0

فیلم شهر هرت

shahre hert

فیلم شهر هرت فیلمی ایرانی است که توسط کریم امینی در سال ۱۴۰۱ ساخته شد و در خرداد ۱۴۰۲ در سینماهای سرتاسر کشور به اکران عمومی درآمد.

به گزارش خوبو، شهر هرت داستان یک خواهر و برادر به نام‌های «پرویز» و «پرستو» را روایت می‌کند که خرج خود را از راه سرکیسه کردن خانواده‌های پولدار درمی‌آورند. این فیلم از سایت معتبر IMDB نمره ضعیف 3.3 را کسب کرده است. 56 نفر به این فیلم نمره داده‌اند.

در این فیلم که موضوعی کمدی اجتماعی دارد، بازیگرانی همچون پژمان جمشیدی، شبنم مقدمی و بابک کریمی ایفای نقش می کنند.

فیلم شهر هرت

عوامل و بازیگران فیلم شهر هرت

شهر هرت فیلمی است که در ژانر کمدی توسط کریم امینی ساخته شده است. کریم امینی نخستین بار در سال ۱۳۹۲ در ۲۷ سالگی در فیلم خواب‌زده‌ها به کارگردانی فریدون جیرانی بازی کرده‌است. او در این فیلم همکاری با هنرمندانی همچون اکبر عبدی، فرهاد اصلانی، ساره بیات و صابر ابر را تجربه کرد. امینی کارگردانی فیلمهای سینمایی دشمن زن، گربه سیاه و فسیل و شهر هرت را نیز برعهده داشته‌است.

پژمان جمشیدی، یکی از بازیگران مشهور این فیلم، بازیگر ایرانی و بازیکن سابق فوتبال است. او حرفه بازیگری‌اش را نخست در سال ۱۳۹۰ با بازی در قسمتی از مجموعه تلویزیونی ساختمان پزشکان و سپس در سال ۱۳۹۲ و با بازی در نقش اصلی مجموعه تلویزیونی پژمان آغاز کرد. او برای نقش‌آفرینی در فیلم‌های سوءتفاهم (۱۳۹۶)، شیشلیک (۱۳۹۹) و علفزار (۱۴۰۰) نامزد دریافت جایزه سیمرغ بلورین از جشنوار فیلم فجر شده‌است. همچنین نقش‌ آفرینی او در مجموعه تلویزیونی زیرخاکی برایش تندیس جشن حافظ بهترین بازیگر مرد کمدی در تلویزیون را به همراه داشت.

شبنم مقدمی به موازات فعالیت‌های رادیویی خود، کار بازیگری در سینما را با فیلم زخمی (کامران قدکچیان، ۱۳۷۷) آغاز نمود و تاکنون در فیلم‌های از صمیم قلب (بهرام کاظمی، ۱۳۷۹)، به نام پدر (ابراهیم حاتمی کیا، ۱۳۸۴)، پاداش سکوت (مازیار میری، ۱۳۸۵) و فرزند خاک (محمدعلی آهنگر، ۱۳۸۵) و سینمایی تنهایی با حضور شهاب حسینی در سال ۱۳۹۰ نقش‌آفرینی کرده است. وی نخستین سیمرغ بلورین خود را برای عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل زن در فیلم امروز در سی‌ودومین دوره جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. مقدمی دو سال بعد توانست این موفقیت را با دریافت دومین سیمرغ بلورین خود از هیئت داوران بخش سودای سیمرغ سی‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم فجر در همین عنوان، برای بازی در دو فیلم سینمایی نفس و زاپاس تکرار کند. وی، برای بازی در فیلم آبا جان نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از سی‌وپنجمین دوره جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد همچنین در سی‌وششمین دوره جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم خجالت نکش نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد اما در نهایت این عنوان به سارا بهرامی رسید.

کارگردانکریم امینی
تهیه‌کنندهمحمدحسین فرح بخش
نویسندهمهدی محمدنژادیان
پدرام کریمی
بازیگرانپژمان جمشیدی
شبنم مقدمی
بابک کریمی
اکبر رحمتی
شهین تسلیمی
بهناز پورفلاح
مهدی حاجی‌زاده
موسیقیمحمد احمدی
فیلم‌بردارروزبه رایگا
تدوینمستانه مهاجر
سال ساخت1401
مدت زمان فیلم95 دقیقه
نمره IMDB3.3
فروش گیشه۷۶٬۳۲۷٬۰۶۰٬۰۰۰ تومان
فیلم شهر هرت

خلاصه داستان

پرویز و پرستو، خواهر و برادری هستند که سعی دارند از راه‌های خلاف کسب درآمد کنند. پرستو دوست دارد تا 44 سالش نشده ازدواج کند ولی نامزدش به جرم اختلاس در زندان است. وحید، نامزد پرستو، باید جریمه سنگینی بپردازد، چرا که به سلطان سکه معروف شده و جرمش سنگین است. پرستو نقشه‌ای می‌کشد و برای پرویز، یک آمبولانس نعش‌کش تهیه می‌کند تا به وسیله آن به سراغ مرده‌های پولدار شهر رفته و با جا زدن پرستو به جای همسر صیغه‌ای آن‌ها، از خانواده متوفی اخاذی کنند و …

نقد و بررسی فیلم شهر هرت

محمدحسین فرح‌بخش مدت‌ها است که در سینمای ایران حضور دارد و بدون توجه به نظر صاحب نظران و منتقدان سینما کار خود را انجام می‌دهد. تلاش او در ساخت کمدی‌های سبک و عامه‌پسند برای روشن نگاه داشتن چراغ سینمای کم‌مخاطب ایران ستودنی است. نگاهی به فیلم‌هایی که فرح‌بخش تولید کرده این نکته را ثابت می‌کند که این آثار در میان تماشاگران سینمای ایران هواداران خاص خود را دارد و کم یا زیاد می‌تواند آن قشر از تماشاگرانی را که برای نود دقیقه تفریح به سالن‌های سینما می‌روند راضی کند. هر چند باید به این نکته هم توجه داشت که فیلم‌های فرح‌بخش مدت‌ها است که از دوران اوج خود فاصله گرفته‌اند و به اندازه آثار قبلی او مانند کما نمی‌فروشند.

اما هر چه هست این فیلم‌ها انقدر فروش دارند که این تهیه‌کننده قدیمی را راضی کنند تا به کار خود در سینمای ایران ادامه دهد. فرح‌بخش مسیر پر پیچ و خمی را در سینمای ایران طی کرده تا به امروز رسیده است. فارغ از کیفیت آثاری که او تهیه‌کننده آن‌ها بوده این قدرت فرح‌بخش در تشخیص نیازهای بازار بوده که از او تهیه کننده‌ای موفق ساخته است. او که همیشه حواسش به حال و هوای جامعه بوده و با قدرت تشخیص ذاتی‌اش موفق شده آثاری تهیه کند که بقای او و سینمای ایران را به طور توامان تضمین کند.

«شهر هرت» آخرین فیلم تهیه شده توسط حسین فرح‌بخش داستان یک خواهر و برادر به نام‌های پرویز و پرستو (با بازی پژمان جمشیدی و شبنم مقدمی) را روایت می‌کند که خرج خود را از راه سرکیسه کردن خانواده‌های پولدار در می‌آورند. پرویز با کرایه کردن یک ماشین نعش‌کش به خانه مرده‌های پولدار می‌رود و با دادن آدرس آن‌ها به خواهرش پرستو شرایط کلاهبرداری را مهیا می‌کند. پرستو به‌عنوان همسر دوم متوفی و با یک صیغه‌نامه جعلی وارد مراسم می‌شود و با معرفی کردن خود به عنوان همسر مبلغی حق‌السکوت دریافت می‌کند.

پرستو که چهل و چهار ساله است و نامزدش در زندان به سر می‌برد تلاش می‌کند او را آزاد کند. اما در یکی از کلاهبرداری‌های مشترک‌شان با پرویز اسیر باند خطرناک و مافیایی سالار (با بازی بابک کریمی) می‌شوند که به تازگی مقدار زیادی دلار اختلاس کرده و با جا زدن خود به عنوان مرده قصد فرار از ایران را دارد. پرستو متوجه این اقدام سالار می‌شود و تلاش می‌کند از این اطلاعات جدید برای تلکه کردن بیشتر او استفاده کند. غافل از این‌که سرنوشت شرایط دیگری را برای او و پرویز رقم زده است…
شهر هرت

بعد از اکران بسیار موفق و فروش عجیب و استثنایی «فسیل» مشخص بود که کریم امینی خیلی زود تبدیل به یکی از کارگردانان پرطرفدار سینمای ایران می‌شود که تهیه‌کنندگان زیادی تمایل دارند با او همکاری کنند. فسیل نشان داد که امینی بلد است به کمدی‌های عامه‌پسند سینمای ایران عنصر خلاقیت را اضافه کند و با اضافه کردن عنصر خلاقیت این سبک از فیلم‌ها را از حالت خمودگی خارج نماید. احتمالاً به دلیل همین خلاقیت هم هست که فرح‌بخش به سراغ کریم امینی رفته تا آخرین کمدی سینمایی‌اش خلاقانه از کار در بیاید. شهر هرت البته تفاوت‌هایی با «فسیل» دارد که باعث می‌شود این دو فیلم از یک دیگر متمایز شوند.

در فسیل امینی بیش از هر چیز به بسط درست ایده اولیه داستان خود دلبسته بود و تمام کوشش او این بود که ایده اولیه را خوب پرورش دهد تا نتیجه یک کمدی متفاوت و خلاقانه از کار در بیاید. اما در شهر هرت بیشترین تمرکز امینی بیشتر بر روی اجرای درست موقعیت‌های طنزی بوده که قرار است از تماشاگر خنده بگیرند. تفاوت بعدی این دو فیلم در نحوه استفاده و جنس شوخی‌ها است.

فیلم شهر هرت

در «فسیل» تلاش امینی این بود که با استفاده از توانایی بازیگر نقش اول فیلمش (بهرام افشاری) از تماشاگر خنده بگیرد اما در «شهر هرت» کوشیده تمام ستارگان فیلم را در موقعیت‌های طنز به شکلی هدایت کند که آن موقعیت برای تماشاگر خنده‌دار جلوه کند. اما علی رغم این تفاوت‌ها هدف غایی و نهایی این دو فیلم یکی است و آن سرگرم کردن تماشاگر خسته‌ی ایرانی است. تماشاگری که با توجه به وضعیت امروز جامعه ایران تمام هدفش از رفتن به سینما و تماشای یک فیلم سرگرمی است و باید گفت فیلم‌هایی مانند فسیل و «شهر هرت» بهتر از سایر فیلم‌ها شرایط را برای سرگرم کردن مخاطب مهیا می‌کنند.

یکی از ویژگی‌های مهم و اصلی فرح‌بخش این است که در فیلم‌هایش با تمام ستارگان سینمای ایران کار کرده است. از ابوالفضل پورعرب و بیژن امکانیان تا امین حیایی و فرهاد اصلانی همگی برای مدتی هر چند کوتاه گذارشان به دفتر فرح‌بخش اُفتاده است و با او فیلم کار کرده‌اند. اکثر قریب به اتفاق این بازیگران هم از این همکاری راضی بودند و به همین خاطر است که همکاری آن‌ها با فرح‌بخش چند بار پشت سر هم تکرار شده است. در فیلم شهر هرت هم ما شاهد حضور بازیگران مختلفی هستیم که هرکدام سابقه متفاوتی در سینمای ایران دارند.

بابک کریمی با سابقه حضور در آثار روشنفکرانه سینمای ایران و یک پیشینه بین‌المللی، شبنم مقدمی با سابقه حضور در فیلم‌های درام و پیچیده و کسب جوایز متعدد سینمایی و پژمان جمشیدی به عنوان فوتبالیستی قدیمی و ستاره نوظهور سینمای ایران گروه اصلی بازیگران فیلم شهر هرت را تشکیل می‌دهند. این سه بازیگر چه به لحاظ کارنامه هنری و چه به لحاظ جنس و شکل بازی تفاوت‌های فراوانی با یکدیگر دارند. اما امینی در این فیلم موفق شده با هماهنگ کردن این سه بازیگر نتایج خوبی بگیرد و موقعیت‌های کمیک فیلمش را با کیفیت نسبتاً مطلوبی اجرا کند.

تکلیف و هدف فیلم‌هایی مثل شهر هرت از اکران مشخص است. این فیلم‌ها قرار نیست مخاطب جدی را به سالن‌های سینما بیاورند. هدف آن‌ها از اکران جذب مخاطب عام و توده مردم است. هدفی که اگر محقق شود (مانند فیلم فسیل) می‌تواند فروش هنگفتی را برای آخرین فیلم تهیه شده توسط محمدحسین فرح‌بخش رقم بزند. بنابراین به این فیلم‌ها باید به شکل متفاوتی نگاه کرد. اگر این فیلم‌ها را با توجه به هدف‌گذاری که کرده‌اند تماشا کنیم اکران آن‌ها برای ما چندان جای تعجب نخواهد داشت. اما اگر قرار باشد با پیش‌فرض قبلی وارد سالن سینما شویم و به تماشای این فیلم‌ها بنشینیم یقیناً از تماشای آن لذت نخواهیم برد. بنابراین مهم است که هدف ما از تماشای شهر هرت چیست. این فیلم مخاطب مشخصی دارد و بدون ریاکاری و صادقانه هدف خود را از ساخت فیلم، فروش می‌داند. اگر کسی با این موضوع مشکل نداشته باشد یقیناً از تماشای شهر هرت لذت خواهد برد. در غیر این صورت از دایره مخاطبین فیلم خارج است و نمی‌تواند از تماشای فیلم لذت ببرد.

قطع به یقین فروش شهر هرت بیشتر از هر کس برای تهیه‌کننده فیلم یعنی محمدحسین فرح‌بخش اهمیت دارد. فروش بالای فیلم شهر هرت می‌تواند شرایط را برای حضور هر چه فعالانه‌تر این تهیه‌کننده پرکار و قدیمی مهیا کند. اما فروش پایین فیلم می‌تواند فرح‌بخش را به فکر بازنگری در روش خود برای تهیه فیلم بی‌اندازد. از طرف دیگر میزان فروش «شهر هرت» می‌تواند نشان دهد که آیا فرح‌بخش همان تهیه‌کننده باهوش قدیمی است یا خیر؟ آیا هنوز جامعه ایران را مانند سال‌های گذشته می‌شناسد یا توانایی تشخیص او هم از دست رفته است؟ به طور کلی شهر هرت در کارنامه کاری فرح‌بخش فیلم بسیار مهمی است. فیلمی استراتژیک که می‌تواند تکلیف او را با سینمای امروز ایران مشخص کند.

نقد از سهراب صباغیان

بیشتر بخوانید

نظرات کاربران

  • مسئولیت دیدگاه با نویسنده‌ی آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *