«حرکت جمعی به سوی کالواری» تابلویی از پیتر بروگل نقاش هلندی دوران رنسانس متعلق به سال ۱۵۶۴، مصائب عجیبی از مسیح را بازگو میکند که در پسزمینه با هرج و مرج زندگی روزمرۀ دهقانان فلاندری آمیخته شده است. فیلم «آسیاب و صلیب» با عنوان اصلی The Mill and the Cross محصول سال ۲۰۱۱ در واقع شیرجهای در درون بوم است، در دل وجود شخصیتهای مختلف که برای لحظهای برای بروگل ژست میگیرند. با سایت خوبو همراه باشید.
داستان
تمرکز این فیلم بر روی دهها شخصیت از ۵۰۰ شخصیتی است که در نقاشی بروگل به تصویر کشیده شده است. فیلم شامل مجموعهای از نگارههایی است که زندگی روزمرۀ دهقانی را به تصویر میکشد و با مونولوگهای برخی از شخصیتهای اصلی، از جمله بروگل، ساختار و نمادگرایی نقاشیاش را توضیح میدهد. موضوع رنجهای مسیح و آزار و اذیتهای مذهبی در فلاندر در سال ۱۵۶۴ نیز از دیگر موضوعات فیلم است.
اقتباس بینظیر هنری
“آسیاب و صلیب” بدون شک نمونۀ منحصر به فردی از اقتباس از یک اثر هنری است: در «آسیاب و صلیب»، کارگردان «لخ مایوسکی» به معنای واقعی کلمه ما را به داخل تابلوی ۱۵۶۴ پیتر بروگل «حرکت جمعی به سوی کالواری» میبرد که مصلوب شدن مسیحمانند را در حومۀ دانمارک در جریان تفتیش عقاید اسپانیا به تصویر میکشد. این نقاشی در درون صدها شخصیت خود، حکایتی را پنهان میکند. پروژه هنرمند، شاعر، نمایشنامهنویس و هنرمند تجسمی «لخ مایوسکی» بسیار عجیب و دیوانهکننده است و بر اساس پژوهش منتقد هنری «مایکل فرانسیس گیبسون» که به مطالعه این نقاشی منحصر به فرد پرداخته است میباشد.
نقاشی «حرکت جمعی به سوی کالواری»
نقاش و حکاک هلندی، پیتر بروگل، یکی از مشهورترین هنرمندان قرن شانزدهم بود. نمادها یکی از مولفههای اصلی آثار اوست. با توجه به توانایی خارقالعادهاش در به تصویر کشیدن روستاییان و حهت متمایز کردن او از پدرش، پیتر، او را بروگل روستایی نیز مینامند. نقاشی «حرکت جمعی به سوی کالواری» بزرگترین اثر اوست و ظاهر آن بدلیل تعداد زیادی از کاراکترهایی که در آن وجود دارد درهم و برهم است. بروگل در این اثر، مصلوب شدن مسیح را به تصویر میکشد، نقشی که در مرکز نقاشی یافت میشود. مناظر این تابلو نه تنها ما را به یاد سرزمین هلند میاندازد، بلکه لباسهای شخصیتهای نقاشی نیز نمونهای از پوشش طبقات دهقان در این سرزمین در قرن شانزدهم است.
شخصیتهای فیلم
در فیلم ما شاهد وقایع روزمره روستاییان هستیم، در حالی که جنایات مهاجم اسپانیایی و وقایع منتهی به اعدام را میبینیم، که شامل اسقف محلی است که بروگل را مأمور میکند تا تابلویی را با این مضمون بکشد. «آسیاب و صلیب» فیلمی با زیباییای خیرهکننده است که بر اساس مفهومی جالب ساخته شده است که کاملاً متکی به جلوههای بصری آن است و اصلاً بر اساس داستان آن نیست. فیلم به خودی خود پرکشش است و در مورد شخصیتهای زیادی که در دهکده زندگی میکنند اطلاعات کمی به ما داده میشود. حتی چهرههای برجستهتر مانند هاوئر، یورک و شارلوت رمپلینگ در نقش مادر باکره نیز به خوبی معرفی نشدهاند. با این حال، نمیتوان از زیبایی این فیلم که یکی از شگفتیهای بصری بزرگ سالهای اخیر است غافل شد. «آسیاب و صلیب» فیلمی باشکوه است که البته میتوانست یک شاهکار باشد اگر بر روی شخصیتها و داستان آن زمان بیشتری گذاشته میشد.
جدول اطلاعات
کارگردان، فیلمبردار و آهنگساز | لخ مایوسکی |
نویسندگان | مایکل فرانسیس گیبسون و لخ مایوسکی |
بازیگران | روتخر هاور، شارلوت رمپلینگ، مایکل یورک |
کشور | لهستان و سوئد |
مدت | ۹۶ دقیقه |
زبان | انگلیسی، اسپانیایی و فلامان |
بودجه | ۱.۱ میلیون یورو |
سال | ۲۰۱۱ |
ژانر | درام |
نمره | IMDB ۶.۸/۱۰ Rotten Tomatoes ۷۹/۱۰۰ JustWatch ۷۲/۱۰۰ |
جوایز | برندۀ جایزۀ بهترین طراحی تولید از انجمن بین المللی سینهفیل کسب مقام اول برای بهترین طراحی لباس، طراحی تولید و طراحی صدا از جشنواره فیلم لهستان |
منابع
- Andy’s Film Blog – The Mill and the Cross
- Roger Ebert – A film before which words fall silent
- The Mill and the Cross’ review: 1564 painting
نظرات کاربران