0

نقاشی مات

نقاشی مات به ایجاد مجموعه‌ای تخیلی یا واقع‌گرایانه برای فیلم سازی با نقاشی دیجیتال یا سنتی می‌گويند. اين تكنيک دسترسی به مکان‌هایی را که دوربین‌ها نمی‌توانند ثبت كنند، ممكن می‌كند و امکان ایجاد جهان‌های ساختگی را نیز ارائه می‌دهد. امروزه تقریباً همه فیلم‌های مدرن از نقاشی های دیجیتال مات استفاده می‌کنند.

به گزارش خوبو، اين تكنيك هم به شکل سنتی و هم به شکل دیجیتالی فعلی‌اش، تکنیکی برای فیلم‌سازی محسوب می‌شود و برخی از برجسته‌ترین نقاشی های مات در فیلم‌هایی مانند جنگ ستارگان، سیاره میمون ها، جادوگر شهر اوز، کینگ کنگ و ایندیانا جونز تهیه شده است.

نقاشی مات

تاريخچه

حدود صد سال پیش استودیوهای فیلم سازی حاضر نبودند میلیون‌ها دلار برای فیلم برداری در مکان‌های عجیب و غریب و دور از دسترس صرف كنند. علاوه بر این، یافتن مکانی برای فیلم‌برداری فیلم‌هايی مانند جنگ ستارگان غیرممکن بود.

خوشبختانه در سال 1905، مردی به نام نورمن داون تکنیکی را ایجاد کرد که یک عکس و یک نقاشی در آن با هم ترکیب می‌شد. داون که خود عکاس است، عکس‌ها و نقاشی‌های خود را روی یک ورقه بزرگ شیشه‌ای و سپس نوار سیاهی روی قسمت‌هایی از دوربین که نقاشی در آن است، قرار داد. پس از اینکه دوربین به درستی قرار گرفت، يك صحنه اکشن زنده اتفاق افتاد. آنچه حاصل شد اتحادی بین یک نقاشی ساده و مناظر واقعی و زنده بود.

حدود 80 سال پس از ایده درخشان داون، نقطه عطف دیگري در تاریخ سبک‌های نقاشی رقم خورد. با پیشرفت رایانه و برنامه‌های كامپيوتری، چیزی پدید آمد که ما اکنون آن را نقاشی دیجیتال می‌نامیم. این نوع نقاشی ظاهر بسیار واقعی‌تری به تصاویر بخشید.

نقاش کریس ایوانز اولین فردی بود که در یک فیلم، از نقاشی مات دیجیتالی استفاده كرد. در سال 1985، ایوانز یک تصویر اسکن شده را با نقاشی دیجیتال ترکیب کرد تا صحنه‌ای فوق واقع‌بینانه ایجاد کند که در فیلم شرلوک هلمز جوان از آن استفاده شد. اين رويداد راه را برای نقاشی دیجیتال مات که امروزه می بینیم هموار کرد.

نقاشی مات
Scott Richard

كاربرد نقاشی ديجيتال در تكنيک مات

هنرمندان مات مدرن از انواع تکنیک های نقاشی دیجیتالی برای ایجاد نقاشی های خود استفاده می‌کنند. از جمله اسکن عکس‌ها یا تصاویر آثار هنری دست ساز، کولاژ یا حتی تکنیک های نقاشی دیجیتال خالص. آن‌ها ممکن است مناظر كامل یا قطعات كوچكی مانند مجسمه یا ساختمان ایجاد كنند تا به صورت دیجیتالی در فیلم ترکیب شوند.

نقاشی مات
John Wallin Liberto
نقاشی مات

نقاشي مات در دنياي امروز

از آنجايی كه رایانه‌ها ابزار انتخاب تقریباً همه کارهای جلوه‌های بصری شده‌اند، زمینه نقاشی مات، دو پیشرفت ناگهانی داشته است.

اولین تغییر، تبديل نقاشی سنتی با روغن و برس، به نقاشی دیجیتال با استفاده از فتوشاپ و قرص‌های گرافیکی بود. اين رويداد به طرز چشمگیری روش هنرمندان نقاشی مات را برای استفاده از مراجع عکاسی در نقاشی های خود تغییر داد. همچنین نقاشی های یک مکان از زوایای مختلف بسیار سریعتر انجام شد، زیرا آن‌ها می‌توانستند از نقاشی های قبلی به عنوان پایه‌ای برای کار خود استفاده کنند.

دومین تغییر در نحوه ایجاد نقاشی های مات، استفاده از طرح سه بعدی است. هنرمندان اين تكنيک برای اين كار از محیط‌های سه بعدی و هندسی استفاده می‌کنند که می توان نقاشی مات را بر روی آن‌ها نشان داد. این امر باعث شد تا نقاشی‌های مات بسیار پیچیده و همينطور باورپذیرتر تولید شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند برای ایجاد محیط های کامل به جای پس‌زمینه‌های مسطح استفاده شوند.

هنرمندان

رافائل لاکوست (Raphael Lacoste)

رافائل لاکوست (Raphael Lacoste)

جیمی جاسو (Jaime Jasso)

جیمی جاسو (Jaime Jasso)

آندری واسیلیف (Andrey Vasilyev)

آندری واسیلیف (Andrey Vasilyev)

بیشتر بخوانید

نظرات کاربران

  • مسئولیت دیدگاه با نویسنده‌ی آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *