فیلم پل خواب فیلمی ایرانی است که توسط اکتای براهنی در سال ۱۳۹۳ ساخته شد و در بخش نگاه نو سی و چهارمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر اکران شد.
به گزارش خوبو، پل خواب اولین فیلم بلند سینمایی اکتای براهنی است که موجب شناخته شدن این کارگردان شد. این فیلم از سایت معتبر IMDB، نمره ضعیف 4.9 را کسب کرده است. 4300 نفر به این اثر نمره دادهاند.
دانلود رایگان فیلم پل خواب
عوامل و بازیگران فیلم پل خواب
پل خواب فیلمی است که در ژانر درام و جنایی توسط اکتای براهنی ساخته شده است. اکتای براهنی متولد ۱۳۵۳، نویسنده و کارگردان اهل ایران است. نخستین فیلم بلند او، پل خواب، در بخش نگاه نوی جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۹۴ به نمایش درآمد. از دیگر فیلم های او می توان به کاناپه، تولد داماد، لتیان، عنکبوت و پیر پسر اشاره کرد.
ساعد سهیلی کار هنری خود را با نقش کوتاهی در فیلم شب برهنه، به کارگردانی سعید سهیلی آغاز کرد. ساعد سهیلی فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرده است. و نخستین کار حرفهای خود را با بازی در فیلم تلویزیونی میان ماندن و رفتن تجربه کرد. گشت ارشاد، رخ دیوانه، چند متر مکعب عشق، گشت ارشاد ۲، لاتاری، اتاق تاریک، روز صفر و نهنگ آبی از آثار برجسته در کارنامه سهیلی هستند.
هومن سیدی پس از حضور در چندین فیلم، از جمله چهارشنبه سوری (۱۳۸۴) و یک تکه نان (۱۳۸۳)، او نخستین فیلمش آفریقا (۱۳۸۹) را کارگردانی کرد. او برای فیلم خشم و هیاهو (۱۳۹۴) جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم فجر را کسب کرد. مغزهای کوچک زنگ زده (۱۳۹۶) به نویسندگی او سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را کسب کرد. همچنین در سال ۱۴۰۱ برای ساخت جنگ جهانی سوم برنده جایزه بهترین فیلم بخش افق جشنواره بینالمللی فیلم ونیز شد
آناهیتا افشار دیگر بازیگر مشهور فیلم پل خواب است. او بیشتر بخاطر بازی در سريال پرطرفدار سه در چهار شناخته میشود و شهرت دارد. از جمله همکاریهای هنری او بازی در فیلمهای برف روی کاج ها از پیمان معادی و زندگی با چشمان بسته رسول صدر عاملی است
شهین تسلیمی بازی کوتاهی در سریال بزنگاه به کارگردانی رضا عطاران در سال هشتاد و هفت داشت و با حضور پررنگ تر در سریال «زن بابا» به کارگردانی سعید آقاخانی به شهرت رسید و پس از آن در سریالهای کمدی «چهارچرخ» و «خانه اجارهای» بازی کرد. این بازیگر با حضور در سریالهای «وضعیت سفید» و «ارمغان تاریکی» نشان داد که بهخوبی از پس نقشهای جدی هم برمی آید. از دیگر کارهایش میتوان به فیلمهای «طلا و مس»، «آوار» و مجموعههای «دلنوازان»، «حیرانی»، «باغ مظفر»، «مادرانه» ، «دردسرهای عظیم ۱ و دردسرهای عظیم ۲» و . . . اشاره کرد.
کارگردان | اکتای براهنی |
تهیهکننده | جهانگیر کوثری |
نویسنده | اکتای براهنی |
بازیگران | ساعد سهیلی هومن سیدی آناهیتا افشار شهین تسلیمی اکبر زنجانپور |
موسیقی | مازیار یونسی |
فیلمبردار | پیمان شادمانفر |
تدوین | سپیده عبدالوهاب |
سال ساخت | 1393 |
نمره IMDB | 4.9 |
فروش گیشه | ۸۱۱٬۶۹۲٬۰۰۰ تومان |
خلاصه داستان
شخصی به اسم شهاب در فیلم بازی میکند که نامزد دارد و قرارهای عروسیشان را گذاشته اند.او شرایط مالی خوبی ندارد به همین دلیل به همراه رفیق خود وارد یک معامله تجاری میشود.اما دوست هایش برای او دسیسه میکنند و تمام پولهایش را بالا میکشند.او زندگی اش خیلی سخت میشود تصمیم میگیرد که پول بهره ای بگیرد ولی نمیتواند قسط آن را بدهد. طلبکاران به دنبال او هستند و به او فشار میاورند و …
نقد و بررسی فیلم پل خواب
اولین ساخته سینمایی اکتای براهنی (پسر رضا براهنی) فیلمی است که بر پیشانیاش نوشته شده: «برداشتی آزاد از رمان جنایت و مکافات»، اما واقعیت این است که این فیلم بههیچوجه اقتباس خوبی از جنایت و مکافات محسوب نمیشود. البته کاملا آگاهم به اینکه در اقتباس نباید واو به واو آنچه را که در رمان یا داستان آمده، در فیلمنامه پیاده کرد، اما در فیلم براهنی آنچه که نمیتوان بهدرستی فهمید قسمت مکافات است، اگرچه به بخش جنایت هم نقدهایی دارم و خلق انگیزه برای آن را بسیار دمدستی و سطحی و همچنین بعضی از عوامل آن را غیرلازم میدانم، اما در اینجا بیشتر روی مکافات داستان است که محل بحث من است. در رمان میبینیم که بخش اصلی داستان پس از جنایت روی میدهد و اتفاقاتی که برای راسکلنیکوف رقم میخورد، رمان را شکل میدهد. اما در فیلم با کش دادن بیخود مرحله جنایت و مقدماتی که برای ترسیم عوامل آن ذکر میشود، بهنوعی مرحله مکافات ذبح میشود و سرسری از آن عبور میکنیم.
لازم است این را بگویم که قصد من در اینجا بههیچوجه مقایسه شاهکار داستایفسکی و اثر براهنی نیست، چراکه این دو اصلا قابلقیاس نیستند. حرف اصلی اینجاست که اگر ما در این سناریو با دوگانه جنایت و مکافات روبهرو هستیم، کش دادن بیخود مرحله اول، مرحله دوم را از آبورنگ انداخته و این –چه فیلم اقتباسی از یک داستان باشد و چه نباشد– ضعف بزرگی برای فیلمنامه است.
ضعف دوم فیلم پایانبندی رهای آن است. پدر شهاب برای لو دادن پسرش به کلانتری میرود و دم در کلانتری او را گریان میبینیم. در سکانس بعد شهاب را روی تخت، ضعیف و رنجور و پدرش را بر بالین او میبینیم. ندا (نامزد شهاب) هم پشت در خانه است و مدام زنگ در را فشار میدهد. که چه؟ ذهن تاویلپذیر من میگوید: شهاب دارد مکافات راسکلنیکوفگونهای را تجربه میکند و پدر نمیتواند او را لو دهد و ترجیح میدهد در خانه محبوسش کند و این یعنی او هم مکافات میبیند و ندا بهسمت شهاب آمده و پاسخی دریافت نمیکند و این یعنی همهچیز برای شهاب خراب شده. اما آنروی ذهنم با این پایانبندی قانع نمیشود. اصلا کمی که عقبتر میرویم، میبینیم انگار نویسنده بعد از آتش زدن دو پیرزن دیگر برنامه خاصی برای فیلم ندارد. میخواهم بگویم تا اینجای فیلم رویداد پس از رویداد را تجربه میکنیم، اما به اینجا که میرسد، خیلی ناگهانی فیلم از «واقعه» خالی میشود. گفتهاند: «عیب می جمله بگفتی هنرش نیز بگو»، بنابراین باید گفت بازیهای «پل خواب» را بسیار پسندیدم و ساعد سهیلی در فیلم در جای درستی ایستاده است.
آناهیتا افشار درحالیکه در فیلمنامه چندان نقش تاثیرگذاری ندارد، اما بازی کوتاه و درخشانی در فیلم دارد. هومن سیدی – اگر تکرار کاراکترش از سریال عاشقانه به بعد را نادیده بگیریم – خوب است. اما دقیقترین بازی از آن اکبر زنجانپور است. نقش پدر شهاب را شستهورفته و تا حدی تئاتری بازی کرده. نقش دکوپاژ در چنین فیلمی که اساسا –بهخاطر اقتباسش هم که شده– فضا و المانهایش در آن بسیار حائز اهمیتند، بهخوبی توسط کارگردان درک شده و بنابراین طراحی صحنهها را بسیار هوشمندانه میبینیم. در کل فیلم یک نیمساعت پایانی بد دارد و همین مساله هوشمندیهای دیگر کارگردان –که نویسنده هم هست– و سایر عوامل را بیتاثیر میکند و معدل فیلم را تا حد زیادی پایین میآورد.
نقد از احمد شیرازیان
نظرات کاربران