رابطه برقرار کرده است. محل ساختوسازی که او امروز در آن کار میکند، معلوم میشود که صحنه فیلمی درباره جنایات هیتلر در طول جنگ جهانی دوم است.
نقد و بررسی فیلم جنگ جهانی سوم
نقد اول: Te Qusta Mucho El Cine
سینمای ایران امسال دوباره ما را شگفتزده کرد. قدرت تخیل فیلمنامهنویسان و مهارت کارگردانان ایرانی نشان از آن دارد که خدای سینما (اگر باشد) با عصای جادویی خود این منطقه را لمس کرد تا مدام مرواریدهایی از این کشور بیرون آید.
این بار «هومن سیدی»، کارگردان فیلم «جنگ جهانی سوم» تخیل خود را به کار میبرد تا ما را به مبارزه طبقاتی همیشگی نزدیک کند، جایی که هیتلر، مافیا و تهیهکنندگان یک فیلم، همگی مقابل زندانیان اردوگاه کار اجباری، قربانیان اخاذی و سیاهی لشگرهای فیلم یک نقش منفی بازی میکنند.
این فیلم باشکوه از چند جنبه ما را شگفتزده میکند، از خود فیلم در حال تولید شروع میکنیم. تماشاگر باید چشمهای خود را بمالد تا آنچه را میبیند باور کند. کار بازیگران نیز جزو مهمترین بخشهای فیلم است. نقشآفرینی «محسن تنابنده» با صلابتی که به نمایش میگذارد غافلگیرکننده است، نهتنها در نقش خودش یا در نقش هیتلر، بلکه به دلیل ثبت تحول شگفتانگیزی که شخصیت او از نقطهای به نقطه دیگر پیدا میکند. ظرافتی که او در نمایش درجات سلطهپذیری نشان میدهد ما را شگفتزده میکند.
کارگردان واقعاً با چاقوی جراحی در بطن احساسات انسانی عمل میکند و از یک جنگ طبقاتی جدید پرده برمیدارد که میتوان آن را جنگ جهانی سوم نامید، بین کسانی که احساس سرکوب شدن میکنند و کسانی که آگاهانه یا ناآگاهانه سرکوب میکنند. با پایانی فوقالعاده که در آن بازیگر و نقش به سبک بلا لوگوسی یکی میشوند، احساس میکنیم فیلمی عالی دیدهایم.
نقد دوم: حسین عیدی زاده
شکیب، آوارهای با بدویترین امیال و رفتارها (محسن تنابنده بهترین انتخاب برای این نقش است، با صورتی که انگار عامدانه جمعتر شده و در آن هیچ حالتی از تمدن و فکر نیست) پایش به پشتصحنه فیلمبرداری فیلمی به نام «جنگ جهانی سوم» باز میشود و نقش هیتلر را به او میدهند و او هم آشویتس شخصی خودش را به راه میاندازد. البته ماجرا بااینکه به همین سادگی است اما به راحتی به این نقطه نمیرسد.
فیلم جدید هومن سیدی برخلاف تجربیات ماکسیمالیستی قبلیش، پرهیزکارانه با خشونت مواجه میشود و ماجرای دلدادگی شکیب به لادن را به سبک و سیاق تریلرهای آرامسوز (slow burner) پیش میبرد و چون از همان ابتدا میدانیم این رابطه آینده روشنی ندارد و تکلیفمان با این بخش روایت مشخص است، مخصوصا که چنین رابطهای در تضاد با دنیای بیرحم فیلم، جایی که هرکس فقط به فکر خودش است قرار دارد و نویسندگان هم به درستی به شعار «عشق بر همه چیز پیروز میشود» باور ندارند، بنابراین ما بیش از آنکه به این رابطه فکر کنیم به استعارهای که این فیلم در فیلم به دنبالش است فکر میکنیم.
دنیای حیوانی با امیال بدوی شکیب و لادن و حتی دیگران که دغدغهای در آن جز سیر کردن شکم و غرایز وجود ندارد و در کنارش دنیایی خیالی اما براساس واقعیت در جریان است درمورد هولوکاست با حضور دیکتاتورهای مختلفی از هیتلر تا صدام. تِم فیلم آشناست: هرکسی ممکن است هیتلر شود وقتی منافع خودش در خطر باشد، آن هم پستترین نیازها و منافعش. فیلم برای انتقال این پیام ساده مسیری دشوار را انتخاب میکند تا هم جلوی قضاوتگری مخاطب درمورد شخصیتها را بگیرد و هم تهیهکننده و کارگردان فیلم را اگر نه محق، اما گرفتار شرایط و محیط تصویر کند.
سیدی با دور نگه داشتن دوربین از شخصیتها و امتناع از کاتهای متعدد به مخاطب اجازه میدهد تا کمی دورتر از ماجرا بایستد و به این نتیجه برسد که در این فضای آخرالزمانی اما در عین حال امروزی هر کسی فقط به فکر خودش است و نه دیگران، همه بالقوه هیتلر هستند و تنها یک تلنگر لازم است تا آدمها از آستانه گذر کنند و خرخره همدیگر را بجوند.
از این نظر «جنگ جهانی سوم» بالاتر از کارهای هشداردهنده قبلی سیدی مثل «سیزده» یا «مغزهای کوچک زنگزده» میایستد و به تجربه موثری درمورد جامعه امروز ما بدل میشود.
فهرست جوایز فیلم جنگ جهانی سوم
در هفتاد و نهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم ونیز در سال 2022، فیلم جنگ جهانی سوم نامزد دریافت دو جایزه بهترین فیلم (هومن سیدی) و بهترین بازیگر مرد (محسن تنابنده) در بخش افقها شد و در هر دو قسمت موفق به کسب جایزه شد.
- برنده جایزه بهترین فیلم (هومن سیدی)، بخش افق ها هفتاد و نهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم ونیز 2022
- برنده جایزه هترین بازیگر مرد (محسن تنابنده)، بخش افق ها هفتاد و نهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم ونیز 2022
نظرات کاربران