فیلم موقعیت مهدی فیلمی ایرانی است که توسط هادی حجازی فر در سال ۱۴۰۰ ساخته شد و در چهلمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش درآمد.
به گزارش خوبو، موقعیت مهدی یکی از فیلمهای موفق اواخر قرن چهارده سینمای ایران است که جوایز متعددی از جشنواره فیلم فجر نصیبش شد. این فیلم از سایت معتبر IMDB، موفق به کسب نمره خوب 6.8 شده است. 709 نفر به این فیلم نمره دادهاند.
عوامل و بازیگران فیلم موقعیت مهدی
موقعیت مهدی فیلمی است که در ژانر بیوگرافی، درام، جنگ و دفاع مقدس توسط هادی حجازی فر ساخته شده است. حجازی فر از بازیگران مطرح سینمای کشورمان است که با ساخت فیلم موقعیت مهدی، اولین فیلمش را در مقام کارگردان ساخت.
- این فیلم بر اساس بخشهایی از زندگی مهدی باکری ساخته شده است.
- فیلم موقعیت مهدی با حدود 9 میلیارد و ششصد میلیون فروش، سی و چهارمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران است.
کارگردان | هادی حجازی فر |
تهیه کننده | حبیب الله والی نژاد |
نویسنده | ابراهیم امینی هادی حجازی فر |
بازیگران | هادی حجازی فر ژیلا شاهی وحید حجازی فر معصومه ربانی نیا وحید آقاپور روح الله زمانی |
تدوین | حسین جمشیدی گوهری |
موسیقی | مسعود سخاوت دوست |
سال ساخت | 1400 |
نمره IMDB | 6.8 |
مدت زمان فیلم | 100 دقیقه |
خلاصه داستان
مهدی باکری (هادی حجازی فر) فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا از برادر کوچکترش حمید (وحید حجازی فر) میخواهد علیرغم مشکلاتی که برایش پیش آمده به منطقه برگردد و در کنار او باشد. حمید میپذیرد و همراه میشود. حالا بعد از عملیات خیبر، مهدی باید تنها به خانه برگردد، این روایت در شش پرده تصویر شده است.
نقد و بررسی فیلم موقعیت مهدی
قطعا ساخت فیلم جنگی بهدلیل پروداکشنهای عظیم بسیار سخت است؛ چرا که سینمای دفاع مقدس در دهه ۶۰ و ۷۰ توانست تصویر جامعی را از جنگ به درستترین شکل ممکن نشان دهد. به این دلیل که فیلمسازان جنگ در آنزمان فضای جنگی را زیست کرده بودند. بنابراین آنچه که در فیلمهای درویش و حاتمیکیا و ملاقلیپور بهعنوان جنگ شکل گرفته بیش از حد تأثیرگذار بوده و حتی گزارش درستی بود از وقایع جنگ اما در شرایط کنونی سینمای دفاع مقدس تنها با اتکا به تاثیرگذاری در نگاه مخاطب ساخته میشود.
موقعیت مهدی ساخته هادی حجازیفر یک اثر بیوگرافی از شهید مهدی باکری و نسخه سینمایی از یک سریال چندقسمتی است. با اینکه کارگردان گفته این فیلم از نسخه سریالی مجزاست اما احساس میشود این فیلم بهدلیل حساسیتها و التهابهایی که دارد نتوانسته به یک اثر سینمایی تبدیل شود. یعنی مدیوم قالب سریال تلویزیونی یا یک تلهفیلم است. به همین دلیل معتقدم که این فیلم سینمایی نمیتواند ایده خود را گسترش بدهد و به همین دلیل فیلم تبدیل به یک گزارش شده نه بیوگرافی. چرا که انگار نمیشود در ۹۰ دقیقه مهدی باکری را در قالب یک اثر سینمایی معرفی کرد.
کما اینکه این شهید با وقوع انقلاب اسلامی نقش فعالی در سازماندهی سپاه داشته. او بهعنوان فرمانده لشکر در تعداد زیادی از عملیاتها حضور داشته و نقش او در جنگ بهعنوان یک فرمانده مهم بوده اما در فیلم سینمایی موقعیت مهدی فیلمساز تنها گذری داشته است از مقاطع احساسی زندگی او. بهطوریکه در خاطرات گفته میشود وقتی خبر شهادت برادر شهید مهدی باکری را به او میدهند، میگوید تمامی رزمندگان برادران من هستند. اگر جنازه بقیه را توانستید برگردانید جنازه برادر مرا هم بیاورید.
فیلمساز اما بخش میانی فیلمش را فقط به این موضوع پرداخته؛ موضوعی که جدا از سینمای جنگ است و نشانههای تراژیک دارد که باعث تأثیرگذاری در مخاطب میشود و این در حالی است که میدانیم سینمای جنگ و دفاع مقدس در نشان دادن رشادتها خلاصه میشود نه صحنههایی ملودراماتیک. این نکته در نسخه سریالی حجازی فر قطعا به پرداخت لازم رسیده اما چه اصراری بوده که حتما این نسخه سینمایی ساخته شود. آنهم در شرایطی که کلیت موضوع فدای بخشهایی شده که اثرگذاری جنگی ندارد.
به نوعی با اینکه فضا و موقعیت جنگی ساخته و پرداخته شده اما معلوم است که سوژه و ایده و آنچه که قرار است یک بیوگرافی باشد در نسخه سینمایی به نتیجه نرسیده. در فیلم «ایستاده در غبار» بیوگرافی از صفر تا صد بهدرستی شکل گرفته آنهم در زمان محدود سینمایی اما در «موقعیت مهدی»، مهدی باکری برای مخاطب نمیتواند تبدیل به یک شخصیت مستقل و قهرمان شود که این میتواند به دلیل زبان ترکی فیلم یا اینکه باکری در چند سکانس مهم حضور ندارد هم باشد و اضافه کنید به آنکه فیلم موقعیت مشخصی را نشانه گرفته و در چند پرده روایت میشود.
به نظر میرسد این چند پرده نمیتواند شهید باکری را به مخاطب سینمایی معرفی کند. یعنی زمان ازدواج یا شهادت برادر و چند سکانس حضور او در جبهه تا لحظه شهادتش گرچه باورپذیر نسبی دارد اما بخش بیوگرافیاش کافی نیست. البته به این معتقدم که در نسخه سریالی «موقعیت مهدی» به مراتب با فیلمنامه منسجمتری مواجهم اما در شرایط فعلی «موقعیت مهدی» از اثر بیوگرافی فاصله گرفته و به سکانسهای تاثیرگذار بسنده کرده که البته این تاثیرگذاری همچنان میتواند برای مخاطب عام اثر داشته باشد و در پایان البته نباید سعی و تلاش حجازیفر برای رسیدن به هدفش را نادیده گرفت که در فیلم کاملا مشهود است.
نویسنده: افشین علیار
منبع: سایت سلام سینما
فهرست جوایز فیلم موقعیت مهدی
در چهلمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر، فیلم موقعیت مهدی نامزد دریافت 14 سیمرغ بلورین برای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (هادی حجازی فر)، بهترین فیلمنامه (ابراهیم امینی و هادی حجازی فر)، بهترین بازیگر نقش اول زن (ژیلا شاهی) و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (روح الله زمانی)، بهترین فیلمبرداری (وحید ابراهیمی)، بهترین تدوین (حسین جمشیدی گوهری)، بهترین موسیقی متن (مسعود سخاوت دوست)، بهترین صدابرداری (مسیح حدپور سراج)، بهترین چهرهپردازی (شهرام خلج)، بهترین طراحی لباس (بهزاد آقابیگی)، بهترین طراحی صحنه (امیر زاغری)، بهترین جلوههای ویژه میدانی (ایمان کرمیان) و بهترین فیلم اول (هادی حجازی فر) شد و در پایان موفق به کسب پنج جایزه شد و موفقترین فیلم جشنواره چهلم لقب گرفت.
- برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم (حبیب الله والی نژاد)، دوره ۴۰ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۴۰۰
- برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن (مسعود سخاوت دوست)، دوره ۴۰ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۴۰۰
- برنده سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری (مسیح حدپور سراج)، دوره ۴۰ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۴۰۰
- برنده سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه میدانی (ایمان کرمیان)، دوره ۴۰ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۴۰۰
- برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول (هادی حجازی فر)، دوره ۴۰ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۴۰۰
نظرات کاربران