فیلم مالاریا فیلمی ایرانی است که توسط پرویز شهبازی در سال ۱۳۹۴ ساخته شد و در سی و چهارمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر به نمایش درآمد.
به گزارش خوبو، مالاریا در هفتاد و سومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم وِنیز در بخش رسمی مسابقه افقها پذیرفته شد. این فیلم از سایت معتبر IMDB، موفق به کسب نمره متوسط 5.6 شده است. 939 نفر به این فیلم نمره دادهاند.
ساعد سهیلی، ساغر قناعت، آزاده نامداری و آذرخش فراهانی از جمله بازیگران این فیلم هستند.
دانلود فیلم مالاریا
عوامل و بازیگران فیلم مالاریا
مالاریا فیلمی است که در ژانر درام و عاشقانه توسط پرویز شهبازی ساخته شده است. پرویز شهبازی در سال ۱۹۹۷ برای فیلم سینمایی مسافر جنوب برنده جایزه طلایی از جشنواره فیلم توکیو و برای فیلم مالاریا برنده جایزه بزرگ جشنواره فیلم ورشو شد و به خاطر کارگردانی فیلم دربند در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۱ سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را به دست آورد. او در سال ۱۳۴۱ زاده شد و دارای لیسانس کارگردانی از دانشگاه صدا و سیما است. وی در سال ۱۳۶۸ پس از پایان تحصیلات، تعدادی فیلم کوتاه ساخت و با فیلم سینمایی مسافر جنوب وارد سینمای حرفهای شد. نفس عمیق سومین فیلم او بود که در سال ۱۳۸۱ ساخته شد و مورد توجه منتقدان و مردم قرار گرفت و دورهٔ جدید فیلمسازی شهبازی آغاز شد. طلا آخرین فیلم اکران شده شهبازی است.
ساعد سهیلی کار هنری خود را با نقش کوتاهی در فیلم شب برهنه، به کارگردانی سعید سهیلی آغاز کرد. ساعد سهیلی فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرده است. و نخستین کار حرفهای خود را با بازی در فیلم تلویزیونی میان ماندن و رفتن تجربه کرد. استعداد او برای نخستین بار توسط جواد عزتی (به عنوان بازیگردان) کشف شد. همچنین فیلمبردار پشت صحنه در برخی از کارهای پدرش بودهاست. ساعد سهیلی کارشناسی گرافیک از دانشگاه آزاد را دارد. گشت ارشاد، رخ دیوانه، چند متر مکعب عشق، گشت ارشاد ۲، لاتاری، اتاق تاریک، روز صفر و نهنگ آبی از آثار برجسته در کارنامه سهیلی هستند.
ساغر قناعت دیگر بازیگر این فیلم است. حضور در فیلم مالاریا نخستین تجربه بازیگری او بود. وی در فیلمهایی نظیر جشن دلتنگی، روز بلوا و هفته ای یک بار آدم باش نیز ایفای نقش کرده است.
کارگردان | پرویز شهبازی |
تهیهکننده | مسعود ردایی |
نویسنده | پرویز شهبازی |
بازیگران | ساعد سهیلی ساغر قناعت آزاده نامداری آذرخش فراهانی |
فیلمبردار | هومن بهمنش |
تدوین | پرویز شهبازی |
سال ساخت | 1394 |
مدت زمان | 100 دقیقه |
نمره IMDB | 5.6 |
فروش گیشه | ۱۸۲٬۸۴۲٬۰۰۰ تومان |
خلاصه داستان فیلم مالاریا
مرتضی و رعنا از شهرستان فرار کردهاند و به تهران آمدهاند. آنها با جوان نوازندهای به نام آذرخش آشنا میشوند و شبی را در خانهی او سپری میکنند در حالیکه خودِ آذرخش هم توسط صاحبخانه جواب شده است و باید وسایلش را جمع کند. وقتی سروکله خانواده دختر جلوی آلونک آذرخش پیدا میشود، همهچیز بههم میریزد …
نقد و بررسی فیلم مالاریا
نقد از امیرحسین یزدی
در بازارکسادی سینمای ایران بی شک پرویز شهبازی یکی از معدود خوبهای این سینمای زوار دررفته است که فیلم جدیدش مالاریا این حس را در بیننده القا می کند که با قضاوتی خوش بینانه به تماشای آن بنشیند
فیلم با یک شروع نوآرگونه آغاز می شود که ذهن بیننده اش را برای وقوع یک سری اتفاقات پر تنش وفاجعه بارآماده می کندولی این اتفاقات بر خلاف تصور هیچگاه تا انتها بوقوع نمی پیوندددر واقع ایده اولیه فیلم که فرار یک دختر و پسر به یک کلانشهر ناامن و پر هرج مرج است بارها در سینما به تصویر کشیده شده است ولی شهبازی این بار در نظر دارد در دل این ناامنی ها حرفهای جدیدی از دل جوان امروز را بزند که این حرفها از بی پناهی و نداشتن امید به آینده نشات می گیرد و به تباهی و از هم گسیختگی منجر می شود در تصویری که از شهر تهران در این فیلم می بینیم شاهد یک سری هنجار شکنی هستیم که می توان از شستن یک شیر درنده در پیاده رو شهر ،تا سلفی گرفتن سرباز وظیفه با متهم در پشت میله های زندان و یا به تصویر کشیدن صحنه دلخراش رنگ کردن جوجه ها نام برد که متعاقب آن یک جامعه بی رحم و بی قید نشان داده می شود و توقع از یک زندگی سالم در این جامعه مزاحی بیش نیست و می توان گفت مثل همه فیلمسازان دیگرشهبازی راه علاجی نشان نمی دهد و فقط اشاره ای نیش دار به شادی جوانان بابت توافقات هسته ای دارد که استعاره ای دوپهلو را در ذهن می سازد که از طرفی امید به آینده و از طرفی الکی خوش بودن در یک شادی زود گذر را نشان می دهد که عاقبت حنا و مرتضی در قایق به استعاره دوم قوت می بخشد
بازیهای بازیگران اصلی در کل به غیر از آزاده نامداری قابل قبول است ولی مشکل اصلی بازی کلیشه ای ساعد سهیلی است که همان نقشهای تکراری همیشگیش است اما سحر قناعت با توجه به تازه کار بودنش توانسته گلیم خودش را از آب بیرون بکشد
در کل فیلم از مشکلات عجیبی رنج می برد که عدم تعادل شخصیتها یکی از آنهاست از جایی که آذرخش برای مرتضی خودش را به آب و آتش می زند تا بی تفاوتیش در زمانی که مرتضی ناپدید شده و او بی خیال برای خودش گیتار می نوازد و یا عروس شدن حنا در اوضاع ولبشو و خنده های سرمستانه اش و دوباره تبدیل شدن به یک دختر مغموم در یک چشم بهم زدن و از همه مهمتر نقطه عطف پایان فیلم است که حنا در قایق نشسته و از آندست حرفهای تکراری نخ نما با دوربین می زند که به کرات در فیلم ها ی فارسی دیده ایم و از کسی مثل پرویز شهبازی تحریر این مونو لوگها به عنوان فیلمنامه نویس واقعا بعید است ولی کارگردان به نکات ریز و جذابی هم اشاره کرده که می توان به محاوره آذرخش با کارمند بانک اشاره نمود و صحنه پنهان شدن حنا در جعبه سوندباکس نیز خوب از آب درآمده و هیجان انگیز است .
در انتها باید گفت که فیلم مالاریا می تواند المانهای یک فیلم جشنواره ای را داشته باشد و شاید قشر هنرمند هم از آن استقبال کند ولی مشکل از آنجا آغاز می گردد که قرار است این فیلم در اکرانی گسترده برای عموم به نمایش درآید و تماشاگر عامی نمی تواند با آن ارتباط برقرار کند.
نقد از فاطمه صادقی
بعد از حواشی های چند ماهه ساخت ششمین فیلم سینمایی بلند پرویز شهبازی، مردم و اهالی سینما منتظر اثری خوب و قابل دفاع از این کارگردان هستند. فیلمسازی که پیش از این جایزه بهترین کارگردانی را برای «دربند» گرفته و خود را به مخاطبان و هم صنفی هایش ثابت کرده است. البته عمر این انتظار تا گذشت دقایقی از شروع «مالاریا» طول نمی کشد.
بازی های ضعیف، نقش هایی بی تاثیر و قابل حذف و دیالوگ های گاها بی محتوا، عمده ترین ضعف های فیلم شهبازی هستند که به راحتی می توانند اثر او را ، چه در رقابت جشنواره حاضر و چه در اکران عمومی، از پا در آورند. به عنوان مثال حضور آزاده نامداری( مجری سابق صدا و سیما) در نقش سمیرا دقیقا یکی از همین نقش های قابل حذف است که به آن اشاره کرده ام. از نظر فنی هم با اینکه گروه فیلمبرداری اثر از افرادی حرفه ای تشکیل شده اما ما با فیلمبرداری متوسطی در «مالاریا» رو به رو هستیم و حتی سعی در متفاوت بودن تصویرها هم نتوانسته نقاط ضعف موجود را پنهان کند.
البته جدای از همه ضعف های عجیب و دور از انتظار این فیلم، می توان به آینده بازیگری ساغر قناعت که شهبازی او را با «مالاریا» به سینما معرفی کرد امیدوار بود.
با این اوصاف در پایان قابل پیش بینی «مالاریا» تنها یک نکته به ذهن می آید؛ اینکه حواشی آخرین ساخته شهبازی جذاب تر از خود فیلم است. هیچگاه نباید فراموش کرد رسالت یک فیلمساز و مسوولیت او زمانی که اثبات کرده می تواند کار قابل تحسینی را پیش چشم شما بگذارد، بسیار بیشتر است و البته افت کیفی کارهایش تاسف بار تر. خوب است تکلیفمان را با خودمان و مخاطبانمان روشن کنیم.
فهرست جوایز فیلم مالاریا
در سی و چهارمین دوره برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم فجر در سال 1394، فیلم مالاریا نامزد دریافت یک سیمرغ بلورین جشنواره برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (آذرخش فراهانی) شد، اما در پایان موفق به کسب جایزهای نشد. این فیلم چندین جایزه بینالمللی کسب کرده است.
- برنده جایزه بهترین فیلم از جشنواره بینالمللی فیلم ورشو، ۲۰۱۶
- برنده جایزه بهترین فیلم از جشنواره بینالمللی اورنبورگ، ۲۰۱۷
- برنده جایزه بهترین فیلم از جشنواره فیلمهای ایرانی سان فرانسیسکو، ۲۰۱۷
- برنده تندیس طلایی بهترین فیلم از جشنواره بینالمللی فیلمهای شرقی ژنو، ۲۰۱۷
- برنده جایزه بهترین کارگردان و فیلمنامهنویس از جشنواره فیلمهای ایرانی سان فرانسیسکو، ۲۰۱۷
- برنده جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره بینالمللی فیلم داکا، ۲۰۱۷
نظرات کاربران