0

توکن ساز (Token Maker) چیست و چگونه کار می‌کند؟

توکن سازی Token maker یا Token Generator tool نوعی نرم افزار است که برای ایجاد توکن های ارز دیجیتال استفاده می‌شود.

توکن‌ها دارایی‌های مختلفی از جمله ارزهای دیجیتال، کالاهای مجازی، امتیازات وفاداری و حتی دارایی های دنیای واقعی، مانند املاک یا آثار هنری را نشان می‌دهند. همچنین ممکن است توکن ها برای اعطای دسترسی به یک برنامه غیرمتمرکز (DApp) یا استقرار قراردادهای هوشمند توکن ایجاد شوند.

بنابراین، سازنده توکن چیست؟ از نظر فنی، سازندگان توکن، کار طاقت‌فرسا کدنویسی را از ترکیب خارج می‌کنند – عملاً به هر کسی اجازه می‌دهند توکن خود را ایجاد کنند و یک ارز دیجیتال جدید راه‌اندازی کنند.

در سال های نه چندان دور، توسعه رمز ارزهای دیجیتال یک کار پیچیده منحصر به فرد بود و تنها توسعه دهندگان بلاک چین پیشرفته با مهارت های برنامه نویسی بلاک چین قوی می توانستند سکه های دیجیتال ضرب کنند. 

با این حال، با تکامل این فناوری، پلتفرم‌های توکن‌سازی بدون کد مانند TokenMint و CoinTool پلتفرم‌های نوآورانه‌ای را توسعه دادند که تقریباً هر کسی را با استعداد ارزهای دیجیتال برای ایجاد توکن‌های خود مجهز می‌کرد.

بسته به پلت فرم، ژنراتورهای توکن می‌توانند توکن‌های قابل تعویض یا غیرقابل تعویض (NFT) را مطابق با استانداردهای توکن خاص (مانند ERC-20 و BRC-20 ) ایجاد کنند. جدا از استفاده از اتوماسیون برای ایجاد و مدیریت توکن ها، سازندگان توکن همچنین به فرد اجازه می دهند تا پارامترهای خاصی مانند اعتبار توکن را کنترل کند. در صورت لزوم، توکن ها نیز ممکن است باطل شوند.

برای اطمینان از ایمن بودن توکن‌های تولید شده و بنابراین واقعاً تصادفی و غیرقابل پیش بینی، این ابزارها معمولاً یک منبع آنتروپی را هنگام تولید توکن ها معرفی می‌کنند. آنتروپی به میزان عدم قطعیتی که در بیت‌ها اندازه گیری می‌شود، اشاره دارد که یک عامل یا مهاجم مخرب برای تعیین ارزش اطلاعات رمزگذاری شده باید با آن مواجه شود. 

به طور خلاصه، یک منبع آنتروپی یک دستگاه ورودی در رایانه است که بیت‌های تصادفی را تأمین می‌کند و سطح دشواری را که مهاجم احتمالی هنگام تلاش برای دسترسی به اطلاعات غیرمجاز باید با آن مقابله کند، افزایش می‌دهد.

تولید توکن بدون کد: نحوه کار مولدهای توکن

یک مولد توکن فرآیند توکن سازی را از طریق اتوماسیون ساده می‌کند در حالی که توکنومیک‌های سفارشی را یکپارچه می کند و از حریم خصوصی اطمینان می‌دهد.

مولدهای توکن فرآیند ایجاد توکن را با توابع خودکار کشیدن و رها کردن ساده می‌کنند و موانعی را برای توکن‌سازی که علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال با دانش برنامه‌نویسی اندک یا بدون دانش با آن مواجه هستند، از بین می‌برند.

توکن‌ها نشان دهنده ابزار یا دارایی‌های خاص هستند. توکن سازی به طور موثر چیزی با ارزش را به یک توکن دیجیتال تبدیل می کند که برنامه های کاربردی مبتنی بر بلاک چین می توانند به طور موثر از آن استفاده کنند. بسته به ابزار مورد نظر فرد، توکن ها می توانند دارایی های مشهود یا نامشهود را نشان دهند.

دارایی های مشهود آنهایی هستند که اشکال فیزیکی دارند، مانند املاک و مستغلات، آثار هنری فیزیکی یا طلا. از سوی دیگر، دارایی های نامشهود ممکن است به مواردی مانند مجوز، حقوق مالکیت، امتیاز وفاداری یا حق رای اشاره داشته باشد.

توسعه دهندگان به طور سنتی توکن ها را با نوشتن کد در یک زبان برنامه نویسی ایجاد می کنند که پروتکل خاص بتواند آن را درک کند. برای مثال، ایجاد یک توکن ERC-20 در بلاک چین اتریوم، نیازمند تعیین مشخصات منحصر به فرد توکن، کدگذاری قرارداد هوشمند، آزمایش توکن و تأیید کد منبع آن است.

نیازی به گفتن نیست که برای درک موفقیت آمیز (و پیاده سازی) نحوه ایجاد توکن های دیجیتال به دانش فنی زیادی نیاز است. با این حال، با یک ابزار تولید کننده توکن، می‌توان همان توکن ERC-20 را در کمتر از 10 دقیقه و با کدگذاری صفر ایجاد کرد.

به عنوان مثال، در CoinTool، شخص باید کیف پول ارز دیجیتال خود را به برنامه متصل کرده و شروع به ایجاد یک توکن در بلاک چین مورد نظر خود کند. ویژگی‌ها را می‌توان از طریق یک سری مراحل ساده، مانند تعیین نام توکن و عرضه توکن، و همچنین افزودن ویژگی‌ها و مکانیسم‌هایی برای برش و رایت اضافه کرد.

انواع توکن ارزهای دیجیتال

توکن‌های ارزهای دیجیتال به طور کلی به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شوند: توکن‌های امنیتی، توکن‌های کاربردی، اوراق بهادار توکن‌شده و توکن‌های ارز.

توکن‌های امنیتی نشان دهنده یک سرمایه گذاری خاص هستند – مانند حق رای یا سهام در یک شرکت یا سازمان متمرکز. آنها همچنین می‌توانند سایر دارایی‌ها یا ابزارهای با ارزش زیربنایی، اعم از ملموس یا دیجیتال را نشان دهند. این توکن ها را می‌توان با انواع حقوق مالکیت و ویژگی‌های منحصر به فرد برنامه ریزی کرد.

توکن‌های کاربردی نشان دهنده دسترسی به یک محصول یا خدمات مبتنی‌بر بلاکچین هستند. این نوع توکن‌ها همچنین ممکن است برای تقویت مکانیسم توافق شبکه (مانند اثبات کار و اثبات سهام ) استفاده شوند. کاربردهای دیگری نیز وجود دارد، مانند پرداخت هزینه تراکنش یا اعطای حق رای در یک سازمان مستقل غیرمتمرکز .

اوراق بهادار توکن‌شده، که نباید با توکن‌های امنیتی اشتباه گرفته شوند، به نمایندگان دیجیتالی اوراق بهادار زیربنایی خود، مانند اوراق قرضه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا سهام اشاره می‌کنند. بنابراین، هدف اصلی، گسترش نقدینگی اوراق بهادار یا دسترسی به بازار است. به این ترتیب، معمولاً هیچ ویژگی منحصربه‌فردی یا ویژگی رمزنگاری در این توکن‌ها تعبیه نشده است.

در نهایت، توکن‌های ارزی، توکن‌هایی هستند که به‌عنوان ارزهای دیجیتالی طراحی شده‌اند که می‌توانند معامله و خرج شوند. برخی از توکن‌های ارز نیز دارای پشتوانه دارایی هستند، اما بسیاری از آنها به دارایی‌های اساسی مرتبط نیستند. ارزش این توکن ها در شبکه بلاک چین و مکانیزم توزیع آنها نهفته است.

مزایا و معایب ژنراتورهای توکن

مولدهای توکن به دلیل راحتی، امنیت و مقرون به صرفه بودن مورد ستایش قرار می گیرند. با این حال، ممکن است گاهی اوقات برای کسانی که به دنبال برنامه‌های پیچیده‌تر قرارداد هوشمند هستند، بسیار ساده‌تر باشند. 

یکی از مهمترین مزایای مولدهای توکن، راحتی و مقرون به صرفه بودن است، زیرا نیازی به کمک گرفتن از برنامه نویس بلاک چین برای کدنویسی قرارداد هوشمند نیست. و اگر کسی از یک پلت فرم سازنده توکن معتبر استفاده کند، این فرآیند می تواند بسیار ایمن و کارآمد باشد. 

از سوی دیگر، مولدهای توکن دارای چندین اشکال هستند. به عنوان مثال، ماهیت “plug-and-play” آنها همچنین می تواند آنها را کمتر قابل تنظیم کند و ممکن است فاقد ویژگی های موجود در قراردادهای هوشمند پیچیده تر باشد. علاوه بر این، برخی از پلتفرم‌ها ممکن است برای استفاده از خدمات خود هزینه‌های سنگینی دریافت کنند یا ممکن است کاربران را ملزم به پرداخت برای دارایی‌های خاص کنند.

با این حال، به طور کلی، مولدهای توکن ابزاری فوق العاده مفید برای کارآفرینان و توسعه دهندگانی هستند که به دنبال ایجاد سریع و ایمن توکن های دیجیتال هستند. همانطور که فضای ارزهای دیجیتال به تکامل خود ادامه می دهد، این نوع ابزارها نیز در سال های آینده بصری تر و ایمن تر می شوند.

ملاحظات کلیدی هنگام انتخاب یک سازنده توکن خوب

یک توکن ساز خوب باید ایمن، غنی از ویژگی ها و معتبر باشد.

انتخاب سازنده توکن مناسب در حصول اطمینان از موفقیت آمیز بودن ایجاد توکن بسیار مهم است. اولاً، یک پلت فرم تولید کننده توکن در حالت ایده‌آل باید از یک نام معتبر باشد و نه یک پلتفرم پرواز به شب در اینترنت با تکنیک‌های ضعیف. همیشه ایده خوبی است که قبل از تصمیم به استفاده از پلتفرم برای ایجاد توکن، تحقیق کنید و همچنین نظرات سایر کاربران را در مورد آن بخوانید.

یک توکن مولد خوب طیف وسیعی از ویژگی‌ها را نیز ارائه می‌کند، مانند قابلیت منقضی شدن، رایت کردن، برش یا فهرست سیاه توکن‌ها. قیمت و تجربه کاربری ابزار نیز ملاحظات مهمی هستند. به کارمزدها و سطح سفارشی سازی مجاز (در صورت وجود) و اینکه آیا این هزینه ها با بودجه و نیازهای شما مطابقت دارند، بررسی کنید.

در نهایت، یک مولد توکن خوب، سازنده ای است که ایمن باشد و به طور منظم توسط توسعه دهندگانش به روز شود. به دنبال امکانات گزارش اشکال و برنامه‌های به‌روزرسانی باشید تا اطمینان حاصل کنید که DApp به‌روزرسانی و نگهداری می‌شود.

در اینجا چند نمونه از پلتفرم‌های سازنده توکن وجود دارد که به ایجاد توکن کمک می‌کنند: 

CoinTool

CoinTool امکان ایجاد طیف گسترده ای از توکن ها از جمله توکن های ERC-20 و BEP-20 را فراهم می کند. کاربران همچنین می توانند توکن هایی برای Solana ،Polygon ،Avalanche و غیره ایجاد کنند. این ابزار یک رابط ایجاد توکن با کشیدن و رها کردن و سایر ویژگی‌های مفید مانند ایجادکننده NFT، حسابرس قرارداد و شاخص قیمت گاز را ارائه می‌دهد.

TokenMint

TokenMint توسط Horizen ایجاد توکن های قابل تعویض با توکنومیک‌های سفارشی را در یک محیط کاملا شفاف تسهیل می کند. این پلتفرم همچنین حریم خصوصی و امنیت بیشتری را ارائه می دهد. با این حال، برای استفاده از ژنراتور، ابتدا باید کیف پول کبالت را دانلود کرده و آن را با ارز دیجیتال هوریزن (ZEN) برای پرداخت هزینه تولید توکن تامین کنید.

توکن من را ایجاد کنید

این پلتفرم به کاربران اجازه می دهد تا توکن های BEP-20 و ERC-20 را بدون کدنویسی ایجاد کنند. به سادگی باید کیف پول MetaMask خود را متصل کرد ، جزئیات و ویژگی های توکن خود را سفارشی کرد و همان را به کار برد. هزینه های گاز اعمال می شود.

نظرات کاربران

  • مسئولیت دیدگاه با نویسنده‌ی آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *