0

معرفی بازی ویدئویی Skábma-Snowfall؛ آشنایی با بومیان باستان در شمال اروپا

بازی ویدئویی Skábma - Snowfall

زمانی که مفهوم اساطیر به ذهن خطور می‌کند، بیشتر ما بلافاصله به یونان یا اسکاندیناوی فکر می‌کنیم. همچنین داستانهای اودین، زئوس و ماجراهای اساطیری هر دوی آنها چیزی است که بازیهای ویدئویی و فرهنگ عمومی پاپ را دهه‌ها به خود مشغول کرده‌ است.
به گزارش سایت خوبو، شرکت Red Stage Entertainment که یک استودیوی کوچک و شش نفرۀ فنلاندی است، سعی کرده تا در بازی ویدئویی Skábma-Snowfall این روند را تغییر بدهد. آنها بازی‌ای بر اساس یکی از فرهنگهایی که نامش کمتر شنیده شده است، ساخته‌اند؛ فرهنگ اقوام سامی.

استودیوی Red Stage Entertainment
اعضای استودیوی بازیسازی Red Stage Entertainment

پیش‌زمینۀ ساخت و طراحی بازی

بازی ویدئویی Skábma – Snowfall کوشیده است تا بر زندگی این گروه از مردمان بومی که برای اولین بار در شمال اروپا ظاهر شدند تمرکز کند. این بازی ترکیبی از ژانر سکوبازی، پازل‌های محیطی و داستان‌سرایی‌های محلی است. نویسندۀ بازی، Marjaana Auranen در این مورد می‌گوید:

از نظر من، این کاری است که تا به حال انجام نشده بود و تصمیم داشتیم که مسیر تازه‌ای را برای تولید نسل جدید از بازیهای ویدئویی مبتنی بر اسطوره‌ها آغاز کنیم.

او که خود سامی تبار است، می‌گوید که انصاف در مورد افسانه‌های سامی رعایت نشده است. گرچه بیشتر روایات آنها بجای کتاب و متن، گرداگرد آتش و در کنار خیمه‌ها نقل گردیده است. داستان‌هایشان بیشتر به نقل از دیگر فرهنگ‌ها و نه خودشان بوده است. این فرصت مناسبی برای شرکت Red Stage بود تا داستان بازی را از ترکیب چندین قصۀ گوناگون با زبان خود تعریف کند.

پیش‌زمینۀ ساخت و طراحی بازی Skábma - Snowfall
بازی ویدئویی Skábma-Snowfall با الهام از اسطوره‌های اقوام سامی در شمال اروپا ساخته شده است

داستان بازی

شما نقش Áilu را که یک گله‌دار جوان سامی است به عهده دارید.
«آیلو» باید با استفاده از هوش و ابزارهای اسطوره‌ای مانند طبل سحرانگیز «گواودیس»، در مقابل گسترش بیماری عجیبی که سراسر سرزمین را در بر گرفته است، ایستادگی کند. «آیلو» در این راه از قدرت روح چهار حیوان در طبیعت کمک می‌گیرد:
Skuolfi، روح جغد
Guovža، روح خرس
Čámsa، روح ماهی
Rieban، روح روباه

معرفی بازی ویدئویی Skábma - Snowfall
روح چهار حیوان شما را در این ماجراجویی همراهی می‌کنند

ارتباط طبل سحرانگیز با طبیعت

در نظر تولیدکنندگان بازی، ایدۀ طبل جادویی نقطۀ مرکزی و راهی ایده‌آل برای آشنایی مردم با بسیاری از چیزهای سامی بود. درک مفاهیم پنهان در طبل جادویی و روح طبیعت با گیم‌پلی سرگرم‌کننده و مناظر اسرارآمیز آن آسان‌تر می‌شود. نویسندۀ بازی در این باره می‌گوید:

وقتی در مورد مکانیزم بازی ایده‌پردازی می‌کردیم، به بهترین ابزاری که شمن‌ها در اختیار داشتند رسیدیم و آن سازِ «درام» بود. به دنبال ارتباطی میان این ساز و طبیعت بودیم. شما با نواختن طبل، قسمتهای پنهان دنیای مرموز ارواح را فرا می‌خوانید.

بازی ویدئویی Skábma - Snowfall
ارتباط طبل سحرانگیز شمن‌ها با طبیعت

جنبۀ معنوی فرهنگ سامی در بازی از طریق قدرتها و توانایی مخلف جابجایی که هر روح به شما می‌دهد آشکار می‌گردد که همگی بطور همزمان همراه با طبل سحرانگیز به «آیلو» در این سفر جادویی کمک می‌کنند. به طور کلی، این طبل بعنوان ابزاری شفابخش استفاده می‌شده است اما داستانهای زیادی در مورد کارهایی که «نوآیدی»ها ]واژه‌ای سامی برای اشاره به شمن‌ها[ انجام می‌دادند وجود دارد که از آن جمله می‌توان نحوۀ سفر در دنیای ارواح و استفاده از قدرتهای ماورایی برای سفر در جهان بشری را نام برد. به گفتۀ کارگردان و طراح این بازی:

تاثیر انسان و محیط‌زیست بر یکدیگر امری کتمان ناپذیر است. با حضور در دل طبیعت می‌توانیم ریتم و آهنگش را با تمام وجود احساس کنیم.

معرفی بازی ویدئویی Skábma - Snowfall
انس با طبیعت یکی از شعارهای اصلی این بازی است

آواز باستانی یوییک

امروزه تنها حدود صد هزار نفر از جامعۀ سامی باقی مانده‌اند. می‌توان آنها را به قطره‌ای در اقیانوس در مقایسه با سایر گروه‌های قومی در سراسر جهان تشبیه نمود. این موضوع و همچنین عدم قطعیت در مورد اینکه آیا این فرهنگ کهن در آینده سوژۀ بازیهای ویدئویی است یا خیر به نوعی الهام‌بخش شرکت Red Stage شد که تا حد امکان عناصر بومی را در خود جای دهد.

آواز باستانی یویْک
پرداختن به جزئیات فرهنگ سامی در بازی

دقت در جزئیات تا آنجا پیش رفت که حتی به آواز «یوییک» نیز پرداختند. «یوییک» شیوه‌ای از آوازخوانی و تجلی موسیقی بومی فرهنگ سامی است که از ساز «یویْک» استفاده می‌کند و تا همین اواخر بدلیل درک نادرست کلیسا از فلسفۀ آن، ممنوع بود. «یوییک» به ما فرصتی می‌دهد تا با دنیای ماجراجویانۀ «آیلو» احساس نزدیکی بیشتری کنیم.

آواز «یویْک»
اقوام سامی در شمال اروپا ارتباط مستقیمی با طبیعت داشتند

جمع‌بندی

معرفی فرهنگهای عمدتا ناشناخته به مخاطبان جهان کار آسانی نیست. به خصوص که سرمایه‌گذاران تمایل دارند از پروژه‌های مبتنی بر موضوعات آشنا مانند اسطوره‌های یونان و اسکاندیناوی حمایت کنند.
طراحان بازی امیدوارند که از این طریق، راه برای معرفی سایر فرهنگهای باستانی در سراسر کرۀ زمین باز شود و مردم بتوانند چیزهای تازه‌ای را دربارۀ هر کدام بیاموزند. ما تمایل داریم که در منطقۀ امن خود بمانیم و فقط در مورد همان جایی که هستیم بیاموزیم اما بسیاری از فرهنگهای دیگر در دنیا وجود دارند که نیاز به مطالعه و شناخت دارند.

دنیای ماجراجویانۀ «آیلو» در بازی
آیلو، گله‌دار جوان سامی در بازی ویدئویی Skábma-Snowfall

آنچه از دست رفته است را همیشه می‌توان دوباره به چنگ آورد. چهار روح آشنا را بیابید، دوباره با طبیعت ارتباط برقرار کرده تا بتوانید سرچمشۀ بیماری را پیدا کنید. نوبت شماست که یک «نوآیدی» جدید در عصر حاضر شوید!

جدول اطلاعات بازی

ژانراکشن و ماجراجویی
فرمترایانه شخصی (PC)
توسعه دهندهRed Stage Entertainment
ناشرPID Games
سال انتشار۲۰۲۲
معرفی بازی ویدئویی Skábma - Snowfall
بخشی از منابع استفاده شده برای تهیه این مطلب در سایت خوبو

برای ترجمه و تهیه این مقاله از سایت رسمی بازی و مجله بریتانیایی PC Gamer استفاده شده است.

بیشتر بخوانید

نظرات کاربران

  • مسئولیت دیدگاه با نویسنده‌ی آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *