فیلم سه بیگانه فیلمی ایرانی است که توسط مهدی مظلومی در سال ۱۳۹۳ ساخته شد و در اسفند ۱۳۹۵ در سینماهای سرتاسر کشور اکران شد.
به گزارش خوبو، سه بیگانه در حالی بر روی پرده به نمایش گذاشته می شود که نام کارگردان فیلم مهدی مظلومی ، به علت همکاری وی با شبکه جم از روی پوسترهای تبلیغاتی حذف شده است. این فیلم از سایت معتبر IMDB، نمره ضعیف 3.6 را کسب کرده است. 222 نفر به این فیلم نمره دادهاند.
دانلود رایگان فیلم سه بیگانه
عوامل و بازیگران فیلم سه بیگانه
سه بیگانه فیلمی است که در ژانر کمدی توسط مهدی مظلومی ساخته شده است. مهدی مظلومی کارگردان فیلم سه بیگانه است. آغاز جدی فعالیت هنری او را میتوان سال ۱۳۷۳ دانست. وی از آن سال تاکنون در مجموعههای زیادی به عنوان طراح، کارگردان، نویسنده و تدوینگر حضور داشتهاست. مظلومی از سال ۱۳۷۳ با تدوین و کارگردانی تلویزیونی مجموعههایی همچون ساعت خوش، این چند نفر، زیر آسمان شهر، جنگ ۷۷، ماه عسل و … کار خود را آغاز کرد. وی سپس به طراحی و کارگردانی مجموعههای طنز پرداخت. همچنین نگارش فیلمنامههای مأموریت تهران، گلسا، یه شام خوب، ساخت ایران و … را نیز بر عهده داشتهاست
امین حیایی فعالیت خود را در سال ۱۳۷۰ با حضور در فیلم دو همسفر آغاز و تاکنون در آثار گوناگون، فیلم، سریال و تئاتر حضور داشتهاست. او برای دو فیلم شب (۱۳۸۶) و برف آخر (۱۴۰۰) سیمرغ بلورین بهترین بازیگر از جشنواره فیلم فجر را کسب کردهاست. حیایی همچنین در سال ۱۳۹۶ برای بازی در فیلم شعلهور نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد و در نهایت دیپلم افتخار نقش اول مرد را کسب کرد.
محمدرضا شریفی نیا دیگر بازیگر این فیلم است. او در سریال های معروفی نظیر امام علی، همسایه ها، سفر سبز، ملکوت، مختارنامه، کلاه پهلوی، کیمیا، معمای شاه، خاتون و گاندو ایفای نقش کرده است. از جمله فیلمهای مشهوری که او بازی کرده میتوان به آدم برفی، برج مینو، لیلا، شیدا، ازدواج به سبک ایرانی، پارک وی، اخراجی ها، دنیا، دایره زنگی، نقاب، سوپراستار، رسوایی، قرارمون پارک شهر و کلوپ همسران اشاره کرد.
مجید صالحی فعالیت هنری خود را با بازی در نمایش دکترفاستوس در سال ۱۳۷۴ و تئاتر «آنتیگونه» آغاز کرد و سپس به تلویزیون رفت و در مجموعههای تلویزیونی مختلف و البته اغلب با مضمون کار کودک و طنز بازی، نویسندگی و کارگردانی کرد. خیلی زود با شخصیت «مجید دلبندم» مشهور شد و این روند با برنامههای دیگر ادامه پیدا کرد. کنارهگیری حمید جبلی از فیلم «یکی بود یکی نبود» باعث شد او جایگزین وی شود و این فیلم هم شد نخستین تلاش او برای ورود به عرصه سینما. وی علاوه بر بازی در برخی از مجموعههای تلویزیونی، نویسندگی و کارگردانی را نیز بر عهده داشتهاست. اغلب فیلمهایی که صالحی تاکنون در آنها ایفای نقش کرده با فروش بالایی روبه رو شدهاند فیلمهایی همچون بعد از ظهر سگی، مجردها، مجرد چهل ساله و … از جمله آثار او هستند.
سحر قریشی حرفه بازیگری را از سال ۱۳۸۸ با بازی در فیلم لج و لجبازی آغاز کرد و سپس در همان سال برای ایفای نقش در مجموعهٔ تلویزیونی دلنوازان به شهرت رسید. تک خال، نیوکاسل، خالتور، پا تو کفش من نکن، بانک زده ها، آس و پاس و رسوایی ۲ از جمله فیلمهایی هستند که او در آن ها ایفای نقش کرده است.
کارگردان | مهدی مظلومی |
تهیهکننده | مسعود ردایی حبیب اسماعیلی |
نویسنده | مهدی مظلومی امیر برادران |
بازیگران | امین حیایی محمدرضا شریفی نیا مجید صالحی لیلا اوتادی سحر قریشی برزو ارجمند حمید لولایی |
موسیقی | امیر توسلی |
فیلمبردار | فرشاد گلسفیدی |
تدوین | کاوه ایمانی |
سال ساخت | 1393 |
مدت زمان فیلم | 95 دقیقه |
نمره IMDB | 3.6 |
فروش گیشه | ۲٬۰۱۱٬۶۰۲٬۰۰۰ تومان |
خلاصه داستان
داستان سه مامور خارجی است که برای انجام عملیاتی با یک نقشه دقیق و از پیش تعیین شده وارد ایران می شوند اما از لحظه ورود با موقعیت های ویژه ای روبرو می شوند که برنامه های آن ها را به هم می ریزد.
نقد و بررسی فیلم سه بیگانه
افشین علیار-روزنامه هنرمند
نمایش فیلم کمدی در سینما برای تماشاگر لازم است، کمدی می تواند در کنارِ فضا و موقعیت طنازانه اش برای تماشاگر حرف جدیدی داشته باشد در بعضی از مواقع کمدی بهتر از درام می تواند تاثیر گذار باشد به طوری که فیلم های کمدی می توانند پیام های مهمی را در قالب موقعیت های کمیک به تماشاگر انتقال بدهند، اما گاهی پیش می آید فیلمساز ابتذال را با نقد اجتماعی اشتباه می گیرد، فیلمساز می خواهد با مضمون مستهجن و ساختار مبتذل به کمدی برسد، انگار در این برهه ی زمانی معنی کمدی تغییر کرده و فضای کمدی به هجوگویی بدل شده و فیلمساز با دیالوگ نویسی که در آن از شوخی های جنسی استفاده می کند می خواهد فیلم کمدی بسازد. اساسا این گونه از فیلمسازان هیچ شناختی از کمدی و المان های ساختاری ندارند و تنها با استفاده از چند بازیگر به اصطلاح خنده آور فیلمی می سازند که از سر نادانی با آن کمدی می گویند اما در اصل این گونه از فیلم ها مبتذل و مستهجن به حساب می آیند. سه بیگانه که برای اکران نوروز چند روزی می شود به نمایش درآمده، نمونه ی مشخصی از یک فیلم بی سروشکلی ست که اصرار بر کمدی بودن دارد اما کلیت این فیلم نمونه ی مشخصی از ابتذال را در بر دارد، مطمئنا فیلمساز فراری اش که حالا در یک شبکه بیگانه ی ترکیه ای مشغول به ساخت سریال های خیانتی ست با این هدف سه بیگانه را ساخته که مملکتش را تخریب کند، مطمئنا این فیلمساز که پیش از این در ایران سریال های شبانه ی نا موفقی ساخته با افکارِ کودکانه و فریب خورده سه بیگانه را به عنوان اولین و آخرین فیلمش جلوی دوربین برده است. نگارنده به هیچ وجه نمی خواهد این فیلم را نقد کند چرا که جز به جز این فیلم بی منطق است و از آنجایی که نقد کردن یک اثر هنری بسیار ارزشمند ست، با نقد کردن این فیلم اهانت به تحلیل و نقد سینمایی می شود چرا که آقای کارگردان به سطحی ترین شکل ممکن قصه یی ضعیف را با موقعیت ها و دیالوگ های زیر هجده سال تلفیق کرده تا به خورد تماشاگر دهد این فیلم را نمی شود تحلیل کرد فقط می شود به تماشاگر هشدار داد که این فیلم یک کمدی تقلبی است، فیلم سه بیگانه را باید به صورت انفرادی نگاه کرد چرا که این فیلم به دلیل شوخی های اروتیک اش نمی شود با خانواده تماشا کرد. وقتی نگاهِ فیمساز به آدم ها و وضعیت کشورش اینقدر سطحی ست چگونه می شود از او انتظار داشت تا فیلم کمدی بسازد؟ این فیلم از لحظه ی نخست تا پایان قصد تخریب کشور را دارد و سه کاراکتر ابله این فیلم (که به هیچ وجه شخصیت کمدی نیستند) با به وجود آوری موقعیت و دیالوگ گویی تمسخرآمیز به این مملکت متلک های سخیف می گویند، از طرفی دیگر این فیلم با ارجاعی سطحی به عالی ترین مقام رسمی کشور می پردازد،دیالوگ های مبتذل که میان آدم های فیلم رد و بدل می شود نه تنها بار کمدی ندارد بلکه باعث شرمساری ست، نمونه ی همچین فیلم هایی مثل سه بیگانه را می شود در همان شبکه ی بیگانه یی که فیلمساز در آن سریال می سازد دید. در حال حاضر فیلم کمدی ساختن با دیالوگ های فحش آمیز منطبق شده، فیلمساز و بازیگران فکر می کنند که اگر بتوانند در یک فیلم کمدی از طریق دیالوگ که شباهت به فحش دارد استفاده کنند مخاطبان بیشتری خواهند داشت به همین دلیل در ایران به ندرت فیلم کمدی اصولی ساخته می شود اما در این چند سال اخیر فیلم های موفق کمدی مثل نهنگ عنبر،سن پترزبورگ و بارکد توانسته اند به راحتی به دور از ابتذال و خودفروشی به عنوان یک فیلم کمدی به هدف نهایی برسند، اما عملا در فیلم سه بیگانه از سوی فیلمساز یک خودفروشی دیده می شود که قصد داشته با نگاهِ سطحی اش میهن خودش را بفروشد از نشان دادن وضعیت پرواز هواپیماها بگیرید تا جایگاه زنانه مطلقه در جامعه، نشان دادن ناهنجاری های خیابان ها و مترو و استفاده ابزاری از یک روحانی و خیلی چیزهای دیگر، به معنای واقعی خودفروشی و وطن فروشی به حساب می آیند. اگر الان به این فکر می کنید که فیلمساز پایان فیلمش را به نفع کشورش به اتمام رسانده، سخت اشتباه می کنید مطمئنا فیلمساز به دلیل کسب پروانه نمایش همچین پایانی را برای فیلمش انتخاب کرده چرا که کل فیلم تا دو دقیقه ی آخر انگار فیلمی ست که فیلمساز می خواهد با آن وارد سرزمین بیگانه یی شود و به آن ها بگوید نگاه کنید که ایران چه وضعیتی دارد.
آیا در شرایط فعلی فیلمی بهتر از سه بیگانه در انتظار اکران نبود که این فیلم به نمایش درآمد؟ آیا این فیلم می تواند نظر مخاطبین را جلب کند؟ به نظر می رسد با اکران این فیلم تماشاگر گول می خورد چرا که تماشاگر به دلیل دیدن یک فیلم کمدی به سینما می رود که بتواند لحظاتی بخندد اما شوخی های جنسی و استفاده از مواد مخدر و طریقه ی مصرف آن در سراسر فیلم کلیتِ سه بیگانه را مستهجن کرده است، آیا آن آقای منتقدی که چند وقت پیش فیلم گشت 2 را مستهجن خطاب کرد این فیلم را دیده است؟ منتقد دلواپس باید برای گزارش توقیف این فیلم به کمیسیون فرهنگی مجلس می رفت، اساسا فیلم گشت 2 موضوع و مضمون خاصی را دنبال می کند و نگاهِ فیلم کمدی ست اما هسته ی مرکزی سه بیگانه بیش از حد تخریب کننده است اول از همه تماشاگرش را گول می زند و بعد با به وجود آوردن دیالوگ ها و موقعیت های ناپسند مملکت را تخریب می کند همانطور که گفته شد پایان فیلم هیچ ربطی به میهن پرستی و عرق ملی ندارد چرا که نمی شود هشتاد و نه دقیقه تخریب کرد و در یک دقیقه ی پایانی امنیت ملی را نشان داد که همین پایان فیلم هم توهین آمیزست.
فیلم سه بیگانه نشانی از سینمای مبتذل است که جایی در سینمای ایران ندارد به طوری که تماشاگر به محض خروج از سینما این فیلم را فراموش می کند این فیلم هیچ نکته ی مثبتی برای ارائه ندارد چرا که سه بیگانه از همه نظر، حتی بازی بازیگرانش جزو ضعیف ترین فیلم های این چندسال سینمای ایران است باعث تاسف ست که در میان این همه فیلم های مهم و ارزشمند که توقیف شده اند یا شرایط اکران ندارند در بهترین فصل اکران فیلمی به نمایش در می آید که فیلمسازش در یک شبکه ی فارسی زبان ترکیه ای که ترویج خیانت در میان خانواده هاست مشغول به کار است.
مهیار محمدملکی-روزنامه هنرمند
سه بیگانه یا سه غریبه همان داستان آشنای همیشگی سینمای کمیک میباشد فیلمی که به نوعی قرار است در بازه زمانی نود دقیقه ای خود به داستان سه ابله بپردازد سه ابلهی که هر کدام نقاط ضعف و برگ برنده هایی با خود به همراه دارند همانطور که قبلا به عرض رساندم مادامی که به محتوا توجه نشود فرم اهمیتی پیدا نمیکند چیزی که بر عکسش به نوعی هم میتواند باشد هم میتواند نباشد
سه بیگانه مهدی مظلومی در بحث محتوا و قصه به حدی مبتذل ظاهر شده است که مخاطب را بعد از خنده های بدون معنا به فکر وا میدارد که خب بعدش چی ؟
سوالی که از ابتدا تا نقطه پایانی فیلم مارا همراهی میکند
سه بیگانه هیچگاه وارد حلقه بحرانی و روایت یک قصه به شکل دراماتیک اش نمیشود هر چه هست سیر صعود و نزول کاراکتر هایی است که از هیچ منطق داستانی پیروی نمیکنند
به عبارتی اخرین دست پخت مظلومی چیزی جز سیاه نمایی ایران و فرهنگ ایرانی ها نیست فیلمی که سعی دارد نه به شیوه انتقادی بلکه به شیوه مخرب به طرح مسایلی بپردازد که به میزان زیادی در ان اغراق شده است
داستان فیلم یک داستان تعقیب و گریز ساده است بدین معنا که فیلمنامه نویس هیچگونه ابتکاری در بحث پیشبرد محتوا از خود نشان نداده است
شخصیت پردازی به میزان حد اقلی اش میباشد موضوعی که در همان ابتدا به مثال یک سر مشق برای مخاطب از جانب یک فرد بالادستی دیکته میشود که خیلی کلیشه ایست
نکته ای که باید به ان توجه داشت شوخی های موجود در فیلم میباشد که به نوعی بخشی از انها مربوط به شوخی های اروتیک (پایین تنه )است کمدی ای که به هیچ عنوان با طبع یک خانواده ایرانی همخوانی ندارد
کمدی در حالت کلی به سه شکل اتفاق میافتد
اول:کمدی کلامی :همانطور که عرض شد این بخش از کمدی فیلم عمدتا به صورت اروتیک و یا نوع گویش میباشد
دوم :کمدی اکت یا بازی :این بخش همچون بخش پیشین بسیار ضعیف ظاهر گشته بازیگران هیچ کدام اکت خوش رنگ و لعابی جهت جذاب سازی مقوله کمدی در فیلم از خود به نمایش نمیگذارند
سوم:کمدی موقعیت :عمده تمرکز فیلم در دو موضوع خلاصه میشود فرار از قصه و شکل گیری موقعیت هایی که همه در جهت سیاه نمایی و یا تخریب فرهنگ ایران و ایرانی میباشد این موضوع اگر در حد و اندازه انتقاد باقی میماند میتوانست قابل قبول و جالب توجه باشد اما باید در نظر داشت ذات کمدی یعنی کاریکاتور و کاریکاتور به معنای اغراق تمامی وجوه یک قصه ضمن مقایسه با واقعیت میباشد اما مظلومی پا را از همه این حرفا فراتر گذاشته و قصه ای را به تصویر در اورده که به شدت مصداق وطن فروشی و خیانت به مملکت خود میباشد
بخش اعظم کمدی سه بیگانه وام دار قصه های کمیک هالیوودی میباشد با این تفاوت که فیلمنامه عینا بدون هیچ تطبیقی با فرهنگ ایرانی (اصطلاحا ایرانیزه)به نمایش در امده است
زمانیکه چند قدمی به عقب برمیگردیم و کمدی مفتضح مظلومی را نظاره میکنیم خواهیم دانست که این کمدی چیزی جز یک اسلپ استیک نیست موضوعی که اولین بار در بین سال های 1910 تا 1920 میلادی با کمدی های معروفی همچون لورل و هاردی یا هارولد لوید شکل گرفت بد نیست اشاره ای داشته باشیم به این موضوع که بنیانگذار این نوع کمدی مک سنت آمریکایی بود و به دسته ای از فیلمهای صامت کمدی اطلاق میگشت که عمده تمرکزشان روی عنصر بزن و بکوب بود چیزی که توی کمدی شلوغ مظلومی به وضوح دیده میشود با این تفاوت که کمدی مظلومی صامت نیست
نکته جالب توجه در این موضوع بود که علیرغم کستینگ حرفه ای و سرشناس هیچکدام از بازیگران عملکرد مثبت و رو به جلویی نداشتند این بدین معناست که تمامی اکتور ها فقط تلاش داشتند انچه روی کاغذ امده است را به اجرا در بیاورند بدون انکه تحلیلی روی نقش هایشان داشته باشند
سه بیگانه در زمینه فیلمبرداری غیر از یکی دو پلان اصلا موفق کارنکرده است هر چه هست یک ضبط تصویری ساده است که یک کمرا من ساده هم میتواند به انجام برساند به عبارت دیگر کارگردانی تصویر برداری پلان ها باید به صورتی انجام میگرفت که :
یک:رونمایی از هویت کاراکتر ها
دو:بلد کردن مباحث کمیک فیلم
فارغ از بخش کمیک فیلم که بن مایه ان را تشکیل میدهد سه بیگانه روی مقوله اکشن استوار گشته است این بدین معناست که ما میبایست به صورت قابل توجه شاهد صحنه های اکشنی میبودیم که میتوانست برگ برنده این فیلم قلمداد گردد که مظلومی از این موضوعات هم به راحتی گذر میکند
بعد از همه این صحبت ها به پرده پایانی قصه نگاه بیاندازیم
سه بیگانه بعد از فراز و فرود های کسل اورش در پرده پایانی تصمیم دارد به نوعی با چند غافلگیری مخاطبان را روانه خانه هایشان کند باید به عرض برسانم غافلگیری ها به شدت فاجعه و مبتدی میباشد انقدر مبتدی و کلیشه ای و دم دستی که مخاطب را به خنده وا میدارد
جمع بندی نهایی :
اخرین ساخته مهدی مظلومی چیز جز یک ابتذال بزرگ و یک شکست در کارنامه وی نمیباشد و این یعنی همان ده هزار یا بیست هزاری که هیچگاه نباید برای این فیلم هزینه کنید.
نظرات کاربران