0

نوستالژی ـ حقایقی دربارۀ بازی ماندگار «سوپر ماریو بروس»

سوپر ماریو بروس

«سوپر ماریو بروس» یکی از انقلاب‌های اصلی در دنیای بازی‌های ویدیویی است و به همین دلیل در  این مقاله از سایت خوبو سعی می‌کنیم چند نکتۀ خاص را در مورد این بازی نمادین مرور کنیم.

ظهور سوپر ماریو

«سوپر ماریو» یا آنطور که در ایران او را «قارچ‌خور» می‌نامند، قهرمان بسیاری از ما در دوران کودکی بوده است. لوله‌کش سبیل‌دار با پرش‌هایش سرزمین قارچ‌ها توجه همه را به خود جلب کرد اگرچه ماریو در اولین حضورش در دنیای بازیهای ویدئویی به این سر و شکل نبود.

در اوایل دهۀ ۱۹۸۰ با انتشار بازی Donkey Kong بود که برای اولین بار شاهد لوله‌کشی بودیم که در آن زمان «جامپ‌من» نام داشت. پس از این بازی، او حضوری چندباره در بازی Donkey Kong Jr داشت، جایی که نقش شرور را بازی کرد و در Mario Bros بود که او در یک گیم پلی متمرکز بر سبک بازی Ice Climber نقش‌آفرینی کرد.

بازی Donkey Kong در سال ۱۹۸۱ عرضه شد
بازی Donkey Kong در سال ۱۹۸۱ عرضه شد

بازی «یخ‌نورد» توسط نینتندو در سال ۱۹۸۴ توسعه و منتشر شد. شخصیت‌های پوپو و نانا کوه‌نوردانی بودند که باید ۳۲ کوه پوشیده از یخ را فتح می‌کردند تا سبزیجات دزدیده شده توسط یک کرکس را پس بگیرند. برنامه‌نویسی بازی «یخ‌نورد» توسط کازواکی موریت انجام شد و این به عنوان یک دست‌گرمی پیش از تبدیل شدن به برنامه‌نویس اصلی مجموعۀ «سوپر ماریو» برای او بود.

بازی Ice Climber در سال ۱۹۸۴ عرضه شد
بازی Ice Climber در سال ۱۹۸۴ عرضه شد

طراحی شخصیت‌ها

کاراکتر Boo

داستان طراحی دشمنان در بازی سوپر ماریو واقعا جالب است. ایدۀ ساخت کاراکتر «Boo» یا همان ارواح بازی، از شخصیت واقعی همسر یکی از توسعه‌دهندگان بازی گرفته شده است که وقتی او دیر از سر کار به خانه می‌آید، به طرز عجیبی از دست او عصبانی می‌شود و بر سر او فریاد می‌زند.

«بوها» اولین بار در سال ۱۹۸۸ در بازی «سوپر ماریو ۳» ظاهر شدند. نام آنها بر اساس صدایی است که موقع ترساندن کسی گفته می‌شود. شیگرو میاموتو، خالق فرنچایز ماریو، در مصاحبه ای با مجله نینتندو پاور اظهار داشت که در حین کار بر روی Super Mario Bros. ۳، تاکاشی تزوکا، یکی از طراحان، این ایده را داشت که همسرش را در این بازی قرار دهد.

به گفته میاموتو، “همسر تزوکا به طور معمول بسیار ساکت است، اما یک روز او به مرز انفجار رسید و از اینکه شوهرش کل روز را در محل کار گذرانده بود به جنون رسید. در بازی، اکنون شخصیتی وجود دارد که وقتی ماریو به آن نگاه می‌کند کوچک می شود، اما زمانی که ماریو از آن روی برمی‌گرداند، بزرگ و خطرناک می‌شود.»

کاراکتر Boo در سری بازیهای سوپر ماریو
کاراکتر Boo در سری بازیهای سوپر ماریو

کاراکتر Chain Chom

ایدۀ کاراکتر «Chain Chom» حاصل تجربۀ آسیب روحی «شیگرو میاموتو» در دوران کودکی است. زمانی که او پسربچۀ کوچکی بود، شاهد حضور یک سگ پرخاشگر در نزدیکی خانه بود و به شدت از دیدن آن صحنه ترسید.

«شیگرو میاموتو» به عنوان یکی از موفق‌ترین و تأثیرگذارترین طراحان در تاریخ بازیهای ویدیویی شناخته می‌شود. او خالق برخی از تحسین شده‌ترین و پرفروش‌ترین فرنچایزهای بازی در تمام دوران از جمله ماریو، افسانه زلدا، دانکی کنگ، استار فاکس و پیک‌مین است. مجلۀ GameDaily شخصیت «Chain Chom» را در رتبۀ چهاردهم از فهرست ۲۵ کاراکتر درنده در تمام بازیهای دوران قرار داده است.

کاراکتر «Chain Chom» ساختۀ طراح اسطوره‌ای دنیای بازیهای ویدئویی «شیگرو میاموتو» است
کاراکتر «Chain Chom» ساختۀ طراح اسطوره‌ای دنیای بازیهای ویدئویی «شیگرو میاموتو» است

طراحی بازی و مراحل مخفی

با توجه به پیچیدگی‌های فنّی یا محدودیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، طراحان مجبور به تغییراتی در طراحی اولیۀ بازی شدند. جالب آنکه طراحی سبیل ماریو و کلاه او یکی از چالشی‌ترین بخشها بود زیرا برای طراحی دهان و مو برای کاراکتر ماریو آنطور که طراحان در نظر داشتند پیش نرفت، در نتیجه سبیل و کلاه به کاراکتر اضافه شد.

«سوپر ماریو بروس» گرچه یک بازی نسبتاً کوتاه است، اما بیش از ۲۰۰ مرحلۀ مخفی دارد. یکی از شناخته‌شده‌ترین آنها مرحله‌ای به نام World -۱ است که در واقع یک باگ در بازی است که در آن، اگر یک سری مراحل را به درستی انجام دهیم، می توانیم به مرحله «آبی ابدی» سفر کنیم.

همچنین آیا می‌دانستید که حداقل امتیازی که می‌توان در بازی به دست آورد، ۵۰۰ امتیاز است؟ برای این کار نباید به هیچ دشمنی ضربه بزنید و تا آخرین ثانیه منتظر بمانید تا پرچم را بدست بگیرید.

بازی سوپر ماریو دارای مرحلۀ مخفی‌ای به نام World -1 است
بازی سوپر ماریو دارای مرحلۀ مخفی‌ای به نام World -1 است

نام سوپر ماریو

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که نام سوپر ماریو از کجا آمده است؟ از نام آقایی در یک بنگاه معاملاتی خرید و فروش خانه! بله درست خواندید. در سال ۱۹۸۱، نینتندو در پی اجارۀ انباری در توکویلا واقع در واشنگتن بود تا از آنجا به عنوان پایگاه خود در آمریکا استفاده کند. طبق گزارش رادیو عمومی ملی آمریکا، مردی بنام «ماریو سگال»، شتابان و عصبانی به سمت محل اقامت مستاجرش، نینتندو، رفت و اجاره‌ای را که از موعد آن گذشته بود را طلب کرد. اما او هیچوقت فکرش را هم نمی‌کرد که تاثیری جاودانه بر شرکت نینتندو بگذارد.

آقای «ماریو سگال» همیشه لباسهای سایز کوچک و کوتاه می‌پوشید که باعث میشد قدکوتاه به نظر برسد و تمام اینها ایده‌های جذابی برای نینتندو در طراحی و نامگذاری شخصیت بازی ماریو داشت. «ماریو سگال» در سال ۲۰۱۸ درگذشت اما او تاثیری ابدی از خود بر نینتندو بر جای گذاشت. به دلیل تمایل او به حفظ حریم خصوصی، عکسهای کمی از او در اینترنت وجود دارد و به ندرت با رسانه ها صحبت می کرد.

کاراکتر آقای آقای «ماریو سگال» الهام‌بخش طراحی سوپر ماریو بوده است
کاراکتر آقای آقای «ماریو سگال» الهام‌بخش طراحی سوپر ماریو بوده است

نظر یکی از دوستان نزدیک سگال در مورد آن داستان چنین است:

“درک و برداشت مستقیم من این است که ماریو سگال اصلاً از این که نامش الهام‌بخش چنین شخصیت نمادینی است اصلا بدش نمی‌آید. او جلوی نوه‌ها و حلقۀ نزدیکی از دوستانش به این واقعیت افتخار نیز می‌کند.”

منابع

برای ترجمه و تهیه این مقاله در سایت خوبو از منابع زیر استفاده کرده‌ایم:

بیشتر بخوانید

نظرات کاربران

  • مسئولیت دیدگاه با نویسنده‌ی آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *