فیلم جدایی نادر از سیمین فیلمی ایرانی است که توسط اصغر فرهادی در سال ۱۳۸۹ ساخته و در بیست و نهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر به نمایش درآمد.
به گزارش خوبو، جدایی نادر از سیمین یکی از بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران است که مورد استقبال منتقدان، تماشاگران و جشنوارههای داخلی و بینالمللی نیز قرار گرفت. این فیلم از سایت معتبر IMDB، موفق به کسب نمره عالی 8.3 شده و در رتبه 119 محبوبترین فیلمهای تاریخ سینمای جهان قرار گرفته است. 241 هزار نفر به این فیلم نمره دادهاند.
جدایی نادر از سیمین اولین فیلم ایرانی است که موفق به کسب جایزه اسکار در سال 2011 شده و به عقیده بسیاری بهترین و موفقترین فیلم تاریخ سینمای ایران است.
دانلود فیلم جدایی نادر از سیمین
عوامل و بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین
جدایی نادر از سیمین فیلمی است که در ژانر درام توسط اصغر فرهادی ساخته شده است. این فیلم پنجمین اثر اصغر فرهادی بوده و در میان بهترین آثار این کارگردان بهنام و مطرح ایرانی قرار دارد. فرهادی در نظرسنجی از ۴۳ منتقد برای بهترین کارگردانان پس از انقلاب، در رده نخست قرار گرفت. او با دریافت دو جایزه اسکار، نام ایران را در فهرست برندگان معتبرترین جشنواره سینمایی جهان قرار داد. فرهادی که پس از ساخت فیلمهای شهر زیبا و چهارشنبه سوری و درباره الی در میان بهترین کارگردانان ایرانی قرار گرفت، با ساخت جدایی نادر از سیمین به یک فیلمساز موفق در عرصه بینالمللی تبدیل شد.
- جدایی نادر از سیمین، دومین همکاری مشترک اصغر فرهادی با شهاب حسینی و پیمان معادی بود.
- جدایی نادر از سیمین اولین فیلم ایرانی برنده جایزههای گلدن گلوب و اسکار لقب گرفت.
- بیبیسی در سال 2016 با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم در سراسر جهان فهرست ۱۰۰ فیلم برتر از سال 2000 میلادی به این سو را منتشر کرد. فیلم جدایی نادر از سیمین بالاتر از فیلمهای جایی برای پیرمردها نیست، زودیاک و درون لوین دیویس در رتبه نهم ۱۰ فیلم برتر قرن بیست و یکم ایستاده است.
- متاکریتیک جدایی نادر از سیمین را بهترین فیلم سال 2011 معرفی کرد.
- جدایی نادر از سیمین با فروش بیش از 19 میلیون دلاری در جهان، پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران خارج از مرزهای کشور است.
- این فیلم با فروش 3 میلیارد و 200 میلیون تومان در ایران، سومین فیلم پرفروش سال 1390 پس از فیلمهای اخراجیها ۳ و ورود آقایان ممنوع بود.
کارگردان | اصغر فرهادی |
تهیه کننده | اصغر فرهادی |
نویسنده | اصغر فرهادی |
بازیگران | لیلا حاتمی پیمان معادی شهاب حسینی ساره بیات سارینا فرهادی بابک کریمی علی اصغر شهبازی کیمیا حسینی حمید جانانه شیرین یزدان بخش مریلا زارعی |
تدوین | هایده صفی یاری |
موسیقی | ستار اورکی |
سال ساخت | 1389 |
نمره IMDB | 8.3 |
مدت زمان فیلم | 123 دقیقه |
فروش گیشه | 3٬100٬000 دلار (ایران) 19٬681٬680 دلار (کل فروش جهانی) |
خلاصه داستان
سیمین (لیلا حاتمی) میخواهد بههمراه همسرش نادر (پیمان معادی) و دخترش ترمه (سارینا فرهادی) از ایران برود و همه مقدمات این کار را فراهم کرده است. اما نادر نمیخواهد پدرش را که از بیماری آلزایمر رنج میبرد تنها رها کند. این اختلافات باعث میشود سیمین از دادگاه درخواست طلاق کند، اما دادگاه درخواستش را در مورد حضانت فرزندش رد میکند و مجبور میشود به خانه پدرش برگردد. ترمه تصمیم میگیرد پیش پدرش نادر بماند به امید اینکه مادرش سیمین پیش آنها برگردد.
نادر نمیتواند از عهده مراقبت از پدرش برآید؛ پس برای این کار یک مستخدم به نام راضیه (ساره بیات) استخدام میکند. این زن جوان که باردار است این کار را بدون اطلاع همسرش حجت (شهاب حسینی) قبول کرده است. یک روز نادر به خانه برمیگردد و پدرش را در حالی که دستش با روسری به تخت بسته شده و از روی تخت به زمین افتاده و تنها رهاشده میبیند. وقتی راضیه به خانه برمیگردد دعوای شدیدی درمیگیرد که عواقب تراژیک آن نهتنها زندگی نادر را زیر و رو میکند، بلکه تصویر دخترش از او را دستخوش تغییر میسازد. راضیه بهدلیل مرگ جنینش به بیمارستان منتقل میشود. او و همسرش دلیل مرگ جنین را هل داده شدن توسط نادر میدانند و از نادر شکایت میکنند و …
نقد و بررسی فیلم جدایی نادر از سیمین
نقد اول: میثم کریمی
حال هوای فیلم مانند اثر قبلی فرهادی است. انسانهایی که در مواجهه با مشکلات، اخلاق را فراموش میکنند و دائما رنگ عوض میکنند!
فیلمبرداری به سبک “دوربین در دست” انجام گرفته که باعث شده تا شخصیتهای داستان باورپذیرتر، از آب در بیایند. فیلمبردار فیلم محمود کلاری است.
پیمان معادی و شهاب حسینی بهترین بازیگران جدایی نادر از سیمین هستند.
قبل از شروع فیلم، بعضی از تماشاگران بدون هیچ دلیل خاصی نام فرهادی را تکرار میکردند و تشویق میکردند! برای مدتی تماشاگران سالن سینما را با ورزشگاه اشتباه گرفته بوند!
پیمان معادی قبلا فیلمنامه نویس بوده اما به عنوان بازیگر، تنها 2 فیلم در کارنامهاش دارد (در زمان فیلم). درباره الی اولین تجربه بازیگری او بود و حالا با بازی در جدایی نادر از سیمین توانسته جایزه معتبر خرس نقره ای را از جشنواره برلین دریافت کند. جنس بازی پیمان معادی از آن تیپهایی است که کمتر در سینمایی ایران دیده شده. در سینمای این روزهای ایران معمولا بازیگران فیلمنامه را روخوانی میکنند و هیچ خلاقیتی در پروش دیالوگها بهکار نمیبرند؛ پیمان معادی از معدود بازیگرانی است که دیالوگ را پروش میدهد و آن را به طبیعیترین شکل ممکن به تماشاگر منتقل میکند. در کل سینمای ایران به کسانی مثل معادی نیاز دارد.
یکی از مشکلات فیلم عدم تناسب سنی بین پدر (نادر) و دختر (ترمه) است. پیمان معادی در فیلم درباره الی، در نقش یک مرد جوان حضور داشت و حالا در جدایی نادر از سیمین، او یک دختر 11 ساله دارد! حتی ریش هم نتوانسته سن معادی را بالا ببرد.
شهاب حسینی با اینکه حضور نسبتاً کوتاهی در فیلم دارد اما تاثیر گذار است. صحنه درگیری وی با نادر در بیمارستان یکی از طبیعی ترین دعواهایی است که میتوانید در یک فیلم ایرانی ببینید!
بدترین بازیگر فیلم جدایی نادر از سیمین بدون شک دختر خانواده است! سارینا فرهادی دختر اصغر فرهادی و پریسا بخت آور است و با اینکه از بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر، کاندید بهترین بازیگر مکمل زن برای همین فیلم شده اما با این حال بازی او کاملا مبتنی بر فیلمنامه است و اصلا با بازیهای واقع گرای دیگر بازیگران فیلم تناسبی ندارد. هنوز دارم فکر می کنم که چرا در ایران بازیگران کم سن و سال با استعدادی نداریم که در چنین فیلمهایی از آنها استفاده کنیم؛ یکی مثل داکوتا فنینگ یا ابیگل برسلبین در هالیوود.
منتقدی میگفت: جدایی نادر از سیمین به دلیل به تصویر کشیدن فقر فرهنگی و همچنین انتقاد از سیستم قضایی ایران، مورد تایید جشنوارههای خارج و به قول معروف خارج نشینان است. البته بیانصافی است که این اتهام را به اصغر فرهادی بزنیم. اصغر فرهادی از معدود کارگردانهایی است که میانهرو است. در فیلمهایش نه بازیگران کاخ و لامبورگینی دارند (مثل اکثر کمدی های امروز ایران) نه بدبخت و عقب افتاده هستند؛ بلکه از طبقه متوسط جامعهاند.
نمیخواهم بهانهگیری کنم اما صحنه ای که نادر، راضیه را به بیرون از خانه هل میدهد میتوانست بهتر پرداخته شود. سکانسی در فیلم هست که شهاب حسینی خودزنی میکند، بازی شهاب حسینی در این سکانس تماشایی است.
نقش معلم مدرسه که مریلا زارعی آن را ایفا میکند، میتوانست توسط بازیگر دیگری ایفا شود؛ البته منظورم این نیست که وی بازی بدی ارائه داده. شخصیت معلم مدرسه تقریبا در تمام صحنهها در حاشیه قرار دارد و نقش چندانی در پیشبرد داستان ندارد. بنابراین فکر میکنم یک بازیگر گمنامتر از زارعی میتوانست این نقش را باورپذیرتر کند.
در تمام مدت زمانی که ساره بیات در صحنه حضور داشت، به این فکر میکردم که وی شباهت زیادی به ماریون کاتیلارد فرانسوی (برنده اسکار بهترین بازیگر زن برای فیلم به رنگ ارمغان) دارد! در اواسط فیلم تماشگری که کنارم نشسته بود، به دوستش گفت: این مستخدمه چقدر شبیه به زن دیکاپریو توی فیلم Inception است! اینجا بود که فهمیدم تنها کسی نیستم که ساره بیات را شبیه به کاتیلارد میداند.
لیلا حاتمی کماکان جزو بهترین بازیگران ایران به حساب می آید. هنر وی در سکانس آغازین فیلم دیدنی است.
در کل جدایی نادر از سیمین بالاتر از استانداردهای امروز سینمای ایران است ولی در مقایسه با فیلم قبلی فرهادی یعنی درباره الی، ضعیفتر است. فرهادی سعی کرده تا شخصیتهای داستانش را مانند درباره الی مرموز و پیچیده خلق کند اما واقعیت امر این است که شخصیتهای فیلم جدایی نادر از سیمین در مقایسه با درباره الی، بسیار سادهتر هستند.
منبع: سایت مووی مگ
نقد دوم: Andrew O’Hehir
در فیلم اصغر فرهادی، کارگردان فیلم جدایی نادر از سیمین، هیچ سیاست صریح و روشنی نمیتوان یافت و زمانی که اصغر فرهادی در کشمکش با مقامات دولتی ایران در حین تولید فیلم بود، سرانجام مهر تایید بر تولید وی خورده شد. این فیلم در سال ۲۰۱۱ در جشنواره فیلم فجر در تهران موفق ظاهر شد و هم اکنون رسماً کاندیدای اسکار از سوی جمهوری اسلامی ایران است. دو نتیجه ضد و نقیض میتوان از این فیلم برداشت کرد: شاید مقامات فرهنگی ایران چندان زیرک نباشند و یا این که شاید سطح اختلاف نظرها و مباحثهها در ایران بسیار پیچیدهتر از آن است که خارج نشینها گمان میکنند.
جدایی نادر از سیمین در واقع همه چیز است، که شاخصترین آنها یک ملودرام اجتماعی پیچیده در مورد سقوط یک ازدواج و یک مشکل خانوادگی که باعث ایجاد زنجیرهای از حوادث میشود؛ یک داستان فریبنده و هیچکاکی که سرنخها در تنگناهای داستان بافته شدهاند که شاید ببینده قادر به درک آنها نشود و یک داستان برجسته فلسفی که هر یک از کاراکترهای فیلم در آن از لحاظ اخلاقی نقشی منحصر به فرد ایفا می کنند.
عناصر استفاده شده فرهادی در فیلمش در تمام کشورها و در تمام مقاطع زمانی یافت میشوند. (اختلافات زناشویی، مذهب، اختلاف طبقات اجتماعی و فرهنگ سنتی مردسالاری) اما جدای همه اینها ” جدایی نادر از سیمین” تصویری واضح از تنش و نفاق و اختلافات خانوادگی جامعه ایران نشان میدهد. تا آنجا که من از آن مطلع هستم، این موارد از چشم مقامات ایرانی هم پنهان نمانده و عده ای واکنش های تندی نیز بدان نشان داده اند اما با تمامی این احوالات، جایگاه فعلی این فیلم نشان می دهد که مقامات ایران واقعاً دوست نداشتند که فرهادی را سرکوب شود. (لازم به ذکر است که فرهادی جایزه بهترین فیلم را در برلین را هم از آن خود کرد.) این فیلم یک شاهکار تمام عیار است و ممکن است که در انتها به عنوان بهترین فیلم در بخش خارجی جوایز نیز انتخاب شود.
تعداد انگشت شماری از علاقه مندان به سینما فرهادی ۴۰ ساله را میشناسند، کسی که فیلم قبلی اش “درباره الی” تا حدودی از فیلم ” L’Avventura” ساخته آنتونیونی اقتباس گرفت و به عنوان کارگردانی پیشرو بعد از کارگردانان معاصر و برجسته ایران همچون عباس کیارستمی، محسن مخملباف و مجید مجیدی مورد تمجید قرار گرفت. طبعاً بسیاری از علاقهمندان به سینما در آمریکا تاکنون هرگز درباره فرهادی نشنیدهاند و به همین دلیل شاید تمایل چندانی به تماشای جدایی نادر از سیمین نداشته باشند.
شاید ترس از سکانسهای طولانی و ساکت در خانه و مناظر خشک دلیل این موضوع باشد؛ اما اشتباه نکنید، این فیلم بسیار جدی و پیچیده است که پر است از سرگرمی، شوخی و ترحم که چشم انداز جذاب خانواده معاصر ایران را در پشت کلیشه ها به تصویر میکشد.
در صحنه آغازین، ما زوج اصلی فیلم را میبینیم؛ نادر خوش تیپ و باوقار (پیمان معادی) و زن موقرمزش سیمین (لیلا حاتمی) که در مقابل یک قاضی که دوربین در ابتدا آن را نشان نمی دهد در حال مشاجره برای طلاق هستند. اما این قاضی، حوصله اش از جر و بحث این دو نفر از طبقه متوسط مردم سر رفته است. سیمین میخواهد دختر یازده ساله خود ترمه را (سارینا فرهادی که دختر واقعی اصغر فرهادی است) با خود به خارج از کشور ببرد اما دلیل واضح و مشخصی نیز برای این کار ندارد، اما این در حالی است که نادر میخواهد در ایران بماند و از پدر پیر خود که به بیماری آلزایمر دچار است و نمیتواند او را تنها بگذارد، (علی اصغر شهبازی) مراقبت کند.
این فیلم یک نزاع موشکافانه است؛ هیچکس دین را زیر سوال نمی برد، جایگاه زن را تحقیر نمیکند و یا برخی قوانین قانون اساسی ایران را محکوم نمیکند. ممکن است تصور کنید نادر و سیمین از همان ثانیه های اول جو را آلوده میکنند. در واقع آنها در دعواهای ناتمام خود، باز هم ملاحظه می کنند و تا حرمت یکدیگر را نگه می دارند. اما نکته جالب توجه آنکه، در یک جامعه غربی، یک زوج یا به شدت با هم دعوا کرده و یا دوستانه از هم جدا میشوند. معمولا در جوامع غربی، حالت دیگری وجود ندارد!
وقتی که سیمین با مخالفت نادر برای طلاق مواجه میشود، به خانه پدری خود میرود و تلاش میکند تا از طریق قانونی حضانت ترمه را از آن خود کند. این در حالی است که نادر و سیمین بدون هیچ خصومتی با هم رفت و آمد دارند. نادر، راضیه (با بازی ساره بیات)، شخصی متدین و نیازمند را که در حومه شهر زندگی میکند، برای مراقبت از پدرش استخدام میکند. راضیه این کار را دوست ندارد و برای این کار آماده نیست؛ وی باید از دختر کوچک خود نیز مراقبت کند و نمیتواند به طور همزمان از پدر بیمار نادر نیز که مدام عادت دارد آپارتمان را ترک کند و در خیابان پرسه بزند، نگهداری کند. راضیه در مورد شغلش به حجت، شوهرش (با بازی شهاب حسینی) دروغ میگوید، چرا که میداند شوهرش به دلیل مذهبی و یا هر دلیل اجتماعی دیگر اجازه چنین کاری را به او نمیدهد. ( در یکی از سکانسهای تامل برانگیز فیلم، راضیه، در شرایطی که پدر نادر در شرایط بدی به سر می برد، به یک کارشناس امور دینی تلفن میزند و سئوال میکند که آیا شرعاً میتواند خودش پدر نادر را تمیز کند یا خیر.)
در واقع راضیه تلاش میکند تا به نحوی این شغل را به شوهرش که به تازگی نیز ورشکسته شده است منتقل کند، اما طوری که او اصلاً نفهمد این شغل خود او بوده است. اما از اقبال بد راضیه، این حقه او موجب آغاز تراژدیهای اجتماعی بعدی میشود، اما فیلمنامه فرهادی به گونه ای است که شاید بیننده به سختی متوجه آن شود.
سیمین و نادر کاراکترهای دوست داشتنی در این فیلم هستند که یک بیننده خارجی از طبقه اجتماعی متوسط به راحتی آن را درک میکند، کاراکترهایی که به نوعی قربانی خودخواهی، پیشداوری و غرور خود شده اند. بیننده در آغاز فیلم شفقت کمتری نسبت به حجت و راضیه دارد – آنها زوجی رنجدیده، بسیار حساس بر روی مسائل مذهبی و از طبقه کارگر هستند – اما محرومیت و سرکوب شدن آنها در این فیلم غیر قابل انکار است و این سئوال که کدام زوج موجب آزار زوج دیگر در این فیلم میشود در ذهن بیننده به وجود می آید. در این فیلم حتی رفتارهای غیرطبیعی ترمه، معلم خصوصیش و رفتار همسایه نیز تاثیر گذار هستند.
وقتی نادر به خانه باز میگردد و پدر خود را پیدا می کند که بیهوش شده و به تخت بسته شده است و راضیه که ظاهراً گمشده است، خشمگین شده و او را اخراج میکند. در حین همین روند برخی از تابوهای متعدد ایرانی نقض میشوند و اتفاقات غم انگیزی رخ میدهد که شاید مسئول آن نادر باشد و شاید اینکه وی تقصیری نداشته باشد. چیزی که در پی این اتفاقات رخ میدهد نوعی رویه ی پلیسی است که در آن تمام کسانی که شامل این اتفاق میشوند به نحوی دوست دارند دروغ بگویند و یا حقیقت را لاپوشانی کنند، اما سرنخها همه جا هستند و حقیقت سردرگم، هیچ کجا یافت نمیشود.
نادر به دلیل آنچه با راضیه انجام داده است با محکومیت زندان روبرو میشود و راضیه نیز به دلیل آنچه که با پدر نادر انجام داده است با همین محکومیت مواجه میشود. در همین اثنا، حجت که بسیار دمدمی است تمام افراد را تهدید میکند، افراد بیگناه نیز برای کتمان حقیقت گمراه میشوند و سیمین نیز تلاش میکند کاری را انجام دهد که تمام افراد پولدار در این شرایط انجام می دهند، یعنی همه مشکلات را با پول حل و فصل کند.
لوکیشنهای این فیلم در تهران و توسط محمود کلاری فیلمبرداری و با بودجهای در حدود ۵۰۰ هزار دلار ساخته شده است. “جدایی نادر از سیمین” یک درام با حال و هوای زندگی معاصر است. فیلمی مملو از پیچیدگی و هیجان، که توسط شخصی کارگردانی شده است که سنتهای سینمای آمریکا و اروپا را در آن گنجانده است. جدایی نادر از سیمین فیلمی است که زندگی کنونی را به تصویر کشیده است،نه مانند فیلمهای آمریکایی که همیشه یک یا دو سال پیش را به نمایش میگذارند. علاوه بر آن، این فیلم نگاهی عمیق به درون ملت و جامعهای دارد که عده کمی از ما آن را درک میکنیم، ورای یک کاریکاتور رسانه ای، یک اثر عمیق انسانی است که بازخوردهای احساسی و دید تراژدیک یک رمان خوب، آن را همراهی میکند.
مترجم: سعید هوشنگی
منبع: کافه کاتارسیس
نقد سوم: لی مارشال – هالیوود ریپورتر
درست وقتی که به نظر غیر ممکن می رسد فیلمسازان ایرانی پا را فراتر از حدود ممیزی گذاشته و نظرشان را به تمام معنا ابراز کنند, جدایی نادر از سیمین اصغر فرهادی از گرد راه می رسد تا خلافش را ثابت کند. فیلم که در سطح روایت به ظاهر ساده اما از لحاظ روانی, اخلاقی اجتماعی پیچیده می نماید, موفق می شود جامعه ایرانی را در کانون توجه قرار دهد به گونه ای که کمتر فیلمی تا کنون قادر به این کار بوده است. مانند درباره الی, که دو سال قبل جایزه بهترین کارگردانی جشنواره برلین را برای فرهادی به ارمغان آورد و در بسیاری کشورها به روی پرده رفت, این فلیم هم توانایی آن را دارد که تماشاگران غربی را مجذوب خود کرده نبضشان را به درستی در دست گیرد.
با اینکه ظاهراً سیاست جایی در تصویر ندارد، تمام داستان بر پایه جدایی زوجی از طبقه متوسط بنا شده چرا که زن قصه، سیمین (لیلا حاتمی) به دنبال آینده ای بهتر برای دخترش ترمه (سارینا فرهادی) می خواهد به خارج سفر کند. اما ممکن است این دلیل اصلی جدایی نباشد.
نادر (پیمان معادی که در درباره الی هم ظاهر شده) مرد نجیب اما سرسختی ست که توجهی به همسرش ندارد. آنقدر مغرور است که از همسرش نمی خواهد کنارش بماند و به خانه ی مادرش باز نگردد و این در حالی ست که همراه دخترش ترمه باید از پدر پیر خود که از آلزایمر رنج می برد نگه داری کند.
با عجله زن فقیری به نام راضیه (ساره بیات) را برای کار روزانه استخدام می کند. زنی که باردار است اما بدون اجازه (یا با اجازه؟)ی شوهرش این کار را قبول می کند. چند روز بعد مرد او را اخراج و از در خانه به بیرون پرت می کند؛ زن از پله پرت و جنین سقط می شود. ادامه فیلم حول تنشی می گردد که با ورود شوهر جوشی و بدهکار راضیه به داستان و احضار نادر به دادگاه به جرم قتل نفس اوج می گیرد.
صحنه به صحنه، جزئیات چنان اضافه می شوند که ابعاد اخلاقی داستان را تغییر می دهند. فیلمنامه ی فرهادی به طرز قابل ملاحظه ای طرف هیچ یک از شخصیتها را نمی گیرد؛ حتی در مقابل همه شان در آنِ واحد به یک اندازه حق دارند و ندارند. آنها همه در دام غرور و وجدان، اخلاق و مذهب، پول و شرافت گرفتارند.
فرهادی به رسم سومین اثر تاثیر گذار خود، چهارشنبه سوری که ازدواج یک زوج طبقه متوسط را از نگاه کارگر جوانی نشان می داد به دقت روی تضاد طبقاتی گسنرده در ایران انگشت گذاشته، چیزی که از آن به فرق میان “مرفهین و مردم عادی” تعبیر می شود.
سیمن و نادر و ترمه شغل، آپارتمان، ماشین، مدرسه و جهاان بینی طبقه متوسطی دارند؛ حتی وقتی هم دعوا می کنند صدایشان را بالا نمی برند و به راحتی می توانند قاضی (با بازی همدلی برانگیز بابک کریمی) را تحت تاثیر قرار دهند. در مقابل راضیه و حجت به شدت فقیرند و در حاشیه شهر زندگی می کنند و از قشر آسیب پذیر جامعهاند.
راضیه بسیار مذهبی ست. حتی در جایی با مشاوری مذهبی تلفنی مشورت می کند تا ببیند عوض کردن لباسهای نجس پیرمرد حواس پرت هشتاد ساله ای گناه دارد یا نه. امتناع او از قسم به قرآن نقطه تحول داستان است.
دیگر شخصیت اخلاقگرای داستان ترمه نوجوان است, دختری به شدت جدی که یاد می گیرد در جامعه ای که تنها بر پایه دروغ عمل می کند باید از اصولش کوتاه بیاید. وقتی لحظه بیان حقیقت برای او فرا می رسد به انتخابی بسیار متفاوت از راضیه تحصیل نکرده می رسد.
مانند همه ی کارهای کارگردان، بیشترین توجه به بازیگران شده و بازیهای باورپذیر به عمقی نامتعارف در شخصیت پردازیها انجامیده است. هر پنج بازیگر فیلم در فیلمبرداری درخشان محمود کلاری به شدت برجسته نشان داده شده اند. گرچه فیلم دو ساعت به طول می انجامد، تدوین پر تحرک هایده صفی یاری اکشن در گیرکننده داستان از ابتدا تا انتها حفظ می کند.
فهرست جوایز فیلم جدایی نادر از سیمین
در بیست و نهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر، فیلم جدایی نادر از سیمین نامزد دریافت 12 سیمرغ بلورین از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (اصغر فرهادی)، بهترین فیلمنامه (اصغر فرهادی)، بهترین بازیگر نقش اول زن (لیلا حاتمی)، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (شهاب حسینی) و بهترین بازیگر نقش مکمل زن (ساره بیات و سارینا فرهادی) شد و در پایان موفق به دریافت پنج سیمرغ بلورین و دو دیپلم افتخار شد. اما موفقیت بزرگ جدایی نادر از سیمین در جشنوارههای بینالمللی رقم خورد جایی که موفق شد جوایز اسکار، گلدن گلوب و سزار بهترین فیلم خارجی زبان و خرس طلایی بهترین فیلم جشنواره برلین را از آن خود کند و جوایز بسیاری در جشنوارههای دیگر دریافت کند.
- برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی (اصغر فرهادی) دوره ۲۹ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۹
- برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران (اصغر فرهادی)، دوره ۲۹ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۹
- برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه (اصغر فرهادی)، دوره ۲۹ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۹
- برنده سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری (محمود سماک باشی)، دوره ۲۹ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۹
- برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری (محمود کلاری)، دوره ۲۹ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۹
- دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (شهاب حسینی)، دوره ۲۹ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۹
- دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن (ساره بیات)، دوره ۲۹ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۹
- برنده جایزه بهترین فیلم (اصغر فرهادی)، پانزدهمین دوره جشن بزرگ سینمای ایران ۱۳۹۰
- برنده جایزه بهترین کارگردانی (اصغر فرهادی)، پانزدهمین دوره جشن بزرگ سینمای ایران ۱۳۹۰
- برنده جایزه بهترین فیلمنامه (اصغر فرهادی)، پانزدهمین دوره جشن بزرگ سینمای ایران ۱۳۹۰
- برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (شهاب حسینی)، پانزدهمین دوره جشن بزرگ سینمای ایران ۱۳۹۰
- خرس طلای بهترین فیلم (اصغر فرهادی)، جشنواره بینالمللی فیلم برلین 2011
- خرس نقره بهترین بازیگر مرد (گروه بازیگران مرد فیلم)، جشنواره بینالمللی فیلم برلین 2011
- خرس نقره بهترین بازیگر زن (گروه بازیگران زن فیلم)، جشنواره بینالمللی فیلم برلین 2011
- برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان (اصغر فرهادی)، گلدن گلوب 2012
- برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان (اصغر فرهادی)، اسکار 2012
- برنده جایزه سزار بهترین فیلم خارجی زبان (اصغر فرهادی)، سزار 2012
- برنده جایزه بهترین فیلم (اصغر فرهادی)، جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک 2011
- برنده جایزه بهترین فیلمنامه (اصغر فرهادی)، جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک 2012
- برنده جایزه بهترین فیلم (اصغر فرهادی)، جشنواره فیلم سیدنی 2011
- برنده جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان (اصغر فرهادی)، جشنواره بینالمللی فیلم ونکوور 2012
- برنده جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان (اصغر فرهادی)، جشنواره بینالمللی فیلم دوبلین 2012
- برنده جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان (اصغر فرهادی)، انجمن منتقدان فیلم بوستون 2011
- برنده جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان (اصغر فرهادی)، انجمن منتقدان فیلم شیکاگو 2011
- برنده جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان (اصغر فرهادی)، انجمن منتقدان فیلم دالاسفورت وورث 2011
نظرات کاربران