فیلم چپ، راست فیلمی ایرانی است که توسط حامد محمدی در سال ۱۳۹۸ ساخته شد و در دی ۱۴۰۱ در سینماهای سرتاسر کشور به اکران عمومی درآمد.
به گزارش خوبو، چپ، راست فیلمی در ژانر کمدی سیاسی است و از جمله پروژههای سینمایی بود که در اولین ساعات اعلام شیوع ویروس کرونا از سمت ستاد ملی مقابله با کرونا، جهت حفظ سلامت و ایمنی هنرمندان و عوامل پروژه، در حالی که فقط یک هفته تا پایان آن باقی مانده بود، تصمیم به توقف فیلمبرداری گرفته شد. این فیلم از سایت معتبر IMDB، نمره بسیار ضعیف 3.1 را کسب کرده است. 128 نفر به این فیلم نمره دادهاند.
دانلود فیلم چپ، راست
عوامل و بازیگران فیلم چپ، راست
چپ، راست فیلمی است که در ژانر کمدی توسط حامد محمدی ساخته شده است. محمدی در فیلم مارمولک که در سال ۱۳۸۲ به کارگردانی کمال تبریزی و تهیهکنندگی منوچهر محمدی ساخته شد، در سمت جانشین تهیهکننده حضور داشت. او در مقام نویسنده، فعالیت سینماییش را از سال ۱۳۸۷ با فیلم طلا و مس آغاز کرد. فیلمنامه طلا و مس در جشنوارهٔ فیلم فجر و در جشن سینمای ایران نامزد جایزه بهترین فیلمنامه شد و در جشن سینمایی حافظ (جشن خانه سینما) در آن سال تندیس حافظ برای بهترین فیلمنامه را دریافت کرد. فیلمنامه طلا و مس در سال ۱۳۸۸ توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شد. فیلمنامه بعدی او به نام حوض نقاشی در سال ۱۳۹۱ به کارگردانی مازیار میری ساخته شد. او در سال ۱۳۹۲ اولین فیلم خود به نام فرشتهها با هم میآیند را کارگردانی کرد. او تاکنون چند فیلم سینمایی دیگر و یک مجموعه تلویزیونی کارگردانی کرده و یک مجموعه نمایش خانگی در دست تولید دارد. از محمدی دو مجموعه داستان کوتاه به نامهای شش و سی و دو دقیقه میدان تجریش و عاشقی روی خط عابر پیاده منتشر شده است. مجموعه نمایش خانگی او، قبله عالم در ۲۱ مهر ۱۴۰۰ توقيف شد.
ویشکا آسایش فعالیتش را در اواسط دههٔ ۱۳۷۰ آغاز کرد و نقش قطام بنت شجنه را در مجموعه تلویزیونی امام علی (۱۳۷۵) بازی کرد. نخستین تجربهٔ حضور او در سینما مربوط به بازی در درام ساحره (۱۳۷۶) بود که برایش نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر شد و این جایزه را برای بازی در کمدی ورود آقایان ممنوع (۱۳۸۹) کسب کرد.
سارا بهرامی برای بازی در مجموعه تلویزیونی پروانه (۱۳۹۲) به شهرت رسید و برای بازی در نقش مکمل فیلم خانهای در خیابان چهل و یکم (۱۳۹۵) نامزد دریافت جایزه حافظ شد. بهرامی برای بازی در نقش اصلی دارکوب (۱۳۹۶) موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن شد. او از آن زمان برای بازی در ایتالیا ایتالیا (۱۳۹۵) و علفزار (۱۴۰۰) نیز نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد.
رامبد جوان تا اوایل دهه ۱۳۷۰ تنها در تئاتر فعالیت داشت و پس از آن با بازی در سریال همسران (۱۳۷۳) و خانه سبز (۱۳۷۵) وارد کار تلویزیونی شد. او برای نقشآفرینی در گناهکاران (۱۳۹۱) برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد. در دهه ۱۳۹۰، جوان بیشتر بهعنوان مجری برنامه تلویزیونی خندوانه شناخته شد.
پیمان قاسم خانی دیگر بازیگر مشهور فیلم چپ راست است. او نویسندگی آثاری نظیر مارمولک، سن پطرزبورگ، ورود آقایان ممنوع، پاورچین و شبهای برره را بر عهده داشتهاست. وی برای نوشتن فیلمنامه دختری با کفشهای کتانی جایزه بهترین فیلمنامهنویسی را از خانه سینما دریافت کرد و بعد سناریو و سرپرست نویسندگی سریال پاورچین را به عهده گرفت. فیلم کوتاهی نیز به نام «هزارپا» با بازی بهاره رهنما، مهران مدیری، سروش صحت و پگاه آهنگرانی ساخت. همچنین فیلمنامه سریالهای خانه ما (مسعود کرامتی) و گالری ۹ (غلامرضا رمضانی) را نوشتهاست. وی برای فیلمنامه فیلم مارمولک سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را از جشنواره فیلم فجر دریافت کردهاست. پیمان قاسمخانی در بیشتر سریالهای مهران مدیری به عنوان طراح فیلمنامه و سرپرست نویسندگان حضور داشتهاست. او در سال ۹۷ پس از ۱۱ سال، در سریال هیولا دوباره با مهران مدیری همکاری کرد.
کارگردان | حامد محمدی |
تهیهکننده | منوچهر محمدی |
نویسنده | حامد محمدی |
بازیگران | ویشکا آسایش سارا بهرامی رامبد جوان پیمان قاسم خانی ستاره اسکندری سروش صحت مونا فرجاد تینو صالحی |
موسیقی | امیر توسلی |
فیلمبردار | مرتضی هدایی |
تدوین | میثم مولایی |
سال ساخت | 1398 |
مدت زمان فیلم | 88 دقیقه |
نمره IMDB | 3.1 |
فروش گیشه | ۱۳٬۴۶۷٬۸۶۰٬۰۰۰ تومان |
خلاصه داستان
داستان این فیلم که بر اساس واقعیت میباشد ، داستان دو خانواده است که فرزندان انها در بدو تولد جابه جا شده و از این رو مشکلاتی را سر راه این دو خانواده میگذارد . خانواده اول با بازی رامبد جوان و سارا بهرامی فوق العاده مذهبی بوده و خانواده دوم با بازی پیمان قاسم خانی و ویشکا آسایش بر عکس خانواده اول اند .
نقد و بررسی فیلم چپ، راست
فیلم داستان دو زوج به نامهای بشیر کشاورز و معصومه معلم (با بازی رامبد جوان و سارا بهرامی) و اصلان دهقان و مریم کشاورز (با بازی پیمان قاسمخانی و ویشکا آسایش) را روایت میکند که بر اثر اشتباه شکوفه بهاری (با بازی مونا فرجاد) پرستار بیمارستان فرزندهایشان جابهجا میشود. بعد از هفت سال شکوفه بهواسطهی عذاب وجدان اعتراف میکند و دو خانواده به دادگاه مراجعه کرده تا این مشکل خانوادگی را حل کنند. مریم افشار نمایندهی مجلس است و همراه شوهرش که خودش را کارشناس مسائل شرق اُروپا معرفی مینند سیاستمدارانی اصلاح طلب هستند و بشیر و معصومه اصول گرایانی معتقد که هر دو فعال سیاسی و رسانهای به حساب میآیند. این دو خانواده بنا به حکم بازپرس پرونده (با بازی سروش صحت) مجبور میشوند در یک خانه و کنار هم زندگی کنند. این موضوع سرآغاز ماجراهای جذابی است که برای این دو خانواده رخ میدهد…
فیلم چپ راست برخلاف بسیاری از کمدیهای عامهپسند سینمای ایران فیلمنامه خوب و کار شدهای دارد. نویسنده خیلی زود سراغ اصل مطلب میرود و با استفاده فرمول تثبیت شده جابهجایی (که یکی از فرمولهای پرطرفدار برای ساخت کمدی است) تماشاگر را وارد دنیای فیلم میکند. کارگردان بعد از این معرفی سریع و اجمالی به معرفی دو شخصیت اصلی فیلم میپردازد. اصلان و بشیر در یک برنامه تلویزیونی برای مناظره رو به روی هم قرار گرفتهاند و بر سر مسائل مهم سیاسی مناظره میکنند. طراحی کمیک این صحنه و مباحثی که طی این سکانس مطرح میشود بهخوبی اتمسفر فیلم را برای تماشاگر جا میاندازد و مشخص میشود قرار است به تماشای فیلمی بنشیند که سیاست را دست میاندازد و آن را جدی نمیگیرد. با همین شروع جذاب نوع نگاه کارگردان به مقولهی سیاست برای تماشاگر آشکار میشود. از نظر حامد محمدی بسیاری از این دعواهای سیاسی دعواهایی ظاهری و بیاهمیت است که فقط طرفداران خامی مانند اصلان و بشیر آن را جدی گرفتهاند.چپ راست
این جنجالهای سیاسی باعث شده سیاست مداران رده بالاتر از احساسات این هواداران سوءاستفاده کرده تا به منافع خودشان برسند. محمدی با کنار هم قرار دادن این زوج نشان میدهد که برخلاف تصور و باور رایج میان مردم ایران که این دو جناح را در تقابل با هم میبینند میان آنها اشتراکات زیادی وجود دارد. اشتراکاتی که در هیاهوی شعارهای بیهوده سیاسی و دعواهای حزبی گم شده و مشکلات بسیاری را بهوجود آورده است. بهترین سکانسهای فیلم دقیقاً همان سکانسهایی هستند که به شکل جزئینگرانهای به این مضمون میپردازد. نکتهی مهمی که دربارهی فیلم وجود دارد این است که این مضمون هیچوقت بر داستان مفرح فیلم سوار نمیشود و از آن بیرون نمیزند. همین دقت محمدی در پرهیز از مضمونگرایی صرف باعث شده تا «چپ راست» تبدیل به یک اثر شعاری نشود. محمدی بسیار تلاش کرده تا با ظرافت تمام و با استفاده از موقعیتهای جذاب طنز مضمون خود را برای تماشاگر جا بیاندازد و نشان دهد تضاد و تقابل این دو جناح سیاسی به راحتی میتواند حل شود و منافع ملی ایران را تامین کند.
از طرف دیگر محمدی با تاکید بر روی گفتوگو بین شخصیتها نشان میدهد بسیاری از مشکلاتی که میان این دو جناح وجود دارد با همدلی حل خواهد شد، به شرطی که دو طرف بخواهند بر سر اصل مشترکی به نام ایران با یکدیگر به تفاهم برسند. نگاه حامد محمدی در این فیلم نگاه تازهای است که در بین فیلمهای (و نه صرفاً کمدیهای) سیاسی سینمای ایران کمسابقه است. نگاهی مصلحانه که تلاش میکند از آشتی حرف بزند و نشان دهد اگر هدف مشترکی وجود داشته باشد گرفتاریهای امروز کشور حل خواهد شد و ایران به سمت ثبات و آرامش حرکت خواهد کرد.
اما نمیتوان از «چپ راست» حرف زد و به بازیهای خوب آن اشاره نکرد. محمدی بسیار هوشمندانه تیم بازیگری جذابی را برای فیلمش انتخاب کرده است. رامبد جوان در نقش بشیر کشاورز جوان دست راستی که خود را مدافع ارزشها و سنتها میداند بازی خوبی ارائه کرده است. او که سابق بر این هم نشان داده که توانایی خوبی در تیپسازی دارد با افزودن ویژگیهای خاصی (مانند تُک زبانی حرف زدن و ارائه یک بازی پرتحرک) به شخصیت بشیر توانسته کاراکتر جذابی بسازد که تماشاگر را میخنداند. اصلان دقیقاً نقطه مقابل بشیر است (و اینجا باید به این نکته اعتراف کرد که محمدی از این تقابلها به خوبی برای پیشبرد داستان استفاده کرده است). مردی آرام، خونسرد و سر به هوا که برخلاف بشیر میکوشد مسائل را با زرنگی ذاتیاش حل کند (سکانس کمک او به بشیر برای ترجمه موید همین موضوع است). پیمان قاسمخانی که ثابت کرده علاوهبر نویسندگی بازیگر خوبی هم هست این نقش را با آرامشی مشابه فیلم سنپطرزبورگ بازی کرده است.چپ راست
آرامشی که باعث شده تضاد میان او و بشیر لحظات طنز زیادی را رقم بزند. بازی بازیگران زن فیلم هم جذاب و تماشایی است. ویشکا آسایش بعد از ورود آقایان ممنوع موفق شده در یک فیلم کمدی دیگر بازی خوبی ارائه دهد. بازی آسایش در این فیلم بسیار متفاوت از بازی او در ورود آقایان ممنوع است که این تفاوت بیانگر توانایی این بازیگر در ارائه تیپهای مختلف در فیلمهای طنز است. سارا بهرامی هم که پیش از این او را با بازی در ملودرامهای اجتماعی به خاطر میآوریم در این فیلم نشان میدهد چه تواناییهای بالایی در سینمای کمدی دارد. بهرامی با استفاده از نگاههایی که مخصوص خود اوست موفق میشود از معصومه زنی مذهبی و در عینحال رمانتیک بسازد که عاشقانه شوهر و خانوادهاش را دوست دارد. بازی بازیگران فرعی فیلم از جمله سروش صحت و مونا فرجاد هم از نکات مثبت این فیلم است. در کل میتوان بازیهای فیلم را از نقاط قوت فیلم دانست. محمدی با انتخاب این تیم بازیگری نشان میدهد هوش خوبی دارد و میتواند از تمام ظرفیتهای موجود در سینمای ایران به نفع کیفیت نهایی فیلمش استفاده کند.
نقد از مجله سینماتیک
نظرات کاربران