0

فیلم رگ خواب

فیلم رگ خواب

فیلم رگ خواب فیلمی ایرانی است که توسط حمید نعمت الله در سال ۱۳۹۵ ساخته شده و در سی و پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر اکران شد.

به گزارش خوبو، رگ خواب از جمله فیلم‌های خوب اکران شده در دهه 90 است که مورد توجه تماشاگران و جشنواره‌های داخلی قرار گرفت. این فیلم از سایت معتبر IMDB، نمره متوسط 6.1 را کسب کرده است. 2400 نفر به این فیلم نمره داده‎اند.

دانلود رایگان فیلم رگ خواب

عوامل و بازیگران فیلم رگ خواب

رگ خواب فیلمی است که در ژانر درام و عاشقانه توسط حمید نعمت الله ساخته شده است. نعمت الله از کارگردانان مطرح سینمای کشورمان است که کارش را در سینما با دستیاری ایرج قادری و مسعود کیمیایی آغاز کرد. بوتیک اولین ساخته نعمت الله است و پس از آن فیلم‌های مطرح دیگری همچون بی پولی، آرایش غلیظ و رگ خواب را ساخت.

کارگردانحمید نعمت الله
تهیه کنندهحمید نعمت الله
نویسندهمعصومه بیات
بازیگرانلیلا حاتمی
کوروش تهامی
الهام کردا
لیلا موسوی
آزیتا لاچینی
اصغر پیران
تدوینمهدی سعدی
موسیقیسهراب پورناظری
سال ساخت1395
مدت زمان فیلم104 دقیقه
نمره IMDB6.1
فروش گیشه۴٫۳۲۰ میلیارد تومان
پوستر فیلم رگ خواب

دانلود آلبوم رگ خواب

در آغاز دومین هفته نمایش فیلم رگ خواب، نماهنگ فیلم با صدای همایون شجریان و آهنگسازی سهراب پورناظری رونمایی شد. آلبوم رگ خواب علاوه بر موسیقی متنِ فیلم، شامل چهار قطعه باکلام ازجمله «آهای خبردار»، «رگ خواب»، «ابر می‌بارد» و «گریه می‌آید مرا» با اشعاری از امیر خسرو دهلوی، حسین منزوی و مولانا است.

خلاصه داستان

مینا (لیلا حاتمی) بعد از جدایی از همسرش به دنبال شغل و محل اسکانی می‌گردد. در این مسیر با کامران (کوروش حاتمی) مدیر رستورانی که در آن کار می‌کند آشنا می‌شود. کامران، سرپناهی به او می‌دهد. مینا تحت تأثیر حمایت‌ها و محبت‌های کامران به او دل می‌بازد. کامران نیز به مینا مشتاق و علاقه‌مند است. روزها از پس هم می‌گذرد و عشق مینا به کامران کاسته نمی‌شود و اوج می‌گیرد. اما کامران آن کسی نیست که او فکر می‌کرده. در واقع کامران از اعتماد و علاقه مینا به خود سوء استفاده کرده است.

نقد و بررسی فیلم رگ خواب

ویژگی برجسته‌ای که رگ خواب حمید نعمت الله از آن برخوردار است، زاویه دید اول شخص است که فیلم از طریق آن روایت می‌شود و همین موضوع باعث شده تا تماشاگر فاصله بسیار نزدیکی را با شخصیت اصلی داستان و افکار او برقرار نماید. در ابتدای فیلم متوجه می‌شویم که مینا به تازگی ازدواج ناموفقش را به پایان رسانده و به دنبال شغلی می گردد تا بتواند روزگارش را سپری نماید و در همین حین با کامران آشنا می شود که باعث دل بستن به او می‌شود. شاید نکته قابل توجهی که در مقدمه فیلم باید به آن اشاره کرد، عدم ارائه توضیحات کافی درباره مینا و گذشته اوست که احتمالاً فیلمساز نمی‌خواسته به آن ورود نماید اما با توجه به رفتارهای مینا در ادامه داستان، لزوم وجود چنین شخصیت پردازی برای درک بیشتر این شخصیت حس می‌شود.

با اینحال رگ خواب در ایجاد دنیایی قابل لمس از زنی که احساسات پررنگی دارد و به واسطه آن لحظات تلخ و شیرینی را تجربه می‌کند، قابل ستایش است. حمید نعمت الله در چهارمین ساخته سینمایی خود به خوبی توانسته شکل و شمایل زن امروزی را بدون توجه به مفاهیم فمینییستی یا حمایت گرایانه، ترسیم نماید. زنی که به تازگی از یک رابطه سراسر ویران خارج شده و دچار خلاء احساسی در زندگی‌اش گشته و به همین دلیل در مواجهه با کامران، احساساتش را فارغ از آنکه آیا کنترل دقیقی بر آن داشته باشد، به‌کار می گیرد. نعمت الله به خوبی مخاطب را به عاشقانه میانه کامران و مینا وارد می‌کند و به وی اجازه می دهد با جزئیات کامل روند این حس دیوانه وار در درون مینا را لمس نماید.

حمید نعمت الله در چهارمین تجربه کارگردانی خود به خوبی توانسته شکل و شمایل زنی مدرن را در سینمای ایران ترسیم نماید که تا سال‌ها هیچ فیلمسازی تا بدین حد توان نزدیک شدن به آن را نداشته است. در این سال‌ها زنان در سینمای ایران یا غمخوار بوده‌اند و یا وزن عاشقانه شان بیش از آنها بر دوش مردان بوده. اما در رگ خواب فیلمساز به خوبی توانسته به دنیای ذهنی شخصیت اصلی داستانش وارد شود و او را با تمام زنانگی و غیرقابل پیش بینی بودنش به تصویر بکشد. شخصیتی که که سنتی است اما می خواهد رفتار مدرنی داشته باشد. او مهربان است و گاهی عمداً هوشش را به حداقل می رساند تا بتواند از لحظاتی که با کامران دارد لذت ببرد و در عین حال قصد سر و سامان دادن به زندگی اش و حفظ آن را دارد. مینا را می توان نمونه کامل تری از حال و روز یک زن ایرانی عصر حاضر در سینما دانست که غیرقابل پیش بینی است.

اما رگ خواب پس از گذشت از نیمه داستان و تجربه سراشیبی عشق مینا، دچار بی‌رمقی شده و طراوت نیمه ابتدایی و عاشقانه منحصربه‌فرد ابتدای فیلم را از دست می دهد. فیلم به وضوح پس از تبدیل شدن به ملودرام دچار افول می‌شود که البته این ضعف با مقایسه با نیمه ابتدایی فیلم شکل می گیرد. در واقع مخاطب که در نیمه ابتدایی شاهد یک عاشقانه جذاب میان کامران و مینا بوده و با تمام وجود آن را حس کرده، در نیمه دوم و زمان فروکش کردن زبانه آتش این عشق، نیاز دارد تا بتواند ویرانی مینا را با روایت منحصربه‌فرد دیگری از نعمت الله بر پرده سینما شاهد باشد اما این امر میسر نمی گردد و فیلم نمی تواند قدرت روایتش را با انسجام حفظ نماید؛ در عین حال که گسستگی قابل توجهی هم در روایت ایجاد نمی گردد.

برگ برنده اصلی رگ خواب را باید لیلا حاتمی معرفی نمود که یکی از بهترین بازی‌های دوران بازیگری‌اش را در این فیلم ارائه داده و از شکل و شمایل تقریباً مشابهی که در سال‌های اخیر در حال تکرار آن در سینمای ایران بوده، تا حد زیادی دور شده است. حاتمی در رگ خواب به یکباره عاشقی دیوانه می گردد و در ادامه بابت این عشق هزینه پرداخت می‌کند تا ما در دو فصل، دو وجه متفاوت از شخصیت او را بر پرده سینما شاهد باشیم که نتیجه ای دلنشین داشته و بازی متفاوتی از حاتمی رقم زده است. کوروش تهامی که زوج او در این فیلم هست نیز بدون شک درخشان ترین بازی دوران بازیگری‌اش را ارائه داده و اگرچه در مقابل حاتمی به‌هرحال حضور در سایه را تجربه کرده، اما بدون شک رگ خواب تجربه متفاوت و ماندگاری در کارنامه هنری اش محسوب خواهد شد.

رگ خواب حمید نعمت الله تجربه هیجان انگیزی از یک عاشقانه متفاوت در سینمای ایران است که شاید برای اولین بار در سال‌های اخیر، تصویر نزدیک تری از زن جامعه امروز ایران در ملودرامی عاشقانه را به تصویر می کشد. البته فیلم مخصوصاً در نیمه دوم افت می یابد و عدم اطلاع مخاطب از گذشته مینا هم در لحظاتی از فیلم وضعیت را برای مخاطب سخت می نماید. اما روی هم رفته به نظر می‌رسد رگ خواب حمید نعمت الله تا انتهای سال بهترین ملودرام سینمای ایران باشد که بازیهای خوبی هم در آن دیده می‌شود و شایسته احترام است.

نویسنده: بابک مهرورز
منبع: سایت مووی مگ

فهرست جوایز فیلم رگ خواب

در سی و پنجمین دوره برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در سال 1395، فیلم رگ خواب نامزد دریافت چهار سیمرغ بلورین برای بهترین بازیگر نقش اول زن (لیلا حاتمی)، بهترین جلوه‌های ویژه بصری (سینا قویدل)، بهترین جلوه‌های ویژه میدانی (آرش آقابیک) و بهترین عکس (امیرحسین شجاعی) شد و در پایان موفق به کسب سه سیمرغ بلورین شد.

  • برنده جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن (لیلا حاتمی)، دوره ۳۵ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۵
  • برنده جایزه سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی (آرش آقابیک)، دوره ۳۵ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۵
  • برنده جایزه سیمرغ بلورین بهترین عکس (امیرحسین شجاعی)، دوره ۳۵ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۵
  • برنده جایزه بهترین فیلم (حمید نعمت الله)، یازدهمین دوره جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ۱۳۹۶
  • برنده جایزه بهترین کارگردانی (حمید نعمت الله)، یازدهمین دوره جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ۱۳۹۶
  • برنده جایزه بهترین فیلمنامه (معصومه بیات)، یازدهمین دوره جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ۱۳۹۶
  • برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن (لیلا حاتمی)، یازدهمین دوره جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ۱۳۹۶
  • برنده جایزه بهترین موسیقی متن (سهراب پورناظری)، یازدهمین دوره جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ۱۳۹۶
  • برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن (لیلا حاتمی)، نوزدهمین جشن خانه سینما ۱۳۹۶
  • برنده تندیس حافظ بهترین فیلم (حمید نعمت الله)، هجدهمین دوره جشن دنیای تصویر ۱۳۹۷
  • برنده تندیس حافظ بهترین فیلمنامه (معصومه بیات)، هجدهمین دوره جشن دنیای تصویر ۱۳۹۷
  • برنده تندیس حافظ بهترین بازیگر زن (لیلا حاتمی)، هجدهمین دوره جشن دنیای تصویر ۱۳۹۷
  • برنده تندیس حافظ بهترین بازیگر مرد (کوروش حاتمی)، هجدهمین دوره جشن دنیای تصویر ۱۳۹۷
  • برنده تندیس حافظ بهترین موسیقی متن (سهراب پورناظری)، هجدهمین دوره جشن دنیای تصویر ۱۳۹۷
  • برنده تندیس حافظ بهترین موسیقی تیتراژ (همایون شجریان)، هجدهمین دوره جشن دنیای تصویر ۱۳۹۷

بیشتر بخوانید

نظرات کاربران

  • مسئولیت دیدگاه با نویسنده‌ی آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *