فیلم شعله ور فیلمی ایرانی است که توسط حمید نعمت الله در سال ۱۳۹۶ ساخته شد و در سی و ششمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر اکران شد.
به گزارش خوبو، شعله ور فیلمی است که در جشنواره فجر با حواشی و استقبال همراه شد. مژگان صابری بازیگر نقش وحیده در نشست خبری فیلم شعله ور در جشنواره فجر ۱۳۹۶ مورد توجه خبرنگاران و عکاسان قرار گرفت و خبرساز شد. اولین کار این بازیگر باعث شد که در نشست خبری بسیار پر استرس وارد شود و عدهای با قضاوت اشتباه وی را به داشتن اوتیسم متهم کردند، اما حمید نعمتالله کارگردان این فیلم، آن را تکذیب کرد. این فیلم از سایت معتبر IMDB، نمره متوسط 5.4 را کسب کرده است. 533 نفر به این فیلم نمره دادهاند.
دانلود رایگان فیلم شعله ور
عوامل و بازیگران فیلم شعله ور
شعله ور فیلمی است که در ژانر درام توسط حمید نعمت الله ساخته شده است. نعمت الله از کارگردانان مطرح سینمای کشورمان است که کارش را در سینما با دستیاری ایرج قادری و مسعود کیمیایی آغاز کرد. بوتیک اولین ساخته نعمت الله است و پس از آن فیلمهای مطرح دیگری همچون بی پولی، آرایش غلیظ و رگ خواب را ساخت.
در این فیلم امین حیایی، زری خوشکام، بهمن پرورش، دارا حیایی، مژگان صابری و پانته آ مهدی نیا به هنرمندی پرداختهاند.
نعمت الله فعالیت سینماییاش را با دستیاری مسعود کیمیایی آغاز و با ساخت بوتیک اولین فیلم سینماییاش را در مقام کارگردان تجربه کرد. او در سال ۱۳۹۲ جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم فجر را برای فیلم آرایش غلیظ بدست آورد. وی همچنین سابقه فعالیت مطبوعاتی در نشریاتی مانند هفتهنامه سینما و گزارش فیلم، ماهنامه فیلم سینما و همچنین به همراه همسرش معصومه بیات عضویت در شورای سردبیری ماهنامه ادبی پروین را نیز داشتهاست.
امین حیایی بازیگر اهل ایران است. حیایی فعالیت خود را در سال ۱۳۷۰ با حضور در فیلم دو همسفر آغاز و تاکنون در آثار گوناگون، فیلم، سریال و تئاتر حضور داشتهاست. او برای دو فیلم شب (۱۳۸۶) و برف آخر (۱۴۰۰) سیمرغ بلورین بهترین بازیگر از جشنواره فیلم فجر را کسب کرده است. حیایی همچنین در سال ۱۳۹۶ برای بازی در فیلم شعلهور نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد و در نهایت دیپلم افتخار نقش اول مرد را کسب کرد.
زری خوشکام یکی از بازیگران پرکار سینمای ایران است. از جمله بازی نقشهای مقابل ناصر ملکمطیعی در فیلم کلبهای آنسوی رودخانه، محمدعلی فردین و ایرج رستمی در فیلم مرد هزار لبخند ساخته سیامک یاسمی در ۱۳۵۰ بهروز وثوقی و بهمن مفید در رشید ساخته پرویز نوری در ۱۳۵۰، سعید راد و محمدعلی جعفری در فیلم الکلی ساخته محمدعلی جعفری در ۱۳۵۰، و ایرج قادری در فیلم توبه ساخته اسماعیل پورسعید در ۱۳۵۱. وی در این سالها همچنین در فیلمهای هنری متفاوت و موسوم به موج نوی سینمای ایران نظیر آدمک ساخته خسرو هریتاش در ۱۳۵۰، تپلی ساخته رضا میرلوحی در ۱۳۵۱ بر پایهٔ موشها و آدمها نوشته جان اشتاینبک و خواستگار ساخته علی حاتمی در ۱۳۵۱ نیز ظاهر شد.
کارگردان | حمید نعمتالله |
تهیهکننده | محمدرضا شفیعی |
نویسنده | هادی مقدمدوست حمید نعمتالله |
بازیگران | امین حیایی زری خوشکام بهمن پرورش فرید قبادی دارا حیایی مژگان صابری پانتهآ مهدینیا |
موسیقی | سهراب پورناظری |
فیلمبردار | روزبه رایگا |
تدوین | مهدی سعدی |
سال انتشار | 1397 |
مدت زمان فیلم | 97 دقیقه |
نمره IMDB | 5.4 |
فروش گیشه | ۱٬۰۴۵٬۷۷۴٬۰۰۰ تومان |
خلاصه داستان
این فیلم داستان زندگی مردی را روایت میکند که احساس میکند «عددی نشده» است و این احساس او همهٔ زندگیاش را تحت تأثیر قرار میدهد.
نقد و بررسی فیلم شعله ور
سحر عصرآزاد در نقد این فیلم نوشته است:
فیلم سینمایی «شعلهور» درامی آسیبشناسانه در مذمت صفاتی همچون حسادت و عقدهمندی است که مسیر سقوط درونی و بیرونی شخصیت محوری را به شکلی تدریجی هموار میکند.
پنجمین فیلم سینمایی کارنامه حمید نعمتالله پس از «بوتیک»، «بی پولی»، «آرایش غلیظ» و «رگ خواب» همچون دیگر آثارش ابعاد مختلف انسانی را از منظری تازه، ساده و موشکافانه مورد توجه قرار داده است. نگاهی که تبدیل به امضای شخصی او و منجر به خلق فیلمنامهای مشترک با هادی مقدم دوست شده که جهانبینی و دیدگاههای مشابهی دارند.
«شعلهور» یک رذیله اخلاقی بسیار عام و کلیشهای یعنی حسادت و عقده را با تکیه بر ریشهها و زمینههای پیدایش، محور قرار داده که به نظر سوژهای گل درشت، شعاری و بدون ظرافت میآید. سوژهای که انگار همه کارکردهای دراماتیک خود را از دست داده و ظرفیتی برای تبدیل شدن به یک فیلم سینمایی جذاب و کنجکاوی برانگیز ندارد.
اما فیلم یک بار دیگر این اصل مهم را یادآور میشود که این زاویه نگاه به سوژه و نوع خوانش نویسنده و فیلمساز است که میتواند از آشناترین، تکراریترین و کلیشهایترین سوژهها و ایدهها، فیلم و درامی خلاقانه، جذاب و نو بسازد.
«شعلهور» به تَبَع بخش اعظم فیلمها و فیلمنامههای نعمتالله و مقدمدوست از حضور راوی و نریشن شخصیت محوری به عنوان واگویههای درونی برای بیان غیرمستقیم کاراکتر بهره میبرد. به همین واسطه فیلم واجد یک آغاز و پایان مشترک با تکیه بر سکانسی معنادار است و جهان درام محدود شده در یک دایره بسته که ترسیمگر روند سقوط تدریجی این شخصیت است.
فرید (امین حیایی) در فاصله سکانس آغاز و تکرار این سکانس در دقایق منجر به پایان فیلم؛ با یک منولوگ خود را این چنین توصیف میکند «انگار رخت بیچارگی تنمه، هرچی تنم کنم فرقی نداره». مصداق تصویری این توصیف؛ نمایی است از مردی سرگردان و راه گمکرده که در بیابانی خاک آلوده از باد میدود در پی نامعلوم.
دقیقاً بعد از این سکانس نویسنده و فیلمساز یک پرانتز بزرگ به وسعت کلیت فیلم باز میکنند تا چرایی و چگونگی ترسیم این تعبیر و تصویر ویران شده از خود توسط فرید را برای مخاطب دراماتیزه یا به گفته دیگر ترجمان تصویری کنند.
به همین واسطه در انتها پس از رجوع به سکانس آغازین؛ طی گذر رویدادهای فیلم است که آن نما مفهومی فراتر پیدا می کند و مخاطب در مقابل خود تصویر مردی خاکسترشده در آتش حسادت و عقدهمندی را میبیند که تیر خلاص را با خماری در شیرهکشخانه به خود وارد کرده و دیگر امیدی به رهایی و نجات او نیست.
«شعلهور» از معدود فیلمهای نعمتالله و حتی سینمای ایران است که از تغییر جغرافیا، لوکیشن و اتمسفر به شکلی هوشمندانه در خدمت درام، منحنی شخصیتی کاراکتر و بسط زیرلایه و مفاهیم درونی اثر بهره برده و همین ویژگی آن را منحصر به فرد میکند.
در بخش ابتدایی که با معرفی اولیه فرید در جامعه بزرگ شهر تهران و اجتماع کوچک خانواده مواجه هستیم؛ تصویر یک مرد رهایی یافته از اعتیاد و سرخورده که با تبعات اجتماعی و … آن دست و پنجه نرم می کند، نهادینه میشود.
مردی که شغلی ندارد، همسرش مژده (پانته آ مهدی نیا) او را ترک کرده، نمیتواند مسئولیت نگهداری از پسر نوجوانش؛ نوید (دارا حیایی) را به عهده بگیرد (به جهت مالی و شخصیتی) و مادر (زری خوشکام) و برادر (فرهاد شریفی) و پزشک و … مرتب در حال سرکوفت زدن به او به خاطر زندگی گذشته و حال بیثبات و بیحاصلش هستند.
این سرخوردگیها گرههایی در عمق روح فرید پدید آورده که او را دچار عدم اعتماد به نفس کرده به گونهای که حتی در دورهمی دوستان دوران مدرسه نیز جرأت ابراز وجود ندارد چون خود را موجودی شکست خورده و تحقیرشده میداند و در مقابل مترصد حمله کردن به اطرافیان بهخصوص آدمهای موفق است.
این کشمکشها و حملات دو سویه در فرید، او را از درون و بیرون دچار زخم و آسیبهای عمیق دیده و نادیده میکند که نمونههای بارز آن نوع مواجهه با راننده ماشین شاسی بلند در مسابقه پرواز دادن هواپیمای ماکت یا رئیس شرکت در فرودگاه است که منجر به برخورد فیزیکی و بیرونی و فرافکنی میشود.
اما سویه خطرناک و بُرندهتر آن؛ کشمکشهای درونی و عقدهها و حرفهای فروخورده فرید با خودش است که همه ما در درون با خودمان داریم، ولی در فیلم مخاطب به مدد امکانی که نویسنده و فیلمساز به او داده اند؛ به واسطه نریشن در جریان این واگویهها قرار میگیرد.
مثل واگویههای فرید در دورهمی دوستان دوران مدرسه که هرچند بیرون ریخته نمیشود و به جایی اصابت نمیکند، اما در ادامه یک شمایل برای سنگ زدن و نفرتپراکنی پیدا میکند که کسی نیست جز مصطفی حیدری (بهمن پرورش)؛ غواص قهرمان که به شکلی دراماتیک تبدیل به قهرمان عینی پسرش هم میشود.
سفر به زاهدان و پس از آن زابل، به سفری در هزارتوی درون کاراکتر فرید میماند که عقدههای فروخوردهای که او را به فرار از آدمها و اجتماع اطرافش واداشته، در اجتماع تازه و میان مردمان جدید بیرون میریزد تا شمایل دشمن فرضی را که در کاراکتر مصطفی احیا کرده، تخریب کند درحالیکه هدف اصلی این تخریب کسی نیست جز خودش.
به همین واسطه است که تنهایی و عزلت فرید در برجی که از عقده و حسادت و حقارت برای خود ساخته، با هوشمندی نویسنده و فیلمساز مابه ازای بیرونی پیدا کرده است. کمپ کارگری با آن معماری خاص که همچون زائده ای بدشکل در بیابان قد علم کرده، تصویری است از هزارتوی ذهن این کاراکتر که اجزای نامتناسب آن را تکه تکه روی هم قرار داده تا به زحمت از نردبان آن بالا رود و با گرههای درونیاش خلوت کند.
هزارتویی آلوده که با سمپاشی نمادین هم پاک نمیشود و در صحنه انتهایی فرید خمار، فروپاشیده و تنهاتر از همیشه بر بلندای همین برج در وضعیتی بیثبات و ناپایدار در قاب تصویر ثبت میشود. آنهم در وضعیتی که همان دشمن فرضی تبدیل به قهرمان بالفعل پسرش شده و فیلم با نوای (امان، امان) همایون شجریان که گویی برخاسته از نالههای درونی فرید است، به پایان می رسد.
«شعلهور» سویههای مختلفی برای کالبدشکافی و آسیب شناسی دارد از نقش و حضور کاراکتر زن؛ وحیده (مژگان صابری) تا بومنگاری دراماتیزه این جغرافیای خاص و روابط و مناسبات درونی جامعه، نقش خانواده و جامعه در تثبیت تصویر فروپاشیده فرید و …
اما در این میان نمیتوان از نوع نگاه نویسنده و فیلمساز به لوکیشن شیرهکشخانه و تصویر دوزخی که از این مکان نفرینی ارائه میدهند؛ چه به جهت کارکرد دراماتیک چه به جهت کارکرد بصری و جایگاهی که در روند سقوط شخصیت فرید دارد صرفنظر کرد که در ذهن مخاطب حک میشود.
فراموشخانهای که بیش از نسیان؛ مابهازای ذهنیِ سوختن فرید در آتش حسادت و عقدههای فروخورده است که کابوس تصویریِ سوختنِ کمپ کارگری را هم به دنبال دارد. این بیان تصویری؛ مهر تأییدی است بر به انتها رسیدن و فروپاشی فرید در واقعیت و سرانجام مشابه آدمهایی همچون او؛ بیچارگانی که به خود معترف هستند.
فهرست جوایز فیلم رگ خواب
در سی و ششمین دوره برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم فجر در سال 1396، فیلم شعله ور نامزد دریافت شش سیمرغ بلورین برای بهترین بازیگر نقش اول مرد (امین حیایی)، بهترین فیلمنامه (هادی مقدمدوست و حمید نعمتالله)، بهترین موسیقی متن (سهراب پورناظری)، بهترین صداگذاری (امین شریفی و بابک شکیبا)، بهترین چهرهپردازی (مهرداد میرکیانی) و بهترین طراحی لباس (سوسن نوروزی) شد و در پایان موفق به کسب یک دیپلم افتخار شد.
- دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد (امین حیایی)، دوره ۳۶ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۶
- جایزه ویژه هیئت داوران برای بهترین کارگردانی و فیلمنامه (حمید نعمت الله)، نوزدهمین جشن دنیای تصویر
نظرات کاربران