0

فیلم ناصرالدین شاه آکتور سینما

فیلم ناصرالدین شاه آکتور سینما / عزت الله انتظامی
بازدید 1135

فیلم ناصرالدین شاه آکتور سینما فیلمی ایرانی است که توسط محسن مخملباف در سال ۱۳۷۰ ساخته و در دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمد.

به گزارش خوبو، ناصرالدین شاه آکتور سینما یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است. این فیلم از سایت معتبر IMDB، موفق به کسب نمره خوب 7.4 شده است. 1100 نفر به این فیلم نمره داده‎اند.

عوامل و بازیگران فیلم ناصرالدین شاه آکتور سینما

ناصرالدین شاه آکتور سینما فیلمی است که در ژانر کمدی فانتزی، درام و تاریخی توسط محسن مخملباف ساخته شده است. محسن مخملباف از کارگردانان مطرح سینمای ایران است که آثاری فاخر در کارنامه کاری‌اش دیده می‌شود. بدون شک، ناصر الدین شاه آکتور سینما در کنار بایسیکل ران بهترین و مطرح‌ترین آثار ساخته شده توسط اوست.

  • نام فرعی این فیلم روزی روزگاری، سینما است.
  • نام این فیلم از فیلم «حاجی آقا آکتور سینما» (ساخته اوانس اوهانیانس) اولین فیلم بلند سینمایی ایران وام گرفته شده و خود فیلم «ناصرالدین‌شاه آکتور سینما» هم هجو ستایشی از تاریخ سینمای ایران است
  • مخملباف تصمیم به ساخت ناصرالدین شاه آکتور سینما گرفت تا با نگاهی ستایشگرانه، از هنر و سینما در برابر سیاست و سانسور، دفاع کند.
  • این فیلم بازخوانی و یادکردی دارد از تاریخ سینمای ایران از زمان «حاجی آقا آکتور سینما» و «دختر لر» تا سینمای پس از انقلاب. فیلم سرشار از یادکردها و بازبردهای گوناگون به سینمای ایران و فیلم پیشین و امروزین (در زمان ساخت فیلم) این سینماست. در این فیلم، افزون بر این که «گلنار»، شخصیت اصلی فیلم «دختر لر» (ساخته اردشیر ایرانی)، نقش محوری در جریان دادن به داستان فیلم ایفا می‌کند، به فیلم‌های تاریخی سینمای ایران نیز یادکرد و بازبرد داده ‌شده است. از جمله آنها می‌توان به «رگبار» (ساخته بهرام بیضایی)، «گاو» (ساخته داریوش مهرجویی)، «قیصر» (ساخته مسعود کیمیایی)، «گنج قارون» (ساخته سیامک یاسمی)، «طبیعت بی جان» (ساخته سهراب شهید ثالث) و «گوزن ها» (ساخته مسعود کیمیایی) اشاره کرد که کارگردان کوشیده نمادهای از آن‌ها را به گونه‌ای دراماتیک در فیلم خود به‌کار بگیرد.
  • امام جمعه رشت و سپس دیگر روحانیون ایران به پوشیدن عبا توسط پادشاه و ملیجک در این فیلم اعتراض کردند و آن را کنایه‌ای به حاکمیت دینی دانستند.
  • حضور هنرپیشه‌های پیش از انقلاب ۱۳۵۷ و نمایش صحنه‌هایی از فیلم‌های آن دوران، باعث شد که روحانیون، فریاد «اسلام از دست رفت» و «انقلاب از دست رفت» سر بدهند.
  • عده‌ای درخواست مجازات و برخی درخواست اعدام مخملباف را کردند.
کارگردانمحسن مخملباف
تهیه کنندهمسعود جعفری جوزانی
محمدمهدی دادگو
نویسندهمحسن مخملباف
بازیگرانعزت الله انتظامی
مهدی هاشمی
اکبر عبدی
محمدعلی کشاورز
فاطمه معتمدآریا
ماهایا پطروسیان
داریوش ارجمند
جهانگیر فروهر
مرتضی احمدی
شاپور بخشایی
سعید امیرسلیمانی
محرم زینال زاده
پروانه معصومی
تدوینمحسن مخملباف
داوود یوسفیان
موسیقیمجید انتظامی
سال ساخت1370
نمره IMDB7.4
مدت زمان فیلم92 دقیقه
پوستر فیلم ناصرالدین شاه آکتور سینما

خلاصه داستان

نگاهی به تاريخ سينمای ايران از آغاز تا امروز؛ ميرزا ابراهيم خان عكاس باشی (مهدی هاشمی) كه در شوق ازدواج با آتيه می‌سوزد، همراه مظفرالدين شاه به سفر فرنگ می‌رود و در آنجا همراه شاه قاجار به سينماتوگراف علاقه‌مند می‌شود. وقتی به ايران بازمی‌گردند سلطان قاجار با وضع نابه‌سامان اجتماعی مملكت و دربار مواجه می‌شود. عكاس باشی كسب تكليف می‌كند و شاه از فراش باشی (محمد علی کشاورز) می‌خواهد كه عكاس باشی را نزد پسرش ببرد و او اشتباهاً عكاس باشی را به دوره قبل‌تر، زمان سلطنت ناصرالدين شاه (عزت الله انتظامی) می‌برد. عكاس باشی كه همچنان هوای آتيه را در سر دارد، به خدمت شاه درمی‌آيد تا اينكه مدتی بعد طوفانی درمی‌گيرد و سينمايی سرشار از محبت و پاكی و صداقت شكل می‌گيرد. شاه قاجار که مخالف سینما است و خودش فیلم‌ها را سانسور می‌کند عاشق یکی از هنرپیشه‌های یک فیلم قدیمی (گلنار در فیلم «دختر لر») می‌شود و برای آن که به معشوق برسد حکومت را رها می‌کند و به دنبال سینما می‌رود.

نقد و بررسی فیلم ناصرالدین شاه آکتور سینما

هنگامی که خانواده‌ سلطنتی قاجار اولین پروژکتور و دوربین سینمایی را برای خانواده‌ی خود وارد کرد، هرگز گمان نمی‌برد که تنها چهل سال بعد از این واقعه، سینما به یکی از جذاب‌ترین و اصلی‌ترین تفریحات مردم تبدیل شود. تنها دو ماه قبل از ترور سلطان صاحب قران بود که برادران لومیر اولین فیلم خود را در بروکسل بلژیک نمایش دادند. 5 سال گذشت و میرزا ابراهیم‌خان در سفر نخست مظفرالدین در ۱۲۷۹ «همراه» بود و در شهر کنترکس ویل فرانسه دستور تهیه‌ی دوربین را دریافت کرد و به‌وسیله‌ی پدرش که در پاریس به سر می‌برد، ترتیب خرید آن را داد. اولین سالن سینمای ایران هم همان سال تأسیس شد و از آن سال به بعد سینما تأثیر شگرفی در نحله‌های گوناگون فرهنگ ایران بالأخص فرهنگ عامه داشته است.

فیلم ناصرالدین‌شاه آکتور سینما روایت سفر در تاریخ سینمای ایران است که با رنگ و بویی از تاریخ دوره‌ مشروطه آن را به تصویر می‌کشد. روایت محسن مخملباف از آن دوران تصویر کردن فلاکت مردم و تقابل آن با رؤیاهای کودکانه‌ی شاهان قاجار است. گرایش‌های چپ‌گرایانه‌ محسن مخملباف و فضای حاکم بر سینما و سینماگرانی که قصد تولید آثاری متفاوت داشتند مزید بر علت می‌شود تا پیچیدگی سال‌های آخر حکومت دوران قاجار با روایتی فانتزی تنها از برخورد دوگونه کاملاً مجزا از طبقات اجتماعی تغذیه شود. آنچه می‌تواند این تقابل عظیم را تلطیف نماید، لحن طنز فیلم است که باعث می‌شود از شدت تلخی آن کاسته شود. مخملباف برای این‌که از گزند تیغ تاریخ‌نگاران به دور باشد و بتواند روایت خود را بی کم‌وکاست عرضه کند به فیلم رویه‌ای کمدی و فانتزی تزریق می‌کند و آن خشکی تاریخی را از آن می‌گیرد.

آغاز فیلم با سکانسی بی‌نظیر روبرو هستیم که همان‌جا می‌توان رابطه و روایت مخملباف از فیلمش را از برکرد. میرزا ابراهیم‌خان با نامزد خود مشغول صحبت کردن است. اما در ابتدا تصویرِ در آینه‌ آتیه به نظر واقعی می‌آید. اما بعد از گذشت چند ثانیه تماشاچی متوجه این می‌شود که آن تنها آینه است. این صحنه‌ زیبا به همراهی پس‌زمینه‌ برفی آغازین ما را با این واقعیت روبه‌رو می‌کند که با بازی تصاویر روبرو هستیم. همچنانی که مخملباف به معرفی فضا و زمان فیلم از طریق لحن و دیالوگ ابراهیم‌خان است، آتیه – که به‌وفور بازی کلامی مخملباف با آتیه به‌عنوان نامزد میرزا و آتیه به معنی آینده را می‌شنویم – درون آینه همچون سینما برای وی است.

علاقه‌ای که میرزا ابراهیم‌خان (و حتی شاید محسن مخملباف) را با تصویر پیوند می‌دهد فراتر از علاقه‌ یک فرد عامی به صنعتی عادی یا به قولی اسباب سینماتوگراف است. آنچه میرزا ابراهیم‌خان در تصاویر موهوم آینه می‌بیند عشق بی‌بدیل خود است. تصویر است که کشش درونی او را در برمی‌گیرد. تصویر است که او را از عشقش آتیه جدا می‌کند و به عشقش سینماتوگراف پیوند می‌زند. این پیوند حتی هنگام رفتن میرزا ابراهیم‌خان هم هویداست. تنها چیزی که همواره می‌ماند و او می‌تواند تا همیشه با خود حملش کند تصویر است. تصویر همواره است و عشق میرزا به تصویر جاودانه.

قصه‌ مخملباف از تاریخ قصه‌ تنها هجو گذشته نیست. بلکه با جهان‌بینی خاص خودش در راه نقد دنیای مدرن قدم برمی‌دارد. او از تمام امکانات خود استفاده می‌کند که تاریخ را همچون قصه‌های اسلاف خود همچون هدایت روایت می‌کند. در آنجا مراد از نقد تاریخ نقد زمان مکان مخصوص خود نیست. بلکه نقبی است به وضعیتی انضمامی که فیلم‌ساز تکرار همیشگی را در آن می‌بیند. وضعیتی که بی‌کم‌وکاست و تنها با تغییر فرم به حال حاضر منتقل شده است. منظور مخملباف از گرداندن اسفند توسط مباشر باشی دور سینماتوگراف یا سپردن سرنوشت انسانی به دست بازی‌گوشی و شیطنت گربه‌ای، داستانی است از تاریخ سیصدساله‌ی کشوری که لحظه‌به‌لحظه به منتهای زوال خود نزدیک می‌شود.

تنها هنرمند است که با فهم موقعیت کنونی‌اش و با استفاده از لحن نیش و کنایه‌دار خود، هنر را تنها مفر ممکن برای رهایی از این وضعیت می‌داند. نتیجه این می‌شود که هنرمند پلی می‌شود میان تاریخ، اجتماع و هنر که دغدغه‌ خود را در غالب تصاویر ارائه می‌دهد. فارغ از این‌که تا چه حد به موفقیت دست پیدا می‌کند یا نه، فارغ از موقعیت‌های کمدی و دراماتیک، فارغ از عیوب فیلم‌نامه و تدوین و شخصیت‌پردازی و فارغ از گرایش‌های سیاسی که بی‌حساب و کتاب در فیلم بزرگنمایی و فشرده شده است، پندار نیک او از این امر تحت لوای دیالوگ معروف امیرکبیر – به‌عنوان نماد خرد در فراز تاریخ که سرانجام سعادتمندانه‌ای هم نداشت – در ناصرالدین‌شاه آکتور سینما می‌توان بیان کرد:” اگر نیت یک‌ساله دارید برنج بکارید، اگر نیت ده‌ساله دارید درخت غرس کنید، اگر نیت صدساله دارید آدم تربیت کنید. سینماتوگراف آدم تربیت می‌کند.”

منبع: گیم نیوز

عزت الله انتظامی و ماهایا پطروسیان در فیلم ناصرالدین شاه آکتور سینما

فهرست جوایز فیلم ناصرالدین شاه آکتور سینما

در دهمین دوره برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در سال 1370، ناصرالدین شاه آکتور سینما نامزد دریافت هشت سیمرغ بلورین جشنواره از جمله برای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (محسن مخملباف)، بهترین بازیگر نقش اول مرد (عزت الله انتظامی) شد که در چهار سیمرغ بلورین و یک دیپلم افتخار کسب کرد.

  • برنده سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی (عبدالله اسکندری) دوره ۱۰ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۷۰
  • برنده سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه بصری (ایرج تقی پور) دوره ۱۰ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۷۰
  • برنده سیمرغ بلورین بهترین تدوین (محسن مخملباف و داوود یوسفیان) دوره ۱۰ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۷۰
  • برنده سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس (حسن فارسی) دوره ۱۰ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۷۰
  • برنده دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن (مجید انتظامی) دوره ۱۰ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۷۰
  • جایزه ویژه هیئت داوران در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری، جمهوری چک 1992
  • جایزه انجمن جهانی منتقدان فیلم در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری، جمهوری چک 1992
  • دماغه طلایی کاری دی در بیست و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم تائور مینا، ایتالیا 1992
  • جایزه ویژه هیئت داوران در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول، ترکیه 1992
مهدی هاشمی در فیلم ناصرالدین شاه آکتور سینما

دانلود فیلم ناصرالدین شاه آکتور سینما

با استفاده از لینک‌های زیر می‌توانید فیلم ناصرالدین شاه آکتور سینما را دانلود کنید.

بیشتر بخوانید

نظرات کاربران

  • مسئولیت دیدگاه با نویسنده‌ی آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *