فیلم طلا و مس فیلمی ایرانی است که توسط همایون اسعدیان در سال ۱۳۸۷ ساخته شده و در بیست و هشتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر به اکران درآمد.
به گزارش خوبو، طلا و مس یکی از بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران است، که مورد توجه تماشاگران و جشنوارههای بینالمللی نیز قرار گرفت. این فیلم از سایت معتبر IMDB، موفق به کسب نمره خوب 7.2 شده است. 3500 نفر به این فیلم نمره دادهاند.
عوامل و بازیگران فیلم طلا و مس
طلا و مس فیلمی است که در ژانر درام توسط همایون اسعدیان ساخته شده است. اسعدیان از کارگردانان بهنام سینمای ایران است. طلا و مس بدون شک بهترین ساخته کارگردانی است که سابقه ساخت آثاری همچون مرد آفتابی، شوخی و یک روز بخصوص را در کارنامه دارد.
▪ بهروز شعیبی برای بازی در این نقش و قرار گرفتن در کاراکتر یک روحانی ۸ کیلوگرم وزن کرده است.
کارگردان | همایون اسعدیان |
تهیه کننده | منوچهر محمدی |
نویسنده | حامد محمدی |
بازیگران | بهروز شعیبی نگار جواهریان سحر دولتشاهی حلیمه سعیدی جواد عزتی رضا رادمنش مهران رجبی |
تدوین | بهرام دهقانی |
موسیقی | آریا عظیمی نژاد |
سال ساخت | 1387 |
مدت زمان فیلم | 97 دقیقه |
نمره IMDB | 7.2 |
خلاصه داستان
سیدرضا طلبهای که به تازگی با خانوادهاش به تهران آمده، تا در کلاسهای استاد اخلاقی که وصف او را بسیار شنیده است، شرکت کند. اما متوجه بیماری اسکلروز چندگانه (MS) همسرش زهرا میشود و به ناچار برای تهیه هزینه درمان او تغییراتی در شیوه زندگیاش میدهد.
نقد و بررسی فیلم طلا و مس
عشق های ناب ایرانی و جای خالی آن در سینما
در سینمای ایران معدود فیلم هایی به رابطه عاشقانه و احساسات پاک میان زن و شوهر پرداخته است. این نوع علاقهها یا پایان دلخراشی داشته و یا دو شخصیت نامتعارف را در مرکز داستان قرار داده است. شب یلدا ساخته کیومرث پوراحمد که یکی از بهترین و نوستالوژیک ترین عاشقانههای تاریخ سینمای ایران است بیشتر بر مبنای هجران و جفا شکل گرفته تا وصل و عشق.
قرمز به کارگردانی فریدون جیرانی هم نمونه رابطه عاشقانه ای میان زن و شوهر است که خوب پرورده شده و از لحاظ اصول دراماتیک هیچ کم و کسری ندارد ولی آن قدر جنون و عصبیت وارد شخصیت ها شده است که در اواخر فیلم دیگر به زحمت می شود عشق را میان آن همه حس منفی تشخیص داد. باقی فیلم ها نیز به طور معمول به نامزدها و یا عشق هایی که بیرون از محیط خانه و میان دو غریبه اتفاق می افتد می پردازد.
انگار خانه ایرانی جای عاشقی کردن نیست و هنوز عشق میان زن و شوهرها (حتی زن و شوهرهای جوان) مد نشده است.
به همین دلیل است که فیلم های رمانتیک بیشتر از آن چه به کانون و بنیاد خانواده کمک کند آن را تحت تاثیر قرار میدهد و موجب آموزش های اشتباه میشود. عشق های موجود بین زن و شوهر در فیلم طلا و مس یکی از برجستگی های فیلم است که نه به صورت برجسته بلکه آرام آرام و با تدبیر به بیننده القا می شود. عشق ناب زن و شوهری در طلا و مس المانی است که بیننده را تا پایان نگه می دارد، این عشق رنگ و بویی ایرانی دارد و سرشار از حجب و حیاست.
نکات منفی در نقد طلا و مس
▪ تنها کاراکتری که در فیلم از بدنه فیلم نامه و داستان بیرون زده است کاراکتر سپیده (سحر دولتشاهی) است که منطق حضورش در داستان چندان تعریف نمیشود. ضمن آن که رفتارهای گل درشت و پرسش برانگیز او به برخی صحنه ها که در آن حضور دارد، آسیب زده است.
▪ همانند بسیاری از آثار سینمای کشور، فیلم نامه طلا و مس از ضعف در پایان بندی برخوردار است. عوامل در فیلم نامه نتوانسته اند به یک جمع بندی درست برسند و این به دلیل کوتاه بودن فیلم و عمیق بودن بحث موجود است تا جایی که فیلم طلا و مس با یک پایان بندی باز تمام می شود.
▪ در حقیقت ما می دانیم که سیدرضا و زهراسادات به سوی پایانی تلخ و تراژیک در حال حرکت و خود نیز به آن آگاه هستند، اما فیلم نامه می کوشد با رها کردن داستان در چند صحنه پایانی این تلخی را اندکی تلطیف کند.
▪ صحنه جفت کردن کفش های طلبه ها توسط سیدرضا هنگام گوش دادن به درس های استاد نمی تواند در قواره یک صحنه پایانی خوب برای چنین فیلم نامه ای باشد، زیرا مخاطبی که در جریان این عشق و لحظه های ناب قرار گرفته است، با این پایان کنار نمی آید.
▪ واکنش کاراکتر نامتعارف سپیده در برابر سیدرضا در بیمارستان به حد و اندازه کلیشه های پیشین در فیلم هایی با محوریت کاراکترهای روحانی است.
تحول او نیز در برابر عشق پاک سیدرضا و زهراسادات قابل پیش بینی و پیش پا افتاده است.
همایون اسعدیان، مس کارنامه اش را به طلا بدل می کند
طلا و مس را همایون اسعدیان ساخته و با این پرداخت درست و به موقع اوضاع کارنامه هنری اش را سر و سامانی اساسی داده و پرشی قابل توجه در سینما داشته است.
اسعدیان سال گذشته «ده رقمی» را در قالب تله فیلم و برای تلویزیون ساخت که پس از کش و قوس هایی در سینماها به نمایش عمومی درآمد و فروش قابل توجهی داشت.
اهمیت این موضوع از آن بابت بود که ده رقمی الگوی جدیدی برای تولید فیلم های کم هزینه و متوسط تلویزیونی و سپس تهیه کپی سینمایی و اکران آن ها شد. طلا و مس درون مایه ای اجتماعی دارد و بر روابط درونی خانواده ها تاکید می کند.اسعدیان این فیلم را در فضایی متفاوت با ده رقمی و با مشارکت تهیه کننده ای ساخته است که رفته رفته در کنار یکدیگر زوجی حرفه ای را تشکیل می دهند.این چهارمین همکاری منوچهر محمدی با همایون اسعدیان است.آن ها سال گذشته در ۳ تله فیلم همکاری داشتند و امسال «طلا و مس» را در مدیوم سینما و با هدف اکران گسترده ساخته اند. آخرین گره خورشید و رنگ ترنج ۲ تله فیلم با همکاری آن ۲ است که از شبکه سوم سیما پخش شد اما اسعدیان در فیلم«طلا و مس» بر خلاف «ده رقمی» ترجیح داده است از بازیگران مشهور و ستاره های سینمای تجاری استعفا نکند و بیشتر بر توانایی بازیگر برای اجرای نقش و بازآفرینی شخصیت توجه نشان دهد. او در این مسیر ریسک تا حدودی غیر معمول در سینمای امروز موفق بوده است.
جمله به یادماندنی اسعدیان درباره «طلا و مس»: «ما دریافتیم که عشق داریم، عشق های دختر و پسری است که همیشه به هم نمی رسند.این عشق در مقطع ازدواج وجود ندارد، بعد از ۴۰- ۳۰ سال به کلی یادشان می رود کی ازدواج کرده اند.مهم این است که ما در این سال ها بتوانیم عشق داشته باشیم و منتقلش کنیم اما بعد از ۷، ۸ سال یکی می شود مادر و یکی می شود پدر، در این فیلم هم ۸ سال از زندگی مشترک گذشته همدیگر را دوست دارند اما یکی مادر بچه هاست و یکی پدر.»
نکات مثبت در نقد طلا و مس
▪ شخصیت های اصلی سیدرضا و زهرا سادات با حوصله، تعریف و پرداخته شده اند و با این که تیپ هایی آشنا هستند اما به دلیل موقعیت های دراماتیک ملموس و انسانی هستند. سیدرضا در ابتدا تیپ آشنای روحانی در فیلم های ایرانی را دارد اما آزمونی که در آن قرار می گیرد و مشکلاتی که از سر می گذراند، آزمونی انسانی و البته نمایشی است که لباس و جایگاه نمی شناسد و یک کاراکتر تیپیکال را به یک شخصیت دراماتیک و جذاب تبدیل می کند.ماجرای بیماری ام اس زهراسادات(نگار جواهریان) به خودی خود جذاب و درگیر کننده است و موقعیتی را ایجاد می کند که ۲ کاراکتر اصلی را در بحران و در نتیجه به تماشاگر نزدیک تر کند.
شیوه کارگردانی ساده و در عین حال مسلط همایون اسعدیان در این فیلم، یکی از نقطه های اوج کارنامه فیلم سازی او را رقم زده است.
فیلم نامه، صحنه های خوب بسیاری دارد که در اجرا نیز چشمگیر و یا حداقل قابل قبول است و وجود ظرافت ها نیز به مدد حضور اسعدیان خوب از کار درآمده است.
▪ «طلا و مس» فیلم شاهکار و کاملی نیست اما می توان گفت فیلمی است که از دل سینمای ایران بیرون آمده است که با خود دغدغه های اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی دارد و نمی خواهند فقط پاسخ گوی پایین ترین سطح سلیقه عامه مخاطبان باشد.«طلا و مس» رگه هایی از سینمای ملی و سینمای مختص به ایرانیان را به همراه دارد، به همین دلیل است که بیشتر منتقدان آن را دوست دارند، زیرا اثری شبیه به خودمان است.
منبع: مجله وبگردی
فهرست جوایز فیلم طلا و مس
در بیست و هشتمین دوره برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم فجر در سال 1388، فیلم طلا و مس نامزد دریافت هفت سیمرغ بلورین جشنواره برای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (همایون اسعدیان)، بهترین بازیگر نقش اول زن (نگار جواهریان)، بهترین فیلمنامه (حامد محمدی)، بهترین موسیقی متن (آریا عظیمی نژاد)، بهترین چهره پردازی (مهرداد میرکیانی) و بهترین تدوین (بهرام دهقانی) شد که در پایان موفق به دریافت یک سیمرغ بلورین شد.
- برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن (نگار جواهریان)، دوره ۲۸ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۸
- جایزه راه انبیا، دوره ۲۸ جشنواره جهانی فیلم فجر در سال ۱۳۸۸
- تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن (نگار جواهریان)، چهاردهمین جشن خانه سینما ۱۳۸۹
نظرات کاربران