فیلم تفریق فیلمی ایرانی است که توسط مانی حقیقی در سال ۱۴۰۰ ساخته شد و در شهریور ۱۴۰۲ به صورت آنلاین در پلتفرمهای فیلیمو و نماوا اکران شد.
به گزارش خوبو، تفریق برای اکران در سال ۱۴۰۲ بدون تبلیغ و پوشش رسانهای برنامهریزی شده بود، اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهعلت «فعالیت سیاسی عوامل» اجازۀ اکران آن را نداد. در ۲۴ مرداد ۱۴۰۲، نسخهای باکیفیت از این فیلم در کانالهای تلگرامی منتشر شد. این فیلم از سایت معتبر IMDB، نمره متوسط 6.6 را کسب کرده است. 1400 نفر به این فیلم نمره دادهاند.
دانلود فیلم تفریق
عوامل و بازیگران فیلم تفریق
تفریق فیلمی است که در ژانر درام و معمایی توسط مانی حقیقی ساخته شده است. مانی حقیقی نویسنده و کارگردان فیلمهای کنعان، آبادان، کارگران مشغول کارند، پذیرایی ساده، 50 کیلو آلبالو، اژدها وارد میشود! و خوک است. وی همچنین از نویسندگان فیلم چهارشنبه سوری، ساخته اصغر فرهادی بوده و در فیلم دیگر او درباره الی نیز به ایفای نقش پرداخته است. در فیلم «آسمان محبوب» داریوش مهرجویی و «ورود آقایان ممنوع» ساخته رامبد جوان نیز ایفای نقش کرده است.
نوید محمدزاده بازیگر اصلی مرد این فیلم است. او یکی از مطرحترین و پرکارترین بازیگران مرد سینمای ایران در دهه ۹۰ بوده است. برای چهار فیلم، عصبانی نیستم!، خشم و هیاهو، مغزهای کوچک زنگ زده و سرخپوست نامزد بهترین بازیگر بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فجر و برای سه فیلم ابد و یک روز، بدون تاریخ، بدون امضاء و متری شش و نیم نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد و در پایان دو جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد کسب کرد.
ترانه علیدوستی، دیگر بازیگر مشهور این فیلم در فیلمهای فیلم سازان برجستهای چون رسول صدرعاملی، واروژ کریممسیحی و اصغر فرهادی بازی کرده و جوایز گوناگونی از جمله جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم لوکارنو سوئیس و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فیلم فجر را دریافت کرده است. او در جشنوارههای فیلم وزول فرانسه ۲۰۱۴ و فیلم هانوی ویتنام ۲۰۱۲، یکی از اعضای هیئت داوران بود. علیدوستی در سال ۱۳۸۰ در اولین تجربه سینمایی خود برای فیلم من، ترانه 15 سال دارم برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم فجر شد. کنعان، فروشنده، برادران لیلا، درباره الی، چهارشنبه سوری و شهر زیبا از دیگر فیلمهای مطرحی است که علیدوستی در آن ایفای نقش کرده است.
کارگردان | مانی حقیقی |
تهیهکننده | مجید مطلبی |
نویسنده | مانی حقیقی امیررضا کوهستانی |
بازیگران | نوید محمدزاده ترانه علیدوستی سهیلا رضوی سعید چنگیزیان علی باقری اسماعیل پوررضا وحید آقاپور |
موسیقی | رامین کوشا |
فیلمبردار | مرتضی نجفی |
تدوین | میثم مولایی |
سال ساخت | 1400 |
مدت زمان فیلم | 107 دقیقه |
نمره IMDB | 6.6 |
خلاصه داستان
وقتی فرزانه (ترانه علیدوستی) مردی را در اتوبوس شهری می بیند که شباهت زیادی به شوهرش، جلال (نوید محمدزاده) دارد، او را تا ساختمانی ناآشنا تعقیب میکند. در آنجا، او می بیند که ساکنان به او سلام می کنند که گویی او را میشناسند و از خیابان تماشا میکند که او وارد آپارتمانی میشود تا با زن دیگری ملاقات کند. فرزانه سه ماهه باردار است و به سختی در شغل خود به عنوان مربی رانندگی کار میکند. او متقاعد شده است که جلال را در یک رابطه عاشقانه گرفتار شده دیده است. وقتی آنها درباره آن بحث میکنند، او درباره حقایق خود قاطع است و به او یادآوری میکند که در آن زمان کیلومترها دورتر بوده است. فرزانه شروع به از هم پاشیدن میکند، اما قسم میخورد که او را دیده است، و از آنجا که نمیتواند رها کند، پیش از کشف ناخوشایند مردی که در اتوبوس است، به کشیدن نخها و از بین رفتن رابطهاش با جلال ادامه میدهد.
نقد و بررسی فیلم تفریق
رابین سیتیزن منتقد سرشناس امریکایی درباره فیلم جدید مانی حقیقی تفریق در سایت رسمی جشنواره فیلم تورنتو نوشته است:
- مانی حقیقی فیلم جدیدش تفریق از یک زیباییشناسی سیاه مایل به خاکستری بهره میبرد که در قالب یک درام روانشناختی سعی میکند داستانش را در زیر باران یک شهر نشان دهد.
- تفریق یک اثر تماشاگرپسند است همراه با یک موسیقی پرتنش و یک دست سینمایی که ترسی از خاموش کردن چراغها ندارد. همه اینها توسط دو بازیگر مشهور بینالمللی ایرانی به تصویر کشیده شده است.
- ترانه علیدوستی که پس از فیلم فروشنده در سال ۲۰۱۶ به جشنواره تورنتو بازگشت و نوید محمدزاده که در جشنواره تورنتو همزمان فیلم شب داخلی دیوار را دارد و برای نمایش موفق فیلم بدون تاریخ بدون امضا در سال گذشته جوایز متعددی دریافت کرد.
- گفتن بیشتر به معنای از بین بردن راز غیرممکنی است که در تاریکی انتظارت را میکشد.
دیوید کاتز در سایت سینه اروپا نوشته است:
جدیدترین فیلم مانی حقیقی، فیلمساز ایرانی، یک فیلم هیجانانگیز پرپیچ و خم است که دو خانواده از دو طبقه اجتماعی متفاوت را در یک فضای ابزورد مقابل هم قرار میدهد. شاید لو دادن داستان یک فیلم و اسپویل کردن آن احساس ناخوشایندی به مخاطب بدهد اما باید این نکته را بدانیم که تفریق حکایتی از جامعه ایرانی است که فاصله طبقاتی آنها را در مقابل هم قرار میدهد. مانند فیلمساز دیگر ایرانی اصغر فرهادی که در فیلمهای گذشته و جدایی از دو طیف مختلف جامعه روایتهایی را مطرح میکند که همگی نشاندهنده قدرت درام در تعریف قصه است. شاید تفریق آنقدر متمایز نباشد که واقعاً خودش را در میان انبوه محتوای ژانر قرار دهد، اما تجربهای زیبا و ترسناک را پیش روی ما میگذارد که کمتر از فیلمسازان آسیایی دیدهایم.
آمبروژ پیوک در سایت icsfilm نوشته است:
تفریق یک فیلم ماهرانه است. فیلمنامه به طرز ماهرانهای بین ۴ دیدگاه شخصیتهای اصلی تعادل برقرار میکند و در عین حال تماشاگر را تا پایان با قصه همراه میکند تا بتواند سرنوشت شخصیتها را حدس بزند. مانی حقیقی کارگردان و مرتضی نجفی فیلمبردار با کادربندی عالی به تنش درون قصه کمک میکنند و بازی روشنایی و تاریکی و موضوع هویت را تجسم میبخشند. میثم مولایی تدوین فیلم را به خوبی اجرا میکند، و با تاریککردن صفحه در چند لحظه کلیدی، فضایی را برای تامل ایجاد میکند.
نظرات کاربران