آلبوم تکنوازی تنبور مجموعه اثری است از نورعلی الهی که به صورت رسمی منتشر شد و در اختیار علاقهمندان به موسیقی قرار گرفت.
به گزارش خوبو، آلبوم موسیقی تکنوازی تنبور اثری از نورعلی الهی است. این آلبوم، شامل ۱۱ قسمت، ۱۳ سیدی و ۹۳ قطعه موسیقی در سبک فولکلور را میتوانیم گوش دهیم. این آلبوم توسط موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر و عرضه شده است. قیمت هر یک از لوحهای این آلبوم، ۷۲,۰۰۰ یا ۷۶,۰۰۰ یا ۱۴۴,۰۰۰ تومان است.
آهنگ های آلبوم تکنوازی تنبور ۱
این آلبوم شامل دو لوح و قطعه موسیقی در سال ۱۳۸۸ منتشر شد. دفترچه سیدی، نوشته ژان دورینگ با همکاری شاهرخ الهی، به شرح مفصل قطعات می پردازد و حکایتهای مربوط به هر قطعه، پیشینه آنها، موارد فنی (مد، فواصل، تزئینات، تکنیکهای نوازندگی)، وجه تسمیه و روایتهای مختلف آنها را معرفی میکند. در این مجموعه، نورعلی الهی در قطعه باباجلیلی بداههنوازی کرده است.
لوح اول
# | نام آهنگ |
۱ | قطعه شیخ امیری |
۲ | سرودهای روحانی «هی داود» |
۳ | بداههنوازی در «بابا جلیلی» در فاصله چهارم و قطعه زنگ شتری در فاصله دوم |
لوح دوم
# | نام آهنگ |
۱ | قطعه «عابدینی»، با مقدمه «یادگاری» |
۲ | سرودهای روحانی |
۳ | کاکا رِدایی و سحری سید خاموش |
۴ | شان جنبانک |
۵ | طرز |
۶ | نکیسا و باربد |
آهنگ های آلبوم تکنوازی تنبور ۲ (رقص های معنوی و شُر)
این مجموعه شامل دو سیدی از تکنوازیهای تنبور استاد الهی است: ۱. رقصهای معنوی ۲. شُر. بداههنوازیهای خاص ایشان در این دو سیدی در قالب سه سوییت نشان داده شدهاند: سوییت «بابافقیهی»، سوییت «چپی» و سوییت «قطار».
تأثیر موسیقی سنتی ایرانی بر شیوه تنبورنوازی او کاملاً حس میشود و به همان نسبت هنر تنبورنوازیاش هم به نوبه خود الهامبخش اجراهای او از قطعات کارگان موسیقی سنتی ایرانی بوده است. اما این ارتباط دو سویه و توانمند، کیفیت بیانی او را در موسیقی محدود نکرد زیرا بر آن بود تا ترکیبی ملموس از دو ساز زهی ایرانی و کُردی، یعنی سهتار و تنبور، به وجود آورد که از نظر فن اجرا و خصوصیات ظاهری ویژه باشند.
از این رو سازی جدید را طراحی کرد و برای ساخت سفارش داد: تنبوری پنجسیمه که به او امکان میداد فنون خاص نوازندگی سهتار و تنبور را در هم ادغام کند. اجرای سوییت «قطار» در این مجموعه حدود چهل دقیقه طول میکشد که میتوان آن را کاملترین اجرای ضبط شده از میان اجراهای بهجامانده از استاد الهی به شمار آورد.
این آلبوم در سال ۱۳۹۱ منتشر شد.
لوح اول
# | نام آهنگ |
۱ | تضرع از سوییت «بابافقیهی» (رقصهای معنوی) |
لوح دوم
# | نام آهنگ |
۱ | سوییت «قره چوبی» و پیشدرآمد سماع (رقصهای معنوی) |
۲ | سوییت «سماع» (رقصهای معنوی) |
۳ | سوییت «چپی» (رقصهای معنوی) |
۴ | سوییت «قطار» (شُر) |
آهنگ های آلبوم تکنوازی تنبور ۳ (هارمونی های آسمانی و مناجات عرفانی)
هارمونیهای آسمانی و مناجات عرفانی عناوین مجموعه سوم از سری تکنوازیهای تنبور استاد نورعلی الهی است. استاد الهی (۱۲۷۴-۱۳۵۳) از خردسالی شروع به نواختن تنبور کرد و با ظرافتهای فنی سبکهای کُردی، لُری، ترکی، فارسی، عربی و هندی در سنت موسیقی مقدس کاملا آشنا شد.
قطعاتی که با تنبور پنجسیمه اجرا شدهاند از نظر بیان، همان دقت و شدت تنبور سهسیمه را دارند. به همین خاطر وسعت صدا و شفافیت آن کاملاً جدید است. او همه امکانات چندصدایی را در کمال آزادی روی این ساز بهکار میگیرد. در اینجا او تنبور پنجسیمه و سهتار ایرانی را به همان سبک شخصی و بدیع خود مینوازد. در سیدی هارمونیهای آسمانی تمامی قطعات بهجز قطعهی ششم (۱۳۲۹) بین سالهای ۱۳۴۳ و ۱۳۵۱ و در سیدی مناجات عرفانی حدود سال ۱۹۷۰ در تهران ضبط شدهاند.
این آلبوم در سال ۱۳۹۲ منتشر شد.
# | نام آهنگ |
۱ | سوییت مبارک بادا (هارمونیهای آسمانی) |
۲ | واله ویتانه (هارمونیهای آسمانی) |
۳ | علی آمان، یا علی (هارمونیهای آسمانی) |
۴ | موسیقی ذکر (هارمونیهای آسمانی) |
۵ | دعای حضرت علی (ع) (هارمونیهای آسمانی) |
۶ | سوییت چپی (هارمونیهای آسمانی) |
۷ | بابا فَقیهی (مناجات عرفانی) |
۸ | شاهخوشین (مناجات عرفانی) |
۹ | بابا سرهنگی (مناجات عرفانی) |
۱۰ | بابا نااوسی (مناجات عرفانی) |
۱۱ | بداههپردازی در سوییت جلوشاهی (مناجات عرفانی) |
آهنگ های آلبوم تکنوازی تنبور ۴ (یک حماسه معنوی و راههای عشق الهی)
یک حماسه معنوی و راههای عشق الهی عناوین مجموعه چهارم از سری تکنوازیهای تنبور استاد نورعلی الهی است. درباره این اثر، به قلم ژان دورینگ و شاهرخ الهی میخوانیم:
هرچند استاد بهطور معمول بیش از بیست دقیقه نمینواخت اما قطعات این سیدی حالت یک اجرای طولانی را متبادر میکند که در آن هر قطعه به طبیعیترین وضع ممکن به دنبال دیگری میآید. مبنای اصلی انتخاب این قطعات روایت است اما نه روایت رویدادها بلکه بیان مراحل جوهری روح: حالاتی چون خُسران، غم غربت، فراق، و سپس وصل و بازگشت. حماسهی روح با ورود دردناکش به ابعاد زمان و مکان آغاز میشود. روح، که از زمانی قبل از این زمان و مکانی بیرون از این مکان، دائم غم دوری دارد.
قطعات در منزل استاد الهی در سال ۱۳۴۳ ضبط شدهاند و متن دفترچه سیدی نوشتهی ژان دورینگ و شاهرخ الهی است.
این آلبوم در سال ۱۳۹۲ منتشر شد.
# | نام آهنگ |
۱ | سلطان دینه ۱ |
۲ | سلطان دینه ۲ |
۳ | سلطان دینه به روایتی دیگر |
۴ | هانای فریادرس |
۵ | آقا یار داوود |
۶ | آقای جافم |
۷ | حق داوود |
۸ | جم نیان دوسان اویانه |
۹ | جم نیان دوسان اویانه به روایتی دیگر |
آهنگ های آلبوم تکنوازی تنبور ۵ (گفت و گو با معشوق آسمانی و موسیقی معنوی تنبور)
گفتوگو با معشوق آسمانی و موسیقی معنوی تنبور عناوین مجموعهی پنجم از سری تکنوازیهای استاد نورعلی الهی است. درباره این اثر، به قلم ژان دورینگ و شاهرخ الهی میخوانیم:
موسیقی او عرفانی است، بیآنکه واقعا برای مراسم آیینی باشد زیرا او تنبور را اغلب برای خود یا برای حلقه کوچکی از نزدیکان مینواخت. سرانجام اینکه، جنبه معنوی موسیقی او چیزی از جنبه زیباییشناختی آن کم نکرده است.
این قطعات در تهران بین سالهای ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۱ ضبط شدهاند.
این آلبوم در سال ۱۳۹۲ منتشر شد.
# | نام آهنگ |
۱ | شیخ امیری استاد الهی (گفتوگو با معشوق آسمانی) |
۲ | قطعه شیخامیری (گفتوگو با معشوق آسمانی) |
۳ | ذکر و سماع عرفانی (گفتوگو با معشوق آسمانی) |
۴ | سوییت شاهحسینی (بخش اول) (گفتوگو با معشوق آسمانی) |
۵ | سوییت جلوشاهی (موسیقی معنوی تنبور) |
۶ | ذکر و سوییت «ای داوود» (موسیقی معنوی تنبور) |
۷ | سحری (موسیقی معنوی تنبور) |
۸ | ساروخوانی (آواز سار) (موسیقی معنوی تنبور) |
آهنگ های آلبوم تکنوازی تنبور ۷ (بیداری)
بیداری مجموعه هفتم از سری تکنوازیهای استاد نورعلی الهی است. قطعه «سوییت مناجات»ِ این آلبوم بهیادآوری هنرمندانه این میپردازد که همه امور به دست معبود ازلی است. استاد الهی در قطعه «هر وَ اُ سلطان» از دو شخصیت معنوی علی و سلطان یاد میکند. «سوییت شاهخوشینی» نیز در وصف شاهخوشین عارف قرن پنجم قمری است. «سوییت سحَری در کوک فرنگی» معمولا در سحر نواخته میشد تا روح درویشان را به هیجان آورد. آنچه این پیشدرآمد را خارقالعاده میسازد آن است که بهجای کوکشدن در فاصله چهارم معمول، در فاصله دوم کوک شده است. «قطعه سحَری در ادامه قطار» نیز نمایانگر نوعی گفتوگو میان دو معشوق آسمانی است.
این آلبوم در سال ۱۳۹۳ منتشر شد.
# | نام آهنگ |
۱ | ساروخانی، سوییت مناجات |
۲ | هر وَ اُ سلطان |
۳ | سوییت شاهخوشینی |
۴ | سوییت سحری در کوک فرنگی |
۵ | بداههنوازی در سوییت خانامیری |
۶ | سوییت اذکار |
۷ | سحری در ادامه قطار |
آهنگ های آلبوم تکنوازی تنبور ۸ (اولم تو بودی، آخرم تو باشی)
درباره این اثر، به قلم شاهرخ الهی میخوانی:
تنبور استاد الهی عمدتاً بین سالهای 1342 تا 1351 شمسی ضبط شده است. ضبطها در زمانی صورت گرفته که استاد در بین نزدیکان و افراد خانوادهاش مینواخت، نه به منظور انتشار آن، بلکه به این قصد که نشانی از این نغمات حفظ شوند، نغماتی که اینچنین شنوندگان خود را تحت تأثیر قرار میداد و منقلب میکرد. استاد الهی پدیدآورِ هنر متعالی تنبور است، سازی که تا آن زمان ساز عبادیِ اقلیتی کوچک به شمار میرفت و آهنگ (ملودی) های سادهای را در برمیگرفت. رپرتوارِ یگانه و تکنیک نواختن او، به حق، میراث جهانی است و پس از انتشار آثار ضبط شدهاش، با توجه به ماهیت موسیقایی آن، اهمیت این موسیقی از نظر هنری، تاریخی و معنوی معلوم گردیده است.
این آلبوم در سال ۱۳۹۸ منتشر شد.
# | نام آهنگ |
۱ | سماع |
۲ | حقحق و هوهو |
۳ | یا شاه تو با من باشی |
۴ | سوئیت سحری |
۵ | واریاسیون روی ملودی «یا سلطان آمان آگرم دای» |
۶ | جلوشاهی، سوئیت با تنبور پنجسیمی |
آهنگ های آلبوم تکنوازی تنبور ۹ (بازگشت به اصل خود)
این آلبوم در سال ۱۳۹۸ منتشر شد.
# | نام آهنگ |
۱ | شینِ طرز در سوئیت نکیسا و باربد |
۲ | شیخامیریِ ترکی |
۳ | بداههنوازی |
۴ | شیخامیریِ استاد الهی |
۵ | سوئیت ذکرها |
۶ | خانامیری در سوئیت جلوشاهی |
۷ | سوئیت پا کُتَکی |
آهنگ های آلبوم تکنوازی تنبور ۱۰ (فانی و باقی)
درباره این اثر، به قلم شاهرخ الهی میخوانیم:
استاد الهی نواختن تنبور را از کودکی آغاز کرد، و در طول زندگانیاش، هیچگاه از تمرین موسیقی باز نایستاد. «در دو چیز فوت وقت برایم نشد: تنبور و سلوک معنوی». او در مورد تنبور میگفت: «ارتباط قلبی مهم است نه نفس موسیقی یا ساز، ” او” مهم است.» بدینترتیب موسیقی استاد الهی علاوه بر کیفیت زیباییشناختی و هنریاش، بیش از همه وسیلهای است برای توجه به خالق، و به ارتعاش درآوردن روح تا روح را به مسیر کمال ترغیب کند.
این سیدی جدید، بر آن است تا مسئلهی اصلی این راه را یادآوری کند: فنای دنیا، و بقای آخرت. «سعادت آن است که آنچه مایهی نیکبختی در آخرت است داشته باشد […] آنچه در دنیا است همه در گذرند، سعادت باید ابدی باشد.» این سیدی، از قطعهای به قطعهی دیگر، یادآوری میکند که تمامی این دنیا، در واقع فناپذیر است و سعادت ابدی فقط در جوار خالق، در کنار یکتا، به دست میآید. استاد الهی میافزاید: «زندگانی ما در این دنیا، مثل شخصی است که شبی را در مهمانخانهای عالی یا کاروانسرایی محقر میگذراند […] در هر دو صورت مهمان یک شب است، و بقیهی عمر را در خانهای صرف خواهد کرد که بهترست از الان آن را آماده سازد.
اغلب قطعات موجود در این سیدی، در سالهای 1340 به شیوهای غیررسمی در کانون خانواده ضبط شده است.
این آلبوم در سال ۱۴۰۱ منتشر شد.
# | نام آهنگ |
۱ | سوییت باباسرهنگی و بابا ناووسی |
۲ | سوییت ذکرها |
۳ | مناجات در سوییت بابا جلیلی |
۴ | گریلی |
۵ | مناجات در سوییت بابا فقیهی |
۶ | سرود روحانی |
۷ | هلپرکه |
آهنگ های آلبوم تکنوازی تنبور ۱۱ (پژواک و تکریم)
درباره این اثر، به قلم ژان دورینگ میخوانیم:
“تنبور، بهرغمِ سادگی، سازِ کاملیست که همراهی کوبهایها چيزی به آن اضافه نمیکند، چراکه ضربههای دستِ راست روی ساز ريتم را با وضوح بينقصی مشخص میکند و اجرای انواع دگرههای دلخواه را ممکن میسازد. از همين روست که تنبورِ کُردی، و بخصوص تنبورِ استاد، به ندرت با دف همراه میشود و در آن مواردِ نادر هم همراهی دف براي پشتيبانی از صدای خواننده يا به رقص درآوردنِ جمع است. تنبور خود سازی کامل است، و در عينِ حال، مکملی بینقص براي آواز…در بعضی فرهنگها، از اين ساز در اجرای موسيقی عبادی و مقدس هم بهره میگيرند.”
این آلبوم در سال ۱۴۰۲ منتشر شد.
# | نام آهنگ |
۱ | پژواک: سوييت سحری |
۲ | پژواک: سوييت ساروخانی |
۳ | پژواک: سوييت شاهحسينی |
۴ | پژواک: چپی/ چوپی |
۵ | پژواک: سوييت شيخ اميری |
۶ | پژواک: زيرِ دستان |
۷ | پژواک: سوييتِ فرنگی |
۸ | تکريم: سوييتِ جلوشاهی |
۹ | تکريم: يا شاه تو با من باشی |
۱۰ | تکريم: تار |
۱۱ | تکريم: سوييتِ قطار |
۱۲ | تکريم: بالادستان |
۱۳ | تکريم: طرز |
۱۴ | تکريم: شکسته |
۱۵ | تکريم: بابا سرهنگی و بابا ناووسی |
۱۶ | تکريم: دو بالا و کريم خانی |
۱۷ | تکريم: سوييتِ گل و خار |
نظرات کاربران