فیلم سگ بند فیلمی ایرانی است که توسط مهران احمدی در سال ۱۳۹۸ ساخته شده و برای نوروز ۱۴۰۱ به اکران عمومی درآمد.
به گزارش خوبو، سگ بند یکی از پرفروشترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران است که با اقبال عمومی در سینماها مواجه شد. این فیلم از سایت معتبر IMDB، نمره ضعیف 3.3 را کسب کرده است. 305 نفر به این فیلم نمره دادهاند.
دانلود فیلم سگ بند
عوامل و بازیگران فیلم سگ بند
سگ بند فیلمی است که در ژانر کمدی و درام توسط مهران احمدی ساخته شده است. مهران احمدی از بازیگران سرشناس ایرانی است که پس از ساخت فیلم مصادره در سال ۱۳۹۶، دومین فیلم سینمایی خود را با عنوان سگ بند ساخت که با فروش ویژهای در سینماها مواجه شد. این فیلم در حال حاضر هفتمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران است.
- نام سگ بند برگرفته از نام یکی از فنون کشتی پهلوانی است.
- سگ بند آخرین پروژه سینمایی سیروس گرجستانی و عزت الله مهرآوران بود و هر دو نفر پیش از اکران فیلم، درگذشتند.
کارگردان | مهران احمدی |
تهیه کننده | محمدحسین قاسمی |
نویسنده | حمید اکبری خامنه |
بازیگران | امیر جعفری بهرام افشاری سیروس گرجستانی نازنین بیاتی بهاره کیان افشار میرطاهر مظلومی عزت الله مهرآوران سیامک صفری علی تقی پور مهران احمدی سعید امیرسلیمانی ویدا جوان ناهید مسلمی |
تدوین | حمید نجفی راد |
سال ساخت | 1398 |
مدت زمان فیلم | 90 دقیقه |
نمره IMDB | 3.3 |
فروش گیشه | ۴۱٬۲۸۲٬۸۸۳٬۰۰۰ تومان |
خلاصه داستان
هيچ وقت گول اسم و ظاهر آدمها رو نخوريد؛ لشکر هيتلر با اون عظمت، اسمش نازی بود.
نقد و بررسی فیلم سگ بند
سگبند دومين فيلم مهران احمدي با همان مؤلفههای شبهكمدی مرسوم سينمای ايران ساخته شده است و استفاده از شوخیهای كلامی در آن غلبه دارد. اساساً سگبند مانند آيتمهای كوتاهی است كه با روايتی بیمنطق و شلخته سرهم شده است.
آنچه سگبند باعث شده فيلم نسبتاً پرفروشي در نوروز باشد، استفاده از دو بازيگر كمدي است، يعني امير جعفري و بهرام افشاری با ديالوگگويي فيلم را جلو ميبرند و مخاطب را به خنده وادار ميكنند اما خندهاي تصنعي و اجباري با بهرهگيری از ديالوگهاي چندپهلو و ادا و اطوارهاي مرسوم كه بيشتر از آنكه كمدی باشد، ابتذال است. به نظر ميرسد احمدی در كارگرداني كانسپت را گم كرده، به همين جهت سوژه بين كمدي و درام در تعليق است، يعنی خلافي كه فردين و فرزاد دست به آن ميزنند، آنقدر شوخی باسمهای است كه نمیشود باورش كرد، از سوی ديگر تكليف فيلمساز با خودش مشخص نيست كه آيا ميخواهد فيلم كمدی بسازد يا اخلاقگرا البته تركيب آن در اين اثر جواب نداده است! سگبند متكي به شوخينويسيهايي است كه به روايت فيلم ربطي ندارد. انگار فيلم تكهتكه شده است، يعنی فيلمساز هر جايي كم آورده از يك عنصر تكراری كمك گرفته اما جواب نداده است! يعني با يك تناقضگويی روايی مواجهيم.
از اول فيلم فردين و فرزاد را آدمهايی ميبينيم كه میخواهند هر طور شده به پول برسند و چه جالب كه آنها راه خلاف را انتخاب میكنند و در انتها سرشان به سنگ میخورد، اين خط روايی فيک و توخالی چگونه میتواند تبديل به اثر كمدی شود؟ توجه كنيد كه از اساس قصه و شكلگيری آن مشكل دارد، يعنی در سكانسهای آخر فرزاد به فردين میگويد من شيشه توليد میكنم كه بقيه مصرف كنند نه برادرم! اضافه كنيد كه در پرده آخر (زمستان) يعنی زمانی كه اين دو برادر مواد مخدر توليد میكنند، فيلم از فاز كمدی خارج میشود و انگار كارگردان میخواهد با استفاده از كاراكتر فرزاد كه از اول فيلم او را نادان و ابله ديدهايم، درس اخلاق بدهد و در آخر دو برادر متحول میشوند و دست از خلاف كردن میكشند. اين سادهانگاری در ساخت فيلم كمدی تبديل به فاجعهسازی شده است. اساساً اين گونه از فيلمها مواد تهيه يكسانی دارند: حضور دو بازيگر كمدی با تيپهای فيلمهای قبلی، نداشتن فيلمنامه به شكل استاندارد، استفاده از بداهه در روايت و شوخینويسی كوچه و خيابانی، داشتن يك لوكيشن خارجی كه اگر تايلند باشد، چه بهتر و نگاه جنسی و اروتيک به زن در فيلم میتواند ساختار يک شبهكمدی باشد كه خيلی زود فراموش میشود.
آثاری مثل سگبند نه تنها توهين به شعور مخاطب است بلكه باعث تنزل سليقه مخاطب میشود، از آنجا كه با 45هزار تومان پول بليت سينما پرفروش بودن ديگر معنا ندارد و قطعاً چند هزار نفری كه براي ديدن اين فيلم به سينما رفتهاند، يك ساعت بعد از پايان آن نمیتوانند يک ديالوگ از آن را به ياد بياورند. در اجرا نكته مثبت و حائز اهميتی ديده نمیشود و در بازیها هم انگار كارگردان نقشی نداشته است و عدم هماهنگی حتی ميان جعفری و افشاری ديده میشود. اين فيلم برای احمدی گام رو به جلويی محسوب نمیشود. سگبند ضعفهای بيشتری نسبت به «مصادره» دارد و نمیتواند بيشتر از يک اثر بسازوبفروشی باشد.
نویسنده: افشین علیار
منبع: سایت سلام سینما
نظرات کاربران