فیلم مغزهای کوچک زنگ زده فیلمی ایرانی است که توسط هومن سیدی در سال ۱۳۹۶ ساخته شده و در سی و ششمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر به نمایش درآمد.
به گزارش خوبو، مغزهای کوچک زنگ زده یکی از بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران است که مورد استقبال منتقدان و تماشاگران و جشنوارههای داخلی نیز قرار گرفت. این فیلم از سایت معتبر IMDB، موفق به کسب نمره بسیار خوب 7.6 شده است. 6400 نفر به این فیلم نمره دادهاند.
دانلود فیلم مغزهای کوچک زنگ زده
عوامل و بازیگران فیلم مغزهای کوچک زنگ زده
مغزهای کوچک زنگ زده فیلمی است که در ژانر درام، جنایی و دلهره آور توسط هومن سیدی ساخته شده است. هومن سیدی از کارگردانان جوان سینمای ایران است که علاوه بر موفقیت در زمینه بازیگری، فیلمساز خوبی نیز نشان داده است. مغزهای کوچک زنگ زده پنجمین و بدون شک بهترین اثر ساخته شده توسط سیدی است. او سابقه ساخت آثاری همچون آفریقا و خشم و هیاهو را نیز در کارنامه دارد.
نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی و نوید پورفرج سه بازیگر اصلی فیلم بسیار خوش درخشیدهاند.
کارگردان | هومن سیدی |
تهیه کننده | سعید سعدی |
نویسنده | هومن سیدی |
بازیگران | نوید محمدزاده فرهاد اصلانی نازنین بیاتی فرید سجادی حسینی نوید پورفرج مرجان اتفاقیان هامون سیدی مهيار راحت طلب لادن ژاوه وند |
تدوین | مهدی سعدی |
موسیقی | بامداد افشار |
سال ساخت | 1396 |
نمره IMDB | 7.6 |
مدت زمان فیلم | 110 دقیقه |
فروش گیشه | 12٬765٬350٬000 تومان |
خلاصه داستان
در منطقه ای نزدیک البرز و زندان قزل حصار، یک آبادی وجود دارد که مختص فقیران و آشغال جمع کنها و افراد به شدت گیر افتاده در تمکن مالی است. شکور (فرهاد اصلانی)، شاهین (نوید محمدزاده)، شهره (مرجان اتفاقیان) و شهروز (مهیار راحت طلب) به همراه پدر (فرید سجادی حسینی) و مادرشان (لاله ژاوه وند)، در این آبادی زندگی میکنند. خشونتهای جامعه و مسائل جمعی مواد مخدر به طوری این خانواده را تحتالشعاع قرار دادهاست که این خانواده از هم میپاشد. همچنین جنایتها و جرمهایی در دنیای این افراد رخ میدهد.
نقد و بررسی فیلم مغزهای کوچک زنگ زده
جدیدترین تجربه سینمایی هومن سیدی فضای ارجینالی ندارد و تا حد زیادی برگرفته از فیلم شهر خدا است. فیلمی که الهام پذیری سیدی از آن بیش از چند اشاره ساده بوده و حتی در برخی از موقعیتها نیز میتوان رگه هایی از آن را یافت. اما این شباهت سبب نشده تا فیلمنامه مسیر خود را گم کند و در دام تقلید گرفتار شود. فیلمنامه مغزهای کوچک زنگ زده اگرچه برای فضاسازی و حتی در یک مورد، شخصیت پردازی به شهر خدا تکیه می کند، اما در نهایت موفق شده تا فضایی ایرانیزه شده خلق نماید و داستان خودش را روایت کند.
اولین نکتهای که درباره مغزهای کوچک زنگ زده جلب توجه میکند تنش در روابط شخصیتهاست که بیش از آنچه که نیاز بوده، است. در واقع فیلم از زمان شروع، دچار یک تنش بی جهت در روابط آدمهاست بهطوریکه آنها هیچ جملهای را آرام و شمرده مطرح نمیکنند و همواره در آن خشونت موج میزند! به همه اینها باید دیالوگهای بازیگران را نیز اضافه کرد که بدون اختصاص یافتن زمان لازم بصورت پینگ پونگی مطرح میشود و وضعیتی غیرطبیعی به خود میگیرد. شاید لازم میبود این تنشها در زمان مناسب و در موقعیتهای مشخص که اتفاقاً کم هم نیستند، به کار گرفته میشد تا هیجان بی جهت و غیر کاربردی به اثر تحمیل نشود.
فیلمنامه هومن سیدی نیز اگرچه در فرم و اجرا، وضعیت این کارگردان را در مرتبه بالاتری در سینما قرار میدهد اما مشکلاتی هم دارد که اغلب مربوط به قصه و شخصیت پردازی میگردد. فیلم تا نیمه ابتدایی ضرباهنگ مناسبی دارد و توجه تماشاگر را به خود معطوف مینماید اما پس از گذشت از نیمه و اتفاقی که برای شکور میافتد، ناگهان قصه سردرگم میشود و نمیداند که قرار است به کدام نقطه برسد. به عنوان مثال میتوان سکانس عجیب و اضافه برخورد شاهین با دختران و پسرانی که در گوشهای در حال صحبت بودند اشاره کرد که بی ربط به داستان است و قرار هم نیست ویژگی جدیدی درباره این شخصیت مطرح نماید.
در این میان ضربه نهایی در یک سوم پایانی به فیلم وارد میگردد یعنی جایی که شاهین پی به حقایقی میبرد و رفتاری متناقض از خود به نمایش میگذارد که ارتباط چندانی به واکنش عاطفی به تناقض هویتش ندارد و از ضعف فیلمنامه سرچشمه میگیرد. به عنوان مثال میتوان سکانس گریه و شیون خواهر شاهین را مثال زد که زمان آن بیش از حد طولانی هست و در نهایت در یک پیچش ناگهانی ، شاهین را متحول میکند و او رفتاری متفاوت را پیش میگیرد بی آنکه پیش از آن اتفاق مهمی رخ داده باشد! سیدی به درستی شاهین را فردی معرفی میکند که رفتار بیرونیاش با ذاتش تفاوت دارد اما در ترسیم مسیر تحول او جزئیات چندانی را به کار نمیگیرد.
با تمام این اوصاف باید گفت که مغزهای کوچک زنگ زده ویژگیهای ارزشمندی هم دارد که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت. پیشرفت هومن سیدی در بهکارگیری فرم و اجرای آن یکی از نقاط قوت فیلم جدید او محسوب میشود. فیلمبرداری چشم نواز یکی از نقاط قوت فیلم محسوب میشود و به خوبی توانایی انتقال حس فلاکت را به مخاطبش دارد! سکانس حمله شکور و شاهین به یک منزل نیز از آن دست سکانسهای جذابی است که نمونه آن را به سختی میتوان در سینمای ایران یافت. اجرای این سکانس خشونت آمیز باعث غافلگیری مخاطب میگردد و بسیار جذاب تر می بود که سیدی از این توانایی بهره بیشتری میگرفت. سیدی در میزانسن و دکوپاژ عملکرد مناسبی داشته و به واقع اثری را روانه سینما کرده که تولید آن زحمت فراوانی نیاز دارد.
بازی بازیگران نیز از نقاط قوت فیلم محسوب میشود. نوید محمدزاده که بیشباهت به بهروز وثوقی در فیلم گوزن ها نیست، در اینجا نیز نقش خود را به خوبی ایفا کرده با این توضیح که تنش اضافی در بازی او مشاهده میشود. اما بهترین بازی فیلم متعلق به فرهاد اصلانی است. سکانسی در فیلم وجود دارد که شکور (فرهاد اصلانی) با شاهین (نوید محمدزاده) در مقابل میزی نشسته و به گفتگو میپردازند. سکانس ماندگاری که بازی فوقالعاده فرهاد اصلانی در آن چشمها را به خود خیره میکند و البته در نقطه مقابل نیز نوید محمدزاده بهترین عملکرد را دارد. مغزهای کوچک زنگ زده در بخش بازیگری میتواند نمره کامل را دریافت نماید.
فیلم در نهایت به نقطهای میرسد که مونولوگ ابتدایی فیلم را یادآوری میکند. چوپانی که قرار است گوسفندانِ نادان را هدایت کند. چوپان جدید اما فاقد ویژگیهای لازم برای رهبری گوسفندان است. او در نهایت رقابت را برای اثبات خود را میبازد و به تماشای ویرانی محلی مینشیند که مدتها برای تسلط به آن مبارزه میکرد. حالا آن محل در حال نابودی است و ساکنین آن نیز در حال ترک محل هستند اما در میانه راه، شاهین چوپان جدید را میبیند که مسیرش برخلاف دیگران است. چوپان جدید برخلاف شاهین و اهالی محل که به نظر میرسد به دنبال سرنوشت جدیدی میگردند، ایستاده و نگاهی نافذ و انتقام جویانه به شاهین میاندازد. به نظر نمیرسد که در این نگاه چوپان جدیدی زاده شده باشد، او گرگی است که برای درندگی آماده میشود و قرار است آیندهای فاجعه بار بسازد.
نویسنده: میثم کریمی
منبع: سایت مووی مگ
فهرست جوایز فیلم مغزهای کوچک زنگ زده
در سی و ششمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر در سال 1396، فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نامزد دریافت یازده سیمرغ بلورین برای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (هومن سیدی)، بهترین فیلمنامه (هومن سیدی)، بهترین بازیگر نقش اول مرد (نوید محمدزاده)، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (فرهاد اصلانی و نوید پورفرج)، بهترین صدابرداری (مهران ملکوتی)، بهترین صداگذاری (علیرضا علویان)، بهترین تدوین (مهدی سعدی)، بهترین طراحی لباس (مارال جیرانی) و بهترین فیلمبرداری (پیمان شادمان فر) شد و در پایان موفق به کسب چهار سیمرغ بلورین شد.
- برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران (سعید سعدی)، دوره ۳۶ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۶
- برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه (هومن سیدی)، دوره ۳۶ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۶
- برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه (هومن سیدی)، دوره ۳۶ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۶
- برنده سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری (علیرضا علویان)، دوره ۳۶ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۶
- تندیس شایستگی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (فرهاد اصلانی)، بیست و یکمین جشن سینمای ایران ۱۳۹۸
نظرات کاربران