بازی Prey یک بازی ویدئویی تیراندازی اول شخص است که توسط Arkane Austin توسعه یافت و توسط Bethesda Softworks منتشر شد.
به گزارش خوبو، این بازی در 5 می 2017 برای ویندوز، پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان منتشر شد. بازی Prey عناصری از بازی های ویدئویی نقش آفرینی، بازی های مخفیانه و Metroidvanias را در طراحی خود ترکیب می کند.
داستان بازی Prey
شما در نقش دانشمندی به نام مورگان یو در ایستگاه فضایی Talos 1 در سال 2032 بازی می کنید. شما و برادرتان الکس بخشی از شرکت خانوادگی TranStar هستید که ایستگاه فضایی را از یک زندان به یک مرکز تحقیقاتی بیگانگان تغییر داده اند و این شرکت با بیگانگان Typhon برای ایجاد نورومودهایی که توانایی ها، استعدادها و امید به زندگی انسان ها را افزایش داده و تغییر می دهد، آزمایشاتی انجام داد. همه چیز زمانی که کشتی با تایفون تسخیر می شود تغییر می کند و شما باید برای رسیدگی به این مشکل اقدام کنید. روایت در آینده جایگزین، محیط جهان باز است، که به شما اجازه می دهد مسیر خود را بسازید. این بازی بیشتر شبیه جانشین معنوی بایوشاک سال 1994 و بایوشاک سال 2007 است و کمتر دنباله ای از Prey در Xbox 360 در سال 2006 است.
Prey یک بازی خاص در نوع خود است. پس از بارگذاری بازی، داستان بلافاصله شما را جذب می کند و شما به یک پیچ و تاب داستانی وارد می شوید. عنصر داستانی بازی در ابتدا شگفت انگیز بود، اما همانطور که بازی پیش می رود، داستان ضعیف می شود. با پیشرفت بازی، داستان ضعیف تر و کلی تر خواهد شد.
گیم پلی بازی Prey
این بازی در سبک بازی های جهان باز است. چیزی که در مورد بازی های این چنینی وجود دارد این است که احساس می کنید باید محیط را برای تک تک آیتم ها، لوت ها و تکه های مهمات بگردید. این بازی همچنین مملو از گذرگاه های مخفی، اجساد برای غارت و قطعات لباس و کلاه ایمنی قابل ارتقا، برای جستجو است.
یک سیستم مفید وجود دارد که شما می توانید افراد گمشده را در کشتی ردیابی کنید. این مورد به شما امکان می دهد جسد ها را پیدا کنید و آن ها را لوت کنید. برخی از اجساد به خوبی پنهانند و در جایی که در نهایت آن ها را ردیابی می کنید، بسیار شگفت انگیز هستند. توسعه دهندگان کار مهمی در پنهان کردن چیزها انجام دادند و قصد دارند شما در هر گوشه از بازی خود کاوش کنید.
به نظر می آید که این بازی قرار بود حال و هوای بازی ترسناکی مانند System Shock و شاید BioShock را داشته باشد، اما این چنین به نظر نمی رسد. اگر چه برخی افراد از حالت ترسناک کلی این بازی می گویند اما تصاویر و محیط رنگارنگ این را نشان نمی دهد. به عبارتی چیزی مثل دنیای تیره و تار و فضای مرده در این بازی وجود ندارد.
برنامه ریزی
اینکه Prey را تنها یک بازی تیراندازی اول شخص بنامید، درست است اما کامل نیست. مورگان یو یک ابرقهرمان فضایی نیست و Talos I یک تاسیسات نظامی نیست. علاوه بر چند سلاح موجود برای تیم امنیتی ایستگاه، بیشتر زرادخانه Prey از ابزارهای مهندسی و نمونه های اولیه تشکیل می شود. بیگانگان Typhon که به ایستگاه هجوم می آورند، قوی تر از شما هستند. به همین دلیل، در سختی معمولی یا بالاتر، برنامه ریزی برای هر مبارزه برای بقا بسیار مهم است.
مورگان یو حتی با باز کردن قفل توانایی های پایانی بازی، هم ضعیف است. بیگانگان قدرتمندتر می توانند خیلی سریع شما را بکشند، اما Prey انبوهی از ابزارها را در اختیار شما قرار می دهد تا به شما کمک کند مزیتی کسب کنید.
خواه قرار دادن نارنجک های بازیافت کننده بهعنوان مین، تعمیر و تعیین موقعیت برجک های امنیتی، یا شروع مبارزه با یک حمله مخفیانه؛ زنده ماندن در یک رویارویی همیشه یک تجربه ارزشمند است.
تنوع
Prey به شما این امکان را می دهد که شخصیت خود را به روش های مختلف شخصی سازی کنید. چه از طریق ارتقاء سلاح های مورد علاقهتان باشد، چه تمرکز بر مخفی کاری یا اسلحه، شما باید بتوانید Prey را با سبک بازی منحصر به فرد خود تنظیم کنید. با این حال، اگر می خواهید از Prey عبور کنید که کمی کمتر شبیه یک دانشمند ناامید و کمی بیشتر شبیه یک شخص بدجنس علمی تخیلی باشید، مدهای Typhon برای شما مناسب هستند.
می توانید تله های پلاسما انفجاری راهاندازی کنید، دشمنان را به هوا پرتاب کنید یا خودتان را به چیزی تبدیل کنید و دزدکی دور شوید. هر توانایی که می بینید بیگانگان Typhon از آن ها استفاده می کنند را می توان بررسی کرد و در DNA خود قرار داد. دریافت این ارتقاء به انبوهی از Neuromods نیاز دارد که به نوبه خود نیازمند کاوش است. خوشبختانه، Prey بهشت طرفداران اکتشاف است.
Talos I نقشه های عظیمی دارد که از طریق بالابرها، تونل های نگهداری و حتی پیاده رو فضای بیرونی به هم مرتبط هستند. بسیاری از مناطق Prey بعداً در بازی، به سبک Metroidvania، زمانی که کارت های کلیدی جدید پیدا کردید یا توانایی های جدیدی کسب کردید، قابل دسترسی می شوند. به عنوان مثال، Leverage III به شما این امکان را می دهد که سنگین ترین اشیاء بازی را بلند کنید که لازمه دسترسی به یکی از اولین اتاق های مسدود شده بازی است.
توانایی
شما می توانید با توانایی های هک، جهش بسیار بالا و مهارت تعمیر، سیستم های خراب خود را نیرومد کنید. حتی اگر برخی از این توانایی را به دست نیاورید، Prey اغلب فرصت های دیگری را به بازیکنان خلاق ارائه می دهد.
نقشه های Prey حالت عمودی شگفت انگیزی دارند. اغلب اگر نمی توانید وارد اتاق شوید، معمولاً راهی وجود دارد که در بالا با استفاده از Gloo Gun یا در پایین با استفاده از دریچه تعمیر و نگهداری بروید.
سیستم ساخت بازی می تواند برای موفقیت شما حیاتی باشد و به شما امکان میدهد اشیاء ناخواسته موجود در سراسر جهان را به موادی برای ساخت مهمات، کیت های پزشکی و حتی Neuromods برای پیشرفت بازیافت کنید. با این حال، به لطف سیستم ذخیره سریع بازی، اگر عملکرد ضعیفی داشتید، ذخیره خود را مجدداً بارگذاری می کنید و در نتیجه ذخیره عظیمی از غذا و سایر موارد بهداشتی به وجود می آید. احتمالاً بازیکنان بازی هایی مانند Fallout و Skyrim این ذهنیت را به خوبی می شناسند.
در نهایت، دشمنان بسیار قدرتمندتر و خطرناک تر، از جمله کابوس مخوف به طور تصادفی ظاهر می شوند. کابوس ها تایفون های انسان مانند عظیمی هستند که تنها هدفشان کشتن شماست. آن ها مقدار زیادی مهمات را برای شکست می گیرند، بنابراین اغلب بهتر است به سادگی از کنار آن ها عبور کنید و منتظر بمانید تا به منطقه دیگری حرکت کنند.
همه چیز به کار می آید
زیبایی واقعی Prey را می توان در پویایی موتور آن جستجو کرد. سلاح های به ظاهر بی معنی، مانند کمان پولادی و دارت Nerf، می توانند در موقعیت های خاص به ابزاری کاملاً همه کاره تبدیل شوند. به عنوان مثال، می توانید از دارت برای فشار دادن دکمه های غیرقابل دسترس، پرت کردن حواس دشمنان یا فعال کردن مین های راه دور استفاده کنید. تفنگ Gloo می تواند برای مسدود کردن درها، هدایت دشمنان به سمت یک برجک یا ایجاد پوشش استفاده شود.
این نادرست است که بگوییم Prey یک FPS ساده است. ترکیب های قدرتمند Bioshock، پویایی Half Life و عناصر مخفیانه Deus Ex. کمی از جابجایی به سبک Fallout، اتمسفرهای Dead Space و برخی از طرح بندی ها و کاوش های نقشه به سبک متروید استفاده می کند.
گرافیک بازی Prey
زیبایی شناسی Prey فوق العاده است. این بازی یک ظاهر ترکیبی یکپارچه سازی با آینده دارد که عناصر آن را در بازی های دیگری مانند BioShock و Fallout دیدید. طرح های انسان و انیمیشن های صورت و همچنین مدل های مختلف بیگانه تایفون عالی به نظر می رسد. اثرات الکتریکی، آتش سوزی و بخار تایفون بزرگتر و همچنین تایفون های فانتوم غول پیکر، همگی در نوع خود زیبا هستند.
جلوه های نور قوی هستند و تنوع اشیا در همه محیط ها فوق العاده است. اگر مسیر استفاده از قدرت های تایفون و توانایی تقلید را انتخاب کنید، انبوهی از اشیاء بی پایان در محیط وجود دارد که می توانید به آن ها تبدیل شوید. همچنین، تبدیل شدن به یک آچار و چرخیدن در محیط اطراف بسیار خنده دار است.
یکی از زیباترین مناطق بازی، محل درختان است. اولین باری که وارد این منطقه می شوید، نفس شما را بند می آورد. درختان سرسبز، یک آبشار و رشد غیرقابل کنترل گیاهان، این منطقه را با سقف شیشه ای طاقدار بلندی پر می کنند که دیدی به فضا می دهد. به طور خلاصه، مشاهده تصاویر در Prey لذت بخش است.
صدا در بازی Prey
صدا در Prey در سطح بالایی قرار دارد. همه ربات ها صداهای بسیار شومی دارند که نسبت به بقیه صداهایی که نامناسب به نظر می رسید، کمی بلندتر میکس می شوند. هنگامی که آسیب سنگینی می بینید، لباس شما نیز صدایی دارد که در مورد آن به شما هشدار می دهد و همان مشکل را دارد.
صدای جیغ های تایفون و صداهای دیگر شما را به هیجان می آورد، صدای گامهای باس و صدای آوازی فانتومها شما را تحت تاثیر قرار می دهد و صداهای آرام و وحشتناک شناور در فضا شما را فرا می گیرد.
پخش مجدد بازی Prey
گیم پلی بازی به قدری قوی و سرگرم کننده است که داستان می تواند در مراحل بعدی بازی قرار گیرد. کارهای زیادی برای انجام و کاوش زیاد وجود دارد. مناطق مخفی کوچکی وجود دارد که ممکن است در اولین بازی آن ها را نبینید. اعطا این توانایی به بازیکنان که اساساً مسیر خود را در اطراف Talos 1 ایجاد کنند، توانایی پخش مجدد را حتی بالاتر می برد. شما می توانید انتخاب کنید که با ترتیب متفاوتی به مناطق دسترسی داشته باشید و همچنین راه حل های کاملاً متفاوتی را برای نحوه مبارزه یا فرار از برخورد دشمن انتخاب کنید. به نظر می رسد که هیچ دو بازی کاملاً یکسان نخواهند بود.
سخن پایانی
Prey یک بازی است که تقریباً در هر جنبه ای از خودش هوشمند است و در عین حال بسیار ساده است. دوربین را از شما دور نمی کند، شما را مجبور نمی کند که در کات سین بنشینید و از شما نمی خواهد بی حرکت بنشینید و به داستان آن گوش دهید. با وجود مجموعه ای از توانایی ها و قدرت ها، می توانید بازی را بدون استفاده از آن ها به پایان برسانید، شاید حتی یک منطق روایی برای انجام این کار پیدا کنید. این به شما امکان می دهد بداهه کار کنید، کاوش کنید و تصمیمات متفاوت بگیرید. اتمسفر قوی، زیبایی شناسی، گیم پلی، کاوش و جذابیت، بازی Prey را تبدیل به یک تجربه ضروری برای طرفداران این سبک کرده است.
نظرات کاربران