فیلم نیوکاسل فیلمی ایرانی است که توسط محسن قصابیان در سال ۱۳۹۵ ساخته شد و در تیر ۱۳۹۸ در سینماهای سرتاسر کشور به نمایش عمومی درآمد.
به گزارش خوبو، ساخت نیوکاسل در سال ۱۳۹۵ در تهران آغاز شد اما به دلیل مشکلاتی که بین گروه تولید و سرمایهگذار پیش آمد نیمه تمام باقی ماند. در سال ۱۳۹۷ پس از گذشت دو سال و با رفع مشکلات سرانجام بخشهای باقی مانده این فیلم مقابل دوربین رفت. این فیلم از سایت معتبر IMDB، نمره بسیار ضعیف 3.8 را کسب کرده است. 70 نفر به این فیلم نمره دادهاند.
حمید گودرزی، نسرین مقانلو، بهرام افشاری، رضا ناجی، سحر قریشی و … از جمله بازیگران این فیلم هستند.
دانلود فیلم نیوکاسل
عوامل و بازیگران فیلم نیوکاسل
نیوکاسل فیلمی است که در ژانر کمدی، درام و خانوادگی توسط محسن قصابیان ساخته شده است. او در سال ۱۳۷۲ مدرک کارشناسی نمایش با گرایش بازیگری را دریافت کرد. پس از آن تحصیلات عالی خود را در رشته کارگردانی پی گرفت و در سال ۱۳۷۵ با مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه تربیت مدرس فارغالتحصیل شد. در اسفند ۱۳۷۵ در پانزدهمین جشنواره تئاتر فجر از محسن قصابیان کارگردان «ببین چه برفی میآید» تقدیر شد. بازی در نمایش «لیرشاه» به کارگردانی تاجبخش فنائیان، بازی در فیلم سینمایی «تونل» به کارگردانی مجتبی راعی، کارگردانی نمایش «رمز جستجو» نوشته حمید پورعلیمحمد، کارگردانی و بازی در نمایش «کبودان و اسفندیار» نوشته «آرمان امید»، بازی در نمایش «شهرزاد» به کارگردانی امیر دژاکام» از جمله آثار او محسوب میشوند. بازی در فیلم منصور به عنوان نقش اصلی یکی از آثار مشهور او است.
حمید گودرزی فعالیت هنری را با بازی در نمایش «کشتی اسپرانزا» به کارگردانی محمد رحمانیان آغاز کرد. نخستین تجربه سینمایی او، بازی کوتاهی در فیلم «سهراب» به کارگردانی سعید سهیلی است. از جمله فیلمهای او میتوان به نیوکاسل، ایران برگر، روباه، زنها شگفت انگیزند، داماد خجالتی، کیش و مات و … اشاره کرد. او همچنین در سریالهای تلویزیونی مانند مسافری از هند، تب سرد، بچه های نسبتا بد، قلب یخی و … ایفای نقش کرده است.
نسرین مقانلو فعالیت خود را با نقش کوتاهی در فیلم دو نیمه سیب به کارگردانی کیانوش عیاری در سال 1369 آغاز کرد ولی در واقع با فیلم سینمایی امید به سینمای ایران معرفی شد و با بازی در فیلم همسر بیشتر مورد توجه قرار گرفت. وی پس از بازی در فیلم نابخشوده چند سالی را در خارج از کشور گذراند. سپس به ایران بازگشت و بازی در سینما و تلویزیون را ادامه داد. بازی در فیلم مهمان مامان وی را به عنوان یک بازیگر توانا مطرح کرد.
بهرام افشاری دیگر بازیگر فیلم نیوکاسل است. اولین حضور وی در تلویزیون با سریال پایتخت 2 بود که به عنوان بازیگر مهمان، حضور داشت اما در پایتخت 5 و پایتخت 6 حضور پررنگتری پیدا کرد. از جمله فیلمهای او می توان به ایران برگر، لانتوری، کارگر ساده نیازمندیم، رحمان ۱۴۰۰، سگ بند، صحنه زنی و فسیل اشاره کرد.
سحر قریشی حرفه بازیگری را از سال ۱۳۸۸ با بازی در فیلم لج و لجبازی آغاز کرد و سپس در همان سال برای ایفای نقش در مجموعهٔ تلویزیونی دلنوازان به شهرت رسید. تک خال، نیوکاسل، خالتور، پا تو کفش من نکن، بانک زده ها، آس و پاس و رسوایی ۲ از جمله فیلمهایی هستند که او در آن ها ایفای نقش کرده است.
کارگردان | محسن قصابیان |
تهیهکننده | علی آشتیانیپور |
نویسنده | علیرضا قاسمی مهیار رضاخانی |
بازیگران | حمید گودرزی نسرین مقانلو بهرام افشاری رضا ناجی سحر قریشی نیما شاهرخ شاهی بابک نوری رز رضوی پژمان بازغی امین مینایی |
موسیقی | محمد محتشمی |
فیلمبردار | معین رضا مطلبی |
تدوین | کاوه ایمانی مژده قاجاریه |
سال ساخت | 1395 |
مدت زمان فیلم | 88 دقیقه |
فروش گیشه | ۲٬۱۲۷٬۲۹۰٬۰۰۰ تومان |
خلاصه داستان
این فیلم داستان ساکنین یک خانه قدیمی است که با خبر بازگشت صاحب خانه، درگیر ماجراهای مختلفی می شوند. فرید ساعت نه صبح با خبر می شود که صاحب عمارت قدیمی شده و نه شب به فرودگاه میرسد. حالا او و ساکنینی که فرید بدون اطلاع صاحب خانه آن ها را به عمارت آورده تنها دوازده ساعت فرصت دارند تا خانه را خالی کنند اما …..
نقد و بررسی فیلم نیوکاسل
نیوکاسل کمدی سطحی و پوچی است که نماد سینمای بدنه را به دوش می کشد. سینمایی که با عوام فریبی و سو استفاده از محدودیت ها اشتباه گرفته شده است. این اثر تا اندازه زیادی تعریف درستی از سینمای بدنه به مخاطب ایرانی ارائه کرده است.
*الگو
یک اثر سینمایی عناصر و نشانه های خاص خود را دارد. در نیوکاسل نشانه های سینمایی به ندرت دیده می شوند. ساکنین خانه ای که همه به نوعی با یک دیگر درگیر هستند اما هیچ کدام شخصیت ندارند، قصه ای که بی سر و ته مانده، آغاز مشخصی ندارد و پایان قابل قبولی ارائه نکرده، از طرفی روابط در نیوکاسل به اندازه ای کلیشه ای و دم دستی مطرح شده اند که جای کشف و جست و جو برای مخاطب باقی نمی گذارند. این عناصر برگرفته از یک الگوی تلوزیونی است. فیلم نامه به همان اندازه ای که قابلیت تعلیق سریال گونه در مدیوم صدا و سیمای کشورمان را دارد، از سینمایی شدن فاصله گرفته است.
*فیلم نامه چیست؟
فیلم نامه نقشه ساختمان است . ساختمانی که باید در برابر باران، برف، سیل، زلزله و دیگر بلاهای طبیعی مقاومت کند. این نقشه اگر بر اساس موقعیت منطقه نباشد و صرفا طراح آن توانایی خود را نمایان کند، کاربرد اجتماعی نخواهد داشت؛ اما اگر با مهارت و ارزیابی موقعیت طراحی شود، ارزش بالایی به خود می گیرد. در فیلم نامه نیوکاسل خانه ای کلنگی را مشاهده می کنیم که قرار است صاحب آلزایمر گرفته اش پس از سالها بازگردد. این ایده از اساس غلط است. فیلم نامه به اندازه همان خانه کلنگی است؛ هیچ موقعیتی ثابت نمی کند که چرا باید کتایون به شاهرخ شاهی و کارگر افغانی کمک کند. با نشان دادن چند تماس تلفنی درحال کار کردن و درد و دل کردن های متظاهر شاهرخ شاهی چیزی به مخاطب ثابت نمی شود. فیلم نامه با درشت کردن نقاط ضعف برای مخاطب چالش ایجاد می کند. حتی تکلیف کبوتری که نیوکاسل گرفته است مشخص نمی شود؟
*لبخند
نکته مثبت فیلم در چگونگی ایجاد لبخند و لحظات کمدی آن است. درست است که این لحظات کمکی به قصه گویی فیلم نکرده اند اما باید به این مسئله توجه کرد که برای ایجاد آن متوسل به شوخی های سخیف و زننده رایج در سینما نمی شود. فیلم هایی مانند: مصادره، هزارپا، بعد از ظهر سگی سگی، رحمان 1400 و … برای جلب رضایت مخاطب دست به فرهنگ گسیختگی در یک اثر فرهنگی می زنند. ابدا نیوکاسل چنین شوخی هایی با مخاطب نمی کند، در صورتی که موقعیت های مستعد بیشتری ایجاد کرده است. نکته دیگر نوستالژی شوخی های بکار رفته است. در سکانسی که بهرام افشاری یکی پس از دیگری لیوان ها را می شکند مخاطب یاد علی صادقی و متهم گریخت می افتد.
*هدف
هدف هنر و سینما مخاطب است. کیفیت ساخت آن میزان احترام به مخاطب را از سوی مولف نشان می دهد. هر اندازه مولف نسبت به هنر خود متعهد باشد مخاطب بیشتر از آن لذت می برد. در نیوکاسل هدف مخاطب است اما کیفیت در خور ارائه میزبانی از یک میهمان نیست. مولف در سینمای ایران باید پذیرایی از مخاطب را بیاموزد و منتظر نباشد. این مهم ترین جنبه هنری سینما است.
نقد از نسل فردا
نظرات کاربران