آلبوم طاق های ضربی بغداد اثری است بی کلام از عُمَر زیاد حکمت که به صورت رسمی در آذر ۱۳۹۷ منتشر شد و در اختیار علاقهمندان به موسیقی قرار گرفت.
به گزارش خوبو، آلبوم موسیقی طاق های ضربی بغداد اثری از عمر زیاد حکمت است. این آلبوم شامل ۱۰ قطعه موسیقی در سبک موسیقی ملل را میتوانیم گوش دهیم. قیمت این آلبوم، ۴۵,۰۰۰ تومان است.
آهنگ های آلبوم طاق های ضربی بغداد
طاق های ضربی بغداد نام اثری است که توسط عمر زیاد حکمت منتشر شده است. این آلبوم که شامل ۱۰ عدد قطعه موسیقی است در سبک موسیقی ملل منتشر شده است. این آلبوم توسط نشر تلسک منتشر و عرضه شده است.
# | نام آهنگ |
۱ | حجازکار |
۲ | راست |
۳ | عجم |
۴ | بیات |
۵ | نهاوند |
۶ | سه گاه |
۷ | صبا |
۸ | کرد |
۹ | حجاز |
۱۰ | مقامات |
- قانون: عمر زیاد حکمت
- بندیر و دف: نبیل یوسف شریداوی
بررسی آلبوم طاق های ضربی بغداد
آلبوم طاقهای ضربی بغداد را که میشنویم یک حکم تثبیتشده در ذهنمان فرو میریزد. و آن چیزی نیست جز همان حکم تقویتشده به بنیهی ملیگرایی افراطی که موسیقی ما از موسیقی فرهنگهای همسایهی غربیمان متمایز و شاخصتر است. برخلاف معمول شباهتی که انتظار میرود کشف کنیم شباهت در محتوای موسیقایی (بیشتر مقامها و ملودیها و …) نیست. آن را پیشاپیش میشناسیم. در حقیقت از دیدگاه موسیقیشناسانه هم نقاط اشتراک سیستمهای موسیقایی همسایه (خصوصا عربی و ترکی) با موسیقی دستگاهی ما تا اندازهی قابل قبولی شناختهشده است و هم نقاط افتراق (و البته هم تا حدودی تاریخ تحول و استقلالشان از یکدیگر).
آن شباهت که چنین آلبومی معرفی میکند شباهت در رویکردهای امروزی شدن است. کافی است همان آغاز آلبوم، حجازکار را مد نظر بگیریم. در همین حال اگر یک نمونهی برجستهی ایرانی مانند اردوان کامکار هم در ذهن باشد روشنتر رویکردها را خواهیم دید. پیش از هر چیز گرایش سرسختانه به چیرهدستی (به ویژه تلفیق کردن سرعت و دقت) است که گوش را مینوازد. اما پس از آن و در لایهی بعد پای ترکیبهای چندصدایی و آرپژها -که احتمالا همچون ایران منشاءی برونفرهنگی دارد- به میان میآید.
قطعهای مانند نهاوند با صراحت هر چه تمامتر از همان لحظهی نخست این شکل از تحولات را به نمایش میگذارد. دامنهی بزرگی از موسیقی پاپ بینالمللی و سازِ قرنش، گیتار گرفته تا درآمیزیهای مُدال و … به میان میآید و نوازندگی عمر زیاد حکمت، نوازندهی قانون عراقی را میسازد؛ چنان که گویی در منطقهی وسیعی از اطراف ما سنتهای موسیقایی به هنگام پوست انداختن و امروزی شدن رفتار مشابهی دارند یا دست کم یکی از رویکردهایشان آنجا که پای سازهای همخانواده به میان میآید، همسان است.
شاید از این جایگاهی که ایستادهایم نتوانیم مشخص کنیم درآمیختن این عناصر چندفرهنگی تا چه اندازه سازوار از کار درآمده و در خود فرهنگ مبدا چگونه دیده میشود. بااینحال آلبوم دریچهای به گونههای سازی امروزی و نزدیک به موسیقی مردمپسند دنیای عرب باز میکند و فرصتی میشود تا ببینیم همسایگان جغرافیایی و فرهنگیمان چقدر به ما نزدیکاند و به این نکته بیاندیشیم که این امر لابد در میدان روابط انسانی نیز مابهازائی دارد.
نویسنده: آروین صداقت کیش
منبع: سایت نویز
نظرات کاربران