فیلم بادکنک سفید فیلمی ایرانی است که توسط جعفر پناهی در سال ۱۳۷۳ ساخته شد و در سیزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر اکران شد.
به گزارش خوبو، بادکنک سفید از بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران است. این فیلم در جشنواره سيزدهم فيلم فجر چندان مورد توجه منتقدان قرار نگرفت اما در سال ۱۳۷۴ و پس از دريافت جايزه دوربين طلايی جشنواره فيلم كن و اكران آن در چند سينمای تهران، بادكنك سفيد پس از روسری آبی به عنوان دومین فیلم برتر سال ۱۳۷۴ از طرف نويسندگان و منتقدان برگزيده شد. این فیلم از سایت معتبر IMDB، موفق به کسب نمره بسیار خوب 7.6 شده است. 7800 نفر به این فیلم نمره دادهاند.
عوامل و بازیگران فیلم بادکنک سفید
بادکنک سفید فیلمی است که در ژانر درام و خانوادگی توسط جعفر پناهی ساخته شده است. جعفر پناهی متولد ۲۰ تیر ۱۳۳۹ در میانه، کارگردان این فیلم است. وی بعد از بازیگری و دستیاری عباس کیارستمی در فیلم زیر درختان زیتون در سال ۱۳۷۳ تصمیم به ساخت اولین فیلم خود گرفت. او فیلم بادکنک سفید را به نویسندگی عباس کیارستمی سال ۱۳۷۳ برای شبکه دو ساخته است. اگرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدیاش مانند فیلم آفساید، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای جعفر پناهی محسوب میشود و همکاری با هنرمندانی همچون آیدا محمدخانی، محسن کفیلی، فرشته صدرعاملی و آنا بورکوفسکا را تجربه کرد. دایره، طلای سرخ، آینه، تاکسی و سه رخ از دیگر فیلمهای مطرح پناهی است.
فرشته صدرعرفایی، بازیگر این فیلم متولد سال ۱۳۴۱ در تهران بازیگر، گوینده و عروسک گردان ایرانی است. او از سال ۱۳۶۲ کار خود را در سینما با بازی در نمایش تلویزیونی «ببری طوفان عظیم جنگل» شروع کرد و از آن زمان در ۱۸ مجموعه تلویزیونی و فیلم سینمایی بهعنوان گوینده و عروسکگردان حضور پیدا کرد. عرفایی در فیلمهای متعددی به ایفای نقش پرداختهاست. در عرصه کارگردانی ۴ مجموعهٔ تلویزیونی به نامهای «لی لی حوضک»، «گربه جله و آقاپسر»، «عید اومد بهار اومد» و «پلیس آسمانی» را ساختهاست. همسر سابق او کامبوزیا پرتوی فیلمنامهنویس و کارگردان بود.
آیدا محمدخانی در هفت سالگی توسط جعفر پناهی برای بازی در فیلم بادکنک سفید انتخاب شد. او با ایفای نقش در این فیلم توانست پروانه زرین بهترین بازیگر خردسال دهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان و جایزه بهترین بازیگر کودک از سیزدهمین دورهی جشنواره فیلم فجر را به خود اختصاص دهد. او همچنین در فیلمهای ابراهیم به کارگردانی حمیدرضا محسنی و راز مینا به کارگردانی عباس رافعی به ایفای نقش پرداختهاست. محمدخانی در مجموعه (کوچههای باران) نیز به هنرمندی پرداختهاست.
محسن کفیلی بازیگر سینما و تلویزیون، در آثاری همچون فیلم سینمایی بادکنک سفید فعالیت داشته است.
آنا بورکوفسکا، بازیگر لهستانی این فیلم است. از فیلمها یا برنامههای تلویزیونی که وی در آن نقش داشتهاست میتوان به بادکنک سفید اثر جعفر پناهی در نقش پیرزنی که به دختر نقش اصلی داستان در پیدا کردن ماهی قرمز کمک میکند و مرثیه گمشده اثر خسرو سینایی که روایتگر کوچ لهستانیها به ایران است، اشاره کرد.
کارگردان | جعفر پناهی |
تهیهکننده | کوروش مذکوری |
نویسنده | جعفر پناهی پرویز شهبازی |
بازیگران | فرشته صدرعرفایی آیدا محمدخانی محسن کفیلی آنا بورکوفسکا محمد شاهانی علی اصغر صمدی حمیدرضا طاهری |
فیلمنامهنویس | عباس کیارستمی |
موسیقی | فرشید رحیمیان |
تدوین | جعفر پناهی |
سال ساخت | 1373 |
مدت زمان فیلم | 90 دقیقه |
نمره IMDB | 7.6 |
خلاصه داستان
یکساعتونیم به تحویل سال باقی ماندهاست. دختر کوچولوی فیلم، بهنام راضیه، برای خرید ماهی سفره هفت سین از مادرش یک اسکناس پانصد تومانی میگیرد، اما آن را در راه گم میکند. راضیه در تلاش برای پیداکردن اسکناس، با آدمهای مختلف و اتفاقات جالبی روبهرو میشود. چیزی به پایان سال نمانده که راضیه با کمک برادر و چوب یک بادکنکفروشِ غریب، اسکناس را بهدست میآورند. راضیه ماهی را میخرد و به خانه میرود. سال تحویل میشود. همه به خانههاشان رفتهاند. اما پسرک بادکنکفروش، که یک بادکنک سفید به چوبش وصل است، جایی ندارد که برود.
نقد و بررسی فیلم بادکنک سفید
بادکنک سفید یک فیلم کوچک و غیر جذاب ایرانی است که با دقت بسیار زیبا توسط جعفر پناهی کارگردانی شده است. در واقع روش های آقای پناهی آنقدر موثر است که دلیلی وجود دارد که آرزو کند مقصد فیلم او بیشتر باشد.
به نظر می رسد وقتی راضیه مسیر پرپیچ و خم خود را به سمت آن ماهی قرمز دنبال می کند ، اوج می گیرد و در حالی که داستان در زمان واقعی تا طلوع سال جدید پیش می رود ، فیلم سرانجام جنبش خود را از دست می دهد و به شکل باز و داستانی یک داستان کوتاه می افتد. هنوز هم ، این یک داستان کوتاه است که می تواند در تمام طول زندگی ذوق زده شود.
این فیلم احترام جدی یک فیلم فرانسوی به کودکی را با ایده آفریقایی مبنی بر استفاده از ساده ترین معاملات – انتخاب یک قطعه دفن ، انتقال دام – ترکیبی از یک جامعه برای منعکس و کاوش در یک جامعه است. در حقیقت ، اگرچه این فیلم از یک فضای شهری برخوردار است ، اما نگاه و سرعت آن تقریباً مربوط به یک شهر کوچک است ، شهری که در آن سر و صدا و مذاکره قسمت اصلی روز همه است.
بدون سنگین کردن داستان ظریف او (فیلمنامه فیلم از کارگردان برجسته ایرانی عباس کیارستمی است ، که آقای پناهی برای او به عنوان دستیار در “زیر درختان زیتون” کار می کرد) ، آقای پناهی مجموعه ای از برخوردهای کوتاه را نشان می دهد شدید، قوی.
مسابقه دختر کوچک با برخی از افسونگرهای مار که سعی می کنند پول او را ببرند ، به علاقه زیاد گروهی از تماشاگران ، معمولی است. بدون زور زدن ، این لجبازی و استقلال بزرگ دختر را همراه با محاسبات حیله گر افسون مار در مورد تقلب وی یا تعظیم ارادش نشان می دهد. سازنده فیلم در حفظ تنش آن مبادله مشکلی ندارد.
فیلم بادکنک سفید ظاهری آراسته و آراسته ندارد ، اما وقایع جزئی آن چنان با دقت تنظیم می شود که حس کتاب پاپ آپ کودک را دارد و در هر پنجره یا چهارچوب در یا کوچه ، بخشهای تجاری جالبی دارد. علاوه بر تسلط قوی بصری بر این مطالب ، آقای پناهی بینش کافی در ذات انسان دارد تا علاقه چشمگیری نیز ایجاد کند.
روشی که یک خیاط با دستیار خود یا یک زن مادربزرگ و مادربزرگ به رازیه کمک می کند می تواند چیزهای زیادی را در معرض دید قرار دهد ، خصوصاً در مقابل چشمان تیزبین این دختر کوچک مصمم.
زن مسن تر با اطمینان خاطر در مورد پول از دست رفته می گوید: “به مادرت می گویم تقصیر تو نبود.” راضیه می گوید هیچ کاری انجام نمی دهد. او به خوبی می داند تقصیر کی بود. و حتی در 7 سالگی ، او صراحت این سازنده فیلم و هدیه او برای گفتن حقیقت را به اشتراک می گذارد.
بادکنک سفید با همان “سکوت بین” ، هشت دقیقه مراقبه مورب هنری ژاکلین تورنور در یک سفر جاده ای مادر و دختر و تلاشی دردناک برای بهبود زخم های قدیمی ، در همان اسکناس ظاهر می شود. «سکوت بین» مهارت های خود را به نمایش می گذارد و سادگی کامل فیلم ایرانی باعث می شود این فیلم کوتاه حتی با ادب تر از آنچه که در حال حاضر است رفتار کند.
نقد از رضا حقی
جوایز و افتخارات فیلم بادکنک سفید
در سیزدهمین دوره برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم فجر در سال 1373، فیلم بادکنک سفید نامزد دریافت سه سیمرغ بلورین جشنواره برای بهترین فیلمنامه (عباس کیارستمی)، بهترین بازیگر نقش دوم زن (فرشته صدرعرفایی) و بهترین صدابرداری (مجتبی مرتضوی و سعید احمدی) شد و در پایان موفق به کسب یک سیمرغ بلورین و یک دیپلم افتخار شد.
- برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول (جعفر پناهی)، دوره ۱۳ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۷۳
- دیپلم افتخار بهترین بازیگر نوجوان (آیدا محمدخانی)، دوره ۱۳ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۷۳
- برنده جايزه دوربين طلايی در چهل و هشتمين جشنواره بين المللی فيلم كن، فرانسه 1995
- برنده جايزه فدراسيون هنر و تجربه در چهل و هشتمين جشنواره بين المللی فيلم كن، فرانسه 1995
- برنده جايزه انجمن منتقدان بين المللي فيلم در چهل و هشتمين جشنواره فيلم كن، فرانسه 1995
- برنده جايزه بزرگ توكيو در هشتمين جشنواره بين المللی فيلم توكيو، ژاپن 1995
- برنده جايزه اول جشنواره در نوزدهمين جشنواره بين المللی فيلم سائوپولو، برزيل 1995
نظرات کاربران